Ο Χρήστος Μέτιος παρουσίασε τον σχεδιασμό της Περιφερειακής Αναγέννησης για το Ν. Ροδόπης

12 Απριλίου 201408:54

Τους άξονες των δράσεων και το σχεδιασμό της Περιφερειακής Αναγέννησης για το νομό Ροδόπης παρουσίασε ο υποψήφιος αντιπεριφερειάρχης θέτοντας πολλά ερωτήματα για έργα που καρkινοβατούν χρόνια

Μία σειρά ερωτημάτων, με κυρίαρχο «ποια είναι η εικόνα της Περιφερειακής Ενότητας Ροδόπης σήμερα;» έθεσε κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο υποψήφιος αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης Χρήστος Μέτιος. Ο σημερινός δημοτικός σύμβουλος Κομοτηνής κατέρχεται ως γνωστόν στις εκλογές στο πλευρό του Γιώργου Παυλίδη, επικεφαλής της Περιφερειακής Αναγέννησης. Μία αρχική αναφορά στις θέσεις της Περιφερειακής Αναγέννησης αναφορικά με τα φλέγοντα ζητήματα της Ροδόπης και ευρύτερα της ΑΜΘ, έκανε κατά την συνέντευξη του ο κ. Μέτιος.

Θα ακολουθήσουν και άλλες επίσημες εμφανίσεις του κ. Μέτιου. Πάντως στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου έδωσαν το παρόν πρόσωπα που κατέρχονται στις εκλογές με την Περιφερειακή Αναγέννηση. Ο Νίκος Τσαλικίδης πολιτικός μηχανικός, ο Μουσταφά Κατραντζή οικονομολόγος, η Μαρία Λιακάκη- Μανίτσα επιχειρηματίας, ο Μουμίν Οντέρ δικηγόρος και πρόεδρος δημοτικού συμβουλίου Ιάσμου και ο Μουσταφά Μετίν ιατρός παθολόγος ήταν οι υποψήφιοι που έδωσαν το παρόν.

Περισσότερα δες στο ΧΡΟΝΟ 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κου Χρήστου Μέτιου

Η χώρα μας βρέθηκε σε πολύ δύσκολη θέση τα τελευταία χρόνια, αφού η διεθνής οικονομική κρίση βρήκε τις δομές του κράτους μας απροετοίμαστες.

Η κατάσταση αυτή δημιουργήθηκε εξ αιτίας των πολιτικών που ασκήθηκαν τα τελευταία πενήντα χρόνια, αλλά και της ανοχής της κοινωνίας και όσων ασχολήθηκαν με τα κοινά.

Η κρίση ανέδειξε τα δύο σημαντικά προβλήματα της χώρας μας, το κοινωνικό και το οικονομικό.

Για το κοινωνικό δεν χρειάζονται αναλύσεις. Μερικοί αριθμοί αρκούν:

  • θέσεις εργασίας χάθηκαν από το 2009
  • Το 80% των μακροχρόνια ανέργων είναι χωρίς κανένα επίδομα
  • 200.000 επιχειρήσεις έχουν κλείσει την τελευταία 4ετία
  • Το 18% των ελλήνων δεν διαθέτει αρκετά χρήματα, ούτε για να αγοράσει τρόφιμα.

Θα πρέπει να ξεχωρίσουμε το κοινωνικό πρόβλημα από το οικονομικό. Η παραγωγική βάση της ελληνικής οικονομίας ήταν και είναι ισχνή. Η δραστική μείωση της κατανάλωσης αποτυπώνει τον υπερδανεισμό της προηγούμενης περιόδου αλλά και την παραγωγική στρέβλωση της ελληνικής οικονομίας, όπως αναφέρει ο καθηγητής Γ. Παγουλάτος. Είναι λίγες οι επιχειρήσεις έτοιμες να τρέξουν με εξαγωγές, τραβώντας την οικονομία στην ανάκαμψη. Λίγες, είναι και οι επιχειρήσεις που μπορούν να έχουν πραγματικό οικονομικό αποτέλεσμα. Αυτό είναι το πραγματικό παραγωγικό πρόβλημα της χώρας, δηλαδή η αδυναμία δραστικής αύξησης των εξαγωγών ώστε να εισάγουμε πραγματικό και όχι δανεικό εισόδημα από έξω. Είμαστε η τελευταία χώρα στην Ευρώπη στην ανταγωνιστικότητα. Ακόμη και στον τουρισμό, αυτή η προνομιακή χώρα έχει εξαιρετικά χαμηλούς δείκτες ανταγωνιστικότητας.

Η ανάδειξη των προβλημάτων είναι προτεραιότητα και αφετηρία για την αντιμετώπιση τους. Εάν αυτά δεν αντιμετωπιστούν δεν θα υπάρξει ούτε διατηρήσιμη ανάπτυξη ούτε νέες δουλειές.

Δεν μπορεί να καταπολεμηθεί η ανεργία με εργοδότη το δημόσιο. Είναι σωστά τα προγράμματα του ΟΑΕΔ που ανακοινώνονται αλλά είναι σωστά για την αντιμετώπιση του κοινωνικού και όχι του οικονομικού προβλήματος της χώρας.

Τα κόμματα που κυβέρνησαν έχουν τεράστιες ευθύνες για την κρίση. Τώρα όμως που έχει επιτευχθεί η μεγαλύτερη μείωση του ελλείμματος που έγινε ποτέ, οφείλουμε να συνεχίσουμε την προσπάθεια και να διορθώσουμε τα λάθη του παρελθόντος. Εξακολουθεί όμως, να μην είναι δίκαια κατανεμημένο το κόστος προσαρμογής και ο μεγάλος πλούτος της φοροδιαφυγής να κρύβεται ακόμα.

Οι καταστάσεις αυτές συνέπεσαν με την έναρξη εφαρμογής του θεσμού της αιρετής Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης. Η κρίση είχε σαν συνέπεια μια τάση απομάκρυνσης της Κεντρικής Διοίκησης από τα προβλήματα των τοπικών κοινωνιών, οι οποίες καλούνται μόνες τους να διαχειριστούν την κατάσταση και να σχεδιάσουν το μέλλον τους. Δείτε τι γίνετε στους Δήμους και στα Σχολεία.

Παρόλα αυτά, η διοίκηση της Περιφέρειας οφείλει να έχει λειτουργικές και αποτελεσματικές δομές. Επιβάλλεται να σχεδιάζει και να υλοποιεί προγράμματα και δράσεις για το καλύτερο μέλλον όλων μας. Πρέπει να εξασφαλίζει τη φιλική και αποτελεσματική διεκπεραίωση των υποθέσεων των πολιτών.

Η δική μας Περιφέρεια μας διαθέτει δύο σημαντικά λιμάνια, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης και ένα μικρότερο στο Πόρτο Λάγος, δύο αεροδρόμια στην Αλεξανδρούπολη και στη Χρυσούπολη, έναν από τους πιο σύγχρονους εθνικούς οδικούς άξονες, σύνορα με δύο χώρες, ένα από τα μεγαλύτερα Πανεπιστήμια της χώρας, ιστορία αιώνων, υπέροχο φυσικό περιβάλλον. Και όμως τίποτε από αυτά δεν έχει πραγματικά αξιοποιηθεί για την οικονομική και παραγωγική ανάπτυξη της περιοχής.

Ποια είναι η εικόνα της Περιφερειακής Ενότητας Ροδόπης σήμερα;

Στον Πρωτογενή τομέα

1. Έχουμε εγγειοβελτιωτικά έργα;

2. Εξασφαλίσαμε νερό Άρδευσης;

3. Τι γίνεται με το φράγμα Ιασίου; Γνωρίζετε ότι έχει εγκαινιαστεί το 2002 από τη Βάσω Παπανδρέου και δεν έχει ακόμη παραδοθεί.

4. Τι γίνεται με το φράγμα Κομψάτου; Ηταν μόνο μια απλή εξαγγελία; Εχει προχωρήσει κάτι περισσότερο;

5. Εξασφαλίσαμε νερό ύδρευσης για την επόμενη γενιά;

[Πληκτρολογήστε κείμενο][Πληκτρολογήστε κείμενο] [Πληκτρολογήστε κείμενο]

Από τη θητεία μου στη ΔΕΥΑΚ γνωρίζω ότι υπάρχει έτοιμη μελέτη, αλλά κανείς δεν τόλμησε να εντάξει τη μελέτη στο ΕΣΠΑ. Και κείνη η μεσοβέζικη λύση που προτάθηκε να πάρουμε νερό από τα φράγμα της ΔΕΗ στη Γρατινή, τι τύχη θα έχει με την ιδιωτικοποίηση του εργοστασίου της ΔΕΗ. Τι θα γίνει με την άρδευση της περιοχής που και για αυτό είχε σχεδιαστεί το φράγμα;

6. Τι θα γίνει με τους αναδασμούς; Γιατί σταμάτησαν; Γνωρίζετε ότι δεν έχει γίνει τίποτα στη Ροδόπη;

Στην Προσβασιμότητα

7. Γιατί δεν έχει γίνει καμία σοβαρή παρέμβαση στο επαρχιακό οδικό δίκτυο του νομού μας και είναι όπως πριν από 50 χρόνια;

7.1. Ο δρόμος Κομοτηνής-Ιάσμου είναι όχι μόνο εγκαταλελειμμένος αλλά και επικίνδυνος.

7.2. Η επαρχιακή οδός Πανεπιστημιούπολης – Κάλχα – Γρατινής – Φιλύρας, βασικός επαρχιακός άξονας του νομού, που τέμνεται από έξι ποτάμια, είναι απροσπέλαστος τους χειμερινούς μήνες. Τώρα παραμονές των εκλογών αποφάσισαν να εκπονηθεί μελέτη για την βελτίωση του και την κατασκευή γεφυρών.

7.3. Οι δρόμοι της παραλιακής ζώνης είναι σε τόσο κακή κατάσταση που δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν την τοπική κίνηση. Πόσο δε περισσότερο να εξυπηρετήσουν τουριστική κίνηση, την οποία τόσο θα θέλαμε.

Πιο συγκεκριμένα:

  • Ο δρόμος από την Εθνική στο Φανάρι είναι ίδιος από τότε που κατασκευάστηκε.
  • Σε άθλια κατάσταση ο δρόμος Κρανοβούνια – Παραδημή – Φανάρι.
  • Καλύτερος βέβαια ο δρόμος Κομοτηνής – Μαρώνειας, αλλά σίγουρα χρειάζεται σημαντικές βελτιώσεις.
  • Πλήρης εγκατάλειψη στο δρόμο Νέου Σιδηροχωρίου – Παραλία Μολυβωτής.
  • Τέλος, η μελέτη για τον παραλιακό δρόμο Μαρώνειας – Δίκελλα (12χλμ) είναι ακόμη στο συρτάρι, αν και πρόκειται για δρόμο που θέλουμε απλά να είναι προσπελάσιμος από ΙΧ και όχι από 4Χ4.

7.4. Γιατί η πρόσβαση στον ορεινό όγκο είναι ίδια όπως τα τελευταία εκατό χρόνια;

Στην Ανάπτυξη του τουρισμού

8. Με τους δρόμους που οδηγούν στην παραλία και τον ορεινό όγκο σε αυτήν της κατάσταση πως μπορούμε να προσελκύσουμε και να υποδεχτούμε τουριστική

κίνηση; Θα έρθουν θα μας δουν και θα μας προσπεράσουν, βλέποντας πόσο ανέτοιμοι είμαστε να τους δεχτούμε.

9. Που οφείλεται η πλήρης εγκατάλειψη στις τουριστικές εγκαταστάσεις του πρώην ΕΟΤ Φαναρίου;

10. Εχει γίνει καμία ενέργεια για την αξιοποίηση του Παπίκιου όρους;

11. Τι γίνεται με το Σπήλαιο της Μαρώνειας; Πληρώσαμε μελέτες εκατοντάδων χιλιάδων για τις νυχτερίδες που βρίσκονται εκεί και φυσικά τώρα βρίσκονται σε κάποιο συρτάρι της Περιφέρειας.

Στην Επιχειρηματική Δραστηριότητα

12. Η πενταετία που μας πέρασε, χαρακτηρίστηκε από την εγκατάλειψη της Βιομηχανικής περιοχής.

Ο στόχος της διοίκησης της Περιφέρειας μας ήταν ο νομός Ροδόπης να αποτελεί το Διοικητικό Κέντρο της Περιφέρειας. Αυτό από μόνο του σε μία χώρα με τέτοιες συνθήκες όχι μόνο δεν μπορεί να εξασφαλίσει πλούτο αλλά ούτε καν αξιοπρεπή οικονομική δραστηριότητα. Παρά τον πακτωλό χρημάτων από όλα τα Προγράμματα της Ε.Ε που διατέθηκε στην περιοχή δεν έγιναν έργα ικανά να εξασφαλίσουν πραγματική ανάπτυξη. Γενικά, η διοίκηση της περιφέρειας ήταν διοίκηση παρατηρητών που δεν κατόρθωσαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των καιρών μας που απαιτούν δράση και δυναμική. Το μόνο που έκαναν ήταν να εκφράζουν τη συμπαράσταση τους και να εκδίδουν ψηφίσματα σε κάθε αίτημα.

Φυσικά όταν στριμωχθούν θα καταφύγουν στην επίσης πολυδιαφημισμένη αξιοποίηση του ΕΣΠΑ. Αλλά ας δούμε και αυτό το θέμα. Οι στόχοι του πολύ σπουδαίου αυτού προγράμματος ήταν:

  • Η επένδυση στον παραγωγικό τομέα της οικονομίας
  • Η επένδυση στην κοινωνία της γνώσης και της καινοτομίας
  • Ελκυστικότητα της περιφέρειας ως τόπου διαβίωσης και εργασίας
  • Τι από όλα αυτά έχετε δει να προχωρά;

 

Ο στόχοι μας στην Περιφερειακή Ενότητα Ροδόπης

Για το τι μπορεί να γίνει στην περιοχή μας έχουν γραφτεί τόμοι ολόκληροι, οι πιο πολλοί κρυμμένοι σε συρτάρια, έχουν γίνει δηλώσεις και εξαγγελίες μεγαλεπήβολων έργων και σχεδίων που δεν υλοποιήθηκαν ποτέ. Ο δικός μας στόχος είναι να επικεντρωθούμε σε έργα και δράσεις που μπορούν να εξασφαλίσουν την πραγματική βιώσιμη ανάπτυξη.

Η απάντηση για την Ανάπτυξη μπορεί να έρθει κυρίως από τον πρωτογενή τομέα, τον τουρισμό και τον πολιτισμό.

Στον πρωτογενή τομέα και την αγροτική παραγωγή, η καλλιέργεια βαμβακιού εξακολουθεί και ζει λόγω των επιδοτήσεων. Όμως με το τέλος των επιδοτήσεων που κοντεύει, είναι καταδικασμένη να πεθάνει. Είναι πλέον καιρός να γίνουν

  • τα έργα υποδομής (αρδευτικά έργα, αναδασμοί),
  • εξειδικευμένες καλλιέργειες που τόσα χρόνια απλά συζητάμε και μελετάμε.

Στον τομέα της Ενέργειας.

  • Στο νέο ΕΣΠΑ δεν θα είναι εύκολη η κατασκευή νέων κτισμάτων. Μπορούμε όμως να στραφούμε στην ενεργειακή αναβάθμιση των δημόσιων κτιρίων, που σημαίνει μικρής κλίμακας έργα σε πρώτη φάση και μείωση εξόδων λειτουργίας και συντήρησης στη συνέχεια.
  • Να προωθήσουμε τις διαδικασίες για την ανάδειξη διαχειριστή φυσικού αερίου, ώστε το φυσικό αέριο όχι μόνο να διέρχεται από την περιοχή αλλά και να χρησιμοποιείται, εξασφαλίζοντας φθηνή ενέργεια σε κάθε νοικοκυριό.

Στο τομέα του Τουρισμού

  • Η βελτίωση των υποδομών και της προσβασιμότητας είναι επιτακτική.
  • Απαραίτητη είναι η δημιουργία ολοκληρωμένου πλάνου τουριστικής προβολής.
  • Να αξιοποιηθούν επιτέλους οι μελέτες για την ανάδειξη της παραλιακής ζώνης και του ορεινού όγκου.
  • Να συνεργαστούμε με το Πανεπιστήμιο για την ανάδειξη του Πολυπολιτισμικού χαρακτήρα της περιοχής.
  • Στο τομέα των Υποδομών. Τι να πούμε εδώ, είπαμε παραπάνω πόσα πράγματα πρέπει να δρομολογηθούν.
  • Στον τομέα της στήριξης των επιχειρήσεων
  • Πρέπει ελεγχθεί το παραεμπόριο που γίνεται κυρίως από τον κάθετο άξονα.
  • Ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα Πανεπιστήμια της χώρας είναι στην Περιοχή μας. Καιρός να το αξιοποιήσουμε για τη σύνδεση της έρευνας με την αγορά και την παραγωγή.
  • Αξιοποίηση πλουτοπαραγωγικών πόρων που δεν βλάπτουν την υγεία και το περιβάλλον
  • Συγκράτηση επιχειρήσεων στον τόπο μας

 

Και μην ξεχνάμε τα διοικητικά και τις υπηρεσίες. Νοικοκύρεμα, εξορθολογισμός διαδικασιών, διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, βελτιωμένες υπηρεσίες μπορούν να γίνουν ακόμη και χωρίς χρήματα.

Τέλος, ίσως το πιο σημαντικό από όλα η διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και η ενίσχυση της αλληλοϋποστήριξης.

Η περιφέρεια είναι το κύτταρο ανάπτυξης για την Ευρώπη του 2020. Δεν πρέπει να τελματώσουμε, δεν πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος.

Πρέπει να αξιοποιήσουμε όσες δυνατότητες μας δίνει ο τόπος μας.

Να αλλάξουμε το παρόν και να φτιάξουμε ένα καλύτερο μέλλον.

Θέλουμε και Μπορούμε

Αρθρογράφος

blank
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr