Χ. Ζεϋμπέκ: Εμείς στηρίζουμε τη διαβούλευση με τη μειονότητα για κάθε απόφαση που την αφορά.

29 Ιουλίου 202209:00

Επιτρέψτε μου να τοποθετηθώ για τις διατάξεις που αφορούν το Υπουργείο Παιδείας και τα άρθρα 142 ως 167 του πολυνομοσχεδίουεν συντομία, καθώς οι συνάδελφοι που προηγήθηκαν νομίζω ότι κάλυψαν πλήρως τις περιβαλλοντικές διατάξεις.

Μέσα σε αυτές τις ετερόκλητες διατάξεις συναντούμε και την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για την αναδιοργάνωση των μουφτιών. Αρχικά να τονίσω ότι πρόκειται ουσιαστικά για ένα ξεχωριστό νομοσχέδιο, για ένα εξαιρετικά σημαντικό θέμα το οποίο στοιβάζεται μέσα σε άσχετες διατάξεις. Επίσης θα πρέπει να γίνει γνωστό ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις δεν είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης. Είναι η προσπάθεια της Κυβέρνησης να παρέμβει αυταρχικά σε ζητήματα θρησκευτικών ελευθεριών χωρίς να ενδιαφέρεται για την άποψη των άμεσα ενδιαφερομένων, δηλαδή της ίδιας της μειονότητας.Θέλω να τονίσω ότι η στάση της Κυβέρνησης αποδεικνύει ένα και μόνο πράγμα: ότι δεν θέλει να επιλύσει το συγκεκριμένο ζήτημα και σε καμία περίπτωση δεν αποσκοπεί στον σεβασμό των θρησκευτικών ελευθεριών.

Ήδη από τα πρώτα άρθρα τονίζεται εμφατικά ότι οι μουφτίες αποτελούν αποκεντρωμένες δημόσιες υπηρεσίες οι οποίες υπάγονται απευθείας στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων. Με αυτόν τον τρόπο μετατρέπονται οι μουφτίες σε αμιγείς δημόσιες υπηρεσίες, χάνοντας το κυριότερο χαρακτηριστικό τους, δηλαδή τον θρησκευτικό τους χαρακτήρα. Όπως έχω τονίσει και άλλη φορά, αυτό αποτελεί μια οπισθοδρόμηση και αν ο σκοπός που εξυπηρετείται με αυτή την επιλογή είναι η τήρηση της αρχής της νομιμότητας και του δικαιοδοτικού χαρακτήρα του μουφτή, η προσωπική μου άποψη είναι ότι θα πρέπει να καταργηθούν οι διοικητικές αρμοδιότητες που αφορούν το κληρονομικό και το οικογενειακό δίκαιο. Άλλωστε με βάση την αρχή του κράτους δικαίου το κόμμα μας, ο ΣΥΡΙΖΑ -Προοδευτική Συμμαχία,γι’ αυτόν τον λόγο έκανε προαιρετική την προσφυγή στη σαρία, ως ένα πρώτο βήμα μέχρι την οριστική κατάργηση των δικαιοδοτικών αρμοδιοτήτων.

Εν συνεχεία παρατηρούμε ότι προβλέπονται αυξημένες θέσεις για τη στελέχωση των μουφτιών, σε μια εποχή που το δημόσιο σύστημα υγείας πάσχει. Θα μιλήσω, για παράδειγμα, για το Γενικό Νοσοκομείο Ξάνθης. Έχει σοβαρές ελλείψεις σε όλες τις ειδικότητες. Το ίδιο ισχύει και για την παιδεία. Πιστεύω ότι οι προβλεπόμενες θέσεις για τις μουφτίες είναι υπερβολικές και συντελούν στη δημιουργία ενός γραφειοκρατικού τρόπου λειτουργίας των μουφτιών.

Σοβαρό θέμα τίθεται καιμε το άρθρο 158 στο οποίο ορίζεται η σύσταση συμβουλευτικής επιτροπής η οποία θα προσφέρει απλή αιτιολογημένη γνώμη για τον κατάλογο των υποψηφίων για τη θέση του μουφτή.

Τρία βασικά θέματα που εγείρουν τη διαφωνία μου με το συγκεκριμένο άρθρο είναι τα εξής:

 Πρώτον, ότι το σώμα δεν είναι αντιπροσωπευτικό των πιστών, καθώς η επιτροπή θα αποτελείται από μόλις 33 μέλη, εκ των οποίων μόλις τα 10 θα είναι ιμάμηδες εγγεγραμμένοι στις καταστάσεις των θρησκευτικών λειτουργών των μουφτιών και πραγματικά απορώ αν ο αριθμός των εγγεγραμμένων και ενεργών ιμάμηδων στην Ξάνθη ξεπερνά τους 10.

Δεύτερον, ότι τα 33 αυτά μέλη θα προκύπτουν μετά από κλήρωση.

Τρίτον,  η πρότασή τους είναι απλή γνώμη, η οποία δεν δεσμεύει τον αρμόδιο Υπουργό. Πιο συγκεκριμένα, νομίζω ότι η συμβουλευτική επιτροπή είναι εξαιρετικά μικρή και υποεκπροσωπούνται οι ιμάμηδες ως οι άμεσα αρμόδιοι θρησκευτικοί λειτουργοί, ενώ συμπεριλαμβάνονται μόνο οι εγγεγραμμένοι στα μητρώα αρρένων της μουφτίας, που είναι ελάχιστοι.Θα έπρεπε να συμπεριληφθούν όλοι οι ενεργοί ιμάμηδες των τεμενών χωρίς διακρίσεις.

Επίσης, να τονίσω ότι η κλήρωση δεν αποτελεί σοβαρή μέθοδο για την ανάδειξη ενός θρησκευτικού ηγέτη και όλη η διαδικασία δεν θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται σαν να είναι μια λοταρία.

Τέλος, αν η γνώμη της επιτροπής δεν δεσμεύει τον Υπουργό, ουσιαστικά αναιρείται ο λόγος ύπαρξης της. Γιαποιον λόγο συστήνεται αυτό το σώμα; Για να αξιολογήσει έναν έναν τους υποψηφίους και στο τέλος η άποψή του να πεταχτεί στον κάλαθο των αχρήστων; Άρα είναι εικονική η συγκρότηση της συμβουλευτικής επιτροπής γιατί ο μουφτής διορίζεται από τον Υπουργό Παιδείας.Είναι ξεκάθαρο ότι σε καμία περίπτωση το συγκεκριμένο σώμα με τις συγκεκριμένες αρμοδιότητες δεν μπορεί να εκπροσωπήσει ολόκληρη τη μειονότητα.

Άρα υπό αυτή την έννοια, είναι σαν να κάνετε μια τρύπα στο νερό. Αποδεικνύετε ότι δεν θέλετε να λύσετε το ζήτημα των Μουφτήδων. Βεβαίως η οποιαδήποτε επιλογή σας δεν προέκυψε μέσα από διαβούλευση με τη μειονότητα, άρα απαξιώνεται η ίδια η μειονότητα. Έτσι το πιο πιθανό είναι αυτές οι διατάξεις να μην τύχουν και της αποδοχής που υποτίθεται ότι επιδιώκετε. Η θέση του κόμματός μου είναι ξεκάθαρη σε αυτό το θέμα, γι’ αυτόν τον λόγο διαφωνούμε με αυτές τις διατάξεις. Εμείς στηρίζουμε τη διαβούλευση με τη μειονότητα για κάθε απόφαση που την αφορά.

Επίσης θεωρώ ότι πολύ μεγάλο ατόπημα είναι στο άρθρο 153 του νομοσχεδίου, το γεγονός ότι μπορεί να γίνει Μουφτής απόφοιτος τωνιεροσπουδαστηρίων με δεκαετή εμπειρία ως Ιμάμης, εγγεγραμμένος στα μητρώα της Μουφτείας. Αυτό το προσόν είναι μηδαμινό και υποβαθμίζει τον ίδιο τονρόλο του Μουφτή. Με απλά λόγια δίνει τη δυνατότητα σε έναν απόφοιτο εκκλησιαστικού λυκείου και συγκεκριμένα ιεροσπουδαστηρίου, να γίνει θρησκευτικός ηγέτης. Αντίστοιχα παραδείγματα νομίζω δεν υπάρχουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Άρα εδώ τίθεται ξανά καθαρά ζήτημα απαξίωσης του Μουφτή.

Ένα τελευταίο και εξαιρετικά σημαντικό θέμα είναι η διασύνδεση των διαχειριστικών επιτροπών της Βακούφικης περιουσίας με τις Μουφτείες. Κατά το παρελθόν, η μόνη σχέση των διαχειριστικών επιτροπών με τον Μουφτή ήταν όταν εκείνος ασκούσε τον ελεγκτικό ρόλο των αποφάσεων των επιτροπών. Δηλαδή, απλώς τις επέβλεπε και στην ουσία ήταν ανεξάρτητες. Τώρα με τα συγκεκριμένα άρθρα, οι διαχειριστικές επιτροπές καλούνται να διαθέτουν εργαζόμενους στις Μουφτείες όποτε ο Μουφτής το κρίνει αναγκαίο.Και τους όποιους εργαζόμενους θα πληρώνουν οι διαχειριστικές.Οι έκτακτοι πόροι των Μουφτειών θα προέρχονται από δωρεές και κληρονομιές οι οποίες βρίσκονταν στην αποκλειστική διαχείριση των διαχειριστικών επιτροπών, καθώς επίσης κονδύλια από τις διαχειριστικές επιτροπές. Ουσιαστικά φαίνεται να ανταγωνίζεται τις διαχειριστικές επιτροπές.

Η στέγαση των Μουφτειών μπορεί να γίνει σε κτίρια των διαχειριστικών επιτροπών, τα οποία παραχωρούνται χωρίς αντάλλαγμα.Ενώ οι διαχειριστικές επιτροπές απαλλάσσονται κάθε φόρο που έχει να κάνει με τη στέγαση των Μουφτειών μόνο.

Έναπολύ σοβαρό θέμα που έχω θίξει πάρα πολλές φορές, είναι οι εκλογές στις διαχειριστικές επιτροπές που δεν έχουν γίνει ακόμα, αφού το νομοθετικό πλαίσιο του 2008 είναι ακόμα ατέλειες. Ενώ, λοιπόν, δεν έχει επιλυθεί ακόμα το θέμα της εκλογής των διαχειριστικών επιτροπών και σε πολλές περιπτώσεις οι επιτροπές υπάρχουν με συνεχείς παρατάσεις των θητειών τους με διορισμένες επιτροπές, εσείς έρχεστε και χωρίς να σας νοιάζει η λειτουργία τους, τις αντιμετώπιζε σαν θησαυροφυλάκιο που θα χρηματοδοτεί τις Μουφτείες. Και μάλιστα τις Μουφτείες που είναι δημόσιες υπηρεσίες και των οποίων ο Μουφτής δίνει τον όρκο του δημοσίου υπαλλήλου, ενώ ασκεί και δικαιοδοτικές αρμοδιότητες και είναι θρησκευτικός ηγέτης. Εδώ βλέπουμε ξεκάθαρη σύγχυση της διάκρισης των λειτουργιών.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις δεν πρόκειται να επιλύσουν το πρόβλημα των Μουφτειών, καθώς δεν θέλετε κάτι τέτοιο.Δεν το επιδιώκετε, αφού δεν υπάρχει σοβαρή διαφορά με το προηγούμενο καθεστώς διορισμού του Μουφτή.

Τέλος,η επιτροπή ως Σώμα, δεν αντιπροσωπεύει τη μειονότητα και δεν έχει την αποφασιστική αρμοδιότητα την οποία έχει ο Υπουργός που διορίζει.

Προφανώς και καταψηφίζω τις συγκεκριμένες διατάξεις για όλους τους παραπάνω λόγους, τους οποίους ελπίζω να τους λάβετε σοβαρά υπόψη σας και να γίνουν διορθώσεις.

Ευχαριστώ πολύ.

(Χειροκροτήματα από την Πτέρυγα του ΣΥΡΙΖΑ)

Αρθρογράφος