Από memorandum σε arrangement: Ο δρόμος για το νέο μνημόνιο

22 Φεβρουαρίου 201509:57

Της Μαρίνας Μάνη

Σημείο προς σημείο αποδομεί η Νέα Δημοκρατία το αποτέλεσμα της διαπραγμάτευσης της κυβέρνησης με τους δανειστές, την οποία αποκαλεί ευθέως «φιάσκο».

Περνώντας στην αντεπίθεση, και αφού προηγήθηκε η πολύ σκληρή ανακοίνωση του Αντώνη Σαμαρά για το διάγγελμα του πρωθυπουργου, η Συγγρού απάντησε στα βασικά σημεία της συμφωνίας, υπό το πρίσμα της θέσης της ότι οδηγεί σε νέο Μνημόνιο και ακυρώνει το «πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης» που αποτελούσε το προεκλογικό προγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ.

Στενός συνεργάτης του κ.Σαμαρά μάλιστα εξέφραζε νωρίτερα στο Capital.gr την «έκπληξή του» για το ότι η κυβέρνηση «δεν πήρε κάτι χειροπιαστό» στο Eurogroup ως αντιστάθμισμα των υπαναχωρήσεων που έκανε.

Για παράδειγμα, μία σαφώς προσδιορισμένη μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2015, πχ στο 1,5% (που θέλει η κυβέρνηση) από το 3% (που ορίζει το πρόγραμμα), αντί της γενικόλογης αναφοράς περί «δημιουργικής ασάφειας» που αφήνει, απλώς, ανοικτό παράθυρο για «κάποια μείωση».

Περνώντας τη συμφωνία της Παρασκευής από… ακτινογραφία, το οικονομικό επιτελείο της ΝΔ παρατηρεί και αναδεικνύει τα εξής σημεία, θέτοντας προκαταβολικά το ερώτημα «εάν αυτό είναι διαπραγμάτευση, τι είναι φιάσκο»;

Από memorandum σε arrangement

«Η συμφωνία που επιτεύχθηκε στο Eurogroup αποτρέπει τη ρήξη την τελευταία στιγμή, αν και αφήνει πολλά σημεία σε εκκρεμότητα, για να αποφασιστούν το επόμενο διάστημα.

– Δίνεται παράταση 4 μηνών. Αυτό που «παρατείνεται» είναι το σημερινό Πρόγραμμα, δηλαδή το Μνημόνιο που από «program» ή «memorandum» γίνεται πλέον «arrangement».

Πιο συγκεκριμένα, παρατείνεται η υπάρχουσα συμφωνία επί της οποίας η προηγούμενη κυβέρνηση είχε λάβει δίμηνη παράταση με τίτλο: «Κύρια Σύμβαση Χρηματοοικονομικής στήριξης», όπως λέγεται το Ευρωπαϊκό μέρος του Προγράμματος, που περιλαμβάνει ρητά όλους τους όρους του Μνημονίου. Το υπόλοιπο τμήμα του Μνημονίου που συμφωνήθηκε με το ΔΝΤ, παραμένει, έτσι κι αλλιώς, ως τις αρχές του 2016.

Ασαφές πρωτογενές πλεόνασμα

– Η Κυβέρνηση αποδέχεται τους σημερινούς όρους για τα πρωτογενή πλεονάσματα, με την υπόσχεση ότι, ειδικά για το 2015, «θα ληφθούν υπόψιν οι οικονομικές συνθήκες».

– Εμφανίζει ως μεγαλύτερο επίτευγμα της σημερινής συμφωνίας, τη διαπραγμάτευση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος, αλλά με τη ρητή διασύνδεση με τη δήλωση του Eurogroup, δηλαδή με στόχο 3% καταρχήν. Ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών, μιλάει για δημιουργική ασάφεια, αλλά δυστυχώς η ασάφεια είναι συνήθως όπλο στα χέρια του ισχυρού σε μια διαπραγμάτευση…

– Αν το πρωτογενές πλεόνασμα τελικά είναι μικρότερο το 2015, θα είναι όχι γιατί δεν χρειάζεται λόγω νέας μελέτης βιωσιμότητας του χρέους, αλλά γιατί αναγκαστικά αναπροσαρμόζεται λόγω αρνητικής πορείας των δημοσίων εσόδων που δρομολογεί η ύφεση.

Η κυβέρνηση Τσίπρα αναλαμβάνει την υποχρέωση να μην προβεί σε «μονομερείς ενέργειες», ούτε να ακυρώσει μεταρρυθμίσεις που ήδη έγιναν. Δηλαδή το Πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης καταργείται και μεγάλο μέρος των προγραμματικών δηλώσεων της κι αυτές αναστέλλονται.

ELA – αξιολόγηση

– Δεν προβλέπεται κανένας μηχανισμός βοήθειας μέσω ΕΚΤ – ELA – τραπεζών για τις τρέχουσες ταμειακές ανάγκες του δημοσίου που θα είναι αυξημένες ήδη από το Μάρτιο. Επίσης, η κυβέρνηση αναλαμβάνει την υποχρέωση να τηρήσει τις δεσμεύσεις προς τους δανειστές και ενταφιάζει το αίτημα για ονομαστικό «κούρεμα του χρέους».

– Παραμένει η υποχρέωση της τελευταίας αξιολόγησης του υπάρχοντος Προγράμματος, δηλαδή του Μνημονίου, με την οποία συνδέεται και η εκταμίευση της τελευταίας δόσης. Παραμένει δηλαδή το πρόβλημα του τρόπου κάλυψης του δημοσιονομικού κενού του 2015. Ενώ το υπόλοιπο των 11 δισ. από την επανακεφαλαιοποίηση των Τραπεζών παραμένει διαθέσιμο μόνο για το σκοπό αυτό κι όχι για να χρηματοδοτήσει πρόσθετες ανάγκες του Προϋπολογισμού.

ΤΧΣ

– Επί μακρόν όλα τα στελέχη του Σύριζα αλλά και ο ίδιος ο κ. Τσίπρας έταζε ότι θα χρησιμοποιούσε τα 11 δις του ΤΧΣ για να ανακουφίσει την κοινωνία και όχι για να δοθούν στους τραπεζίτες.

Αυτή τη δέσμευση, την ακύρωσαν με τις χθεσινές τους υπογραφές. Αντί τα 11 δις του ΤΧΣ να χρησιμοποιηθούν ως «μαξιλάρι» για την προληπτική πιστωτική γραμμή που εμείς είχαμε σχεδιάσει για να βγούμε οριστικά από τα μνημόνια, αφαιρούνται πια από τον έλεγχο του ΤΧΣ, τίθενται υπό τον έλεγχο των ευρωπαϊκών θεσμών (EFSF, ΕΚΤ, SSM) προκειμένου να χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά και μόνο αν χρειαστεί για νέα ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών.

Νέο Μνημόνιο

– Η απόφαση ανοίγει, επίσης, το δρόμο στην κυβέρνηση, να ζητήσει και νέο αναγκαστικό δανεισμό, δηλαδή νέο Μνημόνιο (arrangement) και θα έχει αυστηρή επιτήρηση από την Τρόικα (που θα λέγεται στο εξής «οι τρείς θεσμοί»).

– Ουσιαστικά η νέα κυβέρνηση παραμένει στο ίδιο σημείο που παρέλαβε τη χώρα από την προηγούμενη με δύο σημαντικές επιβαρύνσεις:

Πρώτον, ότι οδηγεί ουσιαστικά σε νέο μνημόνιο.

Δεύτερον, με την αβεβαιότητα που μεσολάβησε, η οικονομική ανάπτυξη έχει υποχωρήσει, οι τραπεζικές καταθέσεις έχουν μειωθεί αισθητά και οι αξιολογήσεις της ελληνικής πιστοληπτικής ικανότητας έχουν επίσης επιδεινωθεί.

– Αξίζει μόνο να επισημανθεί ότι 25 δις ήδη έχουν φύγει από τις τράπεζες. Το κόστος του ELA είναι τώρα 30 φορές μεγαλύτερο (1,5% αντί 0,05%), πράγμα που θα δυσκολέψει αφάνταστα τον τραπεζικό δανεισμό. Η ανεργία, επομένως, είναι βέβαιο ότι θα αυξηθεί. Άρα, συνολικά η Ελλάδα ξεκινάει από ένα χαμηλότερο επίπεδο ευημερίας.

– Η νέα κυβέρνηση προκάλεσε εκλογές και ξεκίνησε μια νέα «διαπραγμάτευση» που κλόνισε την αξιοπιστία της χώρας, την έφερε σε τροχιά ρήξης με τους εταίρους της, επιδείνωσε την οικονομία και την εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, για να βρεθεί στο ίδιο σημείο που ήταν πριν, αλλά υπό πολύ χειρότερες συνθήκες»

Πηγή:www.capital.gr

Αρθρογράφος