Συνέδριο Economist: Τα θαλάσσια δίκτυα και η “μπλε καινοτομία” καθιστούν την Θεσσαλονίκη στρατηγικό κέντρο στα Βαλκάνια

18 Φεβρουαρίου 201407:00

Οι μεταφορές στην Ευρώπη, η ενέργεια και η ψηφιακή τεχνολογία είναι τα θέματα του μεγάλου διήμερου συνεδρίου που άρχισε τη Δευτέρα στην Θεσσαλονίκη και οργάνωσε το βρετανικό “Economist” στα πλαίσια της ελληνικής προεδρίας.

«Είναι καλύτερο από το τίποτα», είπε χαρακτηριστικά ο σύμβουλος έκδοσης του Economist, John Andrews στο συνέδριο της Ελληνικής Προεδρίας στη Θεσσαλονίκη, αναφερόμενος στις παγκόσμιες προοπτικές ανάπτυξης. Μεταξύ άλλων, μίλησε για «εύλογη μεγέθυνση στις αναδυόμενες αγορές (όχι θεαματική σε Κίνα και Ινδία, απογοητευτική στη Ρωσία)», για «έξοδο της ΕΕ από τα σκοτεινά δωμάτια της κρίσης» και για «επάνοδο της Ελλάδας στην επιφάνεια μετά από 6 χρόνια».

economist2

 

Ένα κεντρικό δίκτυο εννέα στρατηγικών διαδρόμων, το οποίο θα εκτείνεται από την Ελλάδα στη Φινλανδία και από τις ακτές της Μαύρης Θάλασσας και της Μεσογείου προς τον Ατλαντικό, έθεσε στο επίκεντρο της στρατηγικής για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών ο αντιπρόεδρος και αρμόδιος Επίτροπος Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Siim Kallas.
economist
Αναφερόμενος -από το βήμα του συνεδρίου της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ του Economist στη Θεσσαλονίκη- στην αναθεωρημένη πολιτική για το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, ο κ. Kallas στάθηκε στον ελληνικό διάδρομο ο οποίος «συνδέει τη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και τη Μεσόγειο, αρχίζει και τελειώνει στα λιμάνια, εκτείνεται από τη βόρεια Ευρώπη και με τη χρήση των Διαδρόμων της Θάλασσας αναπτύσσει ναυτιλιακό σύνδεσμο από την Ελλάδα στην Κύπρο».

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει διασφαλίσει τη σχετική χρηματοδότηση, αν και διευκρίνισε ότι δεν είναι δυνατό να χρηματοδοτηθούν όλα τα υποψήφια έργα στην Ευρώπη, «γι’ αυτό και ο ανταγωνισμός θα είναι μεγάλος». «Στην περίπτωση της Ελλάδας, η υποστήριξη του CEF (Connecting Europe Facility) θα επικεντρωθεί σε έργα βελτίωσης σιδηροδρομικών υποδομών και οδικών συνδέσεων με γειτονικές χώρες», σημείωσε ο Επίτροπος Μεταφορών.

Παράλληλα, ο κ. Kallas έδωσε έμφαση στον τομέα της Ναυτιλίας, επισημαίνοντας ότι περισσότερο από το 70% των αγαθών που εξάγονται ή εισάγονται στην ΕΕ μεταφέρεται δια θαλάσσης. Σε αυτό το πλαίσιο, μίλησε για την ανάγκη να διασφαλιστούν νέα και πιο καθαρά καύσιμα, ασφαλέστερα και αποτελεσματικότερα πλοία, όπως και αποδοτικότερα λιμάνια. Ειδικότερα, αναφέρθηκε σε πέντε ελληνικά λιμάνια, περιλαμβανομένων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, ως υψηλής σημασίας για τον ενιαίο ευρωπαϊκό χώρο μεταφορών.

Ο κ. Kallas πρότεινε εκ νέου έως το 2020 όλα τα θαλάσσια λιμάνια του κεντρικού δικτύου να διαθέτουν υπηρεσίες τροφοδότησης καυσίμων για LNG, μαζί με τα κοινά πρότυπα για τη χρήση και την προμήθειά του:

«Ωστόσο, ανησυχώ για τις απόπειρες καθυστέρησης της προθεσμίας κατά 5 ή ακόμη και 10 χρόνια, δεδομένου μάλιστα ότι το 2020 θα δούμε σε ισχύ σε όλα τα ύδατα τα καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Οι επιχειρήσεις ενέργειας μας λένε ότι βλέπουν μία επιχειρηματική υπόθεση. Οι επενδύσεις είναι περιορισμένες, η τεχνολογία είναι διαθέσιμη. Ας το κάνουμε». Σύμφωνα με τον Επίτροπο Μεταφορών, σήμερα περίπου το 37% των αγαθών -κατά όγκο- τα οποία εκφορτώνονται στα λιμάνια της ΕΕ μεταφέρονται μέσω υπηρεσιών θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων, «που είναι πιο καθαρές και αποδοτικές σε σύγκριση με τα φορτηγά».Πρόσθεσε, δε, ότι «ενώ η ναυτιλία είναι μία από τις πιο αποδοτικές μορφές μεταφορών από άποψη άνθρακα, εξακολουθεί να παράγει το 3% του συνόλου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου παγκοσμίως και το 4% των συνολικών εκπομπών σε επίπεδο ΕΕ».

Η “Μπλέ Οικονομία” , η «μπλε καινοτομία» και η Μ. Δαμανάκη

Τον στόχο της ΕΕ, η «μπλε οικονομία» να διασφαλίσει 7 εκατ. θέσεις εργασίας και 600 εκατ. ακαθάριστη προστιθέμενη αξία έως το 2020, ανέδειξε από το βήμα του Συνεδρίου του Economist για την Ελληνική Προεδρία στη Θεσσαλονίκη η αρμόδια Επίτροπος Θαλασσίων Υποθέσεων και Αλιείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαρία Δαμανάκη.
damanaki
Όπως είπε η κυρία Δαμανάκη, σε επίπεδο ΕΕ, η οικονομία που σχετίζεται με τη θάλασσα αντιστοιχεί σήμερα σε 5,4 εκατ. θέσεις εργασίας και σε 500 εκατ. ευρώ ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας. Μεταξύ άλλων, η κα Δαμανάκη σημείωσε ότι το 75% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ και το 37% των εμπορικών συναλλαγών εντός της ΕΕ γίνονται δια θαλάσσης, εκτίμησε ότι έως το 2020 η υπεράκτια αιολική ενέργεια μπορεί να καλύψει το 4% της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ και να διασφαλίσει 170.000 θέσεις εργασίας και επισήμανε ότι την περίοδο 2005-11 η ΕΤΕπ χορήγησε 3,3 δις ευρώ δάνεια για υπεράκτια αιολικά έργα.

Αναφορικά με τον τουρισμό της θάλασσας και των ακτών, έκανε λόγο για 2,6 εκατ. θέσεις εργασίας (1,1% της συνολικής ευρωπαϊκής απασχόλησης) και επισήμανε ότι οι πιο δημοφιλείς προορισμοί κρουαζιέρας στην Ευρώπη είναι η Ιταλία, η Ισπανία και η Ελλάδα με 2-2,5 εκατ. άτομα ετησίως (3,7% η απασχόληση στον ελληνικό τουρισμό ακτών).

Η κα Δαμανάκη κατέληξε ότι χρειάζονται θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός, έρευνα για την καινοτομία, βελτίωση των δεξιοτήτων, γνώσεις για τη θάλασσα, στρατηγική για την ασφάλεια στη θάλασσα, θαλάσσιες ζώνες και «μπλε καινοτομία» (ανακοίνωση την άνοιξη του 2014).

«Η Ευρώπη καλείται να κάνει ένα μεγάλο βήμα μπροστά. Αλλά αυτή η προοπτική δεν είναι εξασφαλισμένη. Χρειάζονται γενναίες επιλογές που θα έχουν και κόστος και συνέπειες», διαμήνυσε η Επίτροπος Αλιείας και Θαλάσσιων Υποθέσεων, αναφερόμενη στο ευρύτερο οικονομικό και πολιτικό περιβάλλον.
damanaki2
Στο ίδιο πλαίσιο, χαρακτήρισε τις ευρωεκλογές ως ένα πολύ κρίσιμο σταυροδρόμι και εξέφρασε την ελπίδα οι ψηφοφόροι «να ψηφίσουν για περισσότερη και όχι για λιγότερη Ευρώπη, γιατί αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος να επιβιώσει η Ευρώπη στο διεθνές περιβάλλον». Η ίδια προέταξε το τρίπτυχο: δημοσιονομική σταθερότητα, διαρθρωτικές αλλαγές, κινητοποίηση όλων των αναξιοποίητων πηγών ανάπτυξης.

Γιάννης Μπουτάρης: Να επιταχυνθεί η ιδιωτικοποίηση του Λιμένα Θεσσαλονίκης
Την άποψη ότι η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης δεν θα πρέπει να αφορά στην πώληση μετοχών του οργανισμού αλλά στην παραχώρηση χρήσεων, και ότι η ελληνική κυβέρνηση οφείλει να επιταχύνει τις διαδικασίες προς αυτήν την κατεύθυνση, εξέφρασε από το βήμα του Economist ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης.
mpoutaris
«Έχουμε μείνει πίσω, κάθε μέρα που καθυστερούμε, η Θεσσαλονίκη χάνει σε ανταγωνιστικότητα», διαπίστωσε ο κ. Μπουτάρης, ο οποίος προέτρεψε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να πιέζει περισσότερο την ελληνική κυβέρνηση να λαμβάνει πιο γρήγορα αποφάσεις σε αντίστοιχα θέματα. Σε διάλογο με τον Επίτροπο Μεταφορών Siim Kallas, ο κ. Μπουτάρης έλαβε την απάντηση ότι οι ακριβείς συνθήκες ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης δεν είναι ευρωπαϊκό θέμα, σημειώνοντας ότι η Κομισιόν δεν βάζει όρους, αλλά θέτει το γενικό πλαίσιο με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την προώθηση της ανάπτυξης.

Δ. Κούρκουλας: Περιφερειακό κέντρο στρατηγικής σημασίας της ΝΑ Ευρώπης η Θεσσαλονίκη

Από την πλευρά του, ο υφυπουργός Εξωτερικών, Δημήτρης Κούρκουλας, χαρακτήρισε επιτυχημένο το παράδειγμα του Πειραιά και συμφώνησε με τον δήμαρχο της Αθήνας ότι όσο πιο σύντομα προωθηθούν αντίστοιχες διαδικασίες και στη Θεσσαλονίκη, τόσο το καλύτερο για την εξωστρέφεια και την ανάπτυξη του λιμανιού.

Στο μεταξύ, ο κ. Μπουτάρης παρατήρησε ότι, σε αντίθεση με το παρελθόν της πόλης ως μεγάλου μεταφορικού και κατ’ επέκταση εμπορικού και χρηματοπιστωτικού κέντρου, σήμερα η πόλη είναι απομονωμένη από τα ελληνικά νησιά και από άλλες χώρες, κυρίως στο επίπεδο της μεταφοράς ανθρώπων.

Περιφερειακό κέντρο στρατηγικής σημασίας, ιδίως εν μέσω της νέας γεωπολιτικής πραγματικότητας στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, χαρακτήρισε τη Θεσσαλονίκη στη σημερινή του ομιλία στο συνέδριο του Economist για την Ελληνική Προεδρία ο υφυπουργός Εξωτερικών Δημήτρης Κούρκουλας. «Η διαδικασία ενσωμάτωσης και περιφερειακής συνεργασίας κάτω από την ομπρέλα της ΕΕ είναι μη αναστρέψιμη και έχει απτά αποτελέσματα για όλους μας», ανέφερε ο κ. Κούρκουλας, ο οποίος μίλησε για μεγάλα διασυνοριακά έργα με τη χρηματοδότηση των τραπεζών και του ιδιωτικού τομέα.

Ο ίδιος έκανε λόγο για εντυπωσιακή ανάπτυξη των Βαλκανίων τα τελευταία χρόνια αλλά και για σωρευτική απώλεια της τάξης του 25% στο ΑΕΠ της Ελλάδας, για την οποία παρατήρησε ότι «άντεξε, κατόρθωσε την πιο εντυπωσιακή δημοσιονομική προσαρμογή και για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια καταγράφει πρωτογενές πλεόνασμα, έχοντας ανακτήσει το μεγαλύτερο μέρος της ανταγωνιστικότητας που είχε χάσει μετά την ένταξη στην Ευρωζώνη».
kourkoulas

Sverre strandenes: Απαιτείται πολλή δουλειά για μια καλύτερη κατανόηση του  δυναμικού των υδρογονανθράκων στην Ελλάδα!

­­­

Στόχος του ελληνικού σεισμικού προγράμματος είναι μία καλύτερη κατανόηση του δυναμικού των υδρογονανθράκων, γεγονός που θα απαιτήσει πολλή δουλειά πριν από την πλήρη διερεύνηση του φαινομένου, υπογράμμισε σήμερα από το βήμα του Economist στη Θεσσαλονίκη ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της PGS Νορβηγίας Sverre Strandenes.

Όπως είπε, η διαφοροποιημένη υπεράκτια γεωλογία στην Ελλάδα προσφέρει μια ποικιλία πετρελαϊκού δυναμικού που εκτείνεται στο βόρειο Ιόνιο (με αναλογίες στα ιταλικά και αλβανικά κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου), στη δυτική Πελοπόννησο (με την απόδειξη ύπαρξης πετρελαϊκών συστημάτων όπως στο Κατάκολο) και στη νότια Κρήτη (που αντιπροσωπεύει μία σχεδόν ανεξερεύνητη συνοριακή περιοχή).

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι το 2014 αποτελεί μία χρονιά υψηλής δραστηριότητας για την εταιρεία στην ευρύτερη περιοχή, με γύρους αδειοδοτήσεων στον Λίβανο, την Κροατία, το Μαυροβούνιο και την Ελλάδα («τα ελληνικά δεδομένα οριστικοποιούνται και τίθενται στη διάθεση της βιομηχανίας για επεξεργασία»), ενώ ολοκληρώνεται η διαδικασία αδειοδότησης στην Αίγυπτο.

strandenes

ΠΑΝΟΣ ΚΑΡΒΟΥΝΗΣ:Eφοδιασμός – Aσφάλεια – Bιωσιμότητα ως κεντρικός στόχος της στρατηγικής της ΕΕ για τα ενεργειακά δίκτυα
Το τρίπτυχο: Eφοδιασμός – Aσφάλεια – Bιωσιμότητα υπογράμμισε στη σημερινή του ομιλία στο συνέδριο του Economist ως κεντρικό στόχο της στρατηγικής της ΕΕ για τα ενεργειακά δίκτυα ο επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα Πάνος Καρβούνης, ο οποίος μεταξύ άλλων αναφέρθηκε χαρακτηριστικά σε 3 πυλώνες:

 

  • Ένα όραμα για μια πανευρωπαϊκή ενεργειακή υποδομή, όπως περιγράφεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής που δημοσιεύθηκε τον Οκτώβριο του 2013
  • 248 έργα προτεραιότητας, τα οποία καθόρισε η Επιτροπή (τα λεγόμενα «έργα κοινού ενδιαφέροντος»)
  • Τη διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη», που θα συμβάλει στη χρηματοδότηση αυτών των έργων. Ο κανονισμός για τη διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο του 2013 και περιλαμβάνει συνολική χρηματοδότηση 5,85 δισεκατομμυρίων ευρώ για έργα ενεργειακής υποδομής. Αυτό θα διαδραματίσει καίριο ρόλο στη μόχλευση της απαιτούμενης ιδιωτικής και κρατικής χρηματοδότησης.

carvounis


RIKARD SCOUFIAS: Η Ελλάδα σε ρόλο «δυναμικού παίκτη» στην ευρωπαϊκή στρατηγική ενέργειας

dtt

Τον ρόλο της Ελλάδας ως «δυναμικού παίκτη» στην ευρωπαϊκή στρατηγική ενέργειας επισήμανε στο συνέδριο για την Ελληνική Προεδρία που διοργανώνει το Economist στη Θεσσαλονίκη ο διευθυντής του TAP για την Ελλάδα Rikard Scoufias, ο οποίος αναφερόμενος στο έργο του αγωγού TAP (550 χλμ στην ελληνική επικράτεια) μίλησε για 10.000 έμμεσες θέσεις εργασίας, όπως είπε, ιδίως στη βόρεια Ελλάδα η οποία έχει πληγεί ιδιαίτερα από την οικονομική κρίση.

ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΑΚΟΣ: Στόχος της ΔΕΠΑ είναι η τιμή του φυσικού αερίου στην Ελλάδα να φτάσει στα ευρωπαϊκά επίπεδα

Τη σημασία της ανάπτυξης υποδομών για την υποδοχή φυσικού αερίου στην Ελλάδα από διαφοροποιημένες πηγές τροφοδοσίας, γεγονός που θα μειώσει και τις τιμές στην ελληνική αγορά, επισήμανε από το βήμα του Ecοnomist στη Θεσσαλονίκη ο διευθυντής Διεθνών Δραστηριοτήτων και Δραστηριοτήτων Προμήθειας Αερίου της ΔΕΠΑ Κώστας Καραγιαννάκος.

Αναφερόμενος στον αγωγό TAP, σημείωσε ότι -εκτός της διασφάλισης φυσικού αερίου από την περιοχή της Κασπίας- πετυχαίνει και «αντίστροφη» ροή από την Ευρώπη προς την Ελλάδα (μετά το 2019). Ο ίδιος ανέφερε ότι στόχος της ΔΕΠΑ είναι η τιμή του φυσικού αερίου στην Ελλάδα να φτάσει στα ευρωπαϊκά επίπεδα, όπως αυτά προκύπτουν από τις επίσημες στατιστικές.

st

 

ΑΡΘΟΥΡΟΣ ΖΕΡΒΟΣ: Οι ετήσιες επενδύσεις της ΔΕΗ είναι της τάξης του 1 δις ευρώ

«Τα τελευταία 5,5 χρόνια η ΔΕΗ δεν έχει αυξήσει τα τιμολόγια υψηλής τάσης, τα οποία έχουν μείνει στο ίδιο επίπεδο από το 2008. Την ίδια στιγμή, τα τιμολόγια έχουν αυξηθεί και στη μέση και πολύ περισσότερο στη χαμηλή τάση», δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Αρθούρος Ζερβός στο συνέδριο του Economist στη Θεσσαλονίκη, σχολιάζοντας τις επικρίσεις για το υψηλό ενεργειακό κόστος με το οποίο φέρεται να είναι αντιμέτωπη η ελληνική βιομηχανία.

Ευρύτερα, ο κ. Ζερβός μίλησε για ετήσιες επενδύσεις της ΔΕΗ της τάξης του 1 δις ευρώ την τελευταία περίοδο («νέα Μονάδα φυσικού αερίου, νέος Υδροηλεκτρικός Σταθμός, νέα Μονάδα φυσικού αερίου που βρίσκεται σήμερα στο τελικό στάδιο κατασκευής»).

Ο ίδιος δήλωσε ότι προχωρά το έργο διασύνδεσης των ελληνικών νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα: «προς αυτήν την κατεύθυνση δύο από τα πιο φιλόδοξα έργα μας είναι η διασύνδεση των Κυκλάδων και της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα».

Αναφέρθηκε δε στην προτεραιότητα της αύξησης της διασυνοριακής ικανότητας μεταφοράς.

Ο κ. Ζερβός σημείωσε επίσης ότι ο προγραμματισμός της Στρατηγικής Ανάπτυξης του Συστήματος απαιτεί, εκτός από την επίτευξη των στόχων για το 2020, μία γενικότερη ρεαλιστική εθνική χωροταξική πολιτική ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στη χώρα σε επίπεδο πενταετίας: «Είναι προφανές ότι το Σύστημα δεν μπορεί να αναπτυχθεί μαζικά προς όλες τις κατευθύνσεις βασιζόμενοι μόνο σε εξαγγελίες νέων έργων παραγωγής».

Επιπλέον, υπογράμμισε ότι η ΔΕΗ -με 7,4 εκατ. πελάτες και χαρτοφυλάκιο σταθμών παραγωγής συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 12,5 GW- «έχει προχωρήσει και επιτύχει πρωτοφανή, συνολική μείωση μισθολογικού κόστους που ανήλθε στο ποσό των 634 εκατομμυρίων ευρώ για την περίοδο 2009-2012, δηλαδή, μείωση της τάξης του 37%».

 zervos

 

 

Αρθρογράφος

blank
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr