Ελληνοτουρκικές Σχεσεις: Πολιτική, Διπλωματία Ειδικών ή Mile 22*;

29 Δεκεμβρίου 201910:48

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Τελειώνοντας το 2019 αφήνει για την Ελληνική Διπλωματία πολλά ζητήματα ανοιχτά τα οποία κι αντιμετωπίσθηκαν με πνεύμα κατευνασμού  από την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ η οποία έβαλε στο αρχείο την υπόσχεση για ανακήρυξη ΑΟΖ αλλά και την εξαγγελθείσα από τον πρώην ΥΠΕΞ Νίκο Κοτζιά, ενώπιον του κ. Τσίπρα, επέκταση των χωρικών υδάτων στο Ιόνιο, ενώ δείγμα ενδοτικότητας και υποχωρητισμού, ως προάγγελος των μελλοντικών εξελίξεων αναδεικνύονται οι πολιτικές ΣΥΡΙΖΑ και στην Ελληνική Θράκη.

Για το 2020 οι σχέσεις με την Τουρκία, οι διεκδικήσεις σε Αιγαίο και ενέργεια, θα αποτελέσουν μεγάλη πρόκληση για την Ελλάδα, αλλά και για την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.Η αντίδραση της ελληνικής πλευράς στην κλιμάκωση της έντασης που θα επιχειρήσει η Τουρκία θα κρίνει την πολιτική βιωσιμότητα της κυβέρνησης.

Σύμφωνα με τις τρέχουσες εκτιμήσεις η Τουρκία μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2020 θα επιδιώξει να κλιμακώσει την έντασή της στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο με στόχο να δημιουργήσει τετελεσμένα και ταυτόχρονα να επιτύχει το διττό της στόχο, που είναι η εκμετάλλευση φυσικού αερίου και πετρελαίου με την Ελλάδα και ο απώτερος στόχος τη συνεκμετάλλευση του Αιγαίου.

Όπως εξελίσσονται τα γεγονότα το προσφυγικό / λαθρομεταναστευτικό  (χρήση των προσφύγων από τους Τούρκους ως μέσο πίεσης),  η προκλητική εισβολή της Τουρκίας στην κυπριακή ΑΟΖ (αποκλειστική οικονομική ζώνη), η δημιουργία εικονικής ΑΟΖ, αποδεικνύουν ότι η Τουρκία έχει σχέδιο με απώτερο στόχο να σύρει την Ελλάδα σε μια διαπραγμάτευση διεκδικώντας συνδιαχείριση πετρελαίου και φυσικού αερίου στο Αιγαίο.

Η έντονη διπλωματική δραστηριότητα και η νέα επικοινωνιακή , προσωποπαγούς χαρακτήρα, τακτική που ακολουθεί η νέα ηγεσία του ΥΠΕΞ , αλλά και η παράλληλη διπλωματία πολιτικών συμβούλων του Έλληνα Πρωθυπουργού που προσπαθεί -ορθώς-να επιτύχει ευρεία πολιτική συναίνεση στη νέα πραγματικότητα, δεν είναι σίγουρο ότι μπορούν να παράξουν θετικά αποτελέσματα στην παρούσα φάση.

Η Τουρκία, εμποδίζει την εξεύρεση λύσης για την οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών, προβάλλοντας ισχυρισμούς αστήρικτους νομικά και πολιτικά, είτε με τη μη αναγνώριση θαλασσίων ζωνών σε νησιά ακόμη και μεγέθους της Κρήτης είτε με τη θεωρία των «γκρίζων ζωνών», που αμφισβητεί ευθέως την ελληνική κυριαρχία ακόμη και σε κατοικημένα νησιά.

Παράλληλα η τουρκική στρατηγική σκέψη δημιουργεί ευθεως ζήτημα “μουσουλμανικού τόξου” με πρακτικές διείσδυσης στον βαλκανικό γεωπολιτικό περίγυρο ενώ προχωρά στην έγερση μειονοτικού ζητήματος στα Δωδεκάνησα όπου γίνεται λόγος για 9.000 “τούρκους και μουσουμάνους”.

Στα υπ’όψιν και το “έργο” που επιτελεί και η Ανώτατη Συμβουλευτική Επιτροπή «Τουρκικής Μειονότητας Δυτικής Θράκης» που δρα ανεξέλεγκτα στην Ελληνική Θράκη και προωθεί τον “τουρκισμό” και τον “νεοθωμανικό αναθερωτισμό” επί Ελληνικού εδάφους!

Με το άνω περιγραφέν πλαίσιο θα περίμενε ο προσεκτικός αναλυτής διεθνών σχέσεων ότι θα έχει συγκροτηθεί ήδη από “χθες” μία ισχυρή ομαδα διαχείρισης των τουρκικών προκλήσεων μέσα στο Μαξίμου και θα συντονίζει το έργο των συναρμοδίων υπουργείων και φορέων σε ζητήματα αιχμής σε συνεργασία και με τεχνοκράτες (οριοθέτηση της ΑΟΖ, επανάληψη των διερευνητικών επαφών με την Τουρκία, Κυπριακό, μειονοτικόα)….

Η επικοινωνιακή τακτική του ΥΠΕΞ είναι καλή για τον εξωραϊσμό της εικόνας του αλλά δεν παράγει αποτέλεσμα έναντι των τουρκικών προκλήσεων.

Το υπουργείο Εξωτερικών υπό την ηγεσία του Νίκου Δένδια, με βάση τις προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, εξελίσσεται σε υπερυπουργείο, καθώς εκτός από την ίδρυση Διεύθυνσης Αμυντικής Διπλωματίας, μεταφέρονται στη δικαιοδοσία του από το υπουργείο Οικονομίας, οι αρμόδιες Διευθύνσεις διεθνές εμπορίου και οικονομικής διπλωματίας, η εταιρία επενδύσεων Enterprise Greece και ο οργανισμός ασφάλισης εξαγωγικών πιστώσεων. Παράλληλα, στη δικαιοδοσία του υπουργείου Εξωτερικών μεταφέρονται από το πρώην υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, οι Διευθύνσεις Διεθνούς Επικοινωνίας, τα Γραφεία Τύπου και Επικοινωνίας Εξωτερικού της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης, το επιτόπιο προσωπικό που υπηρετεί στα Γραφεία Τύπου και Επικοινωνίας Εξωτερικού καθώς και οι θέσεις του κλάδου Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας.

Ο νέος ΥΠΕΞ κ. Νίκος Δένδιας ακολουθεί ένα μοντέλο στο οποίο προηγείται η διπλωματία και έπεται η προβολή ισχύος, στέλνοντας έτσι μήνυμα στην Τουρκία ότι ο δημόσιος διάλογος γίνεται σε επίπεδο ΥΠΕΞ και ότι το Άμυνας εμπλέκεται σε αυτόν μόνο εφόσον υπάρξει αδιέξοδο.

Οι μονομερείς εδαφικές (κι όχι μόνον) επεκτατικού χαρακτήρα τουρκικές διεκδικήσεις δεν πρέπει να αναλυθούν ,όμως, μόνον υπό το πρίσμα της πολιτικής και της διπλωματίας του σαλονιού, αλλά να τεθούν στο επίκεντρο ενός νέου Δόγματος Ασφαλείας και να αναδειχθούν σε μείζον ζήτημα Εθνικής Στρατηγικής επαναπροσδιορίζοντας τις κρίσιμες προτεραιότητες για την Ασφάλεια της Χωρας.

Στην τρέχουσα φάση απαιτείται η ενίσχυση της Αμυντικής Διπλωματίας (συστάθηκε μία τέτοια διεύθυνση στο ΥΠΕΞ αλλά αγνοείται το έργο που παράγει) και η δημιουργία ενός (υπερ)Συμβουλίου Ασφαλείας στα πρότυπα του National Security Council με ταυτόχρονη ενίσχυση της Αποτρεπτικής Διπλωματίας Ισχύος και την αναδιοργάνωση της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών!

Τα ανοιχτά μέτωπα που έχει η Ελλάδα απαιτούν Εθνική Ανάταξη, Οικονομική κι Αναπτυξιακή Ανασυγκρότηση και Στρατηγική Αναθεώρηση Στόχων και Σκοπών για την εξυπηρετηση του Εθνικού Συμφέροντος. Η πολιτική ελίτ (εάν υπάρχει) πρέπει να αναζητήσει την επιβίωσή της όχι στην επιβράβευση απο τους ισχυρούς συμμάχους μας για την υποχωρητικότητα και τον ενδοτισμό, αλλά στην στήριξη από τον Ελληνικό Λαό.

Και κάτι ακόμη: Τελικά η κυβέρνηση φοβάται (για) ένα θερμό επεισόδιο στο Αιγαίο ή έχει αποκλείσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο;

 

* Το Mile 22 είναι μια ταινία της οποίας ο βασικός πυλώνας της υπόθεσης είναι η κατασκοπεία και πώς πραγματικά λειτουργεί.Πίσω από όλα όσα δεν μπορούν να λυθούν με διπλωματία ή στρατιωτική επέμβαση κρύβεται η Overwatch και ένα ανώτερο επίπεδο κατασκοπείας

Αρθρογράφος