ΑΜΘ: Ονομαστική ψηφοφορία για τον ΤΑΡ – Νέο ΟΧΙ στη διέλευση του αγωγού από τα Τενάγη Φιλίππων

8 Οκτωβρίου 201417:41

Με 20 ψήφους υπέρ, 18 κατά και 1 παρόν, πέρασαν οι προτάσεις που κατέθεσε στο περιφερειακό συμβούλιο ΑΜΘ, ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης της ΑΜΘ Φώτης
Καραλίδης, αναφορικά με τον αγωγό ΤΑΡ. Ο κ. Καραλίδης έφερε προς συζήτηση το θέμα: συζήτηση για την όδευση του αγωγού διέλευσης φυσικού αερίου ΤΑΡ από τα Τενάγη Φιλίππων, ζητώντας από το σώμα να επαναβεβαιώσει το ψήφισμα που είχε εκδώσει το προηγούμενο περιφερειακό συμβούλιο, επί διοίκησης Άρη Γιαννακίδη.

«Εισάγουμε το θέμα  υλοποιώντας τη δέσμευση μας στη γενική συνέλευση του αγροτικού συλλόγου της περιοχής Κρηνίδες Καβάλας, όπου παρέστησαν οι τοπικοί φορείς, οι βουλευτές καθώς και η πλειοψηφία των παρατάξεων του περιφερειακού συμβουλίου», τόνισε ο κ. Καραλίδης. Ο επικεφαλής της αντιπολίτευσης επεσήμανε ότι το περιφερειακό συμβούλιο και τα άλλα θεσμικά όργανα, όπως είναι το δημοτικό συμβούλιο Καβάλας, είχαν  προγενέστερες αποφάσεις, αρνητικές κατά των περιβαλλοντικών επιπτώσεων. «Πρώτον επανεισάγουμε για να επιβεβαιώσουμε την αρνητική μας θέση επάνω στο ζήτημα των περιβαλλοντικών επιπτώσεων καθώς έχει αλλάξει η διοίκηση και φυσικά η σύνθεση του περιφερειακού συμβουλίου», είπε ο κ. Καραλίδης. Οι εξελίξεις είναι σημαντικές, είπε ακόμα ενημερώνοντας το σώμα, πως ο υπουργός Περιβάλλοντος Γιάννης Μανιάτης τον Σεπτέμβριο υπέγραψε τους όρους περιβαλλοντικών επιπτώσεων του αγωγού ΤΑΡ. «Αυτό οδηγεί σε ένα τετελεσμένο, αλλά τα τετελεσμένα είναι και μαχητά διότι υπάρχει η δυνατότητα προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας», ανέφερε.

Η ΔΙΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΑΓΩΓΟΥ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΜΠΕ ΠΟΥ ΥΠΕΓΡΑΨΕ Ο Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ

Στις 12 Σεπτεμβρίου μπήκε η υπογραφή του Γιάννη Μανιάτη στους περιβαλλοντικούς όρους για την κατασκευή και λειτουργία του έργου. Όπως αναφέρεται στο υπογεγραμμένο κείμενο, το έργο αφορά στην εγκατάσταση και λειτουργία του ελληνικού τμήματος του διαδριατικού αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης (Τrans Αdriatic Ρipeline -TAP), το οποίο εκτείνεται, υπογείως, σε μήκος 543 περίπου χλμ, από την περιοχή των Κήπων, Έβρου προς τη Νέα Μεσημβρία, Ν. Θεσσαλονίκης και φτάνει στα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή Ιεροπηγής, Ν. Καστοριάς, σύμφωνα με την προτεινόμενη όδευση που παρουσιάζεται στο φάκελο ΜΠΕ. Ειδικότερα στην περιοχή των Τεναγών, Ν. Καβάλας, ο αγωγός ΤΑΡ θα ακολουθήσει τη βόρεια εναλλακτική όδευση, σύμφωνα με το συμπληρωματικό τεύχος ΜΠΕ. Η όδευση αυτή αρχίζει στη Χ.Θ. 193, βόρεια του οικισμού Νέος Ζυγός, ακολουθεί διαδρομή νοτίως των Φιλίππων και των Κρηνιδών και εισέρχεται στο ΝΑ τμήμα του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων, διατρέχοντας σχεδόν παράλληλα το νότιο όριο της αρχαιολογικής ζώνης (εκτός των ζωνών προστασίας Α και Β) και στη συνέχεια ακολουθεί ΒΔ κατεύθυνση.

Η βόρεια εναλλακτική όδευση βρίσκεται εκτός Τεναγών (εκτός εδαφών τύρφης), ακολουθώντας κυρίως υφιστάμενους αγροτικούς δρόμους, αρδευτικά κανάλια και κατά μήκος της οριογραμμής αγροτεμαχίων, στην πεδιάδα των Φιλίππων. Ο αγωγός στη συνέχεια διασχίζει την Αλβανία και την Αδριατική και καταλήγει στη Νότια Ιταλία, τροφοδοτώντας με φυσικό αέριο από την Κασπία, τις δυτικές και νότιες αγορές της Ευρώπης.  Οι συνοδευτικές εγκαταστάσεις στην ΑΜΘ  συνοψίζονται στα εξής:

Σταθμός Συμπίεσης (GCS00) στην ευρύτερη περιοχή των Κήπων, Έβρου, με δυναμικότητα περίπου 30-45 MW, (2 συμπιεστές των 15 MW σε λειτουργία και ένας εφεδρικός). Στη 2η φάση λειτουργίας του ΤΑΡ (20 bcm/έτος), η δυναμικότητα θα αυξηθεί σε 75-90 MW, με την προσθήκη τριών επιπλέον συμπιεστών (5 σε λειτουργία και ένας εφεδρικός). Μετρητικός σταθμός στα ελληνοτουρκικά σύνορα.

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΕΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΤΑΡ

Σύμφωνα με τον κ. Καραλίδη κατά τη συνάντηση του αγροτικού συλλόγου στις Κρινίδες εκπρόσωποι του Τεχνικού Επιμελητηρίου Αν. Μακεδονίας και του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου τοποθετήθηκαν αρνητικά στη όδευση του αγωγού από τα Τενάγη των Φιλίππων. Εκεί ακούστηκαν προτάσεις σε ό,τι αφορά στη διαφυγή της όδευσης προς άλλες κατευθύνσεις(ορεινή κατεύθυνση προς τη Δράμα, νότια κατεύθυνση προς την περιοχή όρος Σύμβολο), ένα όμως ήταν το βασικό, ότι η διέλευση του αγωγού δε θα πρέπει να γίνει μέσα από τα Τενάγη των Φιλίππων. «Δεν έπρεπε να γίνει από τα Τενάγη και παράλληλα εκφράστηκε το αίτημα να αποφευχθεί η διέλευση από γη υψηλής παραγωγικότητας. Πέραν αυτού όμως δημιουργούσε εύλογα ερωτήματα στην κοινωνία και τους φορείς, η αδιαφορία κάποιων αλλά και η επιμονή τους, σαν μέγα εθνικό πρόταγμα να ισοπεδώσουν τα πάντα. Όσον αφορά στη διέλευση από τη Δράμα, υπάρχει υπόσχεση του υπουργού Περιβάλλοντος Γιάννη Μανιάτη ότι τουλάχιστον στα επόμενα 20-30 χρόνια δεν πρόκειται να αξιοποιηθεί το λιγνιτικό κοίτασμα και δεν πρόκειται να αλλάξει το πλαίσιο εκμετάλλευσης.

Αυτό ήταν το πρώτο στοιχείο της διαβεβαίωσης που με ανησύχησε, γιατί ό,τι υπάρχει σε άρνηση σήμερα, περιμένουμε ότι θα το βρούμε μπροστά μας αύριο. Επομένως αυτό   ήταν το μεγάλο ερώτημα και το μεγάλο διακύβευμα: η διέλευση από εκεί δημιουργεί συμφέροντα σε μεταγενέστερες χρήσεις και αξιοποιήσεις του λιγνιτικού πεδίου. Σε αυτή την περίπτωση πρώτο λόγο θα είχε η εταιρία του αγωγού, πρώτον για τη μετεγκατάσταση, έπρεπε να επιβαρυνθεί  ο φορέας που θα αξιοποιούσε το κοίτασμα δηλαδή η ελληνική πολιτεία και δεύτερον θα μπορούσε η εταιρία ΤΑΡ να αξιώσει μερίδια εκμετάλλευσης και χίλια δύο πράγματα, ως ανταποδοτικά οφέλη.

Η εταιρεία δε σκέφτεται το τι περιβαλλοντικές επιπτώσεις τι μεσοπρόθεσμες ή μακροπρόθεσμες ζημιές ή οφέλη θα μπορούσε να αποκομίσει», τόνισε ο κ. Καραλίδης. Τελικά η πρόταση των φορέων στις Κρινίδες ήταν το Τεχνικό Επιμελητήριο, το Γεωτεχνικό Επιμελητήριο μαζί με τη κοινοπραξία ΤΑΡ και το υπουργείο Περιβάλλοντος να προσδιορίσουν, χωρίς να υπολογιστεί το κόστος εγκατάστασης της νέας όδευσης, την ωφελιμότερη για την περιοχή και όχι μόνο.    Θέτοντας όλα αυτά ο κ. Καραλίδης και με το δεδομένο της υπογραφής των περιβαλλοντικών όρων από τον υπουργό Περιβάλλοντος, πρότεινε:

– να επαναβεβαιώσει την απόφαση του το περιφερειακού συμβουλίου όσον αφορά στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του ΤΑΡ στην ΑΜΘ
-Να μην υπάρξει διέλευση του αγωγού ΤΑΡ μέσα από το λιγνιτικό πεδίο και από τα Τενάγη των Φιλίππων.  
-Επιπλέον η περιφέρεια ΑΜΘ να στηρίξει οικονομικά την προσφυγή στο Συμβούλιο Επικρατείας του αγροτικού συλλόγου Κρηνίδων κατά της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων του έργου.  

ΤΙ ΕΛΕΓΕ ΤΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΑΡ

Με την πρόταση του κ. Καραλίδη διαφώνησε ο αντιπεριφερειάρχης Καβάλας Θεόδωρος Μαρκόπουλος ο οποίος αναπλήρωνε τον απόντα περιφερειάρχη ΑΜΘ Γιώργο Παυλίδη. Ο κ. Μαρκόπουλος ανέγνωσε στο σώμα το ομόφωνο ψήφισμα στο οποίο είχε καταλήξει πριν μήνες, το περιφερειακό συμβούλιου και φορείς της ΑΜΘ κατά τη συζήτηση του θέματος.  Το ομόφωνο ψήφισμα είχε ως εξής:

«Το περιφερειακό συμβούλιο αποφασίζει ομόφωνα και γνωμοδοτεί κατά της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων του έργου για τους εξής λόγους:

-Να γίνει νέα χάραξη στην όδευση του αγωγού, με αποφυγή διέλευσης τα Τενάγη Φιλίππων.
-Να δοθούν αντισταθμιστικά οφέλη στην τοπική κοινωνία, όπως προτείνονται από τα Τεχνικά Επιμελητήρια Αν. Μακεδονίας και Θράκης. Παροχή για χρήση κατά προτεραιότητα φυσικού αερίου, στην περιφέρεια ΑΜΘ εφόσον υπάρχει σταθμός συμπίεσης στην περιοχή Κήπων του Έβρου, η πολιτεία θα πρέπει να δεσμευτεί να μεταφέρει το φυσικό αέριο, σε όλο το μήκος του νομού Έβρου.
-Οι απαλλοτριώσεις να αποζημιωθούν πλήρως, τα τυχόν δικαστικά έξοδα να καλυφθούν από την κατασκευάστρια εταιρία και όχι τους ιδιώτες
-Να περιοριστεί η ζώνη των 300 μέτρων στο μισό, εάν διέρχεται σε απόσταση των 500 μέτρων από τους οικισμούς.
-Να ληφθούν υπόψη οι παρακάτω παρατηρήσεις: να επικαιροποιηθεί εγγράφως ο χαρακτηρισμός του έργου ως εθνικής σημασίας. Κατά τη διέλευση του αγωγού από προστατευόμενες περιοχές του δικτύου Natura 2000 να ληφθούν τα αναγκαία μέτρα προστασίας των περιοχών αυτών, όπως ενδεικτικά η πρόσβαση να γίνεται κατά το δυνατόν, μέσω υφιστάμενων δρόμων αποφεύγοντας τη διάνοιξη νέων. Οι εργασίες να πραγματοποιούνται εκτός περιόδου αναπαραγωγής της ορνιθοπανίδας. Να εκπονηθεί σχέδιο πρόληψης κινδύνου πυρκαγιάς. Κατά την κατασκευή και τη λειτουργία του σταθμού συμπίεσης στην περιοχή Κήπων να ληφθούν μέτρα πρόληψης οπτικής όχλησης. Να προβλεφτεί και να αποφευχθεί τυχόν εμπλοκή με άλλα υφιστάμενα ή προγραμματισμένα έργα υποδομών(επέκταση ΧΥΤΑ Καβάλας).
-Να τεκμηριωθεί επαρκώς ότι η διέλευση του αγωγού λαμβάνει υπόψη και αποφεύγει περιοχές με γεωλογικές και εδαφικές ιδιαιτερότητες όπως φαινόμενα συνίζησης κτλ.
«Ό, τι ψηφίσαμε τότε, ισχύουν και τώρα» είπε ο αντιπεριφερειάρχης Καβάλας Θεόδωρος Μαρκόπουλος. «Υπάρχει μία χάραξη η οποία αποφεύγει τα Τενάγη, αυτή η χάραξη όμως δεν καλύπτει και όλα τα άλλα τα ζητήματα τα οποία θέσαμε. Έχουμε κανένα λόγο να αλλάξουμε άποψη;» αναρωτήθηκε ο κ. Μαρκόπουλος και απάντησε πως όχι. «Είναι ξεκάθαρο λοιπόν ότι θα πρέπει, συμμεριζόμενοι όλα αυτά που συζητήθηκαν εντός και εκτός αυτής της αίθουσας, να μπούμε και να διατυπώσουμε ξανά την άποψη μας, όπως ομόφωνα την είχαμε διατυπώσει και την προηγούμενη φορά». Αυτά είπε ο κ. Μαρκόπουλος ζητώντας να μην αλλάξει το παραμικρό.

Με πρόταση του επικεφαλής της παράταξης «Μακεδονία Θράκη Ελλάδας μας» Τέρενς Κουίκ η ψηφοφορία έγινε ονομαστικά. Ειδικότερα στην πρώτη ψηφοφορία εγκρίθηκε το ψήφισμα του κ. Μαρκόπουλου, ενώ σε δεύτερη ξεχωριστή ψηφοφορία εγκρίθηκαν οι προτάσεις του κ. Καραλίδη.

 
(ΠΗΓΗ: Ο ΧΡΟΝΟΣ)
 

Αρθρογράφος

blank
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr