Πρωτοβουλίες στήριξης και αρωγής συγγενών θυμάτων, τραυματιών και επιβαινόντων στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών

11 Μαρτίου 202314:58

Η ανθρώπινη ζωή δεν αποτιμάται. Ελάχιστο χρέος της Πολιτείας, σε αυτές τις συνθήκες, είναι να ανακουφίσει και να στηρίξει, με σεμνότητα και σεβασμό, τους συγγενείς των θυμάτων και τους τραυματίες του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών. 

Για αυτό το σκοπό:

1) Καταβάλλεται ειδική σύνταξη υπέρ των οικογενειών μέλος ή μέλη των οποίων απεβίωσαν, καθώς και σε όσους τυχόν επέλθει μόνιμη αναπηρία άνω του 50%, εξαιτίας του δυστυχήματος. Η σύνταξη, για κάθε πρόσωπο που απεβίωσε, επιμερίζεται στον/στη σύζυγο και στα τέκνα ή σε περίπτωση μη ύπαρξης συζύγου και τέκνων, επιμερίζεται στους γονείς. Η σύνταξη είναι αφορολόγητη και καταβάλλεται αναδρομικά από 1η Μαρτίου, ανεξαρτήτως άλλων εισοδημάτων ή λήψης άλλης σύνταξης. Το ποσό της ειδικής σύνταξης προσδιορίζεται μηνιαίως στο τετραπλάσιο της εθνικής σύνταξης και θα αναπροσαρμόζεται ετησίως, με την αύξηση της εθνικής σύνταξης. Την αρμοδιότητα έκδοσης των συντάξεων αναλαμβάνει η Διεύθυνση Εισοδηματικής Πολιτικής του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.

2) Οι εκκρεμείς -κατά την 31/03/2023- ατομικές οφειλές των συγγενών (γονέων, συζύγων ή προσώπων που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, τέκνων και αδελφών) των θανόντων, των προσώπων που υπέστησαν μόνιμη αναπηρία σε ποσοστό άνω του 50% και των συγγενών τους, καθώς και των προσώπων που νοσηλεύτηκαν σε ΜΕΘ, προς την φορολογική αρχή και τα ασφαλιστικά ταμεία, διαγράφονται. 

3) Σε συνεννόηση με τα τραπεζικά ιδρύματα και τους διαχειριστές δανείων, κατόπιν πρωτοβουλίας τους, δανειακές υποχρεώσεις για τις οικογένειες των θυμάτων, οι οποίες απορρέουν από συμβάσεις στεγαστικών ή προσωπικών δανείων, ανεξάρτητα εάν οι οφειλές αυτές εξυπηρετούνται ή μη, διαγράφονται.

4) Οι κληρονόμοι προσώπων που απεβίωσαν συνεπεία του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη, απαλλάσσονται από τον φόρο κληρονομιάς.

5) Δίνεται το δικαίωμα διορισμού στον Δημόσιο Τομέα για ένα μέλος των οικογενειών των θανόντων, έως και β’ βαθμού συγγένειας. Δικαίωμα διορισμού έχουν και τα πρόσωπα που νοσηλεύτηκαν σε ΜΕΘ ή/και υπέστησαν μόνιμη αναπηρία άνω του 50%. Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατός ο διορισμός τους, για λόγους υγείας, το δικαίωμα διορισμού μεταβιβάζεται στον σύζυγο ή στα τέκνα, ή άλλως σε έναν από τους γονείς ή σε ένα από τα αδέλφια τους.

6) Σε ό,τι αφορά τις δικαστικές διαδικασίες, προς επίσπευση καταβολής των αποζημιώσεων, θα ληφθεί νομοθετική μέριμνα για τη διευκόλυνση της εκτελεστότητας των αποφάσεων από τον πρώτο βαθμό. Επιπλέον, παρέχεται δωρεάν νομική βοήθεια στα θύματα και στους συγγενείς τους, εφόσον το επιθυμούν.

7) Όλοι οι επιβαίνοντες φοιτητές καθώς και οι φοιτητές που είναι τέκνα, σύζυγοι ή πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, αδέλφια και γονείς θανόντων ή προσώπων που υπέστησαν μόνιμη αναπηρία σε ποσοστό άνω του 50%, δικαιούνται μετεγγραφή κατά το τρέχον ημερολογιακό έτος σε αντίστοιχο τμήμα άλλου Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (ΑΕΙ). 

8) Όλοι οι ανωτέρω φοιτητές προτεραιοποιούνται όσον αφορά τη στέγαση στις φοιτητικές εστίες των εκπαιδευτικών τους ιδρυμάτων και τους παρέχεται δωρεάν σίτιση, κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. 

9) Στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των ετών 2023, 2024, 2025 (τακτικές και επαναληπτικές), θα εφαρμοστούν ρυθμίσεις περί προσαύξησης μοριοδότησης για τους επιβαίνοντες καθώς και για τα τέκνα, συζύγους ή πρόσωπα που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, αδέλφια και γονείς θανόντων ή προσώπων που υπέστησαν μόνιμη αναπηρία σε ποσοστό άνω του 50%.

10) Καλύπτονται πλήρως από τον ΕΟΠΠΥ, οι δαπάνες νοσηλείας και αποκατάστασης τραυματιών σε υλικά και υπηρεσίες, σε όλες τις δομές δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, καθώς και τα έξοδα μετάβασης σε δομές αποκατάστασης του εξωτερικού χωρίς απολύτως καμία συμμετοχή.

11) Παρέχεται δωρεάν εξατομικευμένη ψυχολογική υποστήριξη των οικογενειών των θυμάτων, των τραυματιών και των επιβαινόντων, δια ζώσης και κατ’οίκον, μέσα από το δίκτυο δομών ψυχικής υγείας του ΕΣΥ, καθώς και τηλεφωνικά μέσω της Δωρεάν Εθνικής Γραμμής Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης 10306, με την ειδική επιλογή 3.

Οι ανωτέρω δράσεις υποστηρίζονται από τα Υπουργεία Οικονομικών, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας, Δικαιοσύνης και Εσωτερικών.

Για την ταχεία και άμεση εξυπηρέτηση των οικογενειών των θυμάτων, των τραυματιών και των επιβαινόντων, δημιουργείται ειδική δομή και τηλεφωνική γραμμή υποστήριξης και γρήγορης διεκπεραίωσης όλων των υποθέσεων για τα ανωτέρω μέτρα, αλλά και για κάθε συναλλαγή τους με το Δημόσιο, στην Γενική Γραμματεία Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Καταπολέμησης της Φτώχειας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

Επιπλέον, στην περίπτωση διασωθέντων επιβατών που αγόρασαν εισιτήρια – χωρίς να υποβάλουν τα προσωπικά τους στοιχεία – εισιτήρια και αποχώρησαν από τον τόπο του δυστυχήματος χωρίς να αφήσουν στοιχεία επικοινωνίας στις Κρατικές Αρχές, παρακαλούνται να επικοινωνήσουν με τη Γραμμή Αρωγής, προκειμένου να κάνουν χρήση των δικαιωμάτων τους.

Στοιχεία Τηλεφωνικής Γραμμής Αρωγής:
Τηλ.: 210 5281131  – 210 5281251 
(ώρες επικοινωνίας κατά τις καθημερινές 09.00-16.00)
e-mail: grammi.arogis@yeka.gr

Ο οδικός χάρτης για την αποκατάσταση της λειτουργίας των σιδηροδρόμων

Υπό όρους μέγιστης δυνατής ασφάλειας δρομολογείται η επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου, έως ότου ολοκληρωθεί το σύστημα τεχνολογικής αναβάθμισης του.
Στόχος της κυβέρνησης η επανεκκίνηση των τρένων να πραγματοποιηθεί το συντομότερο δυνατό, ενδεχομένως και έως τέλος Μαρτίου, έχοντας εξασφαλίσει όμως τις αναγκαίες προϋποθέσεις,- «δεν πρόκειται να ξεκινήσει κανένα τρένο αν δεν έχουμε τις πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας» όπως είπε χαρακτηριστικά και ο υπουργός Γιώργος Γεραπετρίτης,- κατόπιν συνεννοήσεων με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και τους εργαζόμενους.
Βασική, ωστόσο, προϋπόθεση για να μπουν και πάλι τα τρένα στις ράγες αποτελεί η εύρεση κοινού τόπου κυβέρνησης και εργαζομένων, οι οποίοι ζητούν αυξημένες διασφαλίσεις. Η πρώτη συνάντηση με τον υπουργό Επικρατείας ήταν «εποικοδομητική» ωστόσο θα υπάρξει και νέα συνάντηση αρχές της επόμενης εβδομάδας, προκειμένου να συμφωνηθούν όλες οι λεπτομέρειες για να ξαναβάλουν τα τρένα στις ράγες.

Οι άξονες για την επόμενη μέρα – ‘Άμεσες πρωτοβουλίες
Στο σχέδιο της κυβέρνησης περιλαμβάνεται η δρομολόγηση άμεσων πρωτοβουλιών για τη βελτίωση της προβληματικής κατάστασης στους σιδηροδρόμους, σε επίπεδο και μέσων τεχνολογίας αλλά και διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού.
Υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες σε κάθε βάρδια σε όλους τους σταθμούς, με πιθανή μείωση του μεταφορικού έργου (μείωση δρομολογίων, μείωση συρμών ή σταθμών που θα σταματά το τρένο), καθώς μόνο έτσι μπορεί να εξασφαλισθεί ικανός αριθμός σταθμαρχών παντού.
Σε λειτουργικό επίπεδο οι γραμμές στο σημείο του τραγικού δυστυχήματος έχουν καθαριστεί ενώ έως και την ερχόμενη Πέμπτη αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί στο σημείο ορισμένες εργασίες στην ηλεκτροδότηση. Πάντως, ακόμη δεν έχουν καθοριστεί το ποια δρομολόγια και ποια τμήματα του σιδηροδρόμου θα λειτουργήσουν άμεσα, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες, από την πλευρά των σιδηροδρομικών, πιθανόν στο τέλος της επόμενης εβδομάδας να ξεκινήσουν τα δρομολόγια του προαστιακού της Αθήνας, καθώς λειτουργεί η τηλεδιοίκηση, εφόσον βέβαια ελεγχθεί πλήρως η γραμμή, και ακολούθως η επανεκκίνηση των εμπορευματικών δρομολογίων.
Επιπλέον, θα υπάρξει καλύτερος συντονισμός σε ό,τι αφορά τις δράσεις του ΟΣΕ και της Hellenic Train, στο πλαίσιο των σημερινών τεχνολογικών δυνατοτήτων τους.
Για την επόμενη ημέρα των σιδηροδρόμων οι προσπάθειες θα επικεντρωθούν και στα δύο μεγάλα προβλήματα, των υποδομών και του προσωπικού.
Στο επίκεντρο βρίσκεται η ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο, και κυρίως του έργου που αφορά την διαβόητη πλέον σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ. Στόχος είναι να λειτουργήσει η σηματοδότηση σε όλο το φάσμα του δικτύου και να υπάρξει καθολική λειτουργία τηλεδιοίκησης. Για την ταχεία ολοκλήρωση του έργου της τηλεδιοίκησης, υπήρξε και επικοινωνία του Πρωθυπουργού με τον διευθύνοντα σύμβουλο του γαλλικού ομίλου Alstom. Επίσης, ζητήθηκε από τον Πρωθυπουργό άμεση παροχή τεχνογνωσίας και βοήθειας από την ΕΕ για την πλήρη αναδιοργάνωση του σιδηροδρόμου (ασφάλεια των τρένων, βελτίωση των διαδικασιών αλλά και των συστημάτων).
Επιπλέον, το κονδύλι του κρατικού προϋπολογισμού για τα έργα αναβάθμισης του ελληνικού σιδηρόδρομου, αυξάνεται από 45 εκατ. ευρώ σε 75 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα περίπου 185 εκατ. ευρώ θα διατεθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Το προσεχές διάστημα η κυβέρνηση θα φέρει προς ψήφιση στη Βουλή αυστηρότερο πλαίσιο σε ό,τι αφορά δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές που γίνονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σε ό,τι αφορά τις ελλείψεις στο ανθρώπινο δυναμικό, που αποψιλώθηκε μέσα στην κρίση μέσω μετατάξεων και συνταξιοδοτήσεων, δρομολογούνται άμεσα οι ήδη προγραμματισμένες προσλήψεις του τακτικού προσωπικού ενώ μελετάται και ένα πιο αυστηρό πρόγραμμα εκπαίδευσης.

Οι προτάσεις των εργαζομένων για το restart στον σιδηρόδρομο

Στις προτάσεις που έχουν τεθεί στο τραπέζι των συζητήσεων από τα Σωματεία σιδηροδρομικών με τον υπουργό Επικρατείας Γ.Γεραπετρίτη , σύμφωνα με τους εργαζόμενους, περιλαμβάνεται η υιοθέτηση μέτρων, όπως:
-Ψυχολογική υποστήριξη στους εργαζόμενους Έλξης και Κίνησης Αμαξοστοιχιών
-Σταδιακή επαναλειτουργία των αρτηριακών αμαξοστοιχιών και στελέχωση τους από το Προσωπικό Κίνησης και Ελέγχου Αμαξοστοιχιών με τρεις υπαλλήλους
-‘Αμεση επαναλειτουργία των εμπορικών αμαξοστοιχιών στην Βόρεια Ελλάδα και στην συνέχεια της αποκατάστασης της σιδηροδρομικής υποδομής, σταδιακή δρομολόγηση όλων των εμπορικών αμαξοστοιχιών
-Μειωμένη ταχύτητα σε μη τηλεδιοικούμενα τμήματα καθώς και στις σήραγγες
-Επικαιροποίηση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και πιστή εφαρμογή του
-Εκπαίδευση του προσωπικού Έλξης και Κίνησης σε όλο το τροχαίο υλικό
-‘Αμεση κάλυψη αναγκών των Διευθύνσεων Δικτύου Κυκλοφορίας
-Μείωση δρομολογίων των επιβατικών κατά 50% περίπου (αρτηριακά τρένα)
-Σταδιακή αύξηση όλων των δρομολογίων των προαστιακών συρμών
-Επαναλειτουργία του GSMR
-‘Αμεση μονιμοποίηση των συναδέλφων με παροχή υπηρεσιών με αξιολόγηση
-Σαφής προσδιορισμός ως προς τα καθήκοντα του Προϊστάμενου Αμαξοστοιχίας
-Σωστή ροή ανταλλακτικών για αύξηση και αξιοπιστία του τροχαίου υλικού

Αρθρογράφος