Πρέντζας Δημήτριος: Το πήραμε το μύνημα

16 Μαΐου 201717:04

“Στα πλαίσια του από αέρος έργο καταπολέμησης κουνουπιών της Περιφέρειας Α.Μ.Θ, βάσει διακήρυξης της Π.Α.Μ.Θ. που βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά την χρονική περίοδο των ετών 2017 έως 2019, αποφάσισα ως ιδιοκτήτης ατομικής επιχείρησης εκμετάλλευσης ελικοπτέρων, να διεκδικήσω το έργο. Με έκπληξη μου διαπίστωσα ότι η διακήρυξη περιείχε συγκεκριμένους όρους που φωτογράφιζαν συγκεκριμένο υποψήφιο και κατ’ αποτέλεσμα δημιουργούσαν αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ των υποψηφίων αναδόχων με άμεση συνέπεια την βλάβη του δημοσίου συμφέροντος.

Ειδικότερα τέθηκε για πρώτη φορά όρος στην διακήρυξη που απαιτεί οι υποψήφιοι Ανάδοχοι να έχουν συγκεκριμένη εμπειρία σε αεροψεκασμούς με ελικόπτερα με χρονικά αλλά και ποσοτικά όρια για την απόδειξη της εμπειρίας κατά τρόπο που αποκλείει αδικαιολόγητα υποψηφίους αναδόχους και ευνοεί μόνο έναν. Αξιοσημείωτο, πρωτοφανές και παράδοξο είναι ότι το ποιοτικό χαρακτηριστικό της εμπειρίας σε αεροψεκασμούς φέρεται να συνδέεται με το αριθμητικό χαρακτηριστικό της ποσότητας των στρεμμάτων της διακήρυξης, δηλαδή η διακήρυξη επιτάσσει την απόδειξη εμπειρίας σε αεροψεκασμό προνυμφοκτονίας σε 286.000 στρέμματα και αεροψεκασμό ακμαιοκτονίας σε 300.000 στρέμματα. Όμως, κατά τα απαιτούμενα της διακήρυξης, αποκλείονται από αυτήν, οι υποψήφιοι ανάδοχοι που έχουν εμπειρία σε αεροψεκασμό εντός της προηγούμενης τριετίας, αλλά σε λιγότερα στρέμματα αυτών που επιτάσσει η διακήρυξη, καθώς και όσοι έχουν εμπειρία σε αεροψεκασμό περισσότερων στρεμμάτων από αυτών της διακήρυξης, πλην όμως δεν διαθέτουν εμπειρία εντός της προηγούμενης τριετίας.

Μάλιστα με το δεδομένο ότι οι μεγάλες εστίες συγκέντρωσης κουνουπιών στην Ελλάδα βρίσκονται σε συγκεκριμένα σημεία (Σέρρες, Καβάλα, Έβρος), άρα ο εν λόγω όρος της διακήρυξης ουσιαστικά πριμοδοτεί (φωτογραφίζει) ίσως και κατ’ αποκλειστικότητα τους επιτυχόντες αναδόχους ή ανάδοχο της προηγούμενης τριετίας στο έργο καταπολέμησης κουνουπιών από αέρος των διακηρύξεων των δύο περιφερειών, της Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης των ετών από 2014 έως 2016, που είναι οι μοναδικές στην Ελλάδα, αυτής της έκτασης. Συνεπώς με δεδομένο ότι την προηγούμενη τριετία, τα έργα των δύο αυτών μεγαλύτερων περιφερειών, τα ανέλαβε ένας συγκεκριμένος υποψήφιος, γίνεται αμέσως κατανοητό ότι ο συγκεκριμένος όρος είναι τουλάχιστον ύποπτος, αφού μόνος ο συγκεκριμένος υποψήφιος πληρούσε αυτόν τον όρο. Θα ήθελα να επισημάνω ότι με την ανωτέρω ενδεικτικά αναφερόμενη προσθήκη (μεταξύ άλλων ομοίως αμφισβητήσιμων) και τον αποκλεισμό με συγκεκαλυμμένο και όχι επί τη βάσει ουσιαστικών κριτηρίων, υποψηφίων αναδόχων, κινδύνευε το εν λόγω έργο να κατακυρωθεί και να συνεχίσει να κατακυρώνεται σε μόνιμη βάση στο ίδιο φυσικό ή νομικό πρόσωπο, το οποίο «κατάφερε» να δημιουργήσει αυτήν την εμπειρία σε μεγάλη στρεμματική έκταση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται ως προς τις οικονομικές προσφορές των λοιπών υποψηφίων αναδόχων οι οποίες ουδέποτε θα φτάσουν στο στάδιο να ανοιχθούν, αφού οι εν λόγω υποψήφιοι θα έχουν αποκλεισθεί ήδη από το στάδιο της τεχνικής προσφοράς. Επιπλέον μόνο για φέτος, αυξήθηκε χωρίς λόγο το προαπαιτούμενο να κατέχει ο υποψήφιος ανάδοχος αντί δύο ελικόπτερα όπως προέβλεπαν οι προηγούμενες διακηρύξεις, τέσσερα (αλήθεια γιατί όχι πέντε ή έξι, ή δέκα;). Ολως τυχαίως, πάλι μόνο ένας υποψήφιος είχε τέτοια επάρκεια (τεσσάρων ελικοπτέρων)! Ο ίδιος που πήρε τα έργα σε Κεντρική Μακεδονία και Ανατολική Θράκη, στις δύο δηλαδή μεγάλες περιφέρειες της Ελλάδας τα τελευταία έξι χρόνια, που δημοπρατούν ανάλογα έργα. Γίνεται έτσι σαφέστατα αντιληπτό, ή τουλάχιστον δημιουργεί εύλογες αμφιβολίες ότι παγιώνεται ατύπως η δημιουργία ενός τεχνητού μονοπωλίου, η οποία σαφώς και δεν ευνοεί τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου και βάλλει κατά του λεγόμενου δημόσιου συμφέροντος. Στην τρέχουσα διακήρυξη, που το έργο χρηματοδοτείται από Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) της Περιφέρειας Α.Μ.Θ, προϋπολογισθείσας δαπάνης με Φ.Π.Α. 7.239.456,00 ευρώ, το γεγονός ότι εκ του τρόπου σύνταξης κι ερμηνείας των όρων της Διακήρυξης αποκλείονται παράνομα και καταχρηστικά (έναντι λίγων ή και ενός) υποψήφιοι Ανάδοχοι, προκάλεσε βλάβη στα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου αφού έτσι, αντί να πλειοδοτήσουν πολλοί, πλειοδοτεί ένας (ο μοναδικός στην Ελλάδα με αυτήν την στρεμματική εμπειρία) με αποτέλεσμα να διατηρούνται σε υψηλό επίπεδο οι οικονομικές προσφορές και διαχρονικά να μην λαμβάνουν χώρα εκπτώσεις. Το γεγονός αυτό καταστρατηγεί το μοναδικό κριτήριο αξιολόγησης που θέτει η ίδια η διακήρυξη και είναι «Η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά (χαμηλότερη τιμή)». Το τελικό αποτέλεσμα ποιο ήταν; Μόνος ένας υποψήφιος έφθασε μέχρι το σημείο του ανοίγματος της οικονομικής προσφοράς, αφού μόνο αυτός πληρούσε αυτήν την προϋπόθεση και έδωσε έκπτωση ποσοστού 2 % (!) περίπου. Συγχαρητήρια λοιπόν στους εμπνευστές αυτής της ιδέας! Νέα ήθη ή παλαιά σε επανάληψη; Το μήνυμα λοιπόν ελήφθη από εμάς και από όποιον άλλον επιθυμούσε να λάβει μέρος στον διαγωνισμό να μην χώνουμε την μύτη μας εκεί που δεν πρέπει.

Πρέντζας Δημήτριος του Γεωργίου

Ιδιοκτήτης της ατομικής επιχείρησης με τον διακριτικό τίτλο «Air1 – Εκμετάλλευση Ελικοπτέρων», που εδρεύει στον Πειραιά, οδός Φίλωνος, αριθ.86

Αρθρογράφος

blank
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr