Τα θέματα που συζητήθηκαν στο υπουργικό συμβούλιο

21 Δεκεμβρίου 202220:16

Συνεδρίασε σήμερα, 21 Δεκεμβρίου, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, το υπουργικό συμβούλιο. Μετά την εισαγωγική τοποθέτηση του πρωθυπουργού, και σύμφωνα με την ανακοίνωση του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου συζητήθηκαν τα εξής θέματα:

Ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, παρουσίασε την πρόοδο στον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας κατά την τριετία 2019-2022.

Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στην εκθετική αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών των πολιτών με το Ελληνικό Δημόσιο. Το 2018, οι ψηφιακές συναλλαγές ανέρχονταν σε 8,8 εκατομμύρια, και το 2022 ο ίδιος αριθμός προσεγγίζει το 1 δισ.. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι κάθε ενήλικος Έλληνας πολίτης γλίτωσε περίπου 100 επισκέψεις σε υπηρεσίες ή φορείς σε ένα χρόνο. Το 2020, οι ψηφιακές υπηρεσίες που παρείχε το ελληνικό δημόσιο ήταν 501 και συγκεντρώθηκαν στο gov.gr, εμπλουτίστηκαν με νέες, και σήμερα ανέρχονται στις 1.500 και αυξάνονται διαρκώς.

Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης υλοποίησε την άυλη συνταγογράφηση ως επέκταση της ηλεκτρονικής, δίνοντας τη δυνατότητα οι πολίτες να έχουν ψηφιακά πρόσβαση σε όλα τα παραπεμπτικά και τις συνταγές τους, καθώς και να διαθέτουν στο κινητό τους την εφαρμογή myHealth app. Η άυλη συνταγογράφηση αποτέλεσε τη βάση για τον σχεδιασμό του συστήματος εμβολιασμού, στο οποίο παράλληλα αξιοποιήθηκαν ως «κανάλια» για το κλείσιμο των ραντεβού τα φαρμακεία και τα ΚΕΠ. Για την ενδυνάμωση των πολιτών και την καλύτερη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης που προκάλεσε ο COVID19, χρησιμοποιήθηκε το 13033, το Μητρώο Εμβολιασμού COVID19 και υλοποιήθηκε το Ψηφιακό Πιστοποιητικό Εμβολιασμού που αποτέλεσε καλή πρακτική για το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό. Επίσης, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα ψηφιακής χρήσης της ταυτότητας και του διπλώματος οδήγησής τους μέσω της εφαρμογής wallet στο κινητό τους, ενώ διαθέτουν και εφαρμογή gov στο κινητό.

Με ένα ευρύ φάσμα απλουστεύσεων διαδικασιών και διαλειτουργικοτήτων ανάμεσα στα ψηφιακά συστήματα του Δημοσίου, σχεδιάστηκαν υπηρεσίες όπως η δήλωση γέννησης αποκλειστικά στο μαιευτήριο και η ενημέρωση όλων των σχετικών υπηρεσιών από εκεί. Στο πλαίσιο της απλούστευσης των διαδικασιών και του επανασχεδιασμού υπηρεσιών, υλοποιήθηκε το «ΜΙΤΟΣ», Μητρώο διαδικασιών του ελληνικού δημοσίου, ενώ συντάχθηκε η Βίβλος ψηφιακού μετασχηματισμού, στην οποία περιλαμβάνονται τα απαραίτητα ψηφιακά έργα για τη χώρα. Πρόκειται για 220 έργα, 2,3 δισ. ευρώ σε διαδικασία δημοπράτησης, 760 εκατομμύρια σε ΣΔΙΤ και 400 εκατ. ευρώ για έργα που βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία.

Με την υιοθέτηση του «Cloud First Policy», η Ελλάδα κατάφερε να προσελκύσει επενδύσεις των παγκόσμιων κολοσσών cloud και τεχνολογίας. Το 2020, η Ελλάδα κατάφερε, πρώτη στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να ολοκληρώσει τη δημοπράτηση του φάσματος 5G και να δημιουργήσει το Ταμείο ΦΑΙΣΤΟΣ, για την ενίσχυση ενός οικοσυστήματος καινοτομίας. Στο κομμάτι των επενδύσεων των τηλεπικοινωνιών, μεγάλες επενδύσεις χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος ESA εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης έργο μικροδορυφόρων ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ. Ακόμη, την 1/1/2020 παραδόθηκε σε πλήρη λειτουργία το 112, παρέχοντας τη δυνατότητα άμεσης ειδοποίησης των πολιτών σε έκτακτες περιπτώσεις.

Με το πρόγραμμα SMART CITIES, 315 δήμοι της χώρας θα αξιοποιήσουν κονδύλια ύψους 332 εκατομμυρίων ευρώ, από προγράμματα ΕΣΠΑ και Ταμείου Ανάκαμψης.

Ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης και η αναπληρώτρια υπουργός Ασημίνα Γκάγκα παρουσίασαν το νομοσχέδιο για τη δωρεά και μεταμόσχευση οργάνων, ιστών και κυττάρων.

Ειδικότερα προβλέπει:

Α. Αναβάθμιση του ρόλου του ΕΟΜ:

(α) Αναβαθμίζεται ο ρόλος του ΕΟΜ, που μετονομάζεται σε «Ελληνικό Οργανισμό Μεταμοσχεύσεων». Συγκεκριμένα:

i) Αναγνωρίζονται αποφασιστικές αρμοδιότητες, ιδίως για την αδειοδότηση και τον έλεγχο των δομών μεταμοσχεύσεων της χώρας.

ii) Πρόβλεψη δυνατότητας επιλογής του επιστημονικού προσωπικού από το Δ.Σ. του ΕΟΜ, με στόχο την προσέλκυση επαγγελματιών με εξειδίκευση και εμπειρία στον τομέα των μεταμοσχεύσεων.

iii) Νέα διάρθρωση των υπηρεσιών του ΕΟΜ και πρόβλεψη σύστασης Ομάδων Εργασίας για την παροχή επιστημονικής συνδρομής προς τον ΕΟΜ σε εξειδικευμένα ζητήματα.

iv) Έμφαση στη μέτρηση του κλινικού αποτελέσματος των διενεργούμενων μεταμοσχεύσεων, στον επιτόπιο έλεγχο των δομών και θέσπιση υποχρέωσης τακτικών εκθέσεων προς το Υπουργείο Υγείας και τη Βουλή.

(β) Ενισχύεται ο προϋπολογισμός του ΕΟΜ με την προσθήκη επιπλέον πόρων που προέρχονται από τις δραστηριότητές του: Πρόβλεψη τέλους 1 ευρώ ανά αιμοκάθαρση (το οποίο μπορεί να εισπράττεται κατά την διαδικασία του clawback) πρόβλεψη ποσοστιαίας αμοιβής επί των ΚΕΝ που αφορούν τη διαδικασία της μεταμόσχευσης, πρόβλεψη παραβόλου για την παροχή υπηρεσιών αδειοδότησης εκ μέρους του ΕΟΜ.

(γ) Πρόβλεψη αναβαθμισμένου Πληροφοριακού Συστήματος Μεταμοσχεύσεων και ειδικής πλατφόρμας για την εξυπηρέτηση του δικτύου μεταμοσχεύσεων, υποστηριζόμενου από την ΗΔΙΚΑ.

Β. Αναμόρφωση συστήματος δωρεάς:

(α) Θεσμοθέτηση δυνατότητας δωρεάς οργάνων μετά από καρδιακό θάνατο (DCD).

(β) Ενίσχυση μεταμόσχευσης από ζώντα δότη (LD).

(γ) Θέσπιση soft opt – out συστήματος με υποχρεωτική τη συγκατάθεση της οικογένειας και ρύθμιση πρακτικών ζητημάτων που είχαν ανακύψει υπό το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς (καθορισμός έννοιας «οικογένειας» και επίλυση διαφωνιών μεταξύ των μελών της οικογένειας).

(δ) Σύσταση θέσεων Συντονιστών Μεταμοσχεύσεων στις ΜΕΘ των νοσοκομείων της χώρας.

(ε) Πρόβλεψη εισηγητικής αρμοδιότητας του ΕΟΜ προς τους αρμόδιους Υπουργούς με σκοπό τη θέσπιση αποζημίωσης για όλα τα στάδια δωρεάς και μεταμόσχευσης και την αναθεώρηση των υφιστάμενων κοστολογήσεων των διαφόρων επιμέρους σταδίων της δωρεάς και της μεταμόσχευσης (ιδίως κοστολόγηση της διαδικασίας επιλογής κατάλληλου δότη, συντήρησης μοσχεύματος, λήψης και μεταφοράς οργάνου), ώστε να διασφαλίζονται ο εξορθολογισμός του κόστους και των σχετικών δαπανών, η απρόσκοπτη διαδικασία στα νοσοκομεία των δοτών, αλλά και να αποζημιώνονται οι μονάδες μεταμόσχευσης για το πραγματικό κόστος των υπηρεσιών τους, χωρίς ουσιαστικά επιβάρυνση του ΕΟΠΥΥ καθώς πρόκειται για δημόσια νοσοκομεία. Εξάλλου, η μεταμόσχευση, χάρη στην ποιότητα ζωής που προσφέρει στον μεταμοσχευμένο ασθενή για τα επόμενα δέκα κατά μέσο όρο έτη, εξοικονομεί για τα δημόσια ασφαλιστικά ταμεία περί τις 600.000 ευρώ, ανά ασθενή.

Ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης και η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, εισηγήθηκαν στο υπουργικό συμβούλιο ένα νέο πλαίσιο διακυβέρνησης της οπτικοακουστικής πολιτικής.

Λαμβάνοντας υπόψη τη ραγδαία αύξηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τη χώρα μας στον συγκεκριμένο κλάδο την τελευταία τριετία, αλλά και τον εκσυγχρονισμό του νομοθετικού πλαισίου για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων, το νέο πλαίσιο διακυβέρνησης της οπτικοακουστικής πολιτικής έχει ως στόχους την αποτελεσματική υποστήριξη μιας σύγχρονης εθνικής στρατηγικής στον κλάδο της οπτικοακουστικής παραγωγής, την κατάργηση διοικητικών επικαλύψεων και αγκυλώσεων, την ουσιαστική προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων των έργων ιδιαίτερα σε ένα πολυπαραμετρικό ψηφιακό περιβάλλον, την προσέλκυση ακόμα περισσότερων ξένων επενδύσεων στον χώρο, την υποστήριξη του εγχώριου κλάδου, τη βελτίωση της προβολής της χώρας στο εξωτερικό και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στο χώρο.

Ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νότης Μηταράκης και η υφυπουργός, Σοφία Βούλτεψη παρουσίασαν στο υπουργικό συμβούλιο το νέο κώδικα μετανάστευσης.

Αντικείμενο νομοσχεδίου είναι η αναμόρφωση του ισχύοντος Κώδικα Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης με στόχο την απλούστευση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών, δημιουργώντας έτσι, μέσω της διαφάνειας, ένα πλαίσιο χορήγησης αδειών διαμονής που θα ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες τόσο των πολιτών όσο και της Ελλάδας.

Συγκεκριμένα με τον Νέο Κώδικα κλείνουν οι εξαιρέσεις και εξαλείφεται η δυνατότητα λήψης διαφορετικών τύπων αδειών για παρεμφερείς σκοπούς. Παράλληλα, απλοποιείται η νομοθεσία με ομαδοποίηση τύπων αδειών, ενώ θεσπίζεται ενιαία διαδικασία έκδοσης για συναφείς άδειες. Επίσης καταργούνται οι εθνικές ρυθμίσεις αδειών (ιδίως κατ’ εξαίρεση) όπου υπάρχουν ευρωπαϊκές οδηγίες και καθορίζονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία. Αντίστοιχα θεσπίζεται για (σχεδόν) όλους τους τύπους ενιαία διάρκεια ισχύος (3+3 έτη) και ενιαίο παράβολο (Euro90/έτος). Παράλληλα, στόχος είναι η μείωση του διοικητικού βάρους για τον πολίτη, με αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών, όπου είναι (τεχνικά) δυνατόν.

Επιδιωκόμενοι στόχοι:

Η εξοικονόμηση ανθρώπινων πόρων σε υπηρεσίες του Δημοσίου (Προξενεία, Πρεσβείες, ΕΛ.ΑΣ.) και η αντιμετώπιση του υφιστάμενου κατακερματισμού μέσω της συγκέντρωσης της αρμοδιότητας έκδοσης αδειών διαμονής πολιτών Ε.Ε., ΠΤΧ και ομογενών σε έναν φορέα έκδοσης.

Η μείωση του διοικητικού βάρους του διοικούμενου μέσω (α) της απαλοιφής και επικαιροποίησης των δικαιολογητικών που απαιτούνται για την έκδοση και την ανανέωση των αδειών διαμονής, (β) της καθιέρωσης ηλεκτρονικής υποβολής τους σε μία «πύλη εισόδου» (Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου), (γ) της αυτεπάγγελτης αναζήτησης δικαιολογητικών όπου είναι δυνατόν.

Η μείωση του απαιτούμενου χρόνου έκδοσης και ανανέωσης αδειών μέσω του εξορθολογισμού των κατηγοριών αδειών διαμονής, της ομαδοποίησής τους με βάση τον σκοπό και τη συνάφειά τους, της συνακόλουθης ομογενοποίησης των προϋποθέσεων έκδοσής τους και της καθιέρωσης ενιαίας διαδικασίας έκδοσης αδειών διαμονής με τις οποίες παρέχεται δικαίωμα εργασίας, καθώς και της απελευθέρωσης ανθρώπινων πόρων από την υποδοχή των αιτήσεων λόγω της ψηφιακής υποβολής των αιτήσεων.

Η καταπολέμηση φαινομένων διαφθοράς μέσω της ψηφιοποίησης των διαδικασιών.

Η επίτευξη θετικών αποτελεσμάτων στην εθνική οικονομία μέσω της αναμόρφωσης του θεσμικού πλαισίου για τη μετάκληση πολιτών τρίτων χωρών για εξαρτημένη εργασία, για την κάλυψη αναγκών της εγχώριας αγοράς εργασίας σε μόνιμο και εποχικό προσωπικό, καθώς και μέσω της ευελιξίας σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση του ευρισκόμενου στη χώρα εργατικού δυναμικού.

Ο υπουργός Επικρατείας, ‘Ακης Σκέρτσος, παρουσίασε το ενοποιημένο σχέδιο κυβερνητικής πολιτικής που περιλαμβάνει 19 αναλυτικά σχέδια δράσης για κάθε υπουργείο της κυβέρνησης για το 2023 με περιγραφή του ρυθμιστικού και κυβερνητικού προγραμματισμού για το επόμενο έτος σε κάθε πεδίο πολιτικής.

Συνολικά: έχουν προγραμματιστεί για την επόμενη χρονιά 111 νομοθετικές παρεμβάσεις από 17 υπουργεία, έχουν τεθεί 121 στόχοι πολιτικής και έχουν δρομολογηθεί 486 δράσεις και 1913 έργα έως το Δεκέμβριο του 2023.

43% των προγραμματισμένων δράσεων υλοποιούν πολιτικές που οδηγούν σε περαιτέρω σύγκλιση με την Ε.Ε. -στο πλαίσιο των ειδικών εθνικών συστάσεων που γίνονται κατά το ευρωπαϊκό εξάμηνο- και 325 έργα ικανοποιούν τους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης που θέτει ο Ο.Η.Ε..

Απολογιστικά στο κλείσιμο πλέον της θητείας της, η κυβέρνηση ολοκλήρωσε 74 ετήσια σχέδια δράσης, 4 ενοποιημένα σχέδια κυβερνητικής πολιτικής, 12 εθνικά σχέδια οριζόντιων πολιτικών, 387 νόμους και 11 κωδικοποιήσεις, 12 επιτυχημένες αξιολογήσεις ενισχυμένης και μεταπρογραμματικής εποπτείας που οδήγησαν στην επιτυχή έξοδο της χώρας από το 12ετές καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας τον περασμένο Αύγουστο, σε ελάφρυνση του χρέους κατά 6 δισ. ευρώ και κέρδη από ομόλογα κρατικών τραπεζών 2,58 δισ. ευρώ.

Επιπλέον, εξασφάλισε περίπου 80 δισ. ευρώ ενωσιακών πόρων για δημόσιες επενδύσεις έως το 2027 από το Ταμείο Ανάκαμψης, το νέο ΕΣΠΑ και το νέο πρόγραμμα αγροτικής ανάπτυξης, ενσωμάτωσε το 85% των συστάσεων της επιτροπής Πισσαρίδη στον κυβερνητικό σχεδιασμό και έχει υλοποιήσει ήδη το 70% αυτών, αρχειοθετήθηκαν επιτυχώς 67 παραβάσεις του ενωσιακού δικαίου που οδηγούσαν σε πρόστιμα και ενσωματώθηκαν 189 οδηγίες της Ε.Ε..

Η συστηματική αυτή επιτελική διακυβέρνηση οδήγησε τη χώρα εν μέσω 4 μέγα-κρίσεων (προσφυγική-ελληνοτουρκικά, υγειονομική, ενεργειακή και κλιματική) σε διπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, σε καλύτερες του ευρωπαϊκού μέσου όρου επιδόσεις στη διαχείριση της πανδημίας σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τους δείκτες υπερβάλλουσας θνησιμότητας ανά χώρα, στην 7η θέση παγκοσμίως ως προς τη συμμετοχή ΑΠΕ στην παραγωγή ενέργειας, και στην πρώτη θέση σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Εconomist μεταξύ 34 ανεπτυγμένων οικονομιών ως προς τη μεγέθυνση του ΑΕΠ, τη μείωση του δημοσίου χρέους, την ανάσχεση του πληθωρισμού, και την πορεία του ελληνικού χρηματιστηρίου.

Τέλος ευχαρίστησε θερμά τη γ.γ συντονισμού της κυβέρνησης και ειδικά τον γ.γ Θανάση Κοντογεώργη, για την εργώδη τους προσπάθεια επί 3,5 χρόνια στο χτίσιμο ενός νέου υποδείγματος επιτελικής διοίκησης και διακυβέρνησης, καθώς και για την υποστήριξη όλων των μείζονων μεταρρυθμιστικών στόχων της κυβέρνησης.

Ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης και η υφυπουργός, Ζωή Ράπτη, παρουσίασαν το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία.

Με την εμπειρία της πανδημίας και μετά την απόφαση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για τη δημιουργία ειδικού χαρτοφυλακίου για την ψυχική υγεία, η Ελλάδα υιοθέτησε, ως περιεχόμενο δημόσιας πολιτικής, ότι η ψυχική υγεία έχει μεν ως πυρήνα της την ιατρική ατζέντα, αλλά είναι και κάτι πολύ ευρύτερο από αυτήν.

Αφορά στην ευεξία, ως θεμέλιο της καλής υγείας του συνόλου του πληθυσμού και, ως τέτοια, πρέπει να βρίσκεται, εφεξής, στο επίκεντρο των πολιτικών δημόσιας υγείας.

Με γνώμονα τα παραπάνω, επιτροπή 35 ειδημόνων, τόσο από τον ακαδημαϊκό χώρο, όσο και από το πεδίο, σε συνεργασία με τις υπηρεσίες του υπουργείου Υγείας και με την τεχνική υποστήριξη του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, συνέταξε το εθνικό σχέδιο δράσης που παρουσιάστηκε σήμερα.

Το σχέδιο αυτό πραγματεύεται θέματα ιατρικής κλινικής ατζέντας, αλλά συγχρόνως, αναπτύσσει στόχους και δράσεις που αφορούν στην ψυχική υγεία του γενικού πληθυσμού.

Αποτελείται από 10 άξονες (5 κάθετους και 5 οριζόντιους).

Οι κάθετοι άξονες αφορούν:

1. Στην κατάργηση της ιδρυματικής περίθαλψης και στην ανάπτυξη υπηρεσιών για ασθενείς με νόσο Αλτσχάιμερ και συναφείς διαταραχές,

2. Στην ανάπτυξη υπηρεσιών ψυχικής υγείας στην κοινότητα και στην ενσωμάτωσή τους στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, με σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία,

3. Στην ανάπτυξη υπηρεσιών για παιδιά και εφήβους, με έμφαση στις διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές,

4. Στην ανάπτυξη ιατροδικαστικών ψυχιατρικών υπηρεσιών, καθώς και

5. Στην ολοκλήρωση του Πανελλαδικού δικτύου Κοινωνικών Συνεταιρισμών για την κοινωνική αποκατάσταση των ψυχικά ασθενών.

Οι οριζόντιοι άξονες αφορούν:

6. Στην καθολική εφαρμογή της τομεοποίησης, της ποιότητας και ασφάλειας των υπηρεσιών και στην προαγωγή της έρευνας.

7. Στη μείωση των ακούσιων εισαγωγών.

8. Στην ένταξη των ψυχικά ασθενών στην αγορά εργασίας.

9. Στην προστασία των δικαιωμάτων των ασθενών και των οικογενειών τους, και τέλος.

10. Στην ανάπτυξη σχεδιασμού για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.

Μετά την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης υλοποιήθηκαν 66 διαγωνισμοί για τη δημιουργία νέων κοινοτικών μονάδων ψυχικής υγείας, και έπονται άμεσα ακόμη 40.

Επιδίωξη είναι ένα νέο, καινοτόμο σύστημα ψυχικής υγείας, που δεν εστιάζει μόνο σε υπηρεσίες και δομές, αλλά προτεραιοποιεί την πρόληψη της νόσου και την προαγωγή της υγείας και ευεξίας όλων των συνανθρώπων μας. Ένα ολοκληρωμένο και πρωτοποριακό μοντέλο ψυχικής υγείας με ορίζοντα τον 21ο αιώνα. Στόχος είναι να μην αφήσουμε κανέναν μόνο του, κανέναν πίσω.

Βάσει του εθνικού σχεδίου, έχει ξεκινήσει η υλοποίηση των ακόλουθων καινοτόμων δράσεων:

1. Ολοκλήρωση της αποασυλοποίησης για την «έξοδο» των χρόνιων ασθενών που έχουν απομείνει στα τρία μεγάλα ψυχιατρικά νοσοκομεία.

2. Ολοκλήρωση του πανελλαδικού δικτύου των Κοινωνικών Συνεταιρισμών για την ένταξη των ψυχικά ασθενών στην αγορά εργασίας.

3. Δημιουργία πλατφόρμας για την παροχή υπηρεσιών τηλεψυχιατρικής και τηλεσυμβουλευτικής για όλο τον πληθυσμό, σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

4. Δημιουργία κέντρων για την έγκαιρη παρέμβαση στην ψύχωση στις 7 υγειονομικές περιφέρειες της χώρας.

5. Δημιουργία κέντρων ημέρας για την υποστήριξη παιδιών στο φάσμα του αυτισμού και των οικογενειών τους.

6. Δημιουργία κέντρων ημέρας για την υποστήριξη παιδιών που έχουν υποστεί κακοποίηση.

7. Δημιουργία κέντρων ημέρας για την υποστήριξη της οικογένειας.

8. Δημιουργία κέντρων ημέρας για την άνοια σε συνδυασμό με στεγαστικές δομές για άτομα τρίτης ηλικίας με άνοια, με έμφαση στο Alzheimer’s.

9. Δημιουργία κέντρων ημέρας για την υποστήριξη ογκολογικών ασθενών και των φροντιστών τους.

10. Δημιουργία κέντρων ημέρας για την υποστήριξη της ψυχικής υγείας των εργαζομένων.

11. Δημιουργία κέντρων ημέρας για την υποστήριξη της ψυχικής υγείας του πληθυσμού μέσω προγραμμάτων τέχνης.

12. Μείωση των ακουσίων νοσηλειών, και σεβασμός των δικαιωμάτων των ψυχικά ασθενών με ολική αναδιάρθρωση του συστήματος μεταφοράς τους και ακούσιας νοσηλείας τους.

13. Ολοκλήρωση του ψηφιακού χάρτη υπηρεσιών ψυχικής υγείας, με στόχο τη διασφάλιση του συντονισμού των υπηρεσιών, της συνέχειας της φροντίδας τους και την αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη λειτουργία των υπηρεσιών ψυχικής υγείας.

14. Δημιουργία κέντρων ημέρας για την υποστήριξη της ψυχικής υγείας των φοιτητών σε 5 μεγάλα Πανεπιστήμια της χώρας

15. Ανάπτυξη ειδικών πρωτοκόλλων για την υποστήριξη της ψυχικής υγείας των πολιτών σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε την εισήγηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, για την υπαγωγή αναγκαστικών απαλλοτριώσεων ακινήτων για έργα γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας στη διαδικασία του άρθρου 7Α του κώδικα αναγκαστικών απαλλοτριώσεων ακινήτων.

Το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε την εισήγηση του υπουργού Εξωτερικών, Νίκου Δένδια, για συμπληρωματική χορηγία του Δημοσίου προς τις Ιερές Μονές του Αγίου Όρους.

Το υπουργικό συμβούλιο ενέκρινε την εισήγηση του υπουργού Εσωτερικών, Μάκη Βορίδη, για παράταση ισχύος της υπ’ αρ. 33/2006 πράξης υπουργικού συμβουλίου ως προς διορισμούς και προσλήψεις στον δημόσιο τομέα.

Εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου

Καλημέρα και καλές γιορτές.

Συνεδριάζουμε σήμερα στην τακτική μας συνάντηση, ενώ στη Βουλή βρίσκεται ήδη η ρύθμιση που προβλέπει την κάλυψη από την Πολιτεία του 10% των εξόδων σχεδόν κάθε ελληνικού νοικοκυριού για τις αγορές πρώτης ανάγκης. Είναι ένα ακόμα ανάχωμα στην εισαγόμενη ακρίβεια, που δείχνει τη διάθεση της κυβέρνησης να στηρίξει το μέσο εισόδημα μέχρι που να βγούμε στο ξέφωτο και από αυτή τη διεθνή κρίση.

Ελπίζω, τελικά, το μέτρο αυτό να υπερψηφιστεί και από την αντιπολίτευση. Όχι μόνο γιατί αποτελεί ένα πρόσθετο στήριγμα μετά τις επιδοτήσεις στο ρεύμα και στα καύσιμα, το διευρυμένο επίδομα θέρμανσης, το «Καλάθι του Νοικοκυριού» για τους πιο ευάλωτους. Αλλά γιατί είναι ένα σημαντικό μέτρο το οποίο αφορά και τη μεσαία τάξη, επιστρέφοντας μάλιστα στην κοινωνία ένα σημαντικό μέρος των υπερεσόδων των πιο ισχυρών. Από τα διυλιστήρια δηλαδή, στους πολίτες.

Και επιμένω στη διπλή διάσταση αυτής της πρωτοβουλίας, καθώς άκουσα σχόλια τόσο αντιφατικά που ουσιαστικά αλληλοδιαψεύδονται. Γιατί δεν μπορεί τα 650 εκατομμύρια να είναι ταυτόχρονα και «ψίχουλα» και «υπερβολικά». Δε γίνεται να θεωρείται επιδοματική μία πολιτική που αφορά το 85% των οικογενειών. Ούτε να συγκρίνεται, βέβαια, ένα προσωρινό μέτρο άμυνας σε έκτακτες κρίσεις, με τα προεκλογικά «αντίδωρα» άλλων εποχών.

Και φοβάμαι πως αυτές οι επιπόλαιες προσεγγίσεις, φανερώνουν απλώς την αναλυτική αδυναμία και των «αριστερών του χαβιαριού», όπως αποκαλούνται, αλλά όσο και κάποιων «φιλελεύθερων πολυτελείας» στη χώρα μας.

Οι πρώτοι θα πρέπει κάποτε να μάθουν ότι μια κεντροδεξιά κυβέρνηση οφείλει να είναι στο πλευρό της κοινωνίας όταν δοκιμάζεται. Δεν υπάρχει ευημερία αν αυτή δεν είναι συλλογική.

Αλλά και οι δεύτεροι, είναι καιρός να καταλάβουν ότι η δίκαιη αναδιανομή του εθνικού πλούτου δεν ανταγωνίζεται ούτε την ανάπτυξη, ούτε την δημοσιονομική ισορροπία. Πολύ περισσότερο όταν εδώ μιλάμε για πόρους οι οποίοι δεν επιβαρύνουν, θα το ξαναπώ, δεν επιβαρύνουν το δημόσιο χρέος. Και οι οποίοι, επαναλαμβάνω, διατίθενται με σχέδιο για συγκεκριμένο χρόνο για την αντιμετώπιση έκτακτων συνθηκών, όπως μια παγκόσμια αναταραχή

Αυτά, λοιπόν, για να αποφεύγεται η εύκολη κριτική, αλλά και για να αναδεικνύεται η διπλή αποστολή αυτής της κυβέρνησης: από τη μία πλευρά να πρωτοστατεί στην ανάπτυξη, όπως αναγνώρισε πρόσφατα και ο Economist που μας κατέταξε στη θέση του πρωταθλητή της πιο ευχάριστης οικονομικής έκπληξης παγκόσμια για το 2022. Ταυτόχρονα, όμως, να στηρίζει και τους πολίτες, γιατί είμαστε λαϊκή παράταξη. Είμαστε παράταξη και της δημόσιας και της ατομικής προκοπής. Είμαστε δηλαδή μία παράταξη αληθινά προοδευτική.

Και νομίζω ότι αυτά τα στοιχεία διατρέχουν και τη σημερινή πλούσια ατζέντα μας. Από αυτή να ξεχωρίσω τον απολογισμό της τριετούς ψηφιακής μας εμπειρίας, καθώς και δύο σημαντικά νομοσχέδια υγείας, τα οποία ρυθμίζουν σημαντικές προκλήσεις της εποχής μας.

Και όλα αυτά ενώ εχθές στη Βουλή ψηφίστηκε το πρόγραμμα «Σπίτι μου», ένα σημαντικό σχέδιο με κοινωνική σφραγίδα, καθώς αφορά σε προσιτή στέγη για 137.000 συμπολίτες μας. Δυστυχώς χωρίς τις ψήφους της αντιπολίτευσης, η οποία και εδώ έδειξε να απέχει από μια σημαντική κοινωνική πρωτοβουλία, χωρίς όμως ταυτόχρονα να προτείνει και κάποια ουσιαστική εναλλακτική. Αποδεικνύοντας για ακόμη μια φορά ότι εμείς είμαστε η μόνη παράταξη που τελικά συνομιλεί με την κοινωνία, όταν κάποιοι άλλοι επαναλαμβάνουν στερεότυπα τα οποία φαίνεται να έρχονται από άλλες εποχές.

Τώρα, ως προς την ψηφιακή μετάβαση, νομίζω ότι αυτά τα οποία θα ακούσουμε είναι λίγο-πολύ γνωστά, αξίζει όμως να θυμηθούμε ότι όταν το καλοκαίρι του 2019 ρώτησα «πόσες είναι τελικά οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Δημοσίου», κανείς πρακτικά δεν ήξερε να μάς απαντήσει.

Τελικά βρήκαμε 500, οι οποίες υπολειτουργούσαν. Σήμερα είναι σχεδόν 1500, παραπάνω από ένα δισεκατομμύριο ψηφιακές συναλλαγές και βέβαια εκατοντάδες χιλιάδες ώρες εξοικονόμησης από τους πολίτες και από τις επιχειρήσεις. Νομίζω ότι μιλάμε πια για μια άλλη πραγματικότητα στις σχέσεις του πολίτη και των επιχειρήσεων με το κράτος, πάνω στην οποία προφανώς και θέλουμε να χτίσουμε και να διευρύνουμε τα όσα σημαντικά έχουμε πετύχει μέχρι σήμερα.

Και από αυτά θα ήθελα να ξεχωρίσω -θα μιλήσει φαντάζομαι και στη συνέχεια ο Υπουργός γι’ αυτό- τον Ψηφιακό Φάκελο Υγείας, ο οποίος έρχεται για όλους. Είναι μια πολύ σημαντική μεταρρύθμιση η οποία έρχεται και κουμπώνει με σημαντικές δράσεις που έχουν αναληφθεί από το Υπουργείο Υγείας, δύο από τις οποίες θα έχουμε την ευκαιρία να εγκρίνουμε σήμερα.

Το πρώτο νομοσχέδιο αφορά τις μεταμοσχεύσεις και τον ρόλο του Εθνικού Οργανισμού Μεταμοσχεύσεων. Η αλήθεια είναι ότι, δυστυχώς, στη χώρα μας είμαστε ακόμα πολύ πίσω στις μεταμοσχεύσεις. Νομίζω ότι γνωρίζουμε πια τους λόγους και έχει γίνει μια πολύ σοβαρή δουλειά, η οποία αποτυπώνεται και στο νομοσχέδιο, για το πως αυτή η ευρωπαϊκή υστέρηση, η αρνητική πρωτιά της πατρίδας μας μπορεί να διορθωθεί με συγκεκριμένα μέτρα αλλά και με μετρήσιμους δείκτες.

Και το δεύτερο θέμα το οποίο θα συζητήσουμε, είναι μία εκκρεμότητα από το προηγούμενο Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά τη θεωρώ εξαιρετικά σημαντική και αφορά την παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Ψυχική Υγεία. Με δέκα σημαντικούς τομείς δράσεων που αποσκοπούν στη δραστική βελτίωση των υπηρεσιών σε αυτό το πεδίο. Και βέβαια, ένα ζήτημα το οποίο πρέπει να μπαίνει πολύ περισσότερο και στον δικό μας δημόσιο διάλογο, ώστε κάποια στιγμή να αφήσουμε πίσω μας στίγματα και προκαταλήψεις που έρχονται στην κυριολεξία από μία άλλη εποχή.

Νομίζω ότι αυτές οι πρωτοβουλίες αναδεικνύουν το εύρος του κυβερνητικού μας έργου, το οποίο δεν περιορίζεται μόνο στις οικονομικές μας επιλογές. Λογικό είναι και μετά τη συζήτηση και κατά τη διάρκεια της συζήτησης του Προϋπολογισμού να εστιαζόμαστε περισσότερο σε αυτές, αλλά νομίζω ότι και η σημερινή μας ατζέντα αποτυπώνει το μεγάλο εύρος και τον πλούτο του κυβερνητικού μας έργου σε πολλά διαφορετικά πεδία.

Ο Υπουργός Επικρατείας (Γιώργος Γεραπετρίτης), ο οποίος είναι απών καθώς ασθενεί, μού θύμισε ότι ήδη έχουμε ψηφίσει, από τον Ιούλιο του 2019, 375 νόμους, 131 μόνο το 2022. Νομίζω ότι αποτελεί μία χρονιά ρεκόρ.

Αλλά, βέβαια, η δουλειά μας συνεχίζεται. Και μέχρι να οδηγηθούμε στις εκλογές στο τέλος της τετραετίας έχουμε ακόμα πολύ πλούσιο κοινοβουλευτικό έργο για το 2023.

Σίγουρα, όμως, όλα είναι στην ίδια κατεύθυνση. Όλη μας η δράση είναι στην ίδια κατεύθυνση: τη σταθερή πρόοδο της Ελλάδος για μια καλύτερη ζωή για τις Ελληνίδες και τους Έλληνες.

Εύχομαι, λοιπόν, καλές γιορτές, υγεία, δύναμη, υγεία ψυχική, σωματική, λίγη ξεκούραση, να φορτίσουμε όλοι τις μπαταρίες μας για ένα δύσκολο αλλά και ταυτόχρονα ελπιδοφόρο 2023.

 

 

Αρθρογράφος