Σειρά συσκέψεων και συναντήσεων στο Δήμο Δοξάτου για τον αγωγό TAP – Αντιδράσεις από ομάδα πολιτών στις Σέρρες – “Ζεστό νερό” παίρνει για αντάλλαγμα ο Δήμος Αλεξανδρούπολης

19 Σεπτεμβρίου 201409:40

    Έντονο προβληματισμό και ανησυχία, συνεχίζει να προκαλεί το θέμα του αγωγού φυσικού αερίου TAP και ο νέος σχεδιασμός χάραξης που προτείνει η Κοινοπραξία. Μετά τις αλλαγές στο σχεδιασμό της χάραξης, ο αγωγός δεν περνά από τα Τενάγη Φιλίππων, όμως περνά από εδάφη υψηλής παραγωγικότητας στο Νομό Δράμας, γεγονός που προβληματίζει τον αγροτικό κόσμο αλλά και τους τοπικούς φορείς.

Έγινε νέα ενημερωτική σύσκεψη στο Δήμο Δοξάτου ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες ενημερωτικές συσκέψεις σε δημοτικές και τοπικές κοινότητας της περιοχής, προκειμένου να εξεταστούν όλοι οι παράμετροι και να δοθεί η πρέπουσα προσοχή, προκειμένου να μη θιγούν τα συμφέροντα του αγροτικού κόσμου και γενικότερα ο πρωτογενής τομέας του νομού Δράμας.

Μιλώντας στον «Πρωινό Τύπο» ο δήμαρχος Δοξάτου κ. Δαλακάκης, είπε: «Καταλήξαμε στο να καταρτίσουμε ένα πρόγραμμα για επισκέψεις σε κάθε χωριό του Δήμου. Θα κάνουμε τη διαβούλευση με τους αγρότες εμείς, την οποία μας είχαν αποκλείσει τόσο καιρό. Θα επισκεφθούμε κάθε περιοχή και θα δούμε τι πρόσθετα προβλήματα δημιουργεί η διέλευση του αγωγού στους αγρότες. Ήδη βρισκόμαστε σε συνεννόηση με τη Διεύθυνση Γεωργίας, γίνεται καταγραφή όλων των αγροτών οι οποίοι έχουν υποβάλλει σχέδια για προγράμματα βιολογικής καλλιέργειας, για νέους αγρότες κτλ., ώστε να δούμε πώς επηρεαστούν όλα αυτά. Θα προχωρήσουμε βήμα-βήμα μαζί με τους αγρότες».

Όπως είπε σε άλλο σημείο ο κ. Δαλακάκης, η εταιρεία του αγωγού ΤΑΡ, πιέστηκε, ώστε όταν την περασμένη εβδομάδα ήρθαν στο Καλαμπάκι τα στελέχη της, έγινε φανερό ότι δεν είχαν ενημερώσει «απολύτως κανέναν αγρότη», όχι μόνο για τεχνικά ζητήματα, αλλά οικονομικής και διοικητικής φύσεως. «Δεσμεύτηκαν ότι αυτό θα το κάνουν μέσα στον Οκτώβριο, οπότε θα έρθουν 3 διαφορετικές εταιρείες, η κάθε μία για ξεχωριστό θέμα, για να κάνουν ενημέρωση σε όλους τους αγρότες. Πράγμα το οποίο δεν θα συνέβαινε εάν δεν είχαμε πιέσει».

Σε ερώτηση αν είναι κάπως αργά για όλα αυτά και αν ο Δήμος μπορέσει να πετύχει κάτι, ο κ. Δαλακάκης είπε: «Ουσιαστικά τώρα αρχίζουμε! Το παράλογο είναι ότι, ενώ τελείωσε η υπόθεση, γιατί το Υπουργείο μας είπε ότι είναι οριστική η όδευση, εμείς ξεκινάμε τώρα, δηλαδή εκ των υστέρων. Δεν θα αφήσουμε το θέμα έτσι. Θα πιέζουμε διαρκώς. Θα συγκεντρώσουμε εμείς όλα τα στοιχεία. Μην ξεχνάμε ότι έχουμε τον βιολογικό καθαρισμό, ο οποίος συνδέει Καλαμώνα – Καλαμπάκι. Από εκεί θα διέλθει ο αγωγός. Το ξέρουν αυτό οι κύριοι; Πρέπει να υπολογίσουμε εμείς ότι, αν περάσει από εκεί ο αγωγός, θα ανεβεί και το κόστος του έργου. Σύμφωνα με τη μελέτη, το έργο φτάνει στις 600.000 ευρώ και παραδίδεται εντός Οκτωβρίου.

Στη συνέντευξη του στον τοπικό τύπο ο Πρόεδρος του τμήματος Ανατολικής Μακεδονίας του ΤΕΕ Δημήτρης Κυριαζίδης αναφέρθηκε στην απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του αγωγού ΤΑΡ και στις εύλογες ανησυχίες των αγροτών που διεκδικούν ουσιαστικές βελτιώσεις. Τονίζει ότι πολλά είναι τα προβλήματα του κλάδου που εκπροσωπεί με κορυφαίο την ανεργία. Αναφέρει ότι περίπου 10.000 απόφοιτοι των ελληνικών πολυτεχνείων υπολογίζεται ότι εργάζονται σήμερα στο εξωτερικό. Τέλος υπογραμμίζει ότι τοπικοί φορείς σέβονται τον θεσμικό ρόλο του ΤΕΕ, επιζητούν την συμβολή του και οι προτάσεις τους- που κατατίθενται εγκαίρως και είναι καλά τεκμηριωμένες- λαμβάνονται υπ’ όψη.

Θα μπορούσε η  τελευταία εξέλιξη σχετικά με τον ΤΑΡ στην περιοχή μας να είναι η έκδοση την Παρασκευή 12-9-2014 της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για την κατασκευή και λειτουργία του έργου με τίτλο «Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου Υψηλής Πίεσης (ΤΑΡ) & Συνοδευτικές Εγκαταστάσεις-Ελληνικό Τμήμα», αν είχε προηγηθεί από την κατασκευάστρια εταιρεία η δέουσα ενημέρωση και διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και των αγροτών ιδιαίτερα, σχετικά με όλες τις παραμέτρους του πολύ σημαντικού για την χώρα μας έργου. Όμως οι αγρότες της περιοχής μας είναι τελικά ανενημέρωτοι και οι εύλογες έντονες ανησυχίες τους για πλήγμα  στην αγροτική παραγωγή λόγω της διέλευσης του αγωγού από τις καλλιέργειές τους σε γη υψηλής παραγωγικότητας, δεν έχουν απαντηθεί και τα ερωτήματα προκαλούν δικαιολογημένες αντιδράσεις. Η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων με την οποία εγκρίνεται συγχρόνως και η  όδευση του αγωγού, η οποία παρά την αποφυγή των Τεναγών  κατά το μεγαλύτερο μέρος και τις βελτιώσεις της χάραξης ώστε ο αγωγός να διέρχεται παράλληλα με αγροτικούς δρόμους ή κανάλια στα όρια των αγροτεμαχίων, βρίσκει αντίθετους τους αγρότες των Δήμων Καβάλας και Δοξάτου στους οποίους βεβαίως συμπαραστέκονται όλοι οι φορείς προκειμένου παρά τις εξελίξεις να διεκδικηθεί με κάθε δυνατό τρόπο, ένδικο και κινηματικό, μία σημαντικά καλύτερη όδευση.

Σχολιάζοντας την αντίδραση του δημάρχου Δοξάτου που δήλωσε πως αγνοούνταν ο δήμος στην συζήτηση για την νέα χάραξη, ο κ. Κυριαζίδης τόνισε ότι;

Είναι γεγονός ότι ο Δήμος Δοξάτου δεν κλήθηκε στις συσκέψεις που πραγματοποιήθηκαν στις 24-7-2014, 7-8-2014 και 30-8-2014 στην Καβάλα κατά τις οποίες παρουσιάστηκαν από την εταιρεία οι προτάσεις της, για την εναλλακτική βόρεια χάραξη της όδευσης του αγωγού, η οποία και εγκρίθηκε τελικά από το Υπουργείο ΠΕΚΑ. Αυτό είναι πρόβλημα που εκθέτει την μη ολοκληρωμένη διαδικασία της διαβούλευσης που πραγματοποιήθηκε για το έργο. Όμως η προηγηθείσα των συσκέψεων αυτών τελευταία επαφή που πραγματοποιήθηκε με την εταιρεία και όλους τους φορείς της Ανατολικής Μακεδονίας, ήταν αυτή της σύσκεψης της 14-2-2014 στην Καβάλα. Μέχρι τότε ο Δήμος Δοξάτου συμμετείχε κανονικά στην διαβούλευση μαζί με τους άλλους φορείς, διεκδικώντας το βασικότερο αίτημα που ετίθετο και ήταν  η μη διέλευση του αγωγού από την περιοχή των Τεναγών των Φιλίππων, κάτι που κατά το μέγιστο βαθμό τελικά επετεύχθη. Τότε όμως φαινόταν δυνατόν ότι μπορούσε να γίνει αποδεκτή η εναλλακτική νότια  χάραξη από το Σύμβολο Όρος που είχε προταθεί από ΤΕΕ-ΑΜ και ΓΕΩΤΕΕ-ΑΜ. Η μαξιμαλιστική αυτή πρόταση που ουσιαστικά απορρίφθηκε από την εταιρεία ήδη με την από 23-1-2014 επιστολή της προς το ΤΕΕ-ΑΜ, παρέμεινε για τους φορείς της περιοχής μας στο τραπέζι της διαβούλευσης, δημιουργώντας την προσδοκία ότι αυτό με το οποίο είμαστε αντιμέτωποι σήμερα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί. Στην σύσκεψη της 24-7-2014 στην οποία δεν κλήθηκε ο Δήμος Δοξάτου, η εταιρεία παρουσίασε την απόρριψη της πρότασης όδευσης  από το Σύμβολο Όρος, τους λόγους μη υιοθέτησης της παράλληλης όδευσης με τον αγωγό του ΔΕΣΦΑ και την πρόταση της εναλλακτικής βόρειας όδευσης δυτικά του οδικού άξονα Δράμας – Καβάλας, ενώ μόλις στις 5-8-2014 κατέθεσε την ολοκληρωμένη έγγραφη τεκμηρίωσή της για την απόρριψη της πρότασης όδευσης από το Σύμβολο Όρος. Στην σύσκεψη της 30-8-2014 παρουσιάστηκαν και οι βελτιώσεις της χάραξης ανατολικά του οδικού άξονα Δράμας- Καβάλας.

 Σέρρες:   Κοντά στο Κωνσταντινάτο ο σταθμός συμπίεσης του αγωγου φυσικού αερίου ΤΑΡ, σύμφωνα με την ΜΠΕ
 
Κι ενώ οι διαμαρτυρίες και κινητοποιήσεις των κατοίκων της Καβάλας ληφθηκαν σοβαρά υπόψη και έτσι στη ΜΠΕ προβλέπεται η αλλαγή οδευσης του αγωγού στα Τεναγη, οι διαμαρτυρίες των κατοίκων των Σερρών δεν φαίνεται να ελήφθησαν υπόψη κι έτσι ο σταθμός συμπίεσης του αγωγού ΤΑΡ θα κατασκευαστεί σε απόσταση 6χλμ από την πόλη των Σερρών κοντά στο χωριό Κωνσταντινάτο. Επίσης ενώ ο Δήμος Αλεξανδρούπολης φαίνεται ότι παίρνει ως «αντάλλαγμα» ζεστό νερό από την Κοινοπραξία ΤΑΡ για την κατασκευή του σταθμού συμπίεσης, κάτι που δεν συμβαίνει για τον δήμο Σερρών, όπου ομάδα πολιτών κάτα του ΤΑΡ έχει συγκαλέσει συνέλευση το προσεχές Σάββατο για να συζητηθηθούν σχετικά θέματα.
 
Ποιους Δήμους των Σερρών θα διασχίζει
Σύμφωνα με την προτεινόμενη όδευση, ο αγωγός ΤΑΡ διέρχεται από τους  Δήμους: Αλεξανδρούπολης, Μαρώνειας-Σαπών, Κομοτηνής, Ιάσμου, Αβδήρων, Ξάνθης, Τοπείρου, Νέστου, Καβάλας, Δοξάτου, Προσοτσάνης, Αμφίπολης , Νέας Ζίχνης, Εμμανουήλ Παππά, Σερρών, Ηρακλείας, Λαγκαδά, Κιλκίς, Ωραιοκάστρου, Χαλκηδόνος , Πέλλας, Σκύδρας, Νάουσας, Έδεσσας, Αμυνταίου, Εορδαίας, Καστοριάς, Ορεστίδος και Νεστορίου.

Όπως βλέπουμε από την ΜΠΕ ο αγωγός διέρχεται από πέντε δήμους της Περιφερειακής ενότητας Σερρών (Αμφίπολης , Νέας Ζίχνης, Εμμανουήλ Παππά, Σερρών, Ηρακλείας). Η μόνη τροποποίηση αφορά  την όδευση στα Τενάγη Καβάλας όπου είχαν δημιουργηθεί αντιδράσεις η απόφαση προβλέπει ότι ο αγωγός θα ακολουθήσει τη βόρεια εναλλακτική χάραξη, που βρίσκεται όπως επισημαίνεται εκτός Τεναγών (εκτός εδαφών τύρφης), ακολουθώντας κυρίως υφιστάμενους αγροτικούς δρόμους, αρδευτικά κανάλια και κατά μήκος της οριογραμμής αγροτεμαχίων, στην πεδιάδα των Φιλίππων.
Συγκεκριμένα η όδευση αρχίζει βόρεια του οικισμού Νέος Ζυγός, ακολουθεί διαδρομή νοτίως των Φιλίππων και των Κρηνιδών και εισέρχεται στο ΝΑ τμήμα του Αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων, διατρέχοντας σχεδόν παράλληλα το νότιο όριο της Αρχαιολογικής Ζώνης και στη συνέχεια ακολουθεί ΒΔ κατεύθυνση.
 
Ο Σταθμός Συμπίεσης των Σερρών
Ο Σταθμός Συμπίεσης (GCS01) θα κατασκευαστεί στην ευρύτερη περιοχή νότια της πόλης των Σερρών, θα βρίσκεται μεταξύ των χωριών Κωνσταντινάτο (απόσταση 2χλμ), Νεοχώρι(απόσταση 2,5χλμ), Νέο Σκοπό (απόσταση 3χλμ), Σκούταρι (απόσταση 4χλμ) και Σέρρες (απόσταση 6χλμ), με πλησιέστερο το χωριό Κωνσταντινάτο (βλέπε τον χάρτη). Θα εγκατασταθεί κατά τη 2η φάση λειτουργίας του έργου, στα 20 bcm/έτος, με δυναμικότητα περίπου 100-125 MW (4 συμπιεστές σε λειτουργία  και ένας εφεδρικός).
 
Αντάλλαγμα ζεστό νερό ο Δήμος Αλεξανδρούπολης  
Ο σταθμός συμπίεσης στους Κηπους απέχει από την πόλη της Αλεξανδρούπολης 36χλμ, και το πιο κοντινό χωρίο το Πέπλο απέχει από τον σταθμό συμπίεσης 3 Χλμ, ενώ οι Φερραι απέχουν 8 χλμ. Επιπλέον, ο Δήμος Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με την ΜΠΕ, παίρνει ως «αντάλλαγμα» για τον σταθμό συμπίεσης στους Κήπους, τη δυνατότητα διάθεσης ζεστού νερού στην πόλη. Αναφέρεται συγκεκριμένα στην ΜΠΕ:
 Στις εγκαταστάσεις του Σταθμού Συμπίεσης (GCS00) στην περιοχή των Κήπων, να υπάρχει δυνατότητα διάθεσης ζεστού νερού χρήσης, μέσω εναλλάκτη θερμότητας, στα όρια της εγκατάστασης, προς τον οικείο Δήμο Αλεξανδρούπολης. Η έναρξη υλοποίησης της μονάδας παροχής ζεστού νερού, γίνεται μετά από έγγραφο αίτημα του εν λόγω Δήμου προς το φορέα του έργου,    αφού έχει εξασφαλιστεί η διάθεση τουλάχιστον του 50% του παραγόμενου ζεστού νερού.

 

Αρθρογράφος

blank
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr