Η μεταμόρφωση της ελληνικής οικονομίας και ο ρόλος της ασφαλιστικής αγοράς

1 Απριλίου 201709:29

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Ο ρόλος που καλείται να διαδραματίσει η ασφαλιστική αγορά και η κοινωνική ασφάλιση, κεντρικό στοιχείο των διαβουλεύσεων στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος προσαρμογής,  τέθηκεστο επίκεντρο των εργασιών του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economist με θέμα «Η μεταμόρφωση της ελληνικής οικονομίας και ο ρόλος της ασφαλιστικής αγοράς», το οποίο διεξήχθη στις 30 και 31 Μαρτίου 2017 στο ξενοδοχείο Αθήναιον Ιντερκοντινένταλ με Ιδρυτικό Χορηγό την Εθνική Ασφαλιστική.

Το πρόγραμμα πλαισίωναν αξιωματούχοι και εμπειρογνώμονες οι οποίοι και ανέλυσαν τα διδάγματα του παρελθόντος και κυρίως τις προκλήσεις του μέλλοντος. Με φόντο τις επόμενες γενιές, θα αναπτυχθούν κομβικές παράμετροι σε τομείς όπως οι συντάξεις και η ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

Συγχρόνως, διερευνήθηκε το πεδίο συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, μεταξύ άλλων, υπό το πρίσμα του δημογραφικού προβλήματος το οποίο αντιμετωπίζει ολόκληρη η Ευρώπη.

 

Την πεποίθηση ότι η Ελλάδα δεν έχει ακόμη κατορθώσει να επιστρέψει σε διατηρήσιμη ανάπτυξη εξέφρασε ο διοικητής της ΤτΕ Γιάννης Στουρνάρας, από το βήμα του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economist στην Αθήνα, υπογραμμίζοντας ως απαραίτητη προϋπόθεση την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης «το συντομότερο δυνατόν» και τη «συνεπή και αποφασιστική» εφαρμογή του προγράμματος. Προέβη, δε, στη διαπίστωση ότι η έντονη μεταρρυθμιστική προσπάθεια είχε μεγάλο κοινωνικό κόστος, γεγονός που δυσχεραίνει την υλοποίηση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και «ενίοτε οδηγεί ακόμη και σε παλινδρομήσεις». Πάντως, ερωτηθείς σχετικά σημείωσε ότι «με βάση την πληροφόρηση που έχουμε έως τώρα, είμαστε κοντά σε μια τελική συμφωνία» για τη δεύτερη αξιολόγηση. Τα κύρια σημεία της ομιλίας του Διοικητή της ΤτΕ είναι τα ακόλουθα:

Μιλώντας στο συνέδριο με τίτλο «Η μεταμόρφωση της ελληνικής οικονομίας και ο ρόλος της ασφαλιστικής αγοράς» με Ιδρυτικό Χορηγό την Εθνική Ασφαλιστική, ο κ. Στουρνάρας έκανε λόγο για «μεταμόρφωση της ελληνικής οικονομίας» τα τελευταία χρόνια, η οποία -ωστόσο- «δεν είναι πλήρης». Στο πλαίσιο αυτό, έφερε το παράδειγμα του ασφαλιστικού συστήματος· «ενώ τουλάχιστον τρεις σημαντικές μεταρρυθμίσεις έχουν νομοθετηθεί από το 2010, πολλές διατάξεις δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί πλήρως και το σύστημα εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από υψηλό κόστος, στρεβλώσεις και αδικίες».

Αφού επεσήμανε ότι, με τη δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος να βρίσκεται σε εξέλιξη, το ασφαλιστικό εξακολουθεί να αποτελεί μια βασική προτεραιότητα στο πρόγραμμα των μεταρρυθμίσεων, τόνισε ότι οι δημοσιονομικές πιέσεις τις οποίες ασκεί το σύστημα «μπορεί να καταστεί αναγκαίο να μετριαστούν μέσω αναπροσαρμογών σε ορισμένες συντάξεις». Και τούτο, «διότι ορισμένες συνταξιοδοτικές παροχές στην Ελλάδα παραμένουν σχετικά γενναιόδωρες, με βάση τόσο τα ελληνικά όσο και τα διεθνή δεδομένα».

Ο διοικητής της ΤτΕ υπογράμμισε ότι, σύμφωνα με τη Eurostat, οι συνολικές μεταβιβάσεις προς τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης από άλλους τομείς της γενικής κυβέρνησης ανήλθαν σε 7,1% του ΑΕΠ το 2015, έναντι 3,3% του ΑΕΠ κατά μέσο όρο στη ζώνη του ευρώ. Όπως είπε, το ασφαλιστικό σύστημα παραμένει δαπανηρό, καθώς οι μεταβιβάσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό προς τα ασφαλιστικά ταμεία/ΕΦΚΑ ανήλθαν σε 7,6% του ΑΕΠ το 2016 και αναμένεται να φθάσουν το 9,9% του ΑΕΠ το 2017, καθώς οι συντάξεις του Δημοσίου παρέχονται πλέον και αυτές από τον ΕΦΚΑ, στοιχείο που ισοδυναμεί με περισσότερο από το 1/3 των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού το 2017.

«Το σύστημα δεν μπορεί πλέον να αυτοχρηματοδοτηθεί μέσω αύξησης των εισφορών. Οι υψηλές εισφορές κοινωνικής ασφάλισης αυξάνουν τον έμμεσο φορολογικό συντελεστή επί της εργασίας και οδηγούν σε μείωση του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα», πρόσθεσε ο κ. Στουρνάρας.

Αναφερόμενος στις ασφαλιστικές μεταρρυθμίσεις των προηγούμενων ετών, ο διοικητής της ΤτΕ παρατήρησε πως αυτές «κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, αυτές οι μεταρρυθμίσεις δεν εφαρμόστηκαν πιστά: ο ενιαίος τύπος υπολογισμού για τις κύριες συντάξεις και ο κανόνας μηδενικού ελλείμματος των επικουρικών ταμείων δεν εφαρμόστηκαν όπως είχε σχεδιαστεί. Οι μειώσεις των συντάξεων (που αναμενόταν να οδηγήσουν σε ακαθάριστη εξοικονόμηση δαπανών ύψους 2¼% του ΑΕΠ) κρίθηκαν αντισυνταγματικές με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας το 2015. Οι αυξήσεις στα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης δεν είχαν ουσιαστικό αποτέλεσμα, καθώς διάφορες ευνοϊκές ρυθμίσεις επέτρεπαν στους ασφαλισμένους να κάνουν χρήση επιλογών πρόωρης συνταξιοδότησης υπό το προϊσχύσαν καθεστώς. Κατά συνέπεια, παρατηρήθηκε ένα μαζικό κύμα πρόωρων συνταξιοδοτήσεων στην προσπάθεια των εργαζομένων να επωφεληθούν από τους παλαιότερους, πιο γενναιόδωρους κανόνες».

JOHN ANDREWS, Consultant Editor, The Economist

«Πριν από 20 χρόνια δεν υπήρχαν προκλήσεις όπως, για παράδειγμα, οι κυβερνο-επιθέσεις. Πώς διαχειρίζεσαι άραγε τέτοια ρίσκα; Την ίδια ώρα, παραμένει χρέος των κυβερνήσεων να φροντίζουν για την κοινωνική ασφάλιση, ένδειξη κάθε πολιτισμένης κοινωνίας, συν τοις άλλοις, με τη συνδρομή του ιδιωτικού τομέα», ανέφερε μεταξύ άλλων ο consultant editor του TheEconomistκαι John Andrews, θέτοντας το πλαίσιο των εργασιών του1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου με τίτλο « Η μεταμόρφωση της ελληνικής οικονομίας και ο ρόλος της ασφαλιστικής αγοράς», που διεξάγεται στην Αθήνα, με Ιδρυτικό Χορηγό την Εθνική Ασφαλιστική.

 

ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΣΑΡΔΕΛΗΣ, Πρόεδρος Δ.Σ. της Εθνικής Ασφαλιστικής

Την πρόταση της ασφαλιστικής αγοράς για ένα σύστημα τριών πυλώνων, επανέφερε από το βήμα του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economistο πρόεδρος Δ.Σ. της Εθνικής Ασφαλιστικής Χριστόφορος Σαρδελής. Ειδικότερα, μίλησε για την ανάγκη να εισαχθεί ένα νέο μοντέλο, με πρώτο το δημόσιο ασφαλιστικό σε διανεμητική βάση, δεύτερο τα επαγγελματικά ταμεία σε κεφαλαιοποιητική και τρίτο την ιδιωτική ασφάλιση σε προαιρετική βάση αλλά με κάποια φορολογικά κίνητρα. «Οι τρεις αυτοί πυλώνες μαζί θα πρέπει να στοχεύουν σ’ ένα ποσοστό αναπλήρωσης εισοδήματος της τάξης του 80%, αλλά πρέπει να σχεδιαστούν μαζί, στη βάση της συμπληρωματικότητας», σημείωσε ο κ. Σαρδελής.

Στο πλαίσιο αυτό, επεσήμανε ότι, στον αντίποδα, η κυβέρνηση επιμένει σε ένα σύστημα ουσιαστικά ενός και μόνο πυλώνα, διανεμητικού χαρακτήρα, εγγυημένων παροχών και με μέσο ποσοστό αναπλήρωσης γύρω στο 80% «με βασικό επιχείρημα ότι αυτό προτιμά το εκλογικό σώμα».

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι σ’ ένα διανεμητικό σύστημα οι εισφορές πληρώνουν κυρίως τις τρέχουσες συντάξεις και, ως εκ τούτου, δεν συνιστούν αποταμίευση και δεν διαφέρουν από τους υπόλοιπους φόρους. Συνεπώς, σε συνθήκες που η ανεργία καλπάζει, το πιο παραγωγικό τμήμα του εργατικού δυναμικού μεταναστεύει και οι μισθοί συρρικνώνονται, ένα τέτοιο σύστημα αυτοϋπονομεύεται.

Μεταξύ άλλων, ο κ. Σαρδελής παρατήρησε ότι στην Ελλάδα «αποφεύγουμε συστηματικά να πούμε πως θα στηριχθούν τα μελλοντικά εισοδήματα, ώστε να υπάρχουν περιθώρια μεταβιβάσεων στους οικονομικά μη ενεργούς χωρίς να προκληθούν κοινωνικές εντάσεις».


PETERBOFINGER, Μέλος του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων της γερμανικής κυβέρνησης, καθηγητής νομισματικής πολιτικής και διεθνών οικονομικών του Πανεπιστημίου του Würzburg

Την άποψη ότι, «σε αυτούς τους σκοτεινούς καιρούς» για την ιστορία της Ευρώπης, χρειάζεται μια επεκτακτική μακροοικονομική πολιτική εξέφρασε από το βήμα του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economistο Peter Bofinger, μέλος του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων της γερμανικής κυβέρνησης και καθηγητής νομισματικής πολιτικής και διεθνών οικονομικών του Πανεπιστημίου του Würzburg.

Στο πλαίσιο αυτό, επέκρινε τις επιλογές της Ευρωζώνης κατά τη διαχείριση της κρίσης, όπως είπε, σε αντιδιαστολή με τις ΗΠΑ και τη Βρετανία.

Ο κ. Bofinger σημείωσε ότι η ΕΚΤ καθυστέρησε να προβεί στην πολιτική μείωσης των επιτοκίων. Πρόσθεσε, πάντως, ότι μετά το 2013 η Ευρωζώνη έβαλε «φρένο» στη δημοσιονομική προσαρμογή, δηλαδή στη λιτότητα, εκτός από την περίπτωση της Ελλάδας, για την οποία εξέφρασε την άποψη ότι θα πρέπει «πρώτα να αναπτυχθεί και μετά να προσαρμοστεί».

Ο ίδιος εξήγαγε το συμπέρασμα ότι το καλύτερο πολιτικό σενάριο για την Ευρώπη θα ήταν η εκλογή του Εμμανουέλ Μακρόν στη Γαλλία αλλά και του Μάρτιν Σουλτς στη Γερμανία. «Είναι αρκετά Ευρωπαίοι για να μπορούν να δουν ότι αυτό που χρειάζεται δεν είναι η προσκόλληση σε αυθαίρετους δημοσιονομικούς κανόνες αλλά η ενίσχυση της οικονομίας, ώστε να σταματήσουμε την ευρωπαϊκή αποσύνθεση», υποστήριξε ο κ. Bofinger.

ASA JOHANSSON,Υποδιευθύντρια τομέα μελετών χωρών, τμήμα οικονομικών του ΟΟΣΑ

Τη διεθνή προοπτική βασικών τάσεων στις συντάξεις παρέθεσε η υποδιευθύντρια του τομέα μελετών χωρών του τμήματος οικονομικών του ΟΟΣΑ Asa Johansson, η οποία από το βήμα του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economist μίλησε για ραγδαία γήρανση του πληθυσμού παγκοσμίως, γεγονός το οποίο ασκεί πιέσεις στις δημόσιες δαπάνες.

Η κ. Johansson σημείωσε ότι τα ποσοστά αναπλήρωσης στην Ελλάδα είναι «σχετικά γενναιόδωρα» και μίλησε ευρύτερα για την ανάγκη περαιτέρω μεταρρυθμίσεων στο ελληνικό σύστημα.

Η ίδια πρόσθεσε ότι η πραγματική ηλικία συνταξιοδότησης είναι σχετικά χαμηλή διεθνώς.

ΠΛΑΤΩΝ ΤΗΝΙΟΣ, Οικονομολόγος και επίκουρος καθηγητής Πανεπιστημίου Πειραιώς

Την άποψη ότι τα διλήμματα τα οποία αντιμετωπίζει το ελληνικό συνταξιοδοτικό σύστημα είναι ένας μικρόκοσμος των προβλημάτων που θα αντιμετωπίσουν όλες οι βιομηχανικές χώρες τις επόμενες δεκαετίες εξέφρασε κατά την εισήγησή του στο 1ο Ασφαλιστικό Συνέδριο του Economist ο οικονομολόγος και επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιώς Πλάτων Τήνιος.

Όπως είπε, η οικονομία και το συνταξιοδοτικό σύστημα δεν είναι ανεξάρτητες παράμετροι· «Οι συντάξεις ήταν κυρίως υπεύθυνες για την κρίση στην Ελλάδα, οι συντάξεις είναι που και τώρα εμποδίζουν την έξοδο από την κρίση. Και στις δύο περιπτώσεις τα αίτια βρίσκονται στα χαρακτηριστικά που καθιστούν τις συντάξεις παρόμοιες με το εθνικό χρέος».

Ο κ. Τήνιος μίλησε για την ανάγκη οι συντάξεις να επιφέρουν λιγότερο βάρος στη μελλοντική παραγωγή, υπογραμμίζοντας ότι αυτό δεν είναι απλώς ζήτημα περιορισμού δαπανών αλλά και εξεύρεσης τρόπων διαμοιρασμού των βαρών κατά μήκος της κοινωνίας· «Στο πλαίσιο αυτό, για την εξεύρεση ενός νέου μοντέλου σύμπραξης δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, έχουν πολλά να προσφέρουν, ιδίως, ο χρηματοοικονομικός τομέας και η ασφάλιση».

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ, Υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης

«Προσδοκούμε σε μια αλλαγή των ηγετών της Ε.Ε. για να έχουμε μέτρα ανάπτυξης και στην Ελλάδα», δήλωσε στην ομιλία που παρέθεσε στο πλαίσιο διεξαγωγής του1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economistο υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Αναστάσιος Πετρόπουλος.

Όπως είπε, θα πρέπει να υπάρξουν μέτρα και πολιτικές ενίσχυσης της υποστήριξης του δημόσιου μέρους της οικονομίας, προκειμένου να αναπτυχθεί ο ιδιωτικός τομέας, «ο οποίος ήδη από το 2009 έδειχνε όχι σημάδια κόπωσης αλλά σημάδια κατάρρευσης».

Ο κ. Πετρόπουλος ανέφερε ότι τον Φεβρουάριο του 2017, «αντί για προϋπολογισμένο έλλειμμα άνω των 100 εκατ. ευρώ, σημειώσαμε πλεόνασμα  50 εκατ. ευρώ, δηλαδή μια επιτυχία περίπου στα 150 εκατ. ευρώ εξοικονόμησης για το Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης».

Ο ίδιος υποστήριξε πως «μολονότι μειώθηκαν οι εισφορές, τα έσοδα φαίνεται να αυξάνονται στον χώρο των ασφαλισμένων ελεύθερων επαγγελματιών και επιστημόνων, διότι έφεραν ακόμα περισσότερο τους ασφαλισμένους εντός του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης οι οποίοι απείχαν λόγω των υψηλών εισφορών».

Γιάννης Βρούτσης, Βουλευτής, τομεάρχης Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης της Νέας Δημοκρατίας

«Το ασφαλιστικό σύστημα αυτοϋπονομεύεται μέσα από τις εξοντωτικές εισφορές», τόνισε από το βήμα του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economistστην Αθήνα ο βουλευτής και τομεάρχης Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Βρούτσης, μιλώντας για την ανάγκη άμεσης διόρθωσης. Κυρίως, όπως είπε, μέσα από τους συντελεστές αναπλήρωσης, «οι οποίοι δημιουργούν τροχοπέδη στο ίδιο το σύστημα μελλοντικά και δεν υπάρχει κίνητρο μετά τα 20-25 χρόνια να συμμετέχεις σε αυτό».

Σύμφωνα με τον κ. Βρούτση, το ασφαλιστικό σύστημα «συντηρεί παθογένειες και ανισότητες μέσω του νέου μαθηματικού τύπου που έφερε η κυβέρνηση με τροπολογία στη Βουλή, ο οποίος δημιουργεί τρεις ταχύτητες καταβολής συντάξεων: αυτών που ίσχυαν μέχρι τον νόμο Κατρούγκαλου, αυτών από τον νόμο Κατρούγκαλου μέχρι το 2021 και αυτών από το 2012 και μετά».

Ο ίδιος κατηγόρησε την κυβέρνηση για «παραποίηση της αλήθειας» στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης για τη δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος, καθώς «ο κατώτατος  μισθός στην Ελλάδα, που είναι πλέον ψηφισμένος νόμος που δεν εφαρμόζεται, λειτουργεί και με το πλαίσιο των συλλογικών διαπραγματεύσεων», αρκεί να λαμβάνεται υπόψη η δυναμική της οικονομίας· «Φορείς όπως η Τράπεζα της Ελλάδος, το ΙΟΒΕ και το ΚΕΠΕ θα πρέπει να δίνουν στοιχεία στους κοινωνικούς εταίρους για τη διαμόρφωση του κατώτατου μισθού, μια δομική αλλαγή την οποία δεν υπερασπίζεται και δεν εφαρμόζει η κυβέρνηση».

Αναφορικά με την επέκταση των κλαδικών συμβάσεων, σημείωσε ότι «με βάση το 2ο Μνημόνιο επανέρχονται όταν αυτό ολοκληρωθεί» και πως η κυβέρνηση επιχειρεί να παρουσιάσει ως επιτυχία «κάτι το οποίο είναι ήδη ψηφισμένο».

 

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ, Πρόεδρος, «ΔΙΚΤΥΟ» για τη μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη, πρώην Ευρωπαίος Επίτροπος και πρώην υπουργός Ανάπτυξης

«Aν δει κανείς την πορεία της χώρας από το 2000 μέχρι το 2015, θα διαπιστώσει ότι για το ασφαλιστικό δόθηκαν 220 δισ. από τον κρατικό προϋπολογισμό, τα οποία αντιστοιχούν σε ποσοστό πολύ υψηλότερο από το χρέος της χώρας», υπογράμμισε κατά την εισήγησή της στο 1ο Ασφαλιστικό Συνέδριο του Economistη πρόεδρος του «ΔΙΚΤΥΟΥ» για τη μεταρρύθμιση στην Ελλάδα και την Ευρώπη και πρώην υπουργός Ανάπτυξης Άννα Διαμαντοπούλου, τονίζοντας ότι τα ελλείμματα που καλύφθηκαν στο ασφαλιστικό από την κρατική χρηματοδότηση αντιπροσώπευαν  το 83% της αύξησης του χρέους.

«Το ότι δεν λύσαμε το ασφαλιστικό μας ήταν βασική αιτία της χρεοκοπίας. Το καταλαβαίνουμε αυτό; Το αποδεχόμαστε αυτό; Να λοιπόν μια βασική, η πλέον βασική, διαρθρωτική αλλαγή στην οποία πρέπει να συναινέσουμε στην Ελλάδα», πρόσθεσε η κ. Διαμαντοπούλου.

Η ίδια έκανε λόγο για «αδικία σε βάρος των νέων γενεών», σημειώνοντας ότι 100.000 νέοι επαγγελματίες έκλεισαν τα βιβλία τους και πιθανότατα βρίσκονται σήμερα στην παραοικονομία, καθώς «δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν το θέμα των τεράστιων ασφαλιστικών εισφορών».

«Δεν γίνεται άνθρωποι που έχουν 20 χρόνια εργάσιμου βίου να έχουν ίδια σύνταξη με ανθρώπους που έχουν 40 χρόνια εργάσιμου βίου», ανέφερε μεταξύ άλλων η κ. Διαμαντοπούλου, η οποία επεσήμανε αφενός ότι 2,65 εκατ. συνταξιούχοι καλούνται να ζήσουν από 3,66 εκατ. εργαζόμενους, αφετέρου ότι ο μέσος όρος των συντάξεων είναι υψηλότερος από το εισόδημα των εργαζομένων.

 

Δημήτριος Μαζαράκης, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος
«Το ασφαλιστικό σύστημα στη χώρα πρέπει να αλλάξει, γρήγορα και ριζικά» διεμήνυσε από το βήμα του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economistο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος Δημήτριος Μαζαράκης, ο οποίος περιέγραψε παθογένειες της ελληνικής πραγματικότητας στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης, όπως τα υψηλά ποσοστά αναπλήρωσης, ο κατακερματισμός, οι πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και οι πιεστικές δημογραφικές εξελίξεις.

Όπως είπε, η σχέση εργαζομένων προς συνταξιούχους έχει επιδεινωθεί δραματικά: Για να συντηρηθεί ένας συνταξιούχος, απαιτούνται οι εισφορές 10 εργαζομένων, ωστόσο, υπάρχουν οι εισφορές μόλις 1,7 εργαζομένων.

Ο ίδιος μίλησε για έναν «φαύλο κύκλο» φόρων και εισφορών – μείωσης συντάξεων, υπογραμμίζοντας πως «όσο καθυστερούμε, το βάρος της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης γίνεται όλο και πιο μεγάλο».

ΕΦΗ ΚΟΥΛΟΥΡΙΔΗ, Αssociate partner, McKinsey & Company, Ελλάδα
H εισαγωγή ενός επαγγελματικού συνταξιοδοτικού πλαισίου θα είναι τελικά αναπόφευκτη για τη συμπλήρωση των δημοσίων συντάξεων, υπογράμμισε κατά την παρουσίασή της στο 1ο Ασφαλιστικό Συνέδριο τουEconomistη Έφη Κουλουρίδη, associatepartnerτης McKinsey&CompanyΕλλάδος.

Η ίδια επεσήμανε ότι ο σχεδιασμός ενός συστήματος στον Πυλώνα ΙΙ του ασφαλιστικού συστήματος θα πρέπει να βασιστεί στη διεθνή εμπειρία, αλλά και να προσαρμοστεί.

Όπως είπε, παρά την αξιοσημείωτη πρόοδο στο σύστημα, παραμένουν οι πιέσεις στη βιωσιμότητα των δημοσίων συντάξεων, εν μέσω μείωσης των δαπανών για συντάξεις αλλά και μείωσης του ΑΕΠ.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΜΠΟΥΡΛΟΣ, Δικηγόρος, Δημήτριος Μπούρλος και Συνεργάτες
Στην Ελλάδα ανά τριετία ή τετραετία είχαμε και μια νέα τροποποίηση του ασφαλιστικού νόμου, όπως και τη διαπίστωση ότι χρειαζόταν ακόμη μία παρέμβαση, σχολίασε χαρακτηριστικά στο πλαίσιο του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economistο δικηγόρος Δημήτριος Μπούρλος, συμπεραίνοντας ότι οι παρεμβάσεις οι οποίες υλοποιούνταν κάθε φορά δεν ήταν αυτές που χρειαζόταν το σύστημα.

Όπως φαίνεται, θα χρειαστούν νέες παρεμβάσεις στις συντάξεις, όπως η κατάργηση της προσωπικής διαφοράς που ζητείται από το εξωτερικό, επεσήμανε ο κ. Μπούρλος.

Ο ίδιος μίλησε για την ανάγκη αύξησης του ΑΕΠ και της απασχόλησης, καθώς και ανανέωσης του δημογραφικού σώματος της χώρας, υπό την επισήμανση ότι για το 2050 η Eurostat προβλέπει 8,5 εκατ. πληθυσμό στην Ελλάδα.

Στη συνέχεια, ο διοικητής της ΤτΕ στάθηκε στην παράμετρο της ιδιωτικής ασφάλισης, η οποία κατά τη γνώμη του θα μπορούσε να αναλάβει έναν αυξημένο ρόλο ως φορέας διαχείρισης ΙΕΣΠ συνεισφέροντας την τεχνογνωσία και την εμπειρία που διαθέτει -σε θέματα όπως η ανάληψη ασφαλιστικών κινδύνων, η είσπραξη των εισφορών, η καταβολή των παροχών, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση επενδύσεων με τρόπο που λαμβάνεται υπόψη η δομή των υποχρεώσεων- και παρέχοντας αναλογιστικές και λογιστικές υπηρεσίες.

Για το ελληνικό σύστημα υγείας, παρατήρησε ότι  δεν είναι ρεαλιστικό – και ίσως είναι αδύνατον – οι δομές να επιδιώκουν να προσφέρουν «κάθε δυνατή ιατρική περίθαλψη σε όλους», προσθέτοντας ότι τα συστήματα υγείας, καθώς χρηματοδοτούνται από δημόσιους πόρους που αναγκαστικά συρρικνώνονται, αναπόφευκτα ο ιδιωτικός τομέας διαδραματίζει ολοένα και σημαντικότερο ρόλο στην κάλυψη των αναγκών των πολιτών για υπηρεσίες υγείας.

«Πιστεύω ότι οι Έλληνες πολίτες θα ωφεληθούν από την εισαγωγή ενός εθνικού δημόσιου καθολικού συστήματος υγείας που να καλύπτει τις “ανάγκες” του πληθυσμού και να αφήνει τη χρηματοδότηση και την κάλυψη των “επιθυμιών” του πληθυσμού σε μια επαρκώς ρυθμιζόμενη αγορά ιδιωτικής ασφάλισης υγείας. Αν επιτύχουμε συναίνεση κατ’ αρχήν εννοιολογικά πάνω σε ένα τέτοιο σύστημα υγείας δύο βαθμίδων, το επόμενο βήμα θα είναι να συμφωνήσουμε σχετικά με τη διαφοροποίηση μεταξύ “αναγκών” και “επιθυμιών”», σημείωσε ο κ. Στουρνάρας.

Παράλληλα, αφού αναφέρθηκε στα «προφανή οφέλη» ενός συστήματος επαγγελματικής ασφάλισης, παρατήρησε ότι η ισχύουσα νομοθεσία δεν αναγνωρίζει την ελληνική οικονομική πραγματικότητα, καθώς η δημιουργία ταμείου επαγγελματικής ασφάλισης είναι ιδιαίτερα επαχθής οικονομικά ακόμη και για τους μεγαλύτερους εργοδότες, πόσο μάλλον για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας· «η επικείμενη ενσωμάτωση της νέας οδηγίας της ΕΕ, ΙΕΣΠ II, στην ελληνική έννομη τάξη αποτελεί ευκαιρία για μια νέα μεταμόρφωση».

Συμπερασματικά, ο διοικητής της ΤτΕ ανέφερε χαρακτηριστικά πως το κράτος δεν θα πρέπει να επιμένει να διατηρεί το μονοπώλιο των συνταξιοδοτικών παροχών, οι εργοδότες θα πρέπει να πάψουν να παρερμηνεύουν το ρόλο τους και θα πρέπει να κατανοήσουν ότι οφείλουν να παρέχουν ασφάλεια στους υπαλλήλους τους όχι μόνο κατά τη διάρκεια της απασχόλησής τους, αλλά και πέραν αυτής και κυρίως μετά τη συνταξιοδότησή τους, και οι πολίτες δεν θα πρέπει να ξεχνούν το ρόλο που διαδραματίζουν οι προσωπικές αποταμιεύσεις τους για τη δική τους οικονομική ασφάλεια μετά τη συνταξιοδότηση.

László Andor, πρώην Ευρωπαίος Επίτροπος Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Κοινωνικής Ένταξης

Τον ρόλο των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, σε συνδυασμό με το εν εξελίξει επενδυτικό Σχέδιο Γιούνκερ, ανέπτυξε ο πρώην Ευρωπαίος Επίτροπος Απασχόλησης, Κοινωνικών Υποθέσεων και Κοινωνικής Ένταξης Laszlo Andorκατά τη διάρκεια του επίσημου γεύματος του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economist με Ιδρυτικό Χορηγό την Εθνική Ασφαλιστική.

Ο πρώην Επίτροπος ανέλυσε τις προοπτικές στην προώθηση των επενδύσεων και κατ’ επέκταση στην ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης στην επικράτεια της Ε.Ε. Στο πλαίσιο αυτό, επεσήμανε 4 στόχους, τους οποίους διατύπωσε ως εξής:

 

  • Να παρέχουμε πρόσθετο κεφάλαιο για επενδύσεις.
  • Να αναπτύξουμε νέες δεξιότητες υλοποίησης και ανάπτυξης του κεφαλαίου, υπό την έννοια ότι ο δυτικός τομέας ήξερε πολύ περισσότερα πράγματα για τις επενδύσεις σε σχέση με τον δημόσιο τομέα.
  • Να παράσχουμε προστιθέμενη αξία στον καταναλωτή και στο δημόσιο τομέα συνολικά. Τι σημαίνει αυτό; •Ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών και των μηχανισμών που θα τίθενται σε λειτουργία.
  • Να προσδιοριστούν καλύτερα οι ανάγκες και η βέλτιστη χρήση των διαθεσίμων πόρων.

Αναφερόμενος στις βασικές αρχές που κατά τη γνώμη του θα πρέπει να διέπει τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, τόνισε ότι θα πρέπει να επικεντρωθεί κανείς στο λεγόμενο value for money, δηλαδή στην αξία των χρημάτων του. Επίσης, υπογράμμισε τη σημασία της διαχείρισης του κινδύνου και της δίκαιης κατανομής του κινδύνου μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Παράλληλα, έκρινε σημαντική παράμετρο τα πρότυπα επιδόσεων, προκειμένου να διατηρηθεί ο ανταγωνισμός σε υψηλό επίπεδο.

«Η πρώτη αποχώρηση κράτους – μέλους, αυτή της Μεγάλης Βρετανίας, μετά το δημοψήφισμα του προηγούμενου έτους, ήταν κάτι που μας οδήγησε στην Ευρώπη να σκεφτούμε ότι η διαδρομή αυτή θα είναι μια διαδικασία αμοιβαίας απώλειας και για το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και για την Ευρωπαϊκή Ένωση των «27». Όλοι έχουμε κάτι να χάσουμε», σημείωσε, αναφορικά με το Brexit ο κ. Andor.

Βασίλης Οικονόμου, Bουλευτής Eπικρατείας, Yπεύθυνος Tομέα Yγείας της Νέας Δημοκρατίας
Πέντε άξονες – προτεραιότητες της αξιωματικής αντιπολίτευσης για το εθνικό σύστημα υγείας παρουσίασε μέσω ομιλίας που παρέθεσε στο πλαίσιο του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economistο βουλευτής Επικρατείας και υπεύθυνος του τομέα Υγείας της Νέας Δημοκρατίας Βασίλης Οικονόμου.

Ειδικότερα, αναφέρθηκε στα εξής: Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, πολιτικές για τους χρόνια πάσχοντες, εφαρμογή του πλαισίου ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, αλλαγή του μοντέλου διοίκησης και διαχείρισης των νοσοκομείων, νέο πλαίσιο ψυχικής υγείας.

«Μπορούμε να κάνουμε πολύ πιο αποδοτικά και αποτελεσματικά τα 10 δις -από τα 16 δις- που διατίθενται σήμερα για την υγεία, σημείωσε ο κ. Οικονόμου.

Ο ίδιος τάχθηκε υπέρ της ελευθερίας επιλογής του χρήστη ανάμεσα σε διαφορετικούς παρόχους «με θεμιτό ανταγωνισμό που να προβαίνει σε όφελος του πολίτη και του ασφαλιστικού συστήματος».

 

Γιώργος Βελιώτης, Γενικός διευθυντής ασφαλίσεων ζωής και υγείας, Interamerican Ελλάδας, πρόεδρος, Ευρωπαϊκή Ασφαλιστική Επιτροπή Υγείας
«Το υφιστάμενο μοντέλο δεν είναι βιώσιμο», συμπέρανε μέσω της ομιλίας που παρέθεσε στο πλαίσιο διεξαγωγής του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economist ο γενικός διευθυντής ασφαλίσεων ζωής και υγείας της InteramericanΕλλάδος Γιώργος Βελιώτης, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι στην Ελλάδα οι πολίτες πληρώνουν δύο -μερικές φορές- τρεις φορές για το ίδιο πράγμα.

Ο ίδιος επεσήμανε ότι η ζήτηση για ιατροφαρμακευτικές υπηρεσίες θα συνεχίζει αυξανόμενη και πως η χρηματοδότηση στον συγκεκριμένο τομέα θα συνιστά μια πρόκληση. Στο πλαίσιο αυτό, εξέφρασε την εκτίμηση ότι το βάρος θα πρέπει να διαμοιραστεί.

Αναφερόμενος στις τάσεις οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη, μίλησε για πολίτες που αναζητούν καλύτερη ποιότητα στον ιδιωτικό τομέα και περισσότερη πρόσβαση στην πρωτοβάθμια φροντίδα. Διαπίστωσε δε αυξανόμενη ανάγκη για ιδιωτική ασφάλιση υγείας.

 

Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης, Καθηγητής χειρουργικής, Ohio State University, ΗΠΑ
Τις ευεργετικές επιπτώσεις από την εισαγωγή της τεχνολογίας στις χειρουργικές επεμβάσεις επεσήμανε από το βήμα του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου τουEconomistο καθηγητής χειρουργικής του OhioStateUniversityτων ΗΠΑ Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης.

Ειδικότερα, αναφέρθηκε στην εδραίωση της λαπαροσκοπικής χειρουργικής και επεκτάθηκε στα πλεονεκτήματα της ρομποτικής χειρουργικής, με βάση πρότυπα που έχουν καθιερωθεί στα ιατρικά συστήματα του εξωτερικού και δη των ΗΠΑ.

Όπως είπε, ο μοντέρνος τρόπος χειρουργείου συνεπάγεται λιγότερες λοιμώξεις, πιο γρήγορη επιστροφή του ασθενούς στην καθημερινότητα και χαμηλότερο συνολικό κόστος για το εθνικό σύστημα υγείας.

 

Λυκούργος Λιαρόπουλος, Ομότιμος καθηγητής Πολιτικής, Οργάνωσης και Οικονομικών της Υγείας του Πανεπιστημίου Αθηνών
«Το σύστημα αυτό δεν φτιάχνεται. Γκρεμίζεται και ξαναχτίζεται από την αρχή», ανέφερε χαρακτηριστικά από το βήμα του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου τουEconomistο ομότιμος καθηγητής Πολιτικής, Οργάνωσης και Οικονομικών της Υγείας του Πανεπιστημίου Αθηνών Λυκούργος Λιαρόπουλος.

Σύμφωνα με τον κ. Λιαρόπουλο, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής η οποία θα αποσκοπεί στην παροχή υπηρεσιών προς τους πολίτες «χωρίς να τους ταλαιπωρεί».

Όπως είπε, τα νοσοκομεία πρέπει να πάψουν να είναι χώρος υποδοχής ανθρώπων σε επείγουσα ανάγκη και η επείγουσα φροντίδα θα πρέπει να γίνεται σε αυτόματα τμήματα επειγόντων περιστατικών που θα λειτουργούν σε 24ωρη βάση.

Αναφορικά με το μοντέλο διοίκησης, ο κ. Λιαρόπουλος πρότεινε ένα επιτελικό υπουργείο 150 ατόμων που θα καθορίζει τις πολιτικές, θα βάζει στόχους και θα αξιολογεί τα αποτελέσματα. «Τα υπόλοιπα θα γίνονται απο τον ΕΟΠΥΥ», συμπλήρωσε ο κ. Λιαρόπουλος.

 

Ηρακλής Δασκαλόπουλος, μέλος Διοικητικού Συμβουλίου της Ένωσης Αναλογιστών Ελλάδος
«Στον μεγαλύτερο βαθμό οι παροχές που καλύπτονται από τα ιδιωτικά προγράμματα ασφάλισης υγείας είναι επικαλυπτόμενες με αυτές του δημόσιου συστήματος. Κατά συνέπεια ο ασφαλισμένος πληρώνει διπλά. Πληρώνει τόσο το δημόσιο σύστημα, ακόμη και αν δεν χρησιμοποιεί τις παροχές του, όσο και το ασφάλιστρο του συμβολαίου του», τόνισε κατά την εισήγησή του στο 1ο Ασφαλιστικό Συνέδριο του Economistο Ηρακλής Δασκαλόπουλος, μέλος του ΔΣ της Ένωσης Αναλογιστών Ελλάδος, κάνοντας αναφορά στο υφιστάμενο καθεστώς ασφάλισης.

«Γιατί το κάνει αυτό; Διότι επιθυμεί να έχει πρόσβαση στις ιδιωτικές μονάδες υγείας, κυρίως τα ιδιωτικά νοσοκομεία, οι οποίες προσφέρουν γενικά υψηλότερη ποιότητα υπηρεσιών, χωρίς να χρειαστεί να καταβάλει εξ ιδίων πόρων το σημαντικότατο κόστος που θα μπορούσε να απαιτηθεί για μία ενδεχόμενη νοσηλεία σε κάποια από αυτές», συνέχισε.

Ο ίδιος παρατήρησε ότι για την ιδιωτική ασφάλιση υγείας δεν υπάρχει κανένα φορολογικό ή άλλο κίνητρο αλλά αντιθέτως επιβάρυνση, καθώς στα ασφάλιστρα επιβάλλεται φόρος 15%. «Παρόλα αυτά ένα ποσοστό 10% περίπου του συνολικού πληθυσμού της χώρας διαθέτει πρόγραμμα ασφάλισης υγείας μέσω ατομικού ή ομαδικού συμβολαίου. Είναι αξιοσημείωτο μάλιστα, ότι ο κλάδος ασφάλισης υγείας είναι ο μοναδικός ασφαλιστικός κλάδος που δεν υποχώρησε κατά τη διάρκεια της κρίσης, αντίθετα είχε αύξηση, παρά τη σοβαρή συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών», συμπλήρωσε ο κ. Δασκαλόπουλος.

Στο πλαίσιο αυτό, εξέφρασε την εκτίμηση ότι, προκειμένου το σύστημα ασφάλισης υγείας να είναι βιώσιμο και ανθεκτικό στον χρόνο, επιβάλλεται να γίνει ένα ακόμη βήμα συνεργασίας, με την ανάληψη από την ιδιωτική ασφάλιση υγείας, ενός μέρους των παροχών που σήμερα αποδίδονται από τη δημόσια.  «Αυτό θα μπορούσε για παράδειγμα να γίνει με μικρή μείωση του ποσοστού συμμέτοχής της δημόσιας ασφάλισης σε κάποιες κατηγορίες δαπανών. Με αυτόν τον τρόπο θα γινόταν δυνατόν να μειωθεί η δημόσια δαπάνη υγείας χωρίς όμως να περιορισθούν οι υπηρεσίες προς τους ασφαλισμένους και χωρίς να αυξηθεί υπέρμετρα η συμμετοχή τους στο συνολικό κόστος, όπως έχει συμβεί τα τελευταία έτη», παρατήρησε ο κ. Δασκαλόπουλος.

Εύη Χατζηανδρέου, ειδική πολιτικών υγείας και πρώην υποδιοικητής του ΙΚΑ
Αναγκαιότητα χαρακτήρισε τις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα συμμετέχοντας στο 1ο Ασφαλιστικό Συνέδριο του Economistη ειδική πολιτικών υγείας και πρώην υποδιοικητής του ΙΚΑΕύη Χατζηανδρέου, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι η Ελλάδα μπορεί και προλαβαίνει να ανακάμψει, αρκεί να το θελήσει.

«Εφαρμογή, εφαρμογή, εφαρμογή», είπε χαρακτηριστικά, προτρέποντας για την υλοποίηση στην πράξη αναγκαίων παρεμβάσεων, όπως είπε, κόντρα σε αγκυλώσεις, δογματισμούς, εμμονές και προκαταλήψεις.

David Sislen, Practice manager, urban and disaster risk management, Europe and central Asia, ΠαγκόσμιαΤράπεζα

Τη συνδρομή της Παγκόσμιας Τράπεζας μετά από αίτημα της Θεσσαλονίκης για βελτίωση της αστικής ανθεκτικότητας, περιέγραψε κατά την εισήγησή του στο 1ο Ασφαλιστικό Συνέδριο του Economistουψηλόβαθμος εκπρόσωπος της Παγκόσμιας Τράπεζας David Sislen. Όπως είπε, μέσα από τη συνέργεια με το Ίδρυμα Rockfeller, η πόλη ολοκλήρωσε την πρώτη φάση μελέτης η οποία εντοπίζει μια σειρά δυνητικών κινδύνων φυσικών καταστροφών ή «σοκ», μεταξύ των οποίων σεισμοί, περι-αστικές δασικές πυρκαγιές, κύματα καύσωνα, περιστατικά ατμοσφαιρικής ρύπανσης και μια σειρά «πιέσεων», όπως η ανεργία, η γήρανση υποδομών και κινητικότητας, η πρόσβαση στην υγεία και η ανεπαρκής ενσωμάτωση στον σχεδιασμό.

Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Sislen, η Παγκόσμια Τράπεζα θα υποστηρίξει τη συνεργασία της πόλης με το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού με στόχο την ιεράρχηση μητροπολιτικών επενδύσεων για την πρόσβαση στα Τομεακά Επιχειρησιακά Προγράμματα των Διαρθρωτικών Ταμείων και Επενδυτικών Κεφαλαίων της ΕΕ.

Ευρύτερα, ο κ. Sislen παρέθεσε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία έως το 2030 περί τα 325 εκατ. φτωχού πληθυσμού αναμένεται να ζήσουν στις 49 πιο επιρρεπείς σε κινδύνους χώρες. Στο πλαίσιο αυτό, τόνισε ότι η οικονομική ανάπτυξη, η ταχεία αστικοποίηση, η δημογραφική ανάπτυξη και η κλιματική αλλαγή αναμένεται να επιδεινώσουν τις συνέπειες.

Οι οικονομικές απώλειες από φυσικές καταστροφές αγγίζουν σήμερα τα 150-200 δισ. δολάρια ετησίως, ποσό δεκαπλάσιο σε σύγκριση με τη δεκαετία του 1980.

Χάρης Θεοχάρης, Ανεξάρτητος Βουλευτής

«Το ελληνικό δημόσιο έχει ακόμη αρκετά προβλήματα άλυτα σε σχέση με τις κυβερνο-επιθέσεις αλλά και με τα θέματα ασφάλειας δεδομένων. Δυστυχώς, το ίδιο συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό και με τον ιδιωτικό τομέα», συμπέρανε κατά την ομιλία που παρέθεσε στο πλαίσιο πραγματοποίησης του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economistο ανεξάρτητος βουλευτής Χάρης Θεοχάρης, φέρνοντας ως παράδειγμα το γεγονός ότι «η οδηγία της ΕΕ για τον γενικό κανονισμό προστασίας δεδομένων δεν έχει ακόμα ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο».

Ο κ. Θεοχάρης επεσήμανε την επιτακτική σημασία ανάπτυξης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στην Ελλάδα, ένα θέμα «για το οποίο έχουν ακουστεί πολλά, αλλά έχουν γίνει λίγα». Στο πλαίσιο αυτό, προέτρεψε για την ενοποίηση ΑΜΚΑ, ΑΦΜ και άλλων αριθμών ταυτοποίησης, τη δημιουργία ηλεκτρονικής ταυτότητας, καθώς και την αυτοματοποίηση της επικοινωνίας και της ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των υπηρεσιών και του ιδιωτικού τομέα.

«Η κατάργηση της επαφής κράτους – πολίτη είναι σήμερα λίγα μόνο από τα ζητούμενα ενός ευρύτατου προγράμματος ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που θα αναθεμελιώσει τον δημόσιο τομέα στη χώρα μας και θα μετατρέψει την ανάπτυξη από μια κενή περιεχομένου λέξη σε μια ατμομηχανή ευημερίας και προόδου», σημείωσε ο κ. Θεοχάρης.

Αναφερόμενος ευρύτερα στο διεθνές περιβάλλον, παρατήρησε ότι «λαϊκισμός, τρομοκρατία και κυβερνο-τρομοκρατία συνιστούν ένα εξαιρετικά αποσταθεροποιητικό μίγμα για την πολιτική πραγματικότητα των φιλελεύθερων κοινοβουλευτικών συστημάτων».

 

Σταύρος Κωνσταντάς, Aναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Ασφαλιστικής

«Mέσα στα επόμενα χρόνια η τεχνολογία θα παρέχει άνευ προηγουμένου ευκαιρίες για καινοτομία και ανεπανάληπτες δυνατότητες για να δώσουμε υπεραξία στις υπηρεσίες μας και να εισπράξουμε αφοσίωση από τους πελάτες μας», υπογράμμισε από το βήμα του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του EconomistoΑναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Ασφαλιστικής Σταύρος Κωνσταντάς, ο οποίος μίλησε για ευκαιρίες, που μέσα από σωστές πρακτικές θα οδηγήσουν τον κλάδο «να επανακτήσει και να ενδυναμώσει την αξιοπιστία του στην κοινωνία των πολιτών».

Ο κ. Κωνσταντάς επεσήμανε ότι ο ρόλος του ασφαλιστικού τομέα «θα αποδειχθεί κρίσιμος σε 5 καίριους τομείς»:

 

 

  1. Στη διασφάλιση της επάρκειας κεφαλαίων

 

  1. Στη χρηματοδότηση των υποδομών

 

  1. Στη στήριξη και σταθεροποίηση της οικονομίας

 

  1. Στη προστασία των κεφαλαίων

 

  1. Στη μεγιστοποίηση της εξαγωγικής δραστηριότητας

 

Αναφερόμενος μεταξύ άλλων στην παράμετρο των εν εξελίξει οικονομικών μεταβολών, ο κ. Κωνσταντάς σημείωσε ότι το περιβάλλον των χαμηλών επιτοκίων που αναδύθηκε από την οικονομική κρίση δείχνει να είναι περισσότερο μόνιμο, παρά προσωρινό, οδηγώντας σε επαναπροσδιορισμό της επενδυτικής βάσης των ασφαλιστικών εταιρειών αλλά και των μακροπρόθεσμης διάρκειας προϊόντων που αγοράζουν οι καταναλωτές.

Σταύρος Κρασαδάκης, Διευθύνων σύμβουλος της SingularLogic

Σήμερα, σωρεία συσκευών που έχουμε πάνω μας καθημερινά καταγράφουν δεδομένα τα οποία αποστέλλονται, και είναι ζήτημα χρόνου τα συμβόλαια ασφάλισης υγείας να γίνονται με τη χρήση αυτών των δεδομένων, υπογράμμισε σε εισήγηση που παρέθεσε στο 1ο Ασφαλιστικό Συνέδριο του Economistο διευθύνων σύμβουλος της SingularLogicΣταύρος Κρασαδάκης.

Ωστόσο, συμπλήρωσε, έχει αρχίσει και χάνεται αυτό που λέμε ατομικότητα και δυνατότητα διασφάλισης προσωπικών δεδομένων. «Αυτό που ονομάζουμε ιδιωτικότητα, μάλλον έχει πάει περίπατο», είπε χαρακτηριστικά.
Στο πλαίσιο αυτό, μίλησε για την ανάγκη ενός επαρκούς κανονιστικού πλαισίου προστασίας δεδομένων.

 

Stefano Bellandi, EMEA insurance core transformation leader, PwC

«O ανταγωνισμός μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών μετακινείται από την καθαρά προϊόντικη προσέγγιση σε όλα τα άλλα παράπλευρα στοιχεία με στόχο να προωθήσουν μια ‘εμπειρία’», ανέφερε χαρακτηριστικά από το βήμα του  1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economist ο Stefano Bellandi, EMEA insurance core transformatiοn leader της PwC.

Όπως είπε, σε αυτήν τη νέα εποχή της διασυνδεσιμότητας ξεθωριάζει η παραδοσιακή διαχωριστική γραμμή, καθώς νέοι παίκτες και τεχνολογικές εξελιξεις αλληλεπιδρούν με τους ασφαλιστικούς οργανισμούς και είναι σε θέση πλέον να έχουν πληροφορίες και εργαλεία ανάλυσης αυτών που τους καθιστούν ιδανικούς αξιολογητές κινδύνου – ίσως και καλύτερους από τις ασφαλιστικές εταιρείες. 

Σε αυτόν τον κόσμο, οι ασφαλιστικές εταιρείες πρέπει να αναθεωρήσουν τη στρατηγική τους και να εστιάσουν στην εμπειρία του πελάτη και στο καινούριο οικοσύστημα της διασυνδεσιμότητας, συμπλήρωσε ο κ. Bellandi.

Ζακ Σούσσης, Σύμβουλος ζωής και συντάξεων

Γνώση, οργάνωση, δραστηριότητα και θετικό τρόπο σκέψης, θα πρέπει να έχει ο καλός ασφαλιστικός σύμβουλος, σύμφωνα με τον σύμβουλο ζωής και συντάξεων Ζακ Σούση, ο οποίος παρέθεσε ομιλία στο 1ο Ασφαλιστικό Συνέδριο του Economistμε τίτλο «Η μεταμόρφωση της ελληνικής οικονομίας και ο ρόλος της ασφαλιστικής αγοράς».

Όπως είπε, η υποστήριξη της εταιρείας και του διευθυντή γραφείου είναι απαραίτητες, ώστε ο ασφαλιστικός σύμβουλος να γίνεται καλύτερος, αλλά και να αφιερώνει τον περισσότερο χρόνο του «εκεί που πρέπει, δηλαδή στην αγορά».

Επίσης, «η εξεύρεση των σωστών λύσεων για την ασφάλιση αλλά και η αξιοποίηση κεφαλαίων του πελάτη είναι εκείνη που θα εκτιμηθεί από τον πελάτη – καταναλωτή».

Παντελής Πιτόγλου, Επικεφαλής πωλήσεων τομέα, ΝΝ Ελλάς

«Ο ασφαλισμένος σήμερα, περισσότερο από ποτέ, έχει αποδεχθεί την ιδιωτική ασφάλιση και ταυτόχρονα έχει συνειδητοποιήσει, κάπως απότομα βέβαια, ότι η κοινωνική ασφάλιση δεν μπορεί να του παρέχει την πλήρη κάλυψη των βασικών του αναγκών. Σήμερα ζητεί την εξασφάλισή του, τη συνύπαρξη της ιδιωτικής και κοινωνικής ασφάλισης. Ζητεί κίνητρα γι’ αυτό και όχι αντικίνητρα», επεσήμανε στην ομιλία που παρέθεσε στο 1ο Ασφαλιστικό Συνέδριο του Economistο επικεφαλής πωλήσεων τομέα της NNΕλλάς Παντελής Πιτόγλου, ο οποίος έφερε το ακόλουθο παράδειγμα:

«Ένας άνθρωπος 42 ετών έχει τουλάχιστον 15 χρόνια εισφορές στην κοινωνική ασφάλιση, πηγαίνει καλά η δουλειά του, εργάζεται σκληρά, έχει όνειρα, είναι στο καλύτερο σημείο του επαγγελματικού του βίου και πληρώνει υψηλή φορολογία. Του ζητάμε σήμερα να πληρώσει εισφορές στο Κοινωνικό Ταμείο (ΕΦΚΑ) μόνο για τη σύνταξή του 14.000 ευρώ ετησίως, δηλαδή 1.200 ευρώ μηνιαίως, ώστε να πάρει στα 67 του μια σύνταξη από το Ταμείο του για τον υπόλοιπο βίο του.

Γνωρίζει σήμερα πόσα θα πάρει τότε; Του εγγυάται κάποιος ότι όντως θα τα πάρει; Με αυτά που θα πάρει, θα μπορεί να ζήσει; Αν αυτά τα 14.000 ευρώ μπορούσε σήμερα να τα δώσει σε μια ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία, χωρίς να υποχρεώνεται σε εισφορές του ΕΦΚΑ, και ακόμη και αν χάριζε όλες τις μέχρι τώρα εισφορές του, του εξασφαλίζεται μια ισόβια σύνταξη 2.020 ευρώ μηνιαίως με τα πιο ρεαλιστικά, για να μην πω απαισιόδοξα, σενάρια».

Ευάγγελος Αμπελιώτης, Ιδιοκτήτης, Abeliotis & Associates

«Mετατρέψαμε την ασφάλεια σε φορολογία. Oι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι ασφαλιστές, δεν είχαν την τύχη τα μικρά εισοδήματα να φορολογούνται βάσει της κλίμακας των μισθωτών», ανέφερε χαρακτηριστικά από το βήμα του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economistο ιδιοκτήτης της Abeliotis&AssociatesΕυάγγελος Αμπελιώτης, αναλύοντας το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο.

«Πλέον, η συμβολαιογραφική και η φορολογική νομοθεσία είναι συγγενείς, έχουν ως βάση το ποσοστό επί του εσόδου του φορολογητέου», παρατήρησε μεταξύ άλλων ο κ. Αμπελιώτης.

Γιώργος Φουφόπουλος, Προϊστάμενος πωλήσεων

Τα προτερήματα τα οποία εντοπίζει στο δίκτυο του “agency» στην ασφαλιστική αγορά ανέπτυξε από το βήμα του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economistο προϊστάμενος πωλήσεων Γιώργος Φουφόπουλος.

Όπως είπε μεταξύ άλλων, το συνολικό κόστος και τα έσοδα υπολογίζονται με ακρίβεια και η σχέση τους είναι γραμμική. Οι τιμές πώλησης των προϊόντων και των συντελεστών παραγωγής παραμένουν σταθερές. Οι μέθοδοι παραγωγής δεν μεταβάλλονται και ο μόνος συντελεστής που επηρεάζει το κόστος είναι το ύψος των πωλήσεων.

Ιωάννης Τοζακίδης, Συντονιστής ασφαλιστικών συμβούλων, Interamerican,
Πρόεδρος, GAMA Ελλάς

«Η πολιτεία καθημερινά «τιμωρεί» όλους τους νέους που θα μπορούσαν να ενταχθούν στην ασφαλιστική αγορά, όπως και κάθε ελεύθερο επαγγελματία, παίρνοντας πλέον το 70% του εισοδήματός του με τη φορολογία και τις ασφαλιστικές  εισφορές», ανέφερε χαρακτηριστικά από το βήμα του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου του Economistο συντονιστής ασφαλιστικών συμβούλων της Interamerican και πρόεδρος της GAMAΕλλάςΙωάννης Τοζακίδης, ο οποίος αντέτεινε το παράδειγμα του οργανισμού Gama International στην Αμερική, όπου η πολιτεία επιδοτεί το ξεκίνημα των νέων για τουλάχιστον 6 μήνες.

«Από τη μία βλέπουμε να καταρρέει η κοινωνική πρόνοια και από την άλλη η πολιτεία δεν επιτρέπει στην ιδιωτική ασφάλιση να παίξει τον απαραίτητο και καταλυτικό ρόλο στην εξασφάλιση ποιότητας ζωής των πολιτών», τόνισε ο κ. Τοζακίδης.

Ο ίδιος παρέθεσε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία η ανεργία των νέων στην Ελλάδα ξεπερνά το 50% και οι millennials μέχρι το 2020 θα είναι το 50% του εργασιακού δυναμικού της παγκόσμιας οικονομίας.

«Θα είχε την δυνατότητα η ασφαλιστική αγορά και κυρίως η διαμεσολάβηση να απορροφήσει τους millennials; Σαφώς ναι», σημείωσε ο κ. Τοζακίδης.

Γιώργος Ζαφείρης, Γενικός διευθυντής της Εθνικής Ασφαλιστικής
«Η σχέση μιας ασφαλιστικής εταιρείας με τα εναλλακτικά και τα συνδεδεμένα δίκτυα σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί ένα ασύμμετρο ιψενικό τρίγωνο αλλά αντιθέτως ένα συγκροτημένο σύστημα στο οποίο όλοι έχουν ξεκάθαρο ρόλο και θέση», τόνισε κατά την ομιλία του στο πλαίσιο του 1ου Ασφαλιστικού Συνεδρίου τουEconomistο Γενικός διευθυντής της Εθνικής ΑσφαλιστικήςΓιώργος Ζαφείρης.

Όπως είπε, προφανώς και με την κρίση άλλαξαν τα δεδομένα και οι ανάγκες, αλλά παράλληλα δεν θα μπορούσαμε να αγνοήσουμε και τις επιταγές της εποχής, όπως αυτές διαμορφώνονται κυρίως από την τεχνολογία.

«Θεωρώ ότι οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες βοήθησαν στο να περάσουμε γρήγορα από την εφηβεία στην ωριμότητα και να μπορέσουμε να διακρίνουμε – χωρίς απώλειες – τη σημασία, την αναγκαιότητα και το πεδίο ανάπτυξης κάθε δικτύου», συμπλήρωσε ο κ. Ζαφείρης.

Ο ίδιος δήλωσε βέβαιος πως όλοι οι επαγγελματίες διαμεσολαβητές «σήμερα κατανοούν απόλυτα πως η τεχνολογία, το internet of things, το big data, μπορούν να λειτουργήσουν αποκλειστικά και μόνο υπέρ τους, φέρνοντάς τους ακόμη πιο κοντά στον πελάτη, στις συνήθειες και στις προσδοκίες του».

 

 

Αρθρογράφος