ΚΚΕ: Καταγγέλλει την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε επιχειρηματικούς ομίλους

1 Απριλίου 202118:12

Δύο δεσμευτικές προσφορές για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, παρέλαβε σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ.

Συγκεκριμένα, δεσμευτικές προσφορές κατέθεσαν (με αλφαβητική σειρά) οι εξής:

*VINCI HIGHWAYS S.A.S.- VINCI CONCESIONES S.A.S.- ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Α.Ε- ΑΒΑΞ Α.Ε.

*ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.- EGIS PROJECTS S.A.

Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.

Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).

ΚΚΕ: Καταγγέλλει την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε επιχειρηματικούς ομίλους

Την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε επιχειρηματικούς ομίλους μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, καταγγέλλει με ανακοίνωσή της η Κομματική Οργάνωση Κεντρικής Μακεδονίας του ΚΚΕ. Μάλιστα επισημαίνει ότι έρχεται και τεράστια αύξηση του κόστους των διοδίων και ότι «αποδεικνύεται και στη συγκεκριμένη περίπτωση ότι τα λεγόμενα “εμβληματικά έργα” φορτώνονται δύο και τρεις φορές στις πλάτες του ελληνικού λαού». 

Ειδικότερα τονίζει πως «εν μέσω πανδημίας, με τον ελληνικό λαό να βρίσκεται αντιμέτωπος με μια τραγική κατάσταση στο δημόσιο σύστημα Υγείας και μια νέα επίθεση στα δικαιώματα και εισοδήματα του, κυβέρνηση, υπουργείο, ΤΑΙΠΕΔ προχωρούν στο διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και των Καθέτων Αξόνων ενός παγίου αξίας 7 δισεκατομμυρίων ευρώ».

Επιπλέον, «η τελευταία αυτή “πράξη του δράματος” (μετά την παράδοση στο ΤΑΙΠΕΔ, τον πολλαπλασιασμό των σταθμών διοδίων, τη σταδιακή αύξηση του αντιτίμου ανά χλμ και την αξιοποίηση μέρους των εσόδων για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους) προς την πλήρη ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού, φέρνει εκτός των άλλων τεράστια αύξηση του κόστους των διοδίων (από 0,03 ευρώ/χλμ σε 0,07 ευρώ/χλμ) συνιστά τη συνέχεια και κλιμάκωση μιας εγκληματικής πολιτικής στον τομέα των οδικών υποδομών-συγκοινωνιών απέναντι στα συμφέροντα του ελληνικού λαού. Η αρνητική αυτή εξέλιξη πραγματοποιείται στο έδαφος που έστρωσε η πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ».

Την ίδια στιγμή, συνεχίζει η ανακοίνωση, «η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών, ικανοποίησαν αιτήματα των ιδιωτικών εταιριών εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων (αρκετές εκ των οποίων ενδιαφέρονται και για την Εγνατία Οδό), της τάξης των δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για διαφυγόντα κέρδη λόγω της πανδημίας. Αποδεικνύεται και σε αυτή την περίπτωση ότι “λεφτόδεντρα” υπάρχουν αποκλειστικά για τους επιχειρηματικούς ομίλους».

«Η κυβέρνηση, όλη την προηγούμενη περίοδο δεν ενημέρωσε τον ελληνικό λαό και τους εργαζόμενους της Εγνατίας Οδού ΑΕ, δεν απάντησε στις παρεμβάσεις του ΚΚΕ στη Βουλή, όσον αφορά το ακριβές περιεχόμενο του σχεδίου της σύμβασης παραχώρησης σε σχέση με το χρονικό ορίζοντα, το αντίτιμο της παραχώρησης, τα ποσά που θα δοθούν ως επιδότηση από το Δημόσιο για ανάταξη παλαιών τεχνικών έργων, το τεχνικό αντικείμενο των κατασκευών που υποχρεούται να ολοκληρώσει ο παραχωρησιούχος, τη λεγόμενη “βαριά συντήρηση”» αναφέρει χαρακτηριστικά και συμπληρώνει πως «τα συγκεκριμένα στοιχεία θα αποκάλυπταν βεβαίως και το μηδενικό “επιχειρηματικό ρίσκο” το οποίο δήθεν αναλαμβάνουν οι ενδιαφερόμενοι επιχειρηματικοί όμιλοι, οι οποίοι ανταγωνίζονται στο διαγωνισμό για το ποιος θα κερδίσει το “φιλέτο” της είσπραξης των διοδίων και όχι μόνο».

Υπογραμμίζει ακόμα ότι «διαχρονικά, από την κατασκευή και λειτουργία της Εγνατίας Οδού, βγήκαν πολλαπλά κερδισμένοι επιχειρηματικοί όμιλοι (από την κατασκευή αλλά και την ανάληψη της ετήσιας συντήρησης) αλλά και τράπεζες μέσω της ουσιαστικής παρακράτησης των διοδίων για αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων της Εγνατίας Οδού ΑΕ. Ταυτόχρονα, έσοδα από τα διόδια των κάθετων αξόνων της Εγνατίας Οδού κατευθύνονται στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους, ενός χρέους που όχι μόνο δε δημιούργησε ο ελληνικός λαός, αλλά τροφοδοτήθηκε διαχρονικά από την άμεση και έμμεση στήριξη κατασκευαστικών και άλλων ομίλων».

Έτσι αποδεικνύεται και στη συγκεκριμένη περίπτωση ότι τα λεγόμενα “εμβληματικά έργα” φορτώνονται δύο και τρεις φορές στις πλάτες του ελληνικού λαού ενώ «αποκαλύπτεται και ο ρόλος του κράτους – συλλογικού καπιταλιστή που αφού ανέλαβε την κατασκευή ενός σύνθετου και δύσκολου έργου τώρα το παραδίδει προς εκμετάλλευση στους επιχειρηματικούς ομίλους για να βρουν κερδοφόρα διέξοδο τα υπερσυσσωρευμένα κεφάλαια τους. Φτάνει μάλιστα να κατασκευάζει ακόμα και τα διόδια τα οποία θα παραχωρηθούν μαζί με τα έσοδα τους στον μελλοντικό παραχωρησιούχο». 

Καταλήγοντας σημειώνει πως «αναδεικνύεται για άλλη μια φορά η επικαιρότητα της πρότασης που καταθέτει το ΚΚΕ στο λαό για την κοινωνικοποίηση των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής, των μεταφορικών υποδομών, για την ένταξη του σχεδιασμού, της κατασκευής, της συντήρησης, της λειτουργίας και της συνεχούς αναβάθμισης υποδομών, όπως οι αυτοκινητόδρομοι, στον επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας» και ότι στο δρόμο αυτής της ελπιδοφόρας προοπτικής την οποία θα κατοχυρώσουν ριζικές αλλαγές σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας, «στηρίζουμε τις κινητοποιήσεις των εργαζόμενων στην Εγνατία Οδό ΑΕ, καλούμε όλο το λαό να αγωνιστούμε για να μην παραδοθεί και η Εγνατία Οδός στους επιχειρηματικούς ομίλους, να καταργηθούν τα διόδια, να διασφαλιστεί το μέλλον και η αξιοποίηση της σημαντικής τεχνογνωσίας του προσωπικού της Εγνατίας Οδού ΑΕ».

Αρθρογράφος