Πότε θα ακουσθούν τα παράπονα των πολιτών για την Εγνατία Οδό; (video)

4 Ιουνίου 201715:43

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Δεκαοκτώ μετωπικοί (μαζί με τους τέσσερις στους κάθετους άξονες) και είκοσι πλευρικοί σταθμοί θα λειτουργήσουν στην Εγνατία Οδό, σύμφωνα με τη νέα Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) που υπογράφουν οι υπουργοί Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

Στην απόφαση, με την οποία κλείνει ένα ακόμα προαπαιτούμενο για τη συμφωνία με τους δανειστές και για την προώθηση του διαγωνισμού παραχώρησης του οδικού άξονα από το ΤΑΙΠΕΔ, περιλαμβάνεται και ο απώτατος χρόνος λειτουργίας των σταθμών διοδίων, η κατασκευή και ενεργοποίηση των οποίων καθυστερούν εν μέσω απεργιακών κινητοποιήσεων του προσωπικού της Εγνατία Οδός ΑΕ (κάθε ημέρα που υπάρχει διαγωνισμός κατασκευής νέων σταθμών διοδίων).

Συγκεκριμένα προβλέπεται πως για τους μετωπικούς σταθμούς Παμβώτιδας, Μέστης, Ιεροπηγής και Ευζώνων, απώτατος χρόνος λειτουργίας είναι η 31η Αυγούστου 2017. Για τον μετωπικό σταθμό διοδίων Σιάτιστας, η 1η Νοεμβρίου 2017, για τους σταθμούς διοδίων Θεσσαλονίκης, Ασπροβάλτας, Καβάλας και Στρυμονικού, η 10η Οκτωβρίου 2017, για τον μετωπικό σταθμό διοδίων στο Αρδάνιο, η 1η Νοεμβρίου 2017 ενώ την ίδια ημερομηνία προβλέπεται να λειτουργήσει και το σύνολο των είκοσι πλευρικών σταθμών διοδίων.

Σήμερα στην Εγνατία Οδό λειτουργούν οκτώ σταθμοί διοδίων, στην Τύρια (περιοχή Παραμυθιάς Θεσπρωτίας), στο Μαλακάσι (περιοχή Μετσόβου), στον Πολύμυλο Κοζάνης, στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης, στην Ανάληψη (περιοχή Λαγκαδά), στη Μουσθένη Καβάλας, στον Ίασμο Κομοτηνής και στον Προμαχώνα Σερρών.

Ωστόσο, απλοί πολίτες οδηγοί αλλά και επιστήμονες που διανύουν τα ολοκληρωμένα τμήματα του κλειστού αυτοκινητόδρομου διαπιστώνουν παραλείψεις στην κατασκευή του δρόμου, με αποτέλεσμα να μην εξυπηρετούνται στον καλύτερο βαθμό οι μετακινήσεις. Συγκεκριμένα, συνοψίζοντας τα παράπονα των χρηστών της οδού, προκύπτουν οι αδυναμίες:

1. Σε όλο το μήκος της οδού δεν υπάρχει μια εσοχή, ούτε ένα μικρό πάρκιγκ για προσωρινή στάθμευση των οχημάτων. Δεν υπάρχουν καν χώροι υγιεινής για τις ανάγκες των διερχομένων.

2. Η βοηθητική δεξιά λωρίδα είναι στενή και όποιος σταθμεύει προσωρινά, είτε γιατί υπέστη βλάβη το όχημα του, είτε γιατί έχει κουραστεί, είτε για να αλλάξει λάστιχο, βρίσκεται στον κίνδυνο να παρασυρθεί από βαρέα οχήματα που κινούνται με ταχύτητα στο δρόμο ή από άλλα οχήματα.

3. Δεν έχουν δημοπρατηθεί οι σταθμοί αυτοκινήτων, αν και προβλέπονται στην κατασκευή. Έτσι, οι οδηγοί δεν μπορούν να κάνουν στάση, για να εφοδιαστούν με καύσιμα, νερό ή ό,τι άλλο χρειαστούν για τη συνέχεια του ταξιδιού τους.

4. Οι κόμβοι έχουν μεγάλη απόσταση μεταξύ τους, με αποτέλεσμα να μην είναι εύκολη η έξοδος ανάγκης από τον αυτοκινητόδρομο. Για παράδειγμα, εάν ασθενήσει κάποιος επιβάτης αυτοκινήτου στη διαδρομή Δερβένι – Καβάλα, λίγο μετά τον κόμβο Λαγκαδά, ο οδηγός θα πρέπει να συνεχίσει μέχρι τον κόμβο Προφήτη, για να επιστρέψει προς Θεσσαλονίκη, αναλώνοντας τουλάχιστον 40 λεπτά της ώρας επιπλέον. Ο ίδιος χρόνος θα χαθεί εάν κάποιος ασθενήσει λίγο πριν από τον κόμβο Λαγκαδά με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη και χρειαστεί να τον παραλάβει ασθενοφόρο από την πόλη της Θεσσαλονίκης.

5. Όπως διαπιστώνεται σε κάθε νεροποντή, στην περιοχή της Μεγάλης Βόλβης, σε κάποια σημεία, τα αντιπλημμυρικά έργα δεν επαρκούν, για να δώσουν διέξοδο στα όμβρια ύδατα, με αποτέλεσμα να κλείνει ο δρόμος και να ταλαιπωρούνται οι οδηγοί.

6. Μέχρι σήμερα δεν έχουν δοθεί απαντήσεις για τις ευθύνες της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ για τις περιπτώσεις εγκλωβισμού επιβατών και οχημάτων κατά τη διάρκεια των χιονοπτώσεων του περασμένου Ιανουαρίου.

7. Η αποσιώπηση των ανωτέρω πραγματικών προβλημάτων που απασχολούν τους σύγχρονους οδηγούς-χρήστες  της Εγνατίας Οδού από τους αρμόδιους οι οποίοι περιορίζονται σε λαϊκίστικες διαμαρτυρίες για την αύξηση των τελών των διοδίων  είναι χαρακτηριστική του τρόπου που αντιμετωπίζονται τα προβλήματα της καθημερινότητας των κατοίκων της ΠΑΜΘ.

8.Η ΤΡΑΓΙΚΗ κατάσταση στην οποία βρίσκεται το οδικό δίκτυο του βορείου Έβρου αποτυπώνεται με τον καλύτερο τρόπο στην διαμαρτυρία του κ. Δημ. Πέτροβιτς σε εκπομπή τη ΕΤ3. Ο Αντιπεριφερειάρχης με το καλημέρα άρχισε να “τα ψέλνει” στην Εγνατία λέγοντας “Η Εγνατία δεν είναι συνεπής απέναντι στις συμβατικές της υποχρεώσεις. Ο κάθετος άξονας καρκινοβατεί επί χρόνια. Εκεί έχουν χάσει τη ζωή τους 11 συνάνθρωποι μας και τραυματίστηκαν 45, κάποιοι εκ των οποίων έμειναν ανάπηροι. Εμείς ως περιφέρεια δώσαμε 35εκ ευρώ για το τμήμα Αρδάνιο – Μάνδρα. Η Εγνατία μας είπε πρόσφατα ότι θα μας παραδώσει στο κομμάτι αυτό κάποιους κόμβους μόνο και το υπόλοιπο… κάντε ότι θέλετε εσείς, δηλαδή κόψτε το κεφάλι σας. Αυτά τα πράγματα δεν είναι σοβαρά.  Αντί αυτού μας ήρθε σήμερα και το ΦΕΚ ότι θα μπουν διόδια στο Αρδάνιο. Αυτά τα διόδια είναι διόδια ή μνημείο των πεσόντων;

9. Τί σκέφτεται να πράξει η ΠΑΜΘ και η Τροχαία για τα οχήματα διεθνών μεταφορών που θα επιλέξουν την παλαιά εθνική οδό για τη μετακίνησή τους επιβαρύνοντας το οδικό δίκτυο της περιοχής με απεριόριστες συνέπειες για την οδική ασφάλεια;

10.  Ειδικά στην περιοχή της Ροδόπης γιατί επελέγη η τοποθεσία κοντά στην Βέννα κι όχι στη Μέστη ΠΡΙΝ από τον κόμβο Σαπών ώστε να αποκλειστεί κάθε ενδεχόμενο να εκτραπεί η κυκλοφορία των ξένων οδηγών στην παλαιά Εθνική Οδό;

11. Πότε θα ανοίξουν οι κλειστοί χώροι στάθμευσης και θα δημιουργηθούν περισσότερα πάρκινγκ από τους Κήπους προς Ηγουμενίτσα;

Υπάρχουν κι άλλα πολλά ερωτήματα και παρατηρήσεις αλλά ας περιορισθούμε σε αυτά προς το παρόν.. Απαντήσεις δεν πρόκειται να πάρουμε, ας καταγραφεί, όμως, η δημόσια διατύπωση των ερωτημάτων…

 

 

Αρθρογράφος