Συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης των πολιτών

5 Αυγούστου 202108:11

Στοχεύοντας στην προστασία των πολιτών από τους απατεώνες η Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης αναλύει τις πιο συχνές μεθόδους που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι για να τους εξαπατήσουν και να τους αποσπάσουν χρήματα, υπενθυμίζοντας παράλληλα χρήσιμες συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης.

 

 

Συνηθέστερες μορφές απάτης:

 

 

1.- Απάτες μέσω αγοραπωλησίας

 

Οι δράστες χρησιμοποιούν διαφορετικές μεθοδολογίες (modus operandi), που περιγράφονται ως ακολούθως:

 

α) Οι δράστες εμφανίζονται ως υποψήφιοι αγοραστές

 

  • Μέσω του διαδικτύου, αναζητούν και βρίσκουν ηλεκτρονικές αγγελίες πώλησης προϊόντων – αντικειμένων (οχήματα, ηλεκτρονικές συσκευές κ.α.), με σκοπό την εξαπάτηση των ιδιοκτητών τους.
  • Αφού έρχονται σε επικοινωνία με τους πωλητές, συμφωνούν για την αγορά και το αντίτιμο της συναλλαγής.
  • Στη συνέχεια, επιδεικνύουν στον πωλητή είτε ανύπαρκτο αριθμό λογαριασμού, στον οποίο φαίνεται ψευδής ηλεκτρονική μεταφορά του αντιτίμου της συναλλαγής στο λογαριασμό του, είτε πλαστές βεβαιώσεις μεταφοράς εμβασμάτων στον προαναφερθέντα λογαριασμό.
  • Οι πωλητές των προϊόντων – αντικειμένων παραπλανούνται – πείθονται και χωρίς να έχουν διασταυρώσει αν είναι πραγματική η μεταφορά χρημάτων αποστέλλουν τα προϊόντα – αντικείμενα.

 

Σημειώνεται ότι σε ορισμένες περιπτώσεις οι δράστες χρησιμοποιώντας διάφορα τεχνάσματα και προφάσεις, καταφέρνουν να αποστάσουν προσωπικά στοιχεία από τις τραπεζικές τους κάρτες ή τις τραπεζικές τους εφαρμογές των πωλητών και στη συνέχεια να αφαιρέσουν χρήματα. 

 

 

β) Οι δράστες εμφανίζονται ως πωλητές

 

  • Καταχωρούν μέσω διαδικτύου ηλεκτρονικές αγγελίες πώλησης προϊόντων – αντικειμένων (οχήματα, ηλεκτρονικές συσκευές κ.α.), με σκοπό την εξαπάτηση υποψήφιων αγοραστών. Σε πολλές περιπτώσεις προσφέρουν τα προς πώληση προϊόντα – αντικείμενα σε δελεαστικές τιμές.
  • Οι υποψήφιοι αγοραστές έρχονται σε επικοινωνία μαζί τους και αφού πεισθούν για τη φερεγγυότητα του υποτιθέμενου πωλητή, συμφωνούν για την αγορά του προϊόντος.
  • Στη συνέχεια, καταβάλλουν σε λογαριασμό Πιστωτικού Ιδρύματος που τους υποδεικνύεται από τους δράστες το αντίτιμο που έχει συμφωνηθεί.
  • Οι δράστες, εφόσον τα χρήματα έχουν καταβληθεί στον υποδεικνυόμενο από αυτούς λογαριασμό, διακόπτουν κάθε επικοινωνία με τον υποψήφιο αγοραστή και εκταμιεύουν απευθείας το χρηματικό ποσό που κατατέθηκε στο Πιστωτικό Ίδρυμα.

 

Τονίζεται ότι οι δράστες αποφεύγουν την αυτοπρόσωπη παρουσία με τους παθόντες, επιδιώκοντας αποκλειστικά και μόνο την τηλεφωνική επικοινωνία μαζί τους, μέσω διαφόρων τηλεφωνικών συνδέσεων για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου εντοπισμού και σύλληψής τους.

 

 

 

2.- Απάτες μέσω διαδικτύου με τη μέθοδο «Phising» προσωπικών στοιχείων

 

  • Οι δράστες αποστέλλουν e-mail ή γραπτά μηνύματα (sms), τα οποία υποτίθεται ότι αποστέλλονται από κάποια τράπεζα, σε μία προσπάθεια να παραπλανήσουν τον παραλήπτη και να του αποσπάσουν απόρρητα προσωπικά και οικονομικά δεδομένα.
  • Ο αποστολέας ζητάει άμεσα από τον παραλήπτη να προβεί στην ενημέρωση ή επαλήθευση των προσωπικών του στοιχείων στην τράπεζα για λόγους ασφαλείας.
  • Στη συνέχεια ο παραλήπτης οδηγείται μέσω συνδέσμων σε κάλπικες ιστοσελίδες, οι οποίες μιμούνται στο μέγιστο τις επίσημες, όπου καταχωρεί απόρρητα προσωπικά και οικονομικά δεδομένα, τα οποία με αυτόν τον τρόπο καταλήγουν στους δράστες.
  • Στη συνέχεια οι δράστες με τη χρήση των προσωπικών τραπεζικών δεδομένων που έχουν αλιεύσει από τα θύματα τους, αποκτούν πρόσβαση στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς και αφαιρούν χρήματα.

 

 

 

Για την αποφυγή εξαπάτησης, συμβουλεύουμε τους πολίτες :

 

  • Να εξακριβώνουν κατά τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, ότι πράγματι μεταφέρθηκε το χρηματικό ποσό που έχει συμφωνηθεί.
  • Να μην πείθονται εύκολα, όσον αφορά ευκαιριακές αγορές προϊόντων που προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε, χωρίς πρώτα να δουν από κοντά τα προϊόντα.
  • Στις περιπτώσεις που ο αγοραστής ισχυρίζεται την εκ παραδρομής καταβολή μεγαλύτερου ποσού του συμφωνηθέντος αντιτίμου και αιτείται την επιστροφή της διαφοράς, να εξακριβώνουν το αληθές των ισχυρισμών τους, μέσω επικοινωνίας με το τραπεζικό ίδρυμα.
  • Να μην αποκαλύπτουν σε αγνώστους στοιχεία των πιστωτικών ή χρεωστικών τους καρτών, καθώς και τους προσωπικούς τους κωδικούς.
  • Να αποφεύγουν την προκαταβολή χρημάτων σε ιδιώτες πωλητές, τους οποίους δε γνωρίζουν, ακόμη και εάν αυτοί αποκαλύπτουν τα στοιχεία τους ή τον αριθμό του τραπεζικού τους λογαριασμού.
  • Να ενημερώνουν πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος τους.

 

 

 

Για περισσότερες συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας (www.hellenicpolice.gr) στην ενότητα Οδηγός του Πολίτη.

 

Αρθρογράφος