tap

Η Ροδόπη αλλάζει με τη διέλευση του αγωγού φυσικού αερίου TAP

23 Ιανουαρίου 201318:47

tapΤι είναι ο TAP; Πως θα επηρεάσει την καθημερινότητά μας; Τι θα προσφέρει στις τοπικές κοινωνίες; Στα ερωτήματα αυτά θα κληθούν να απαντήσουν οι επιστήμονες, περιβαλλοντολόγοι και οικονομολόγοι της εταιρείας Trans Adriatic Pipeline (TAP), της κοινοπραξίας που συστάθηκε με σκοπό τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την κατασκευή του Αδριατικού αγωγού φυσικού αερίου (TAP), οι οποίοι θα λάβουν μέρος στις ανοιχτές διαβουλεύσεις στο Νομό Ροδόπης.

Ο νομός μας περιλαμβάνεται ανάμεσα στους έντεκα νομούς της Βόρειας Ελλάδας, από τους οποίους θα διέλθει ο αγωγός φυσικού αερίου TAP (Trans Adriatic Pipeline), καλύπτοντας μια διαδρομή 185 χλμ. μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα, όπως είχε κάνει γνωστό πρόσφατα η κοινοπραξία κατασκευής του έργου, με αφορμή την παρουσίαση της έκθεσης σκοπιμότητας για τον αγωγό.

Ο αγωγός TAP, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην επίσημη ιστοσελίδα της εταιρείας, θα δώσει στην Ελλάδα τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει το όραμά της να μετατραπεί σε σημαντικό ενεργειακό κόμβο και άξονα για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι η οικονομικά εύρωστη ομάδα μετόχων του TAP θα χρηματοδοτήσει τον αγωγό χωρίς την ανάγκη χρηματικής υποστήριξης από την ελληνική κυβέρνηση, με αποτέλεσμα το γεγονός αυτό να καθιστά τον αγωγό σημαντική πηγή ξένων επενδύσεων στην ενεργειακή υποδομή της Ελλάδας. Παράλληλα, ο TAP θα αποτελέσει σημαντικό εργοδότη στην περιοχή, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια της κατασκευής, αλλά και μετά την ολοκλήρωση του έργου, και θα αποφέρει λειτουργικά έσοδα μέσω των τελών μεταφοράς. Επιπλέον, η ελληνική κυβέρνηση εισήγαγε προσφάτως νομοθεσία με στόχο το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο την ανταγωνιστικότητα της χώρας.

Ο αγωγός TAP θα υποστηρίξει αυτό το πρόσφατο βήμα και θα ενισχύσει την επιχειρηματική εμπιστοσύνη στη χώρα, προάγοντας τις άμεσες ξένες επενδύσεις και ιδιαίτερα τη συνεργασία με τις τοπικές επιχειρήσεις.

Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΤΟΥ ΑΓΩΓΟΥ ΔΙΑΣΧΙΖΕΙ 23 ΔΗΜΟΥΣ ΚΑΙ 83 ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ

Βάσει του νέου νόμου αυτοδιοίκησης 3852/2010 (Πρόγραμμα «Καλλικράτης»), η διαδρομή του αγωγού διασχίζει δύο περιφέρειες, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, καθώς και 23 δήμους. Υπάρχουν 83 οικισμοί των οποίων τα όρια βρίσκονται εντός του διαδρόμου των δύο km. Οι πολυπληθέστεροι δήμοι είναι οι: Αλεξανδρούπολης, Κομοτηνής, Ξάνθης, Καβάλας, Κιλκίς και Σερρών, και οι αντίστοιχες πόλεις οι οποίες αποτελούσαν πρωτεύουσες των πρώην νομαρχιακών διοικητικών μονάδων. Όλες αυτές οι πόλεις βρίσκονται εκτός του διαδρόμου των 2 km. Οι χρήσεις γης είναι κυρίως αγροτικές (περίπου 80%). Δημόσια δάση και θαμνώδεις εκτάσεις συμπληρώνουν το μεγαλύτερο τμήμα της υπόλοιπης έκτασης. Η περιοχή του έργου, από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, κοντά στους Κήπους, μέχρι την Αμφιτρίτη, βόρεια της Αλεξανδρούπολης, αποτελείται από μια μεγάλη πεδινή έκταση με μέσο υψόμετρο μικρότερο των 150 m. Εκτείνεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της λεκάνης απορροής του ποταμού Έβρου, συμπεριλαμβάνοντας παραποτάμους του Έβρου και ρέματα. Βορειοδυτικά της Αλεξανδρούπολης, η περιοχή του έργου εκτείνεται μέχρι τις νοτιοανατολικές παρυφές της οροσειράς της Ροδόπης. Πρόκειται για μια πιο ορεινή και πυκνόφυτη περιοχή, φτάνοντας σε υψόμετρο τα 500 m. Στα δυτικά, από το Χαμηλό μέχρι τα Αμάραντα, το τοπίο αποτελείται από μια πεδινή αγροτική, κυρίως, έκταση. Αυτή η περιοχή φιλοξενεί μια ποικιλία χλωριδικών τύπων συμπεριλαμβανομένων αείφυλλων πλατύφυλλων θάμνων, παραποτάμιας βλάστησης, φυλλοβόλων δασών, χορτολιβαδικών ή κτηνοτροφικών εκτάσεων και αγροτικών καλλιεργειών. Στις νοτιοανατολικές παρυφές της Ροδόπης, τα δασικά οικοσυστήματα κατά μήκος του προτεινόμενου διαδρόμου περιλαμβάνουν μεικτά δρυοδάση.

Ομάδες παραρεμάτιων συστάδων εμφανίζονται κατά μήκος των ρεμάτων σε όλη την περιοχή του έργου. Συνεχίζοντας προς τα δυτικά, ο προτεινόμενος διάδρομος διέρχεται από μια μεγάλη επίπεδη έκταση η οποία αποτελείται από τα πεδινά εδάφη νότια του Ορεινού Όγκου της Ροδόπης. Οι πεδινές αυτές εκτάσεις που βρίσκονται νότια του άξονα Ξάνθης – Κομοτηνής περιλαμβάνουν τα ποτάμια συστήματα των ποταμών Μπόσμπου, Ασπροποτάμου, Ξηροποτάμου, και Κοσύνθου (Ξάνθης). Στη συνέχεια το έργο διασχίζει τον ποταμό Νέστο και όλη την πεδιάδα της Χρυσουπόλεως, φτάνοντας μέχρι την Νέα Καρβάλη. Μετά τη Νέα Καρβάλη, το έργο διασχίζει ένα ορεινό τμήμα με δασικά εδάφη κατά μήκος των βουνών της Καβάλας, φτάνοντας μέχρι το υψόμετρο των 700 m. Ακολούθως, διέρχεται από ένα τμήμα βόρεια του Παγγαίου Όρους με καλλιέργειες όπου υπήρχαν παλαιότερα τα αποξηραμένα σήμερα τενάγη των Φιλίππων. Στη συνέχεια, το τοπίο είναι λοφώδες, καλλιεργήσιμο έως και την πεδιάδα των Σερρών, με μέγιστο υψόμετρο τα 130 m. Στη συνέχεια, ο διάδρομος διασχίζει την πεδιάδα των Σερρών και του ποταμού Στρυμώνα με πυκνό αρδευτικό σύστημα τάφρων και καναλιών. Ακολούθως, τμήμα του διαδρόμου διέρχεται από την δασική ορεινή περιοχή του όρους Μαυροβουνίου με κορυφές γύρω στα 550 m. Από την περιοχή της Ασσήρου μέχρι και το ύψος του Δρυμού η χάραξη διασχίζει λοφώδη εδάφη, λιβάδια και αγροτικές καλλιέργειες, με υψόμετρο γύρω στα 370 m. Στο επόμενο τμήμα, μεταξύ Μελισσοχωρίου και Πεντάλοφου εμφανίζονται ημιορεινά δασικά εδάφη, με υψόμετρο περίπου 400 m, ενώ έως το τέλος της χάραξης στη Νέα Μεσημβρία ακολουθεί επίπεδη περιοχή με λιβάδια και υψόμετρο γύρω στα 70 m, μετά από το πέρασμα του Γαλλικού ποταμού.
Ο προτεινόμενος διάδρομος διασχίζει τις ακόλουθες περιβαλλοντικά προστατευόμενες περιοχές:

Περιοχές Natura 2000 (από τα Ανατολικά προς τα Δυτικά):
1. GR1110009 (ΖΕΠ) Νότιο Δασικό Σύμπλεγμα Έβρου
2. GR1130006 (EZΔ) Ποταμός Φιλιούρης
3. GR1130009 (ΕΖΔ) Λίμνες και Λιμνοθάλασσες της Θράκης – Ευρύτερη Περιοχή και Παράκτια Ζώνη
4. GR1130010 (ΖΕΠ) Λίμνες Βιστονίς, Ισμαρίς – Λιμνοθάλασσες Πόρτο Λάγος, αλυκή Πτελέα, Ξηρολίμνη, Καρατζά.
5. GR1150001 (ΖΕΠ) Δέλτα Νέστου και Λιμνοθάλασσες Κεραμωτής και Νήσος Θασοπούλα
6. GR1150010 (ΕΖΔ) Δέλτα Νέστου και Λιμνοθάλασσες Κεραμωτής – Ευρύτερη Περιοχή και Παράκτια Ζώνη
7. GR1150010 (ΕΖΔ) Όρος Παγγαίο και Νότιες Υπόρειές του.
Καταφύγια Άγριας Ζωής (από τα Ανατολικά προς τα Δυτικά):
1. Πυλαίας – Καβησού – Φερρών
2. Κίρκης, Δήμου Αλεξανδρούπολης
3. Χατήσιο
4. Περιοχή Κομψάτου
5. Κοτζά Ορμάν Νέστου
6. Άγιος Τιμόθεος-Κιούπια
7. Πετρωτό – Φαράγγι – Αλμύρα
8. Δημητριτσίου – Τριανταφυλλιάς
Εθνικά Πάρκα (από τα Ανατολικά προς τα Δυτικά):
1. ΕΠ11 Εθνικό Πάρκο Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης
2. ΕΠ4 Εθνικό Πάρκο Κορώνειας-Βόλβης
Άλλες Προστατευόμενες Περιοχές (από τα Ανατολικά προς Δυτικά):
1. Αισθητικό Δάσος Καβάλας-Αμυγδαλεώνα

ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟΝ TAP ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ
Οι επιπτώσεις από την κατασκευή ενός αγωγού φυσικού αερίου και των συνοδών του εγκαταστάσεων είναι συνήθως προσωρινής φύσεως και τοπικής έκτασης. Οι κύριες μόνιμες επιπτώσεις σχετίζονται με τις συνοδές εγκαταστάσεις των βαλβιδοστασίων και των Σταθμών Συμπίεσης.

Οι επιπτώσεις από τη φάση κατασκευής περιλαμβάνουν προσωρινές εκπομπές θορύβου και αερίων από τα κατασκευαστικά μηχανήματα, επιπτώσεις στις χρήσεις γης, απώλεια/όχληση των βιοτόπων (χλωρίδα και πανίδα). Το μέγεθος και η σημαντικότητα των επιπτώσεων κατασκευής εξαρτάται από τις τοπικές συνθήκες. Τις περισσότερες φορές, είναι εφικτή η αποτελεσματική διαχείριση και η αντιμετώπιση των επιπτώσεων κατά τη φάση κατασκευής. Ο αγωγός θα είναι υπόγειος και η επικείμενη έκταση θα αποκατασταθεί στην κατάσταση που βρισκόταν πριν από την κατασκευή. Οι βασικοί περιορισμοί στη χρήση της γης επάνω από τον αγωγό θα περιλαμβάνουν έναν στενό διάδρομο προστασίας του αγωγού, πλάτους 4+4 μέτρων εκατέρωθεν του αγωγού όπου δεν θα επιτρέπεται η ανάπτυξη βαθύρριζων φυτών, μια ζώνη ασφαλείας αγωγού πλάτους 20+20 μέτρων όπου δεν θα επιτρέπεται η κατασκευή κτιρίων, και έναν διάδρομο πλάτους 400 m, δηλαδή 200+200 μέτρων, όπου δεν θα επιτρέπεται η ανάπτυξη ομάδων σπιτιών ή/και βιομηχανικών υποδομών.

ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΕΙΣ ΜΕ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ, ΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΜΑΡΩΝΕΙΑΣ-ΣΑΠΩΝ

Τι είναι ο TAP; Πως θα επηρεάσει την καθημερινότητά μας; Τι θα προσφέρει στις τοπικές κοινωνίες; Επιστήμονες, περιβαλλοντολόγοι, οικονομολόγοι, θα απαντήσουν σε όλα τα παραπάνω ερωτήματα απλών πολιτών που θα παραβρεθούν στις δημόσιες συναντήσεις σε Αμαξάδες, Κοπτερό, Μελέτη, Μεσοχώρι, Ιτέα, Κόσμιο και αλλού. Οι διαβουλεύσεις έχουν ήδη ξεκινήσει σε άλλες περιοχές της Ελλάδα, όπως Θεσσαλονίκη και Σέρρες και σε αυτές, όπως έκανε γνωστό στο «Χ» στέλεχος της εταιρείας Trans Adriatic Pipeline, «η ανταπόκριση ήταν πολύ καλή. Στη δυτική πλευρά της Ελλάδας από Θεσσαλονίκη μέχρι τα Αλβανικά σύνορα, στα χωριά ο κόσμος ανταποκρίνεται στην πρόσκληση να τους μιλήσουμε και διαπιστώνουμε μέχρι σήμερα ότι ο κόσμος έχει ερωτήσεις, έχει ανησυχίες. Όλη αυτή βέβαια η διαδικασία θα συνεχιστεί και στη συνέχεια, δεν ερχόμαστε, σας μιλάμε και φεύγουμε, ερχόμαστε σας μιλάμε, συγκεντρώνουμε τις ερωτήσεις σας και απαντάμε σε αυτές.
Οι διαβουλεύσεις απευθύνονται σε όλους όσους ενδιαφέρονται αλλά οι συναντήσεις γίνονται στοχευμένα σε περιοχές από όπου διέρχεται ο αγωγός».

Θα επενδύσουμε γύρω στο 1,5 δις ευρώ για το έργο στην Ελλάδα και θα δημιουργηθούν 2.000 – 10.000 θέσεις εργασίας, ενώ όσο είναι δυνατόν θα προσληφθεί προσωπικό, εργατικό και επιστημονικό, από τις περιοχές όπου διέρχεται ο αγωγός, έσπευσε να προσθέσει μιλώντας στο «Χ» ο εκπρόσωπος της εταιρείας Trans Adriatic Pipeline καλώντας παράλληλα τους πολίτες να συμμετέχουν στις διαβουλεύσεις.

Στις διαβουλεύσεις θα παρουσιαστεί Έκθεση Οριοθέτησης του Περιεχομένου της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, η οποία περιέχει περιγραφή του έργου, λεπτομερή ανάλυση της όδευσης του αγωγού, ενδεχόμενες περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις και προτεινόμενα μέτρα αντιμετώπισης.
Μπορείτε να κατεβάσετε αντίγραφο στην ιστοσελίδα www.trans-adriatic-pipeline.com. Η μελέτη περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων θα κοινοποιηθεί στα μέσα του 2013.

ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΟΙΚΙΣΜΟΥΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΡΟΔΟΠΗΣ
ΔΗΜΟΣ ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΩΡΑ
ΙΑΣΜΟΣ Αμαξάδες 25/01/2013 18.00
ΙΑΣΜΟΣ Κοπτερό 26/01/2013 18.00
ΚΟΜΟΤΗΝΗ Μελέτη 26/01/2013 18.00
ΚΟΜΟΤΗΝΗ Μεσοχώρι 27/01/2013 18.00
ΚΟΜΟΤΗΝΗ Ιτέα 27/01/2013 18.00
ΚΟΜΟΤΗΝΗ Κόσμιο 27/01/2013 18.00

365 ΧΛΜ ΑΠΟ ΤΑ ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ ΣΥΝΟΡΑ ΜΕΧΡΙ ΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ο ΤΑΡ East (ανατολικός), που αφορά στην περιοχή μας, θα είναι εξ ολοκλήρου χερσαίος αγωγός με μήκος περίπου 365 km, από τη περιοχή των Κήπων, στα ελληνοτουρκικά σύνορα έως την περιοχή της Θεσσαλονίκης, κοντά στη Νέα Μεσημβρία. Ο αγωγός θα έχει διάμετρο 48” (1,219 m) και θα είναι κατασκευασμένος από συγκολλημένα τμήματα χαλύβδινων σωληνώσεων, τα οποία θα έχουν μήκος, κυρίως, 8 – 18 μέτρα. Τα χαλύβδινα τμήματα σωληνώσεως θα έχουν εξωτερική μόνωση τριών στρωμάτων πολυαιθυλενίου για προστασία από τη διάβρωση. Θα εφαρμοστεί και εσωτερική επίστρωση από εποξική ρητίνη για μείωση των τριβών κατά τη ροή του αερίου. Κάποια τμήματα του αγωγού θα φέρουν επιπρόσθετη κάλυψη από πλάκες ενισχυμένου σκυροδέματος για την προστασία των σωληνώσεων από εξωτερικές φθορές. Το σύνολο του αγωγού θα προστατεύεται από τη διάβρωση με την εγκατάσταση συστήματος καθοδικής προστασίας.

Ο αγωγός θα είναι υπόγειος σε όλο το μήκος του. Για λόγους ασφαλείας και με στόχο την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στις υπάρχουσες χρήσεις γης (π.χ. γεωργία), ο αγωγός θα είναι καλυμμένος με τουλάχιστον 1 μέτρο χώματος. Μεγαλύτερο βάθος είναι απαραίτητο σε σημεία διασταύρωσης με άλλες υποδομές ή ευαίσθητες περιοχές. Ο αγωγός TAP θα είναι σχεδιασμένος για διάρκεια ζωής 50 ετών. Η διάρκεια ζωής για τον εξοπλισμό και τις σωληνώσεις των σταθμών θα είναι 25 έτη. Ο σχεδιασμός θα εξασφαλίζει ότι το σύστημα μεταφοράς αερίου ικανοποιεί όλες τις απαιτήσεις ασφαλείας των Εθνικών και Ευρωπαϊκών Κωδικών και Προτύπων.

πηγή: www.xronos.gr

Αρθρογράφος

blank
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr