Ιλχάν Αχμέτ: Δεν υπάρχει κανένας ειδικός αναπτυξιακός σχεδιασμός για την Θράκη

16 Ιανουαρίου 202023:39

Πλημμελείς, αόριστες και κατώτερες των αναγκών της τοπικής μας οικονομίας είναι οι απαντήσεις που δίνονται από την κυβέρνηση στην κοινοβουλευτική ερώτηση με πολλά σκέλη που κατατέθηκε πριν ένα μήνα από τον βουλευτή Ροδόπης Αχμέτ Ιλχάν με αφορμή την έναρξη κατασκευής νέων διοδίων στον ανισόπεδο κόμβο του Φύλακα επί της Εγνατίας Οδού στο ύψος της ΒΙΠΕ Κομοτηνής και αφορούσε την αναπτυξιακή αναβάθμιση της περιοχής μέσω της εκπόνησης νέων πολιτικών για Βιομηχανική Περιοχή της Κομοτηνής.

Η ερώτηση απευθυνόταν προς τους υπουργούς Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Υποδομών και Μεταφορών.

Πιο συγκεκριμένα:

 

Η απάντηση των Υπουργείων για διόδια, συντήρηση της Εγνατίας και ειδικά αναπτυξιακά κίνητρα για ΒΙΠΕ Κομοτηνής και Θράκη γενικότερα

Δεν αναστέλλεται η κατασκευή διοδίων στον Φύλακα. Φταίνε οι προηγούμενοι!  

  • Ακυρώθηκε από το ΣτΕ ο διαγωνισμός για τα αναλογικά διόδια
  • Στον αέρα από τις 11-11-2019 διαγωνισμός για την συντήρηση της Εγνατίας στο νομό Ροδόπης
  • Υπό επεξεργασία σχέδιο για την αναζωογόνηση των ΒΙΠΕ στο… μέλλον
  • Κανένα ειδικό κίνητρο για Θράκη και Ροδόπη αντίστοιχα
  • Θα… εξεταστεί η δυνατότητα να υπάρξουν κάποια εκπτωτικά πακέτα για συχνούς χρήστες της Εγνατίας Οδού

 

Πλημμελείς, αόριστες και κατώτερες των αναγκών της τοπικής μας οικονομίας είναι οι απαντήσεις που δίνονται από την κυβέρνηση στην κοινοβουλευτική ερώτηση με πολλά σκέλη που κατατέθηκε πριν ένα μήνα από τον βουλευτή Ροδόπης Αχμέτ Ιλχάν με αφορμή την έναρξη κατασκευής νέων διοδίων στον ανισόπεδο κόμβο του Φύλακα επί της Εγνατίας Οδού στο ύψος της ΒΙΠΕ Κομοτηνής και αφορούσε την αναπτυξιακή αναβάθμιση της περιοχής μέσω της εκπόνησης νέων πολιτικών για Βιομηχανική Περιοχή της Κομοτηνής. Η ερώτηση απευθυνόταν προς τους υπουργούς Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Υποδομών και Μεταφορών.  

Τα ερωτήματα που είχαν τεθεί ήταν τα εξής:

Α) Προτίθεστε να λάβετε πολιτική απόφαση περί άμεσης ακύρωσης των πλευρικών διοδίων Φύλακα στον κόμβο της ΒΙΠΕ επί της Εγνατίας Οδού στην Περιφερειακή Ενότητα Ροδόπης, για συμβολικούς και ουσιαστικούς αναπτυξιακούς λόγους, δίνοντας ώθηση στην καθημαγμένη ΒΙΠΕ Κομοτηνής και ένα σήμα προς τους πολίτες της Ροδόπης ότι το Ελληνικό Κράτος εξαντλεί την κοινωνική και πολιτική του ευαισθησία όταν πρόκειται για την Θράκη με τα μεγάλα αναπτυξιακά ελλείμματα και τα τεράστια ζητήματα οικονομικής υστέρησης του τοπικού πληθυσμού σε σχέση με το Μ.Ο. του ΑΕΠ της χώρας;

Β) Σκοπεύετε να θεσπίσετε μεταφορικό ισοδύναμο για την Θράκη στα πρότυπα των νησιωτικών περιοχών της Ελλάδας, που θα λειτουργήσει ως αναπτυξιακό κίνητρο για τις επιχειρήσεις της περιοχής που εξαιτίας του μεγάλου μεταφορικού κόστους με το οποίο επιβαρύνονται από την μεγάλη απόσταση που τις χωρίζει από την υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα αλλά και μετά την επιβολή δεκάδων σταθμών διοδίων επί της Εγνατίας Οδού, επιβαρύνονται πολλαπλά ως προς το λειτουργικό τους κόστος και την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων τους;

Γ) Με ποιες πολιτικές και αναπτυξιακές πρωτοβουλίες σκοπεύετε να αναζωογονήσετε την ΒΙΠΕ Κομοτηνής, την στιγμή που παρατηρείται ένταση της αποβιομηχάνισης ενώ και το ενδιαφέρον για εντάξεις στον υφιστάμενο αναπτυξιακό νόμο παραμένει σταθερό χαμηλό, γεγονός που μαρτυρά έλλειμμα εκπόνησης ενός εδικού αναπτυξιακού σχεδιασμού για την επιχειρηματικότητα και τον δευτερογενή τομέα στην Θράκη; Σε αυτό το πλαίσιο θεωρείτε ότι η επιβολή διοδίων στον κόμβο της ΒΙΠΕ Κομοτηνής αποτελεί ένα αναπτυξιακό εργαλείο για την περιοχή ;

Δ) Πότε θα ξεκινήσει η κατασκευή αναλογικών διοδίων επί της Εγνατίας Οδού; Ισχύουν οι προβλέψεις της ΚΥΑ της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας και πώς εξειδικεύονται οι πολιτικές της νέας κυβέρνησης ως προς το θέμα αυτό;

Ε) Ποιος είναι ο υπεύθυνος φορέας για τον έλεγχο της προόδου των τεχνικών παρεμβάσεων και εργασιών αποκατάστασης επί του οδοστρώματος της Εγνατίας Οδού και ποιος εντέλλεται εκ μέρους του Κράτους να αναζητά τις ευθύνες όταν η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. αποδεδειγμένα ασκεί πλημμελώς τις υποχρεώσεις συντήρησής του οδοστρώματος, στα όρια πολλές φορές της εγκληματικής αμέλειας σε βάρος της ασφάλειας των εποχούμενων πολιτών; Ασκείται αυτός ο έλεγχος σήμερα και ποια στοιχεία έχετε στην διάθεσή σας όσον αφορά την κατάσταση του οδοστρώματος της Εγνατίας Οδού από τα ελληνοτουρκικά σύνορα έως τον Νέστο; 

Σε απάντηση του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής επισημαίνει ότι «η Κυβέρνηση στο χρονικό διάστημα 2012 – 2015 είχε συμφωνήσει με τους θεσμούς στη λειτουργία δεκαοκτώ (18) σταθμών διοδίων. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ σχεδόν τους διπλασίασε και, μάλιστα, ενώ κατασκευάζονταν οι σταθμοί διοδίων, προσπαθούσε να αποπροσανατολίσει τους Θεσμούς με αποτέλεσμα οι σταθμοί διοδίων να μην λειτουργήσουν ποτέ, αλλά η υποχρέωση της χώρας να παραμένει, με την προηγούμενη Κυβέρνηση να «κληροδοτεί» το πρόβλημα στην Κυβέρνησή μας προς επίλυση».

Στην συνέχεια  ο κ. Καραμανλής ξεκαθαρίζει την άποψή του σύμφωνα με την οποία  διόδια θα πρέπει να υπάρξουν, καθώς η χώρα μας έχει δεσμευτεί σε αυτό, αλλά η εφαρμογή τους θα είναι ορθολογική. «Αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε σε διαπραγμάτευση με την ΤΑΙΠΕΔ ΑΕ προς αυτήν την κατεύθυνση. Σε επόμενη φάση και, αφού θα έχει διερευνηθεί το προφίλ των χρηστών, θα εξεταστεί η περίπτωση και η δυνατότητα να υπάρξουν κάποια εκπτωτικά «πακέτα» για του συχνούς χρήστες, σε συνεργασία και με τα συναρμόδια, κατά περίπτωση, Υπουργεία».

Αναφορικά με τη χρήση ηλεκτρονικών διοδίων, τονίζεται στην απάντηση προς τον βουλευτή Ροδόπης ότι «το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών θα προκηρύξει, εντός του επομένου εξαμήνου, νέο διαγωνισμό για την εγκατάσταση αναλογικού συστήματος Οδικών ελών, σε αντικατάσταση της από 24.01.2018 διακήρυξης προηγούμενου διαγωνισμού “Εγκατάσταση πλήρους ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης διοδίων τελών, δορυφορικής τεχνολογίας με οπτική αναγνώριση”, που ήταν εξεζητημένος, μη εφαρμόσιμος και για τον λόγο αυτόν, στις 07.10.2019, η Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας δέχτηκε τις κρινόμενες αιτήσεις και ανέστειλε την πρόοδό του».

«Ο νέος διαγωνισμός που επεξεργάζεται το Υπουργείο θα πληροί όλες τις αναγκαίες προϋποθέσεις, ενώ οι προδιαγραφές του θα είναι συμβατές με εκείνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ισχύουν για τους ευρωπαϊκούς αυτοκινητόδρομους», καταλήγει στην απάντησή του ο κ. Καραμανλής.  

Αναφορικά με τις παρεμβάσεις και εργασίες αποκατάστασης στο Οδόστρωμα της Εγνατίας Οδού, η Εγνατία Οδός ΑΕ μας ενημέρωσε ως εξής:

  1. Εργασίες Στοιχειώδους Συντήρησης & Λειτουργίας

Στα οδικά τμήματα της Εγνατίας Οδού στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη υπάρχει εγκατεστημένος ανάδοχος για τις εργασίες στοιχειώδους συντήρησης και λειτουργίας, δυνάμει της υπ’αρ. 5601/Α01 σύμβασης η οποία εποπτεύεται από την Εγνατία Οδός ΑΕ. Η συγκεκριμένη σύμβαση στοιχειώδους συντήρησης περιλαμβάνει τοπικές αποκαταστάσεις οδοστρωμάτων με διάστρωση ασφαλτομίγματος και αποκατάσταση μικροφθορών στην επιφάνεια του οδοστρώματος. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης σύμβασης εκτελούνται διαρκώς προσωρινές αποκαταστάσεις από συνεργεία της αναδόχου εργοληπτικής εταιρείας μέσω της εγκατεστημένης εργολαβίας. Οι αποκαταστάσεις που προβλέπονται είναι η πλήρωση των κενών του ασφαλτικού με ψυχρά άσφαλτο στα σημεία όπου παρουσιάζονται οι φθορές του καταστρώματος.Με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, στο πλαίσιο της υπόψη σύμβασης, έχουν γίνει τοπικές αποκαταστάσεις οδοστρώματος συνολικής επιφάνειας πλέον των 200.000 τετραγωνικών μέτρων, ενώ αποκαταστάσεις οπών οδοστρωμάτων εκτελούνται σε καθημερινή βάση.

  1. Εργασίες βαριάς συντήρησης οδοστρωμάτων

Δεδομένου ότι τα παλαιότερα οδικά τμήματα της Εγνατίας Οδού στην περιοχή της Θράκης είναι σε λειτουργία από το 2000, οι ασφαλτικές στρώσεις του οδοστρώματος επιμέρους τμημάτων χρήζουν πλέον συνολικής αντικατάστασης, αντικείμενο που δεν εντάσσεται στις εργολαβίες στοιχειώδους συντήρησης και λειτουργίας αλλά εκτελείται με αυτοτελή έργα βαριάς συντήρησης οδοστρωμάτων.

Στα οδικά τμήματα της Εγνατίας Οδού στην περιοχή της Θράκης έχουν εκτελεστεί ή θα εκτελεστούν στο αμέσως προσεχές διάστημα οι εξής εργολαβίες βαριάς συντήρησης οδοστρωμάτων:

Έργο

Μήκος αυτ/μου

Σχόλια

Εγνατία Οδός: Εργασίες αποκατάστασης οδοστρώματος στο τμήμα της Εγνατίας Οδός “Α/Κ Αρδανίου – Κήποι

8χλμ

Το έργο αποκατάστασης οδοστρώματος έχει ολοκληρωθεί

Εγνατία Οδός: Τμήμα από Α/Κ ΒΙ.ΠΕ. Αλεξανδρούπολης έως Α/Κ Αρδανίου

25χλμ

Ο Διαγωνισμός προκηρύχθηκε στις 27-6-2019 (α/α ΕΣΗΔΗΣ 83323) και είναι σε εξέλιξη

Εργασίες αποκατάστασης ασφαλτικών στρώσεων ανοικτής Οδοποιίας

Εγνατία Οδός: Αποκατάσταση ασφαλτικών στο τμήμα από Αμαξάδες (Χ.Θ. 535+000) έως Α/Κ Μέστης (Χ.Θ. 593+000) 

58χλμ

Ο Διαγωνισμός προκηρύχθηκε στις 11-11-2019 (α/α ΕΣΗΔΗΣ 86131) και είναι σε εξέλιξη

Στα θέματα που αφορούν το υπουργείο Ανάπτυξης και Βιομηχανίας ο υπουργός κ. Α. Γεωργιάδης επισυνάπτει στην απάντησή του έγγραφο του Γενικού Γραμματέα Βιομηχανίας κ. Πελοπίδα Καλλίρη σύμφωνα με το οποίο «προβλέπεται η εκ βάθρων αναθεώρηση του αντίστοιχου θεσμικούπλαισίου προκειμένου να αντιμετωπιστεί η παρακμή των ΟΥΜΕΔ (Βιομηχανικών Περιοχών) που ήδη λειτουργούνκαι έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση της χώρας και να δοθεί περαιτέρωώθηση στην ίδρυση και λειτουργία νέων».

Παράλληλα, ο γενικός γραμματέας δημοσίων επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Δημήτρης Σκάλκος στην δική του απάντηση για τις εκπονούμενες επενδύσεις στην Βιομηχανική Περιοχή Κομοτηνής αναφέρει ότι «το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα“Ανατολική Μακεδονία – Θράκη 2014-2020”, διαθέτει περί τα 60 εκ € γιαδράσεις στήριξης της επιχειρηματικότητας. Ειδικά για δράσεις στήριξηςκαινοτομίας σε μεταποιητικές επιχειρήσεις έως σήμερα έχουν εκδοθεί 3προσκλήσεις και είναι σε εξέλιξη η υλοποίηση 10 επενδυτικών σχεδίων. Δύο (2) από τα δέκα (10) επενδυτικά σχέδια αφορούν επιχειρήσεις πουείναι εγκατεστημένες στην ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής.Επιπλέον εντός του 2020 θα ενεργοποιηθούν δράσεις για ενίσχυσηεπενδυτικών σχεδίων υφιστάμενων επιχειρήσεων, νέων επιχειρήσεων καιδράσεις στήριξης καινοτομίας σε μεταποιητικές επιχειρήσεις».

ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Από όλα τα παραπάνω προκύπτουν πολιτικά συμπεράσματα: α) δεν πρόκειται να σταματήσει η υλοποίηση των διοδίων στον κόμβο της ΒΙΠΕ Κομοτηνής καθώς η σημερινή κυβέρνηση πετάει το μπαλάκι στην προηγούμενη, β) δεν έχει εκπονηθεί κανένας προγραμματισμός για την κινητροδότηση της ΒΙΠΕ Κομοτηνής ούτε και τελεί υπό επεξεργασία κανένας ειδικός αναπτυξιακός σχεδιασμός για την Θράκη. Εδικά για τις ΒΙΠΕ παρέχεται η απάντηση ότι «στο μέλλον προβλέπεται η εκ βάθρων αναθεώρηση του αντίστοιχου θεσμικού πλαισίου προκειμένου να αντιμετωπιστεί η παρακμή των ΟΥΜΕΔ (Βιομηχανικών Περιοχών) που ήδη λειτουργούν και έχουν πληγεί από την οικονομική κρίση της χώρας και να δοθεί περαιτέρω ώθηση στην ίδρυση και λειτουργία νέων». Πώς θα γίνει, κάτω από ποιες συνθήκες και με ποια συγκεκριμένα αναπτυξιακά εργαλεία παραμένει άγνωστο, γ) σε ό,τι αφορά την αποκατάσταση των φθορών επί της Εγνατίας Οδού, που στο γεωγραφικό διαμέρισμα της Θράκης βρίσκεται σε τραγική κατάσταση μαθαίνουμε ότι ειδικά για το νομό Ροδόπης τρέχει διαγωνισμός που προκηρύχτηκε στις 11-11-2019 για την αποκατάσταση του τμήματος Αμαξάδων-Μέστης, δ) ενώ σε ό,τι αφορά τα αναλογικά διόδια μαθαίνουμε ότι στις 07.10.2019, η Επιτροπή Αναστολών του Συμβουλίου της Επικρατείας δέχτηκε τις κρινόμενες αιτήσεις και ανέστειλε την πρόοδό του διαγωνισμού και ότι ο νέος διαγωνισμός που επεξεργάζεται το Υπουργείο θα πληροί όλες τις αναγκαίες προϋποθέσεις, ενώ οι προδιαγραφές του θα είναι συμβατές με εκείνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ισχύουν για τους ευρωπαϊκούς αυτοκινητόδρομους, ε) τέλος, υπάρχει και μία αμυδρή αναφορά σε σκέψη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ώστε  «σε επόμενη φάση και, αφού θα έχει διερευνηθεί το προφίλ των χρηστών, να εξεταστεί η περίπτωση και η δυνατότητα να υπάρξουν κάποια εκπτωτικά «πακέτα» για του συχνούς χρήστες, σε συνεργασία και με τα συναρμόδια, κατά περίπτωση, Υπουργεία».   

 

 

Αρθρογράφος