Αποκλειστικό: Το Komotinipress παρουσιάζει όλη την αλήθεια για τον TAP

9 Σεπτεμβρίου 201421:37

Η διέλευση του αγωγού φυσικού αερίου TAP από ένα μέρος της ελληνικής επικράτειας έχει εξελιχθεί σε σημαντικό σημείο αναφοράς των τοπικών κοινωνιών που αναζητούν να πάρουν απαντήσεις για διάφορα θέματα που τους απασχολούν.

Το komotinipress σας παρουσιάζει ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ σήμερα τις 23 απαντήσεις δεσμεύσεις του κονσόρτσιουμ του TAP προς τις τοπικές κοινωνίες όπως αυτές της τέθηκαν και με βάση την ενημέρωση που έχει ο Οικονομικός Συντάκτης της Hellas Press Media στην Αθήνα από πηγές του Υπουργείο Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής

Το κείμενο που ακολουθεί δίνει σαφής απαντήσεις και δεσμεύεται ότι ο αγωγός δεν θα επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών και ότι δεν υπάρχει λόγος για τις αντιδράσεις που είτε γίνονται από άγνοια, είτε από κατευθυνόμενα κομματικά συμφέροντα. Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και Κοινωνικών Επιπτώσεων (ΜΠΚΕ) που έγινε με βάση τις πιο αξιόπιστες, επίσημες και έγκυρες Ελληνικές και Ευρωπαϊκές πηγές δεν αφήνει κανένα περιθώριο για παρερμηνείες στους επικριτές του αγωγού.

Τα πιο σημαντικά σημεία των 23 μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:

  • η βόρεια εναλλακτική όδευση του αγωγού βρίσκεται εκτός της περιοχής της Τύρφης.
  • ο αγωγός θα κατασκευαστεί σε ασφαλή απόσταση από κατοικημένες περιοχές και εγκαταστάσεις, σύμφωνα με τις αυστηρότερες προδιαγραφές ακολουθώντας τους διεθνείς και ελληνικούς κανονισμούς και βέλτιστες πρακτικές.
  • όλες οι επιπτώσεις στη γη και τις καλλιέργειες θα αποζημιωθούν βάσει της «αξίας αντικατάστασης», με την πρόθεση όλες οι αποζημιώσεις να καταβληθούν πριν την κατασκευή του αγωγού.
  • ο αγωγός είναι υπόγειος, επομένως δεν θα δημιουργηθεί καμία (οπτική) όχληση στον Αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων.
  • δεν προβλέπεται να χαθούν θέσεις εργασίας τόσο κατά την διάρκεια της κατασκευής όσο και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας.
  • όλες οι επιπτώσεις στη γη και τις καλλιέργειες θα αποζημιωθούν βάσει της «αξίας αντικατάστασης», ενώ πρόθεση του TAP είναι οι αποζημιώσεις να καταβληθούν πριν την κατασκευή του αγωγού.

Read more


[toggle title=”Εναλλακτικά: Δείτε τις απαντήσεις εδώ” state=”close” ]

Η πρόταση όδευσης του ΤΑΡ στην περιοχή των Τεναγών διέρχεται μέσα από την περιοχή της Tύρφης;

Η βόρεια εναλλακτική όδευση του ΤΑΡ βρίσκεται εκτός της περιοχής της Τύρφης. Σύμφωνα με τα στοιχεία από την εδαφολογική μελέτη του ΕΘΙΑΓΕ η συγκεκριμένη εναλλακτική όδευση, η οποία διέρχεται νότια από τις κοινότητες των Φιλίππων και των Κρηνίδων, βρίσκεται εκτός της περιοχής της Τύρφης και διέρχεται από μια επίπεδη περιοχή με ετήσιες καλλιέργειες και λίγα αρδευτικά κανάλια. Με βάση πρόσφατες γεωφυσικές έρευνες επιβεβαιώνεται ότι η νέα όδευση αποφεύγει την περιοχή τα Τύρφης περνώντας από εδάφη με τυπικά τεταρτογενή ιζήματα.

Με επιπλέον βελτιστοποίηση η όδευση ακολουθεί αγροτικούς δρόμους δίπλα στο όριο των αγροτεμαχίων (δηλ. αποφεύγει την διαγώνια διέλευση) μειώνοντας στο ελάχιστο την όχληση στην χρήση αγροτικής γης.

Γιατί απορρίφθηκε η όδευση παράλληλα στον αγωγό του ΔΕΣΦΑ;

Ήδη από την κατάθεση της Μελέτης Περιβαλλοντικών και Κοινωνικών Επιπτώσεων (ΜΠΚΕ) τον Ιούνιο του 2013 είχαν αναλυθεί οι λόγοι απόρριψης αυτής της νότιας εναλλακτικής. Οι κυριότεροι λόγοι συνοψίζονται στα παρακάτω 2 σημεία:

  • 1. Έλλειψη χώρου για την κατασκευή και τοποθέτηση και δεύτερου αγωγού σε απόλυτη παραλληλία με τον αγωγό του ΔΕΣΦΑ στην περιοχή νότια του λόφου των Αντιφιλίππων. Η διέλευση βορείως του λόφου είναι αδύνατη λόγω του Αρχαιολογικού χώρου του Παγγαίου και της αναγκαστικής διέλευσης μέσα από περιοχή τύρφης με μεγάλο βάθος.
  • 2. Η διέλευση από την περιοχή του Αμυγδαλεώνα δεν είναι δυνατή καθώς στο μόνο σημείο που μπορεί να περάσει ο αγωγός δεν υπάρχει ικανή απόσταση ασφαλείας από νοσοκομείο.

Η νέα προσπάθεια εξεύρεσης λύσης βορειότερα δεν είναι επίσης δυνατή λόγω του υπάρχοντος πολυκαταστήματος και του αεροδρομίου.

Μείωση αξίας άρτιων και οικοδομήσιμων κτημάτων

Μετά την εγκατάσταση του αγωγού το κάθε κτήμα δεν χάνει την αρτιότητά του και εκτός ελάχιστων περιπτώσεων ούτε την οικοδομησιμότητά του. Στην περίπτωση της αποδεδειγμένης απώλειας του δικαιώματος προς  οικοδόμηση προβλέπεται η αποζημίωση του δικαιούχου σύμφωνα με το πρόγραμμα αποζημιώσεων του ΤΑΡ.

Μείωση της προοπτικής δημιουργίας επαγγελματικών μονάδων και θέσεων εργασίας σε μια ακτίνα 200μ δεξιά και αριστερά από τον αγωγό. Π.χ. εργοστάσια ξυλείας, εργοστάσιο τσιμέντου και κουφωμάτων. Μια τέτοια επιχείρηση έχει περισσότερες θέσεις εργασίας από ότι ο TAP σε όλη την Ελλάδα κατά τη λειτουργία του.

Δεν υπάρχει μείωση στην προοπτική δημιουργίας επαγγελματικών μονάδων σε απόσταση 200μ δεξιά και αριστερά από τον αγωγό για τον απλούστατο λόγο ότι ο μόνος περιορισμός στην δόμηση αφορά την ζώνη 20μ εκατέρωθεν από τον αγωγό. Η ζώνη των 200μ δεξιά και αριστερά από τον αγωγό αφορά μόνο την ενδεχόμενη επέκταση του σχεδίου πόλης ή οικισμού.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση των μονάδων μεταποίησης από αγρότες, δεν θα υπάρχει δυνατότητα από αυτούς που θα πάρετε τα κτήματα στις περιοχές αυτές να κάνουν τέτοιες μονάδες.

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω, δεν υπάρχει περιορισμός στην ανάπτυξη τέτοιων μονάδων. Η εγκατάσταση του αγωγού δεν αλλάζει τις χρήσεις γης ούτε το ιδιοκτησιακό καθεστώς των αγροτεμαχίων.

Δεσμεύεται η περιοχή από ανάπτυξη δενδρωδών καλλιεργειών που είναι και η τάση των τελευταίων ετών. Αυτό σημαίνει χαμένο εισόδημα από την παραγωγή και υπεραξίας των προϊόντων και φυσικά θέσεων εργασίας.

Οι περιορισμοί στις δενδρώδεις καλλιέργειες αφορούν μόνο σε ζώνη 8μ (4+4=8μ συνολικά εκατέρωθεν του αγωγού) στην οποία δεν θα επιτρέπεται η φύτευση δένδρων με βαθύ ριζικό σύστημα. Οι υπάρχουσες δενδρώδεις καλλιέργειες θα αποζημιωθούν πλήρως. Οι ακριβείς τιμές και διαδικασίες θα δοθούν στα λεπτομερή σχέδια αποζημιώσεων, τα οποία θα κοινοποιηθούν σε όλους τους επηρεαζόμενους ιδιοκτήτες και χρήστες πριν συναφθούν οποιεσδήποτε συμφωνίες. Η βασική αρχή που θα εφαρμοστεί είναι ότι ουδείς θα υποστεί απώλεια εισοδήματος σαν αποτέλεσμα των δραστηριοτήτων του ΤΑΡ. Αυτή η αρχή θα εφαρμοστεί και κατά την περίοδο της κατασκευής, όπου θα υπάρξει προσωρινή όχληση, αλλά και κατά την περίοδο λειτουργίας, όπου θα υπάρχει περιορισμένη αλλά μόνιμη απαγόρευση της φύτευσης δένδρων με βαθύ ριζικό σύστημα εντός της ζώνης ασφαλείας των 8 μέτρων. Η περιοχή των Τεναγών καλύπτεται κυρίως από μονοετείς καλλιέργειες και όχι από δενδρώδεις, π.χ. κυρίως καλαμπόκι, ηλίανθος, σιτάρι κα. Ως εκ τούτου η κατασκευή του αγωγού δεν επιβάλει περιορισμούς στις υπάρχουσες καλλιέργειες.

Ανοίγει διάδρομος για τη διέλευση κι άλλου αγωγού με τα γνωστά αποτελέσματα δεσμεύσεων και κατάληψης της γης μας από εταιρίες.

Όπως αναφέρθηκε και από τον Υπουργό κ. Μανιάτη στη σύσκεψη της 3/9/2014 στο ΥΠΕΚΑ δεν υπάρχει κανένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης άλλου αγωγού στο διάδρομο διέλευσης του ΤΑΡ για τα επόμενα 30 χρόνια.

Σε περίπτωση ατυχήματος, ο αγωγός περνάει κοντά από διάφορες μονάδες που εργάζονται άνθρωποι μέσα και δίπλα από τα Τενάγη Φιλίππων. Στην πρώτη περίπτωση θα υπάρχουν θύματα και στη δεύτερη θα καεί όλος ο κάμπος, χωρίς να μπορεί να κάνει κάτι κάποιος.

Ο αγωγός ΤΑΡ θα κατασκευαστεί σε ασφαλή απόσταση από κατοικημένες περιοχές και εγκαταστάσεις, σύμφωνα με τις αυστηρότερες προδιαγραφές ακολουθώντας τους διεθνείς και Ελληνικούς κανονισμούς και βέλτιστες πρακτικές. Η λειτουργία του αγωγού θα παρακολουθείται επί 24ώρου βάσεως και θα εφαρμόζονται προληπτικά μέτρα σε οποιαδήποτε ένδειξη μη ομαλής λειτουργίας. Η βόρεια πρόταση όδευσης αποφεύγει εντελώς την κύρια περιοχή της τύρφης, περνώντας από τυπικά τεταρτογενή ιζήματα. Αυτά τα εδάφη δεν παρουσιάζουν δυναμικό αυτανάφλεξης.

Σε περίπτωση ατυχήματος δεν προβλέπονται άμεσα μέτρα καταστολής.

Ο TAP θα διασφαλίσει ότι διαθέτει συστήματα, πόρους και εκπαιδευμένο προσωπικό για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των έκτακτων περιστατικών που μπορεί να προκύψουν. Καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του αγωγού, ο TAP θα συνεργάζεται με τις εθνικές και τοπικές αρχές αντιμετώπισης έκτακτων περιστατικών, καθώς και με τις λοιπές συναφείς υπηρεσίες ώστε να διασφαλίζεται ο καθορισμός και η διατήρηση του ενδεδειγμένου επιπέδου
ετοιμότητας.

Δεσμεύεται η περιοχή από μελλοντικές νέες δυναμικές καλλιέργειες πιο προσοδοφόρες.

Δεν υπάρχει καμία παρόμοια δέσμευση. Όπως αναφέρθηκε πιο πριν, ο μόνος περιορισμός που θα ισχύσει αφορά τις βαθύρριζες καλλιέργειες στη ζώνη των 8μ.

Οι θέσεις εργασίας που θα χαθούν κατά την κατασκευή και τη λειτουργία είναι περισσότερες από αυτές που θα δημιουργηθούν. 200-100 ΙΕΝΕ, 397 στρέμματα στην Καβάλα είναι 23 θέσεις εργασίας κατά τη λειτουργία.

Δεν προβλέπεται να χαθούν θέσεις εργασίας τόσο κατά την διάρκεια της κατασκευής όσο και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας. Η προσωρινή χρήση της ζώνης των 38μ κατά την κατασκευή δεν συνεπάγεται απώλεια θέσεων εργασίας καθόσον το υπόλοιπο τμήμα της αγροτικής γης θα καλλιεργείται κανονικά. Η περιοχή των Τεναγών καλύπτεται κυρίως από μονοετείς εντατικές αρδευόμενες καλλιέργειες και όχι από δενδρώδεις, οπότε μετά το πέρας της
κατασκευής του αγωγού οι καλλιέργειες θα συνεχιστούν κανονικά. Άρα κατά τη διάρκεια λειτουργίας του αγωγού δεν θα χαθούν θέσεις εργασίας. Επομένως το παράδειγμα των 397 στρεμμάτων στην Καβάλα που επιφέρουν απώλεια 23 θέσεων εργασίας είναι εντελώς λανθασμένο. Από τα 397 στρέμματα που χρειάζονται για την ζώνη των 8μ (49,6χλμ χ 8μ = 397 στρέμματα, 22,5χλμ στον Δήμο Νέστου και 26,7χλμ στον Δήμο Καβάλας, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος
της ορεινής διαδρομής από τα βουνά της Καβάλας), εκτιμάται ότι μόνο 5 στρέμματα αφορούν δενδρώδεις καλλιέργειες οπότε οι 23 θέσεις γίνονται 23 χ(5/397) = 0,3. Επαναλαμβάνουμε ότι ούτε αυτή η θέση εργασίας θα χαθεί γιατί ο συλλογισμός είναι λανθασμένος. Επιπρόσθετα, όπως έχει τονισθεί η όποια απώλεια βιοπορισμού θα αποζημιωθεί πλήρως όπως προβλέπεται στο Πλαίσιο Αποκατάστασης Βιοπορισμού.

Ο TAP αναγνωρίζει τη μεγάλη σημασία της αγροτικής κοινότητας και γι’ αυτό δεσμεύεται ότι:

  • Μετά το πέρας της κατασκευής, η γη θα αποκατασταθεί, με τα καλύτερα δυνατά πρότυπα,
  • Όλες οι επιπτώσεις στη γη και τις καλλιέργειες θα αποζημιωθούν βάσει της «αξίας αντικατάστασης», ενώ πρόθεση του TAP είναι οι αποζημιώσεις να καταβληθούν πριν την κατασκευή του αγωγού.
  • Η κατασκευή υπολογίζεται στις περισσότερες περιπτώσεις να διαρκέσει μερικούς μήνες. Ωστόσο οι αγρότες θα αποζημιωθούν για 2 χρόνια ώστε να διασφαλιστεί ότι η παραγωγικότητα της γης θα έχει αποκατασταθεί πλήρως και ότι κανένας δεν θα υποστεί απώλεια εισοδήματος.
  • Μετά το πέρας της κατασκευής και της αποκατάστασης οι γεωργικές ασχολίες γενικά θα επανέλθουν στην κατάσταση που ήταν πριν την κατασκευή. Θα ισχύουν όμως κάποιοι περιορισμοί, λόγω εθνικών κανονισμών ασφαλείας, όπως η απαγόρευση φύτευσης δέντρων με βαθύ ριζικό σύστημα στη ζώνη των 8μ (4+4 μέτρα). Σε περίπτωση που οι περιορισμοί έχουν επίπτωση σε κάποιον αγρότη, εκείνος θα αποζημιώνεται. Το υπόλοιπο κομμάτι της γης θα μπορεί να
    καλλιεργείται όπως πριν.

Ζώνη ασφάλειας εσωτερική – κατασκευές τρίτων

Δεν υπάρχει εσωτερική ζώνη ασφαλείας. Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, η ζώνη ασφαλείας των 40μ (20+20μ) αφορά στον περιορισμό δόμησης και επιβάλλεται από τον Ελληνικό Τεχνικό Κανονισμό και φυσικά είναι υποχρεωτικό να ακολουθηθεί (όπως σε όλους τους αγωγούς ανά την Ελληνική επικράτεια). Επιπλέον, επιτρέπονται στην ζώνη των 40 μ. κατασκευές και νέων θερμοκηπίων και όχι μόνον ανακατασκευές όπως αναφέρεται.

Απαξίωση αρχαιολογικού χώρου και άμεσος κίνδυνος να μην συμπεριληφθεί ως προστατευόμενος αρχαιολογικός χώρος από την UNESCO

Ο αγωγός είναι υπόγειος, επομένως δεν θα δημιουργηθεί καμία (οπτική) όχληση στον Αρχαιολογικό χώρο των Φιλίππων. Επιπρόσθετα το Υπουργείο Πολιτισμού διαβεβαίωσε τον ΤΑΡ ότι δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα με τη υποψηφιότητα του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων ως μνημείο της UNESCO. Παράλληλα, οι προληπτικές έρευνες που θα πραγματοποιηθούν πριν την κατασκευή (δοκιμαστικές τομές κτλ) και η επίβλεψη των εργασιών από τους αρμόδιους υπαλλήλους είναι πιθανό να οδηγήσουν στην ανακάλυψη επιπλέον ευρημάτων βοηθώντας ακόμα περισσότερο στην ανάδειξη των αρχαιολογικών θησαυρών της περιοχής.

Η γη υψηλής παραγωγικότητας προστατεύονται από το νόμο ως κοινωνικό αγαθό, υπάρχουν αναφορές του Πρωθυπουργού, Υπουργών και Βουλευτών πως ο πρωτογενής τομέας μαζί με τον τουρισμό είναι μοχλός ανάπτυξης της χώρας και εξόδου από την κρίση. Προστατεύεται επίσης η γη, όπου έχουν γίνει αναδασμοί και εγγειοβελτιωτικά έργα όπως στην περιοχή μας.

Η εγκατάσταση του αγωγού δεν αλλάζει τις χρήσεις γης της περιοχής. Όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω, με περαιτέρω βελτιστοποίηση της όδευσης, το θέμα της επιρροής της χρήσης αγροτικής γης ελαχιστοποιείται στο μέγιστο βαθμό καθόσον ο αγωγός ακολουθεί κυρίως υφιστάμενους αγροτικούς δρόμους ,αρδευτικά κανάλια και κατά μήκος των ορίων των αγροτεμαχίων, στην πεδιάδα των Φιλίππων.

Στη ΜΠΚΕ προβλέπεται μια ζώνη 8 μέτρων που θα είναι πάντα προσβάσιμη για τον έλεγχο και τη συντήρηση του αγωγού, σε πολλά σημεία αναφέρει ότι ο έλεγχος και η συντήρηση θα γίνεται με οχήματα άρα δεν θα καλλιεργείτε. Με τον τρόπο αυτό όχι μόνο κατακερματίζεται η γη αλλά διχοτομείται η περιοχή.

Η υπόθεση ότι η αγροτική γη στη ζώνη των 8μ δεν θα καλλιεργείται (για λόγους προσβασιμότητας) είναι λανθασμένη. Ο έλεγχος του αγωγού θα γίνεται με αυτοκίνητα χρησιμοποιώντας μόνον τους υπάρχοντες δρόμους κοντά στον αγωγό.

Σχεδιάζουν τον αγωγό δίπλα σε χωράφια ή σε χωράφια την ώρα που μας λένε ότι δεν μπορεί να περάσει δίπλα από Εγνατία για λόγους ασφαλείας. Εμείς προφανώς είμαστε αναλώσιμοι.

Ο αγωγός ΤΑΡ, σε αρκετά μεγάλο μήκος, οδεύει σε παραλληλία με την Εγνατία οδό (και εκτός της ζώνης απαλλοτρίωσης) εφαρμόζοντας την αρχή της ομαδοποίησης των υποδομών (όπου αυτό είναι εφικτό).

Το συνολικό εισόδημα από την μεταποίηση και την υπεραξία που θα χαθεί κατά την κατασκευή και κατά τη λειτουργία από την γη που θα καταληφτεί συμπεριλαμβανομένων και των αποζημιώσεων είναι περίπου το ίδιο, με τα οικονομικά οφέλη που θα έχει η Πατρίδα μου από τη διέλευση του αγωγού. Για να υπάρχει ουσιαστικό όφελος θα πρέπει ο αγωγός να περάσει από σημεία που δεν καταλαμβάνεται γη που παράγει προϊόντα.

Όπως αναφέρθηκε και προηγούμενα δεν υπάρχει χαμένο εισόδημα από μεταποίηση ούτε από υπεραξίες για τον απλούστατο λόγο ότι ο TAP θα καταβάλει αποζημιώσεις για όλες τις επιπτώσεις σε γη και σε καλλιέργειες και θα διασφαλίσει την αποκατάσταση των μέσων διαβίωσης. Οι χρήστες γης και οι ιδιοκτήτες γης των οποίων η γη και οι καλλιέργειες επηρεάζονται από το έργο θα αποζημιώνονται με βάση την “Αξία Αντικατάστασης” και θα εισπράξουν την
αποζημίωση πριν ξεκινήσει η κατασκευή του αγωγού ώστε να διασφαλιστεί ότι κανένας δεν θα υποστεί δυσκολίες εξαιτίας της απώλειας εισοδήματος. Μετά το πέρας της κατασκευής, οι γεωργικές ασχολίες στις περισσότερες περιπτώσεις θα επανέλθουν στην κατάσταση που ήταν πριν την κατασκευή, όμως κάποιοι από τους περιορισμούς θα συνεχίσουν να ισχύουν: στη ζώνη των 8μ (4+4 μέτρα) όπου δεν επιτρέπεται η φύτευση φυτών με βαθύ ριζικό σύστημα. Σε περίπτωση
μόνιμων περιορισμών στην εκμετάλλευση της γης θα εξασφαλίζονται με απόκτηση δικαιωμάτων δουλείας και ο TAP θα αποζημιώνει τον αγρότη σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία και τις διεθνείς προδιαγραφές. Αντιθέτως τα οφέλη για την Ελλάδα είναι σημαντικά τόσο σε γεωστρατηγικό επίπεδο όσο και στη δημιουργία θέσεων εργασίας.

Μελλοντικά και αναγκαία έργα ανάπτυξης στην περιοχή θα έχουν επιπλέον κόστος και θα χρειάζεται έγκριση από τον TAP, δεν προβλέπεται πουθενά ποιόν θα επιβαρύνουν τα επιπλέον έξοδα.

Το θέμα αυτό αντιμετωπίζεται όπως και για όλα τα υπάρχοντα έργα υποδομής ανά την επικράτεια.

Τα δεδομένα που επικαλείται ο TAP είναι επιλεκτικά και αναξιόπιστα με σκοπό να μας εξαπατήσουν, εξηγήσαμε στην προηγούμενη συνάντηση κάποια σημεία και σήμερα υπάρχον και άλλα— ΙΓΜΕ, ΕΘΙΑΓΕ, τοπογραφική Δράμας

Όλα τα δεδομένα και οι πληροφορίες που συλλέχθηκαν από τον ΤΑΡ κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του έργου και ειδικότερα αυτά που περιέχονται στη ΜΠΚΕ προέρχονται από τις πιο αξιόπιστες, επίσημες και έγκυρες Ελληνικές και Ευρωπαϊκές πηγές η ποιότητα των οποίων είναι στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο. Συγκεκριμένα, στην περιοχή των Φιλίππων ο σχεδιασμός της νέας βόρειας εναλλακτικής όδευσης έχει γίνει λαμβάνοντας υπόψη τα διαθέσιμα
στοιχεία από την Εδαφολογική Μελέτη των Τεναγών που εκπονήθηκε από το ΕΘΙΑΓΕ το 2001, τα αντίστοιχα στοιχεία του ΙΓΜΕ καθώς και τα στοιχεία της Τοπογραφικής Υπηρεσίας Δράμας.

Σημειώνεται ότι τα στοιχεία αυτά έχουν παρασχεθεί στον TAP και από το ΓΕΩΤΕΕ-ΑΜ.

Υποθηκεύεται το ενεργειακό μέλλον της Πατρίδας μας και αυτό προκύπτει από την εμμονή της κοινοπραξίας να περάσει τον αγωγό από συγκεκριμένα σημεία, η ανάγκη εκμετάλλευσης ενεργειακών αποθεμάτων μελλοντικά αναφέρεται στις δηλώσεις διαφόρων στελεχών Υπουργείων.

Όπως αναφέρθηκε και από τον Υπουργό κ. Μανιάτη στη σύσκεψη της 3/9/2014 στο ΥΠΕΚΑ δεν υπάρχει κανένα στρατηγικό σχέδιο εκμετάλλευσης άλλων ενεργειακών αποθεμάτων στην περιοχή και συγκεκριμένα του λιγνιτικού πεδίου Δράμας για τα επόμενα 30 χρόνια.

Με την κατάληψη γης σε πολλές περιπτώσεις θα υπάρχει απώλεια βιοπορισμού κάποιων αγροτών, αυτό αποδεικνύεται από τις δηλώσεις στελεχών της κοινοπραξίας, αμπέλι καστοριά (η ουσιαστική μείωση του εισοδήματος του αγρότη λόγω της διέλευσης του αγωγού από την καλλιεργήσιμη γη που αποτελεί εργαλείο παραγωγής εισοδήματος. Εκτός από αυτό η κοινοπραξία έμμεσα αποδέχεται ότι οι αποζημιώσεις που θα δοθούν δεν θα αντισταθμίσουν την απώλεια του εισοδήματος μακροπρόθεσμα).

Ο TAP αναγνωρίζει τη μεγάλη σημασία της αγροτικής κοινότητας και γι’ αυτό δεσμεύεται ότι:

Όλες οι επιπτώσεις στη γη και τις καλλιέργειες θα αποζημιωθούν βάσει της «αξίας αντικατάστασης», με την πρόθεση όλες οι αποζημιώσεις να καταβληθούν πριν την κατασκευή του αγωγού.

Η κατασκευή υπολογίζεται στις περισσότερες περιπτώσεις να διαρκέσει μερικούς μήνες. Ωστόσο οι αγρότες θα αποζημιωθούν για 2 χρόνια ώστε να διασφαλιστεί ότι η παραγωγικότητα της γης θα έχει αποκατασταθεί πλήρως και ότι κανένας δεν θα υποστεί απώλεια εισοδήματος. Η τιμή μίσθωσης για το διάδρομο κατασκευής θα υπολογιστεί βάσει του εκτιμώμενου ετήσιου εισοδήματος από την προσβαλλόμενη έκταση πολλαπλασιαζόμενο επί 2 χρόνια

Μετά το πέρας της κατασκευής, η γη θα αποκατασταθεί σύμφωνα με τα καλύτερα δυνατά πρότυπα, όπως για παράδειγμα διασφαλίζοντας ότι το υπέδαφος και το επιφανειακό χώμα έχουν αποθηκευτεί χωριστά και έχουν επανατοποθετηθεί στη θέση τους με τη σωστή σειρά και εξασφαλίζοντας ότι οι γεωργικές ασχολίες θα μπορούν να επανέλθουν στην κατάσταση που ήταν πριν την κατασκευή. Σε ορισμένες όμως περιπτώσεις, καθώς λόγω εθνικών κανονισμών ασφαλείας
θα ισχύουν περιορισμοί στην εκμετάλλευση της γης, όπως η απαγόρευση φύτευσης φυτών με βαθύ ριζικό σύστημα στη ζώνη των 8μ που περνά ο αγωγός, ο αγρότης που επηρεάζεται θα αποζημιώνεται πλήρως. Το υπόλοιπο κομμάτι της γης θα μπορεί να καλλιεργείται όπως πριν.

  • Οι απαλλοτριώσεις για απόκτηση ιδιοκτησίας γης ή για απόκτηση δικαιωμάτων διέλευσης μέσω ξένης ιδιοκτησίας (δικαιώματα δουλείας) αποτελούν μία εναλλακτική του ΤΑΡ. Όμως, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα και τις αρχές για κοινωνικοοικονομική προστασία που έχουμε επιλέξει να ακολουθούμε, πριν καταφύγουμε σε απαλλοτριώσεις θα επιδιώξουμε να πετύχουμε αμοιβαία αποδεκτές ρυθμίσεις με τους ιδιοκτήτες γης, προτείνοντας αποζημιώσεις που υπολογίζονται έτσι, ώστε να μην υποστεί κανείς οικονομική απώλεια λόγω του έργου.
  • Κατά τη διάρκεια της κατασκευής του έργου θα απαιτηθεί ένας «διάδρομος κατασκευής» πλάτους περίπου 38 μέτρων. Σε αυτήν την περιοχή η πρόσβαση είναι περιορισμένη και η γη δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για αγροτικές δραστηριότητες, όπως καλλιέργειες ή εκτροφή βοοειδών. Οποιοσδήποτε ιδιοκτήτης γης που θα επηρεαστεί από αυτόν τον περιορισμό θα αποζημιωθεί πλήρως.
  • Aν ο διάδρομος κατασκευής ή η Ζώνη ασφαλείας Α αφήσει σε κάθε πλευρά του τμήματα γης τα οποία δεν χρειάζονται για το έργο, με αποτέλεσμα να είναι πολύ μικρά για μια οικονομικά βιώσιμη καλλιέργεια, τότε αυτά τα τμήματα ονομάζονται «ορφανή γη». Οι ιδιοκτήτες αυτής της γης θα αποζημιωθούν με τον ίδιο τρόπο που θα αποζημιωθεί και η γη η οποία θα χρησιμοποιηθεί για τον διάδρομο κατασκευής. Ο TAP δεν θα προχωρήσει σε αγορά γης, παρά μόνο για λίγες μόνιμες εγκαταστάσεις, όπως οι Σταθμοί Συμπίεσης και τα βαλβιδοστάσια. Θα μισθώσει όμως τη γη για όσο χρόνο απαιτεί η κατασκευή του αγωγού αλλά και για την επαναφορά της στην αρχική κατάσταση.

Θα δεσμεύσει και θα αποζημιώσει γη και καλλιέργειες για τις ζώνες όπου απαιτούνται μόνιμοι περιορισμοί για τη διασφάλιση της Υγείας και της Ασφάλειας όλων.

Σημειώνουμε (για το παράδειγμα που αναφέρεται στην ερώτηση) ότι το αρδευόμενο αμπέλι μπορεί να καλλιεργηθεί εκ νέου πάνω από τη ζώνη ασφαλείας των 8 μ.

Στην προηγούμενη συνάντηση ο Υπουργός έδωσε εντολή να βρεθεί μια κοινώς αποδεκτή όδευση, κάτι που δεν συμβαίνει. Οποιαδήποτε πρόταση όδευσης και να υπάρχει δεν είναι αποδεκτή από εταιρία αν δεν περνάει από χωράφια.

Όλες οι προτάσεις για εναλλακτική όδευση εξετάστηκαν προσεκτικά και σε βάθος από τον ΤΑΡ αλλά δεν κατέστη δυνατή η αποδοχή τους λόγω του γεγονότος ότι δεν πληρούσαν τις ελάχιστες απαιτήσεις για μια τεχνικά ασφαλή και περιβαλλοντικά αποδεκτή όδευση σύμφωνα με την διεθνή πρακτική των αγωγών. Καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια για να καταστεί η πρόταση της Βόρειας εναλλακτικής (που αντιμετωπίζει επιτυχώς τα θέματα αποφυγής της τύρφης και χρήσης αγροτικής γης) η κοινώς αποδεκτή πρόταση.

Αποζημιώσεις

Ο TAP θα προβεί σε αγορά γης μόνο εάν αυτή βρίσκεται σε έδαφος στο οποίο σκοπεύει να κατασκευάσει σταθμούς συμπίεσης, βαλβιδοστάσια ή άλλες επίγειες εγκαταστάσεις.
Όλες οι άλλες εκτάσεις γης που απαιτούνται για την κατασκευή του αγωγού είτε θα ενοικιαστούν από τον TAP είτε θα υπαχθούν σε καθεστώς δουλείας.

Η αποζημίωση στην προκειμένη περίπτωση θα υπολογιστεί ως ακολούθως:

  • Αποζημίωση στην αξία αντικατάστασης για τη γη.
  • Αποζημίωση στην αξία αντικατάστασης για κάθε κτίσμα ή επικείμενο επί του γεωτεμαχίου.
  • Αποζημίωση στην αξία αντικατάστασης για κάθε υφιστάμενη ετήσια ή πολυετή καλλιέργεια.

Η αποζημίωση προβλέπεται τόσο κατά τη διάρκεια της κατασκευής του αγωγού για τη ζώνη εργασίας των 38 μέτρων με τη μορφή εκμίσθωσης της γης για 2 χρόνια. Η κατάληψη ενός χωραφιού κατά τη διάρκεια της κατασκευής δεν αναμένεται να ξεπερνά τους 6 μήνες. Με το πέρας της κατασκευής η γη επιστρέφει στον καλλιεργητή για καλλιέργεια. Για τη ζώνη ασφαλείας των 8 μέτρων προβλέπονται ορισμένοι περιορισμοί για λόγους ασφαλείας και δεν θα επιτρέπεται η κατασκευή κτιρίων, βαθύ όργωμα και φύτευση δέντρων με βαθιές ρίζες.

Σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης και ο χρήστης του θιγόμενου γεωτεμαχίου είναι το ίδιο πρόσωπο, το πρόσωπο αυτό θα λάβει το σύνολο της αποζημίωσης σύμφωνα με το πρόγραμμα αποζημίωσης.

Σε περίπτωση που η γη καλλιεργείται από χρήστη ο οποίος δεν είναι ο ιδιοκτήτη της, η αποζημίωση θα επιμερίζεται μεταξύ του ιδιοκτήτη και του χρήστη της γης ως εξής:

Σε μόνιμα δεσμευόμενη γη από τον TAP:

  • Αποζημίωση για τη γη στον ιδιοκτήτη.
  • Αποζημίωση για τις καλλιέργειες στον χρήστη.

Σε περιπτώσεις προσωρινής πρόσβασης στη γη από τον TAP:

  • Αποζημίωση μισθώματος στον ιδιοκτήτη.
  • Αποζημίωση βιοπορισμού στον χρήστη.
  • Αποζημίωση για τις καλλιέργειες στον χρήστη.
  • Αποζημίωση για τους περιορισμούς στον ιδιοκτήτη.
  • Αποζημίωση για κτίσματα και επικείμενα επί του εδάφους, όπως αρδευτικά ή αποστραγγιστικά έργα, θα καταβληθεί στον ιδιοκτήτη των κτισμάτων και επικειμένων.

[/toggle]


Αρθρογράφος

blank
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr