Οι Έλληνες Αλεβίτες Φρουροί του Ευρωπαϊκού Πνεύματος στον Βόρειο Έβρο

15 Αυγούστου 201808:59

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Οι αναλυτές των διεθνών εξελίξεων, έστω και αργοπορημένα, άρχισαν σε εσωτερικά υπομνήματά τους να αναφέρονται στην θρησκευτική διάσταση των σφαγών που διαπράττουν η Αλ Κάιντα, η Αλ Νούσρα και το πιο συγκροτημένο και αποτελεσματικό Ισλαμικό Κράτος (ISIS) καθώς συνειδητοποίησαν ότι η αργοπορία τους θα ευνοεί πρακτικές «θρησκευτικής κάθαρσης» σε βάρος των Χριστιανών αλλά και των οπαδών του «ετερόδοξου και αιρετικού Ισλάμ» .

Είναι νωπές στη μνήμη των Μουσουλμάνων της Θράκης οι εικόνες από τη Συρία όπου οι ιμάμηδες των τζιχαντιστών παρέδιδαν σε δημόσιο λυντσάρισμα σύρους στρατιώτες και στη συνέχεια έσερναν τα αποκεφαλισμένα πτώματά τους στους δρόμους της Ράκα. Αυτή ήταν η εκδίκηση των τζιχαντιστών που υποστήριζε και ο Ρ.Τ. Ερντογάν  εναντίον των Αλεβιτών, που για το σουνιτικό ισλάμ θεωρούνται αίρεση.

Στην τρέχουσα ειδησεογραφία των ημερών πέρασε σχεδόν απαρατήρητη μία ακόμη είδηση που κατ’αρχήν παρουσιάσθηκε από κάποια τοπικά μέσα ενημέρωσης ως ένα ακόμη επεισόδιο στην  υπόγεια αντιπαράθεση που σοβεί στους κόλπους της μουσουλμανικής μειονότητας στην Θράκη,  μεταξύ μελών της ελληνικής σουνιτικής μουσουλμανικής κοινότητας που κείτονται φιλικά προς τον Τουρκικό Προξενείο και των Αλεβιτών Μπεκτασήδων μουσουλμάνων της ίδιας κοινότητας,

Ενδέχεται, όμως, η σύγκρουση αυτή να αντανακλά ευρύτερους διαθρησκειακούς ανταγωνισμούς αλλά και ενδομουσουλμανικές διενέξεις που βρίσκονται σε εξέλιξη στη Μ. Ανατολή και στη Συρία , όπου με πρόσχημα τον εκδημοκρατισμό της  προκάλεσαν εμφύλιο στην χώρα αυτή και εξέθρεψαν και εκεί τις ορδές των σαλαφιστών σουνιτών, που μισούν τους Αλεβίτες περισσότερο και από τους σιίτες.

Πιο αναλυτικά πριν από λίγες ημέρες ο «Μειονοτικός-Μορφωτικός και Πολιτιστικός σύλλογος Χίλια (Σέτσεκ)» που υποστηρίζεται από το Τουρκικό Προξενείο επεδίωξε να διοργανώσει στον χώρο του Χίλια παλαιστικούς αγώνες πάλης με λάδι και πολιτιστικές εκδηλώσεις όπως πραγματοποιεί εδώ και 20 χρόνια.

Η προσπάθεια αυτή εμποδίστηκε και φέτος από τους Αλεβίτες που κατοικούν σε περίπου 20 χωριά που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή όπου επρόκειτο να πραγματοποιηθεί η συγκεκριμένη εκδήλωση. Πολλοί Αλεβίτες κάτοικοι της περιοχής, εγκαταστάθηκαν μαζί με τρακτέρ τους στον χώρο τέλεσης της τελετής, με σκοπό να εμποδίσουν τον υποστηριζόμενο από το Τουρκικό Προξενείο σύλλογο να τελέσει το πανηγύρι του.

Προς αποφυγήν επεισοδίων μεταφέρθηκαν στην περιοχή και δυνάμεις των ΜΑΤ για να αποτραπούν πιθανά «δυσάρεστα περιστατικά» καθότι τα πνεύματα ήταν οξυμένα.

Από την πλευρά του, ο υποστηριζόμενος από το Τουρκικό Προξενείο σύλλογος Χίλια έβγαλε την εξής εμπρηστική ανακοίνωση στο Facebook: «Οι Παλαιστικοί Αγώνες Πάλης με Λάδι και οι Πολιτιστικές Εκδηλώσεις Χίλια, που ήταν σχεδιασμένες να αρχίσουν σήμερα εμποδίστηκαν από την αστυνομία! Το ποιους εξυπηρετεί η άλλη πλευρά έγινε σαφές. Καλούμε όλον το λαό της Δυτικής Θράκης στο οροπέδιο του Χίλια για να στηρίξουν τον αγώνα μας!!!»

Ο Τεκκές του Σαγίντ Αλή Σουλτάν αποφάσισε να μην επιτρέψει τον σύλλογο Χίλια

Η Επιτροπή Διαφύλλαξης του Τεκκέ του Σαγίντ Αλή Σουλτάν που είναι από τους πιο ριζωμένους φορείς στην Δυτική Θράκη ανακοίνωσε πως δεν θα επιτρέψει στον Πολιτιστικό και Μορφωτικό σύλλογο Χίλια να διοργανώσουν εναλλακτικό πανηγύριο στην περιοχή του Χίλια, διότι όπως αναφέρει βλάπτονται τα ιερα των Αλεβιτών.

Οι Αλεβίτες που έκλεισαν με τρακτέρ το Χίλια, αναφέρουν πως δεν θέλουν υπό την επωνυμία του συλλόγου Χίλια να επιεικνύεται ασέβεια στα ιερά των Αλεβιτών.

Η σχετική ανακοίνωση έχει ως εξής :

 

Ανακοινώνεται στον λαό της Δυτικής Θράκης

H Επιτροπή προστασίας του Τεκκέ του Σαγίντ Αλή Σουλτάν, αποφάισε να μην επιτρέψει στον πολιτιστικό σύλλογο Χίλια να διοργανώσει ένα εναλλακτικό πανηγύρι.  Ο λαός της περιοχής μας ακόμη δεν λεχει εγκαταλείψει την επιλογή του. Παρακαλούμε ιδιαίτερα προς αποφυγήν δυσάρεστων περιστατικών το Σαββατοκύριακο να μην πλησιάσει κανείς την περιοχή του Χίλια.

Τελικά τα μέλη του «Μειονοτικού-Μορφωτικού και Πολιτιστικού συλλόγου Χίλια (Σέτσεκ)» που υποστηρίζεται από το Τουρκικό Προξενείο, αναγκάστηκαν να πραγματοποιήσουν τις εκδηλώσεις τους στο… γήπεδο του χωριού Κέχρου, δίνοντας έτσι ένα προσωρινό τέλος σε αυτή την σουνιτο-αλεβίτικη αντιπαράθεση.

Στην χώρα μας, στην περιοχή του Έβρου, διαβιούν περί τους 3.000 Έλληνες πολίτες που ασπάζονται το δόγμα των Αλεβιτών. Δυστυχώς, λόγω άγνοιας και γραφειοκρατικής αδιαφορίας, η κοινότητα αυτή αφέθηκε εκτεθειμένη και δίχως αναγνώριση στην αφομοιωτική επιρροή, καταπίεση και ηγεμονία των  μηχανισμών του τουρκικού προξενείου. Το ελληνικό κράτος όχι μόνο δεν προστάτευσε την θρησκευτική ταυτότητα μιας μερίδας πολιτών του, αλλά ευνόησε την βίαιη αφομοίωσή τους επιτρέποντας την ανέγερση τζαμιών σε μπεκτασήδικα/αλεβίτικα χωριά (οι αλεβίτες δεν έχουν, ούτε επισκέπτονται τα τζαμιά), όπως το Μεγάλο Δέρειο και η Αύρα, η διοργάνωση μαθημάτων κορανίου στα αλεβίτικα χωριά, με σκοπό τη σουνιτοποίηση του πληθυσμού. Η Τουρκία αγωνιζόταν, προφανώς, να μη μείνει ούτε ένας μπεκτασής στην ελληνική Θράκη.

Η αποδιοργανωμένη διπλωματία και η απουσία συντονισμού υπηρεσιών και φορέων σε συνδυασμό με την ελληνική γραφειοκρατία συνέβαλλαν τα μέγιστα, ώστε η Χώρα μας να μην αντιληφθεί τις πρακτικές που άρχισαν να εφαρμόζονται τα τελευταία τρία περίπου χρόνια στον ευρωπαϊκό χώρο όπου αναλαμβάνονται ενδιαφέρουσες πρωτοβουλίες  εντός της Ευρωπαικής Ένωσης σχετικά με το θέμα των Αλεβιτών.

Διάφορα ευρωπαϊκά κράτη, εντός των οποίων διαβιούν αλεβιτικοί πληθυσμοί προερχόμενοι από την Τουρκία (π.χ Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο, Ελβετία), επικαλούμενα ορθώς την αρχή της ισότητας, της θρησκευτικης ελευθερίας, του πλουραλισμού και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των πολιτών και των μεταναστών τους, υποστηρίζουν τις ευρωπαϊκές αλεβιτικές οργανώσεις με χρηματοδότηση και αναγνώριση.

Για παράδειγμα, η Ελβετία προέβη σε κίνηση αναγνώρισης αλεβιτικού σωματείου ως θρησκευτικού ιδρύματος. Η κίνηση αυτή συνιστά ένα πρώτο βήμα αναγνώρισης του αλεβιτισμού ως επίσημης θρησκείας από ευρωπαϊκό κράτος. Κάτι ανάλογο έλαβε χώρα και στη Βρετανία. Στη Γερμανία, το πανεπιστήμιο της Χαϊλδεμβέργης διοργάνωσε επιστημονικό συνέδριο με θέμα την καταγραφή, κωδικοποίηση και διδασκαλία της αλεβιτικής θεολογίας και των σχετικών θρησκευτικών αξιών και τελετουργικών πρακτικών.

Η Ελλάδα οφείλει να στηρίξει τις πολιτικές των ευρωπαίων εταίρων της που προωθούν σχετικές πρωτοβουλίες προστασίας της θρησκευτικής ταυτότητας και ιδιαιτερότητας των Αλεβιτών, οι οποίοι άλλωστε έχουν και ισχυρές ρίζες στα Βαλκάνια, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την περιοχή του Έβρου όπου φιλοξενείται  στην πανέμορφη γη του ένα μνημείο πολύ μεγάλης συμβολικής αξίας για τους απανταχού Αλεβίτες. Πρόκειται για τον χώρο λατρείας του Σαγίντ Αλή Σουλτάν, ο οποίος έχει το στάτους «αγίου» για όλους τους Αλεβίτες, οι οποίοι το επισκέπτονται και το προσκυνούν. Πρόκειται για το δεύτερο σημαντικότερο ιερό αλεβιτικό μνημείο στα Βαλκάνια, το οποίο έχουμε την τύχη να βρίσκεται στην ελληνική επικράτεια.

 

 

Αρθρογράφος