ΛΑ.ΣΥ. Ιάσμου: Κλήθηκαν σε απολογία οι δημοτικοί σύμβουλοι επειδή δεν υπερψήφισαν τον ισολογισμό

29 Μαρτίου 202216:16

Κλήση σε απολογία από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης για «το πειθαρχικό αδίκημα της παράβασης καθήκοντος» έλαβαν οι δημοτικοί σύμβουλοι των παρατάξεων που καταψήφισαν τον ισολογισμό του έτους 2021 του Δήμου Ιάσμου Ροδόπης, ανάμεσά τους και ο Παναγιώτης Σπορίκης, δημοτικός σύμβουλος με τη «Λαϊκή Συσπείρωση».

Η απαράδεκτη και αντιδημοκρατική αυτή ενέργεια αποτελεί μια πρωτοφανή διοικητική πράξη περιορισμού και νόθευσης της ελεύθερης βούλησης και έκφρασης ενός εκλεγμένου οργάνου.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, που έχει μετατρέψει σε σχεδόν διακοσμητικά τα δημοτικά συμβούλια καθώς οι αποφάσεις για τα πλέον σοβαρά ζητήματα λαμβάνονται σε Επιτροπές των δήμων, τα μέλη των δημοτικών συμβουλίων δεν έχουν τη δυνατότητα να καταψηφίσουν τις εισηγήσεις του προϋπολογισμού και του τεχνικού προγράμματος, παρά μόνο να καταθέσουν ξεχωριστή εισήγηση. Στην περίπτωση των οικονομικών απολογισμών και των ισολογισμών μάλιστα, δεν υφίσταται το γνωστό σε όλους «υπέρ, κατά, λευκό», αλλά μόνο το «υπέρ» και για όποιον επιθυμεί η «διατύπωση παρατηρήσεων και αντιρρήσεων». Μάλιστα ακόμα και αν προκύπτουν διαχειριστικά λάθη, παραλείψεις ή και ατασθαλίες, το μόνο που μπορεί να κάνει ένας δημοτικός σύμβουλος είναι να τις επισημάνει!

Στη συγκεκριμένη περίπτωση το σύνολο της αντιπολίτευσης, που είναι πλειοψηφική δύναμη στο δημοτικό συμβούλιο, καταψήφισε τον ισολογισμό του έτους 2021 και επομένως αυτός δεν εγκρίθηκε. Από την πλευρά της, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης, ερμηνεύοντας πληθώρα νόμων, άρθρων και διατάξεων ισχυρίζεται πως καθώς οι αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων σχετικά με τους οικονομικούς απολογισμούς αποτελούν «δέσμια αρμοδιότητα» τότε «η μη άσκηση αρμοδιότητας, πόσο δε μάλλον δέσμιας, από το διοικητικό όργανο συνιστά παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας, επισύροντας τις αντίστοιχες πειθαρχικές ευθύνες», σημειώνοντας επίσης πως τα μέλη των Δημοτικών Συμβουλίων «έχουν μόνο τη δυνατότητα κατά τη λήψη της σχετικής απόφασης να διατυπώσουν παρατηρήσεις».

Να σταματήσουν τώρα οι πειθαρχικές διώξεις!

Σε ανακοίνωσή της η «Λαϊκή Συσπείρωση» Ιάσμου, επισημαίνει ότι θα εμμείνει στην ξεκάθαρη πολιτική της θέση και δεν θα άρει την τοποθέτηση και την ψήφο της, καλώντας δε την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης, το Υπουργείο Εσωτερικών και την κυβέρνηση να σταματήσουν εδώ και τώρα κάθε διαδικασία πειθαρχικής δίωξης.

Η «Λαϊκή Συσπείρωση» εξηγεί πως καταψήφισε και τον αντιλαϊκό προϋπολογισμό και το ανεπαρκές για τα μεγάλα ζωτικά προβλήματα του λαού τεχνικό πρόγραμμα για το 2021 καθώς «τοποθετείται πάντα με κριτήριο την κάλυψη των λαϊκών αναγκών. (…) Με τα ίδια πολιτικά κριτήρια τοποθετηθήκαμε απέναντι στην εισήγηση της Δημοτικής Αρχής για τον ισολογισμό του 2021. Γιατί τα πεπραγμένα της διοίκησης ανταποκρίθηκαν σε όσα προέβλεπε ο προϋπολογισμός, τον οποίο καταψήφισε η ”Λαϊκή Συσπείρωση”».

Μάλιστα, σημειώνει πως με βάση τα παραπάνω θα αποτελούσε «πολιτικό παραλογισμό» από την μία η καταψήφιση ενός προϋπολογισμού που προέβλεπε «μεγαλύτερη ανταποδοτικότητα στις δημοτικές υπηρεσίες, (…) που στο σκέλος των δαπανών έχει για εργολάβους και επιχειρηματικούς ομίλους αλλά υστερεί όταν πρόκειται για τη στήριξη του λαού» και από την άλλη η υπερψήφιση του ισολογισμού που αποτύπωσε αυτές τις ίδιες προτεραιότητες και στοχεύσεις.

Παράλληλα, τονίζει πως η δίωξη αυτή συγκαταλέγεται στο ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης που σκοπό έχει την εξασφάλιση της απαρέγκλιτης εφαρμογής της αντιλαϊκής πολιτικής στο επίπεδο των Δήμων, των Κοινοτήτων και των Περιφερειών.

«Αυτό το πλαίσιο το συνδιαμόρφωσαν όλες οι προηγούμενες και η σημερινή κυβέρνηση με τις εκάστοτε «μεταρρυθμίσεις» (Καποδίστριας, Καλλικράτης, Κλεισθένης) και άλλες νομοθετικές παρεμβάσεις όπως αυτές για την περιβόητη «κυβερνησιμότητα» που έφερε η ΝΔ. Με αυτό το πλαίσιο συμφωνούν και οι υπόλοιπες παρατάξεις πλην της «Λαϊκής Συσπείρωσης», αναφέρει η ανακοίνωση και σημειώνει πως το ίδιο πλαίσιο αποτελεί «εξέλιξη μιας πορείας αντιδραστικοποίησης των ΟΤΑ, μετατροπής τους σε κατεξοχήν κρατικά όργανα εφαρμογής των κατευθύνσεων των κυβερνήσεων και της ΕΕ για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων. Πάση θυσία διασφάλιση της ανταποδοτικής λειτουργίας, της λειτουργίας με τη λογική «κόστους – οφέλους», με καθαρά επιχειρηματικά κριτήρια. Για να κερδίζουν οι λίγοι και να την πληρώνουν οι πολλοί».

Προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης

ΥΠΟΜΝΗΜΑ

Του Παναγιώτη Σπορίκη του Θεοδώρου, Δημοτικού Συμβούλου Ιάσμου

—///—

 

            Η παρούσα κλήση σε απολογία αποτελεί μία νομικά και πολιτικά απαράδεκτη, αντιδημοκρατική ενέργεια, μία πρωτοφανή διοικητική πράξη περιορισμού και νόθευσης της ελεύθερης βούλησης και έκφρασης ενός εκλεγμένου οργάνου.Η παρούσα διαδικασία αντίκειται ακόμα και σε διατάξεις του Συντάγματος που καθορίζουν τη σύσταση και λειτουργία των ΟΤΑ ως ΝΠΔΔ.

            Ειδικότερα, σύμφωνα με το Σύνταγμα “οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια. Οι αρχές τους εκλέγονται με καθολική και μυστικη ψηφοφορία, όπως νόμος ορίζει” (αρ. 102 παρ. 2).  Περαιτέρω, “το Κράτος ασκεί στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης εποπτεία που συνίσταται αποκλειστικά σε έλεγχο νομιμότητας και δεν επιτρέπεται να εμποδίζει την πρωτοβουλία και την ελεύθερη δράση τους . Ο έλεγχος νομιμότητας ασκείται, όπως νόμος ορίζει. Πειθαρχικές ποινές στα αιρετά όργανα της τοπικής αυτοδιοίκησης, εκτός από τις περιπτώσεις που συνεπάγονται αυτοδικαίως έκπτωση ή αργία, επιβάλλονται μόνο ύστερα από σύμφωνη γνώμη συμβουλίου που αποτελείται κατά πλειοψηφία από τακτικούς δικαστές, όπως νόμος ορίζει” (αρ. 102 παρ. 4)

            Σε αυτή τη βάση, κατά τη συμμετοχή στο δημοτικό συμβούλιο και στις επιτροπές του, οι δημοτικοί σύμβουλοι έχουν την υποχρέωση να εκφράζουν τη γνώμη τους και το δικαίωμα να ψηφίζουν κατά συνείδηση και με απόλυτη ελευθερία, αποβλέποντας πάντοτε στην εξυπηρέτηση του συμφέροντος του συνόλου των δημοτών και κατοίκων του δήμου. Μάλιστα κατά τη διατύπωση του άρθρου 135 του Δημοτικού Κώδικα «α) Διαθέτουν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, ως εκπρόσωποι των τοπικών κοινωνιών, που εκλέγονται με άμεση ψηφοφορία, απεριόριστο το δικαίωμα κατά συνείδηση γνώμης και ψήφου.» και κατά το άρθρο 68 παρ.2 του N.3852/2010 «Ο δημοτικός σύμβουλος εκφράζει τη γνώμη του και ψηφίζει κατά συνείδηση, αποβλέποντας πάντοτε στην εξυπηρέτηση του συμφέροντος του συνόλου των δημοτών».

            Το υπ’ αριθμ.  57823/5-5-2008 έγγραφο της Οικονομικής Δ/νσης ΟΤΑ του Υπουργείου Εσωτερικών, που επικαλείται η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης επιχειρεί να περιορίσει παράνομα και αδικαιολόγητα τις ως άνω πολιτικές ελευθερίες και τα κατοχυρωμένα συνταγματικά δικαιώματα των αιρετών οργάνων των ΟΤΑ. Πρόκειται κατά τη γνώμη μας για πράξη ενταγμένη σε μία πορεία  αντιδραστικοποίησης των ΟΤΑ, μετατροπής τους σε κατεξοχήν κρατικά όργανα εφαρμογής των κατευθύνσεων των κυβερνήσεων και της ΕΕ, για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων. Σε κάθε περίπτωση, το αναφερόμενο αυτό έγγραφο εκδόθηκε με διακηρυσσόμενο σκοπό να αποτρέψει τον καταλογισμό ευθυνών των μελών δημοτικού συμβουλίου κατά την έγκριση του απολογισμού ακόμη κι αν περιέχει μη νόμιμες δαπάνες.

            Από την ρητή διατύπωση του νομοθέτη στο άρθρο 163 του Ν.3463/2006 (αλλά και αυτή του άρθρου 266 παρ. 9 του Ν.3852/2010) δεν συνάγεται δέσμια αρμοδιότητα των μελών των δημοτικών συμβουλίων για έγκριση ούτε του απολογισμού, ούτε του ισολογισμού. Εάν ο νομοθέτης ήθελε αυτό, θα το  διατύπωνε ρητά και δεν θα άφηνε αυτό στην ερμηνευτική ικανότητα υπαλλήλου, που το ενδιαφέρον της  ερμηνείας του εξαντλείται, στο εάν δύναται να καταστούν υπόλογοι ή όχι οι εγκρίνοντες τον απολογισμό δημοτικοί σύμβουλοι.

            Ακόμα και στην περίπτωση της έγκρισης του προϋπολογισμού των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, ο νομοθέτης δεν επέλεξε τη θέσπιση διάταξης υποχρεωτικής έγκρισής του  (δέσμια αρμοδιότητα), ακριβώς γιατί κάτι τέτοιο θα ερχόταν σε πλήρη αντίθεση με την ελευθερία κατά συνείδησης ψήφου των εκλεγμένων οργάνων. Αντίθετα επέλεξε την -απαράδεκτη για εμάς- “λύση” της εξομοίωσης της αρνητικής ψήφου με “απουσία ψήφου”. Η αλλαγή αυτή στον τρόπο ψήφισης του προϋπολογισμού δεν επεκτάθηκε και στον τρόπο ψήφισης του ισολογισμού ή απολογισμού, προφανώς γιατί στον ισολογισμό – απολογισμό δεν εγείρονται ανάλογα ζητήματα με αυτά του προϋπολογισμού. Περαιτέρω, κατά την νομική θεωρία, υφίσταται τεκμήριο υπέρ της διακριτικής ευχέρειας της δημόσιας διοίκησης, (κι όχι υπέρ της δέσμιας αρμοδιότητας) όταν από τις σχετικές διατάξεις δεν προβλέπεται σαφώς η επιτακτική υποχρέωση για την έκδοση πράξης συγκεκριμένου περιεχομένου. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η αρμοδιότητα του διοικητικού οργάνου θεωρείται κατ’ αρχήν ως διακριτικής ευχέρειας και όχι δέσμιας αρμοδιότητας (Ακριβοπούλου – Ανθόπουλος, Εισαγωγή στο Δ/κο Δίκαιο σελ. 82, 2015).

            Ως εκλεγμένος με το ψηφοδέλτιο της “Λαϊκής Συσπείρωσης” η τοποθέτησή μου επί του προϋπολογισμού του 2021 και κατ’ επέκταση επί του ισολογισμού – απολογισμού του Δήμου (του ίδιου έτους), καθορίστηκε όπως πάντοτε με κριτήρια πολιτικά, με μοναδικό γνώμονα την κάλυψη των λαϊκών αναγκών των δημοτών και κατοίκων του Δήμου. Ως Λαϊκή Συσπείρωση καταψηφίσαμε τον προϋπολογισμό του έτους 2021 ως αντιλαϊκό και θα ήταν πολιτικά αδιανόητο και ανακόλουθο να μην καταψηφίσουμε την υλοποίηση και τα αποτελέσματά του.

            Ύστερα από όλα τα παραπάνω, τυχόν επιβολή οποιασδήποτε συνέπειας σε εκλεγμένους από τον λαό εκπροσώπους για τις θέσεις και την πολιτική τους στάση στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων τους ως δημοτικών συμβούλων, αποτελεί νομικά και πολιτικά ανεπίτρεπτη και απαράδεκτη ενέργεια. Για αυτούς τους λόγους καλούμε κάθε αρμόδιο όργανο να απόσχει από οποιαδήποτε πράξη και ενέργεια  που κατευθύνεται στην επιβολή ποινών.

 

Ίασμος 29.03.2022

laiki_sysp_iasmou

 

Αρθρογράφος