Πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία στην Ελλάδα;

25 Απριλίου 202017:00

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Έντονος προβληματισμός αναπτύσσεται στην κοινότητα τόσο για το παρόν όσο και για την επόμενη μέρα της “καραντίνας” ενώ το θέμα που απασχολεί ιδίως τους γονείς είναι η επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων.

Ο κ. Τσιόδρας εμφανίστηκε θετικός στο άνοιγμα των σχολείων, ωστόσο ξεκαθάρισε ότι αυτή είναι μια απόφαση που θα παρθεί από το σύνολο της επιτροπής. η οποία μάλιστα θα τοποθετηθεί περί του θέματος μέσα στις επόμενες 48 ώρες.

Σύμφωνα λοιπόν με τον κ. Τσιόδρα τα παιδιά κινδυνεύουν λιγότερο από τον ιό. Στο πλαίσιο αυτό εξήγησε πως η κοινωνία πρέπει να ανοίξει από τις λιγότερο ευπαθείς ομάδες, όπως είναι τα παιδιά.Παράλληλα, έσπευσε να προσγειώσει τις προσδοκίες υπογραμμίζοντας πως πρέπει να αξιολογείται το εάν υπάρχει πιθανότητα έκθεσης των ευπαθών ομάδων.

«Είναι σαφές ότι τα παιδιά κινδυνεύουν λιγότερο και τα μικρά παιδιά ακόμα λιγότερο. Ο ρόλος τους στη διασπορά δεν φαίνεται να είναι πολύ μεγάλος. Η κοινωνία πρέπει κάποια στιγμή να ανοίξει, και θα αρχίσει από τις λιγότερο ευπαθείς ομάδες. Εγώ ότι τα σχολεία πρέπει να ανοίξουν, αλλά είμαι μέλος της Επιτροπής και θα αποφασίσουμε όλοι μαζί. Το αν θα ανοίξουν αφορά και το τι ακολουθεί το άνοιγμα των σχολείων. Αν οι οικογένειές τους έχουν για παράδειγμα ευπαθείς ομάδες. Αν υπάρχει τρόπος να απομακρυνθούν οι ευπαθείς ομάδες» είπε χαρακτηριστικά.

Ακόμα γνωστοποίησε πως η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων συζήτησε σήμερα την επίδραση του κλεισίματος των σχολείων στην πορεία της επιδημίας, σημειώνοντας πως αυτή ήταν της τάξης του 15-20%. «Έχουμε τη δυνατότητα να αξιολογούμε την στρατηγική αυτή» τόνισε.

«Σήμερα συζητήσαμε το πόσο επέδρασε το κλείσιμο των σχολείων στην όλη αντιμετώπιση της πανδημίας. Τα μέτρα είχαν μια επίδρασης της τάξεως του 80% και τα σχολεία επέδρασαν στο 15-20% περίπου. Ευτυχώς έχουμε μαθηματικά μοντέλα που μας επιτρέπουν να δούμε πόσο θα επηρεάσει το άνοιγμα των σχολείων την εξέλιξη της επιδημικής καμπύλης» συμπλήρωσε.

«Τα ειδικά κριτήρια και οι ειδικές προϋποθέσεις ανοίγματος δεν αναιρούν τα μέτρα υγιεινής που θα πρέπει να προσέχουμε. Η επάνοδος στην κανονικότητα θα γίνει με τήρηση των μέτρων υγιεινής ακόμη της μάσκας, για να καλύψουμε και αυτό το ενδεχόμενο μετάδοσης από κάποιον ασυμπτωματικό» κατέληξε.

Η ευρωπαϊκή εμπειρία

Για πολλές χώρες, τα σχολεία θα πρέπει να ανοίξουν πρώτα, επιτρέποντας στους γονείς να επιστρέψουν στην εργασία τους και τα παιδιά να ξαναρχίσουν την εκπαίδευσή τους.

Η Δανία δείχνει πώς μπορεί να γίνει αυτό, ξεκινώντας από τους μαθητές ηλικίας κάτω των 12 ετών, προκαλώντας ωστόσο αντιδράσεις γονέων και εκπαιδευτικών.

  • Τα παιδιά έχουν ατομικά θρανία, δύο μέτρα μακριά από τον πλησιέστερο συμμαθητή.
  • Μπορούν να παίξουν στην αυλή μόνο σε μικρές ομάδες και δεν επιτρέπεται να ακουμπούν τους συμμαθητές τους.
  • Και μέχρι το σχόλασμα στις 2 μ.μ., όλοι οι μαθητές πλένουν τα χέρια τους τουλάχιστον ανά μία ώρα. Το πλύσιμο των χεριών έχει γίνει πλέον μέρος της σχολικής ρουτίνας.
  • Τα προαύλια των σχολείων έχουν χωριστεί σε τμήματα με ταινία και ο αριθμός των μαθητών στις τάξεις έχει μειωθεί ώστε τα θρανία να μπορούν να τοποθετηθούν σε απόσταση δύο μέτρων.
  • Τα παιδιά παραμένουν έξω όσο το δυνατόν περισσότερο.
  • Επιφάνειες όπως νεροχύτες, καθίσματα τουαλέτας και λαβές απολυμαίνονται δύο φορές την ημέρα από το βοηθητικό προσωπικό.
  • Για να σταματήσει η εξάπλωση της λοίμωξης, οι γονείς δεν επιτρέπεται φυσικά να μπουν στους χώρους των σχολείων.
  • Οι εκπαιδευτικοί δεν επιτρέπεται να συγκεντρώνονται στο γραφείο προσωπικού.

Η Τσεχία ξεκίνησε επίσης σταδιακή επιστροφή ξεκινώντας από τους τελειόφοιτους σπουδαστές σε κολέγια και πανεπιστήμια, ενώ αναμένεται να ακολουθήσουν οι μαθητές δημοτικού και γυμνασίου.

Δύο και πλέον μήνες μετά το κλείσιμο όλων των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στην Αυστρία στο πλαίσιο των μέτρων αντιμετώπισης του κορωνοϊού, στις τάξεις τους επιστρέφουν από τις 18 Μαΐου, οι μαθητές της Δημοτικής και Μέσης εκπαίδευσης, ενώ όλα τα άλλα σχολεία θα επαναλειτουργήσουν από την 3η Ιουνίου, όπως ανακοίνωσε το μεσημέρι στη Βιέννη, ο υπουργός Παιδείας, Χάιντς Φάσμαν.

Τα σχολεία θα λειτουργούν από την 18η Μαΐου με ένα είδος «βάρδιας», οι τάξεις θα μοιράζονται, το ένα μισό θα είναι στο σχολείο από Δευτέρα έως Τετάρτη, το άλλο μισό την Πέμπτη και την Παρασκευή, και την εβδομάδα που θα ακολουθεί θα ισχύει το αντίστροφο.

Έξω από την τάξη στα σχολεία θα υπάρχει υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας και θα ισχύουν επιπλέον όροι υγιεινής, ενώ δε θα γίνονται τα μαθήματα της γυμναστικής και της μουσικής.

Για το επικείμενο άνοιγμα των σχολείων, το υπουργείο Παιδείας παρουσίασε ένα «Εγχειρίδιο υγιεινής», στο οποίο ρυθμίζεται λεπτομερώς, με τις συστάσεις του, η συμπεριφορά των μαθητών και των εκπαιδευτικών, συμπεριλαμβανομένου του καταλόγου ελέγχου για τη διαδικασία για τις απολυτήριες εξετάσεις, και των αφισών πληροφοριών.

Οι συστάσεις του «Εγχειριδίου» θα ισχύουν επίσης για τα νηπιαγωγεία, αλλά σύμφωνα με το υπουργείο, δε θα είναι όλα δυνατό να εφαρμοστούν εκεί και για τους μαθητές με ειδικές ανάγκες.

Μεταξύ άλλων, στο Εγχειρίδιο, προβλέπεται ότι η είσοδος στα σχολικά κτίρια θα είναι δυνατή μόνον με προστατευτική μάσκα για στόμα-μύτη, για την προμήθεια της οποίας θα πρέπει να φροντίζουν οι γονείς, ενώ στους εκπαιδευτικούς θα παρέχεται από το σχολείο.

Εάν αυτό είναι δυνατό, οι μαθητές θα πρέπει να φτάνουν στο σχολικό κτίριο με χρονική καθυστέρηση, ενώ ένα «σύστημα καθοδήγησης» (π.χ. σήμανση δαπέδου) θα πρέπει να διασφαλίζει ότι διατηρούνται οι μεταξύ τους αποστάσεις τουλάχιστον ενός μέτρου.

Οι γονείς, σύμφωνα με το «Εγχειρίδιο», θα μπορούν να εισέρχονται στο σχολικό κτίριο μόνο κατόπιν «ραντεβού» και για αυτούς, όπως για μαθητές και εκπαιδευτικούς, ισχύει αμέσως μετά την είσοδο -και αρκετές φορές όλη την ημέρα – το «Πλύνετε τα χέρια σας για τουλάχιστον 30 δευτερόλεπτα».

Τί μπορεί να εφαρμοσθεί στην ελληνική πραγματικότητα;

Η ελληνική κοινωνία καλείται να επαναλειτουργήσει το ίδιο ξαφνικά και βεβιασμένά όπως αναγκάσθηκε να κλεισθεί σε μία ιδιότυπη καραντίνα προκειμένου να αναδιοργανωθεί το ΕΣΥ και να μπουν οι βάσεις για την επόμενη μέρα.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες πιθανότερη ημερομηνία έναρξης των μαθημάτων στη Γ’ Λυκείου, είναι η 11η Μαϊου και δεν αποκλείεται στην ίδια ημερομηνία να ξεκινήσουν μαθήματα και στις υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου.

Τελευταία αναμένεται να ανοίξουν τα δημοτικά σχολεία, ενώ εξετάζεται και το σενάριο για εθελοντική συμμετοχή μαθητών είτε από το σπίτι, είτε από το σχολείο.

Επίσης, εξετάζεται η παράταση του σχολικού έτους.

Τα ελληνικά σχολεία με τις πολλές εγγενείς αδυναμίες στην στελέχωση και την υλικοτεχνική υποδομή , σε συνδυασμό με την αποδεκατισμένη απο τα μνημόνια ελληνική οικογένεια μπορεί να εξελιχθούν σε μία ακόμη υπερεστία μόλυνσης του covid19.

Από την στιγμή που δεν έχουμε μπει ακόμη στη φάση των γενικών τέστ (για εκπαιδευτικό προσωπικό, γονείες, ευπαθείς ομάδες ενηλίκων και παίδων) ο συγχρωτισμός στις σχολικές αίθουσες μπορεί να αποβεί μοιραίος για την επιτάχυνση της διάδοσης του ιού κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

Υψηλές θερμοκρασίες, σχολικές αίθουσες χωρίς κλιματισμό, ασκεπή προαύλια, έλλειψη βοηθητικού προσωπικού, απουσία μέσων ατομικής προστασίας, απαίδευτα παιδιά από απαίδευτους γονείς που οι ίδιοι ακόμη δεν έχουμε μάθει να χρησιμοποιούμε σωστά τις μάσκες , για να μη μιλήσουμε για την έλλειψη αντισηπτικών, περιορισμένους χώρους για πλύσιμο χεριών και πλημμελούς τήρησης κανόνων υγιεινής, τότε έχουμε μία πολυσύνθετη πραγματικότητα που επιβαρύνει τον γενικό σχεδιασμό.

Να επισημανθεί επίσης, ότι τα παιδιά μετά τη σχολική ημέρα, θα πρέπει να παραμείνουν στην καραντίνα στο σπίτι τους. Ταυτόχρονα είναι επιτακτικό να ληφθεί υπόψη ότι πολλά μέλη του διδακτικού προσωπικού ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες και θα πρέπει να εξακολουθήσουν να εργάζονται από τα σπίτια τους.

Προβληματισμό προκαλεί και η λειτουργία σχολείων σε περιοχές με σύνθετα δημογραφικά δεδομένα καθώς και σε περιοχές με βεβαρυμένο επιδημιολογικό φορτίο.

Μπορεί κάτι να μάθουμε στην ενημέρωση των 6….

 

Αρθρογράφος