Εκλογές στην Τουρκία 2018: Social media vs. F35

24 Ιουνίου 201808:16

Γράφουν οι Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας

Σήμερα καλούνται να προσέλθουν στις κάλπες 59.391.328 τούρκοι ψηφοφόροι στην Τουρκία ενώ 3.049.065 είναι οι ψηφοφόροι της τουρκικής διασποράς που θα ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα σε 123 σημεία σε 60 χώρες, προκειμένου να εκλέξουν ταυτόχρονα κοινοβουλευτικούς εκπροσώπους και πρόεδρο.

Με βάση την εκλογική νομοθεσία, η προεκλογική εκστρατεία ολοκληρώθηκε στις 18.00 του Σαββάτου (ώρα Ελλάδας).Απο τις 8 το πρωί της Κυριακής θα ανοίξουν οι κάλπες και θα κλείσουν στις πέντε το απόγευμα, για πρώτη φορά την ίδια ώρα σε όλη την χώρα όπως αποφάσισε το Ανώτατο Εκλογικό Συμβούλιο.

Το κύριο χαρακτηριστικό αυτής της προεκλογικής περιόδου εντοπίζεται στο γεγονός ότι η συνήθως κατακερματισμένη αντιπολίτευση της Τουρκίας έχει ενωθεί φαινομενικά λαμβάνοντας βοήθεια από δυτικούς μηχανισμούς.  Το τελευταίο διάστημα οι υποψήφιοι και τα κόμματα της αντιπολίτευσης προσπαθούν με κάθε τρόπο να… κλέψουν τους υποστηρικτές του Ερντογάν.

Αντικληρικοί, Ισλαμιστές, τούρκοι εθνικιστές και υπερασπιστές των δικαιωμάτων των Κούρδων δουλεύουν μαζί για να προσπαθήσουν να εμποδίσουν το ΑΚΡ από το να κερδίσει την πλειοψηφία στο κοινοβούλιο. Η «λύκαινα» Μεράλ Ακσενέρ απειλεί να υφαρπάξει ψήφους της κεντροδεξιάς ενώ ο ηγέτης του Κόμματος της Ευδαιμονίας Τεμέλ Καραμολάογλου αποτελεί μια εναλλακτική για τους θρησκευόμενους συντηρητικούς.Ωστόσο, η μεγαλύτερη απειλή για τον Τούρκο πρόεδρο παραμένει ο Ιντζέ, που κατάφερε να συσπειρώσει την κεντροαριστερά γύρω από το CHP. Στο παρελθόν, οι υποψήφιοι του CHP δεν ήταν προσωπικότητες που θα μπορούσαν να αναμετρηθούν με τον Ερντογάν.

Όλα αυτά την ίδια στιγμή που το αμερικανίκό Πεντάγωνο συμφώνησε με τους Τούρκους για το νέο πολιτικό και στρατιωτικό καθεστώς της συριακής αραβικής πόλης Manbij, κάτι που ίσως δείχνει ότι οι ΗΠΑ του Ντ. Τράμπ προσπαθεί να βρει μηχανισμούς συνδιαλλαγής με τον Ερντογάν. Σε αυτό θα εντάσσαμε και το ότι η Τουρκία παρέλαβε παραμονές των τουρκικών εκλογών τo πρώτο μαχητικό αερoσκάφος τύπου F-35 σε ειδική τελετή που πραγματοποιήθηκε στο Φορθ Γουόρθ, Τέξας των ΗΠΑ, σύμφωνα με όσα μεταδίδει το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu.

Οι δημοσκόποι μέχρι την ημέρα της απαγόρευσης των δημοσκοπήσεων κατέγραφαν ως πρώτο με διαφορά το κόμμα Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης και δεύτερο το Ρεπουμπλικανικό ενώ σε πτώση φαινόταν το νεοϊδρυθέν “Καλό κόμμα” της Μεράλ Ακσενέρ. Δεν κατεγράφη όμως με σαφήνεια αν ο Ταγίπ Ερντογάν θα καταφέρει στον πρώτο γύρο να εξασφαλίσει το 50% των ψήφων που απαιτούνται για την εκλογή Προέδρου αφού οι περισσότερες δημοσκοπήσεις αποτύπωναν τάσεις γύρω στο 50% που ήταν εντός του πλαισίου του στατιστικού λάθους το οποίο κυμαίνεται από 1,7% έως 3,5 ανάλογα με το δείγμα της κάθε έρευνας.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην πολιτική ανάλυση έχει και το αν το κουρδικό κόμμα Δημοκρατίας των Λαών, με τον φυλακισμένο ηγέτη του Ντεμιρτάς, θα καταφέρει να ξεπεράσει το όριο του 10% για να εισέλθει στην Βουλή. Κάτι που θα καθορίσει σε μεγάλο ποσοστό ποιός θα έχει στην Βουλή την πλειοψηφία.

Αξιοσημείωτη και η μεθοδολογία της προεκλογικής εκστρατείας του κ. Μουχαρέμ Ιντζέ, η οποια είναι δομημένη με δυτικά πρότυπα επενδύει πολύ και στα social media μέσω των οποίων το επιτελείο του προσπαθεί να διεμβολίσει το εκλογικό σώμα και κυρίως τους δυσαρεστημένους τούρκους ψηφοφόρους και να προετοιμάσει το έδαφος για ενδεχόμενες μελλοντικές εξελίξεις.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι για την προεκλογική εκστρατεία της αντιπολίτευσης πολύ σημαντικά μια και στα λεγόμενα mainstream μίντια δεν ακούγονται αντιπολιτευτικές φωνές.

Τα τουρκικά  social media διαδραματίζουν το δικό τους σημαντικό ρόλο ενόψει των σημερινών εκλογών που θα αναδείξουν νέο πρόεδρο της χώρας και εθνοσυνέλευση. Ο αυστηρός έλεγχος των socialmedia, ιδιαίτερα του twitter, από την κυβέρνηση του Ταγίπ Ερντογάν δεν εμπόδισε την αντιπολίτευση να δραστηριοποιηθεί διαδικτυακά.

Η αντιπολίτευση εκμεταλλεύθηκε στο έπακρο τα social media γνωρίζοντας ότι η προεκλογική εκστρατεία έγινε  υπό καθεστώς εκτάκτου ανάγκης. Πάνω από 175.000 ιστοσελίδες έχουν απαγορευτεί στη χώρα (συμπεριλαμβανομένης και της Wikipedia) και έχουν μπλοκαριστεί 800 λογαριασμοί Twitter. O Ερντογάν προσπάθησε να ελέγξει και άλλο τo διαδίκτυο με ένα νόμο που απαιτεί από πολλά media να έχουν εγγραφεί για να κάνουν μετάδοση online.

Το «μυστικό όπλο»  κρύβεται στον «10ο Όροφο»;

Ο πιο σοβαρός αντίπαλος του Ερντογάν, ο υποψήφιοςτης κεμαλικής αντιπολίτευσης  Μουχαρέμ Ιντζέ δημιούργησε τη δικιά του ομάδα social media. Με την ονομασία «10ος Όροφος» δώδεκα εθελοντές από διαφορετικές περιοχές της Τουρκίας αντιμετωπίζουν τα «τρολ»του κυβερνώντος Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (AKP).  H ομάδα έχει καταφέρει να προσεγγίσει περισσότερο από 150.000 σχόλια και μηνύματα στα socialmediaμε αποτέλεσμα του Ιντζέ τα ποσταρίσματα να είναι και τα πιο δημοφιλή. Ταυτόχρονα, ο «10ος Όροφος» αναλύει τα όλα σχόλια από εσωτερικό και εξωτερικό στο Twitter, το Instagram, το YouTube, το Facebook.

Επίσης, ο  φυλακισμένος Σελαχατίν Ντεμίρτας συνιδρυτής του φιλό – κουρδικού Δημοκρατικού Κόμματος των Λαών (ΗDP) διεξήγαγε μια online συζήτηση που έγινε με βάση της ερωτήσεις που στάλθηκαν μέσω Twitter, Facebook,

Παράλληλα, εξελίχθηκε σε σημείο αναφοράς της τουρκικής αντιπολιτευτικής διαδικτυακής κοινότητας  τohashtag # tamam (έγινε ή αρκετά) με αφορμή τη δήλωση του ίδιου του προέδρου ότι αν το έθνος μια μέρα πει «αρκετά» τότε θα παραιτηθεί. Το # tamam έχει αναπαραχθεί σχεδόν 2 εκατ. φορές με διάφορους δημιουργικούς τρόπους

Τα social media φαίνεται να στρέφονται πλέον εναντίον του Ερντογάν τα οποία και χρησιμοποίησε  όταν έκανε αντί- εξέγερση και απότρεψε  μέσω του FaceTime το πραξικόπημα της 15 Ιουλίου 2016. Έκανε από μέσω αυτών  διάγγελμά και κάλεσε τους πολίτες να αντιδράσουν στην απόπειρα πραξικοπήματος εναντίον του.

Τα τουρκικά social lmedia έχουν, παρά τις ιδιαιτερότητες του διαδικτυιακού περιβάλλοντος, αποκτήσει μεγάλη δύναμη και οι εφαρμογές σε κινητά τηλέφωνα δίνουν μια επιπλέον ώθηση στην κινητοποιήσεις καθώς οι χρήστες διασυνδέονται χωρίς να βρίσκονται πάνω από ένα κομπιούτερ.

Όμως ο Ερντογάν δείχνει να έδωσε βάρος στις παραδοσιακές προεκλογικές εκστρατείες κάνοντας χρήση τηλεοπτικών δικτύων, τηλεοπτικών προβολών, ραδιοφώνων και εφημερίδων. Αντίθετα τα αντιπολιτευτικά κόμματα αντιλήφθηκαν τη δυναμική των social media και χρησιμοποίησαν διαδικτυακές στρατηγικές μάρκετινγκ.

Η παραδοσιακή προεκλογική εκστρατεία φαίνεται να κλείνει το κύκλο με τις σημερινές εκλογές καθώς τα social media διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο. Το μέλλον ίσως να εξαρτάται και από το αποτέλεσμα των εκλογών. Αν ο Ερντογάν νικήσει μπορεί ο  έλεγχος των social media να γίνει ακόμα αυστηρότερος και αναζητηθούν και οι επικεφαλής της αντιπολιτευτικής διαδικτυακής εκστρατείας. Όμως αν ο Ερντογάν ηττηθεί τα social media θα μπορούν να λειτουργούν πιο ελεύθερα.

Ελληνικό διαδίκτυο

Οι τουρκικές εκλογές αντιμετωπίζονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και από την ελληνική διαδικτυακή κοινότητα που περιμένει να δει το τι θα κάνει ο Ταγίπ Ερντογάν. 

Το query«Τουρκικές εκλογές» κατέγραψε σύμφωνα με το PaloPro  17.971 στο ελληνικό διαδίκτυο 17.971 συνολικές αναφορές.

Οι χρήστες των socialmedia βασίστηκαν στο Twitterγια να σχολιάσουν τις τουρκικές εκλογές και τον Ερντογάν.

Τα συναισθήματα των αναφορών χαρακτηρίζονται από μια πλειοψηφία των αρνητικών, ακολουθούν σε μικρότερο ποσοστό τα ουδέτερα και υπάρχει και ένα μικρό ποσοστό θετικών.

______________________

Ο Νίκος Αρβανίτης είναι Content Director της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφοςδιαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά,  βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.

Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. Data Analyst της Palo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.

Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό Palo Pro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.

 

Αρθρογράφος