Ποιά μηνύματα νεκρόφιλου εθνικισμού και αλυτρωτισμού στέλνει η ταινία για τον Αχμέτ Σαδίκ;

26 Νοεμβρίου 202312:42

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Απόπειρα διαστρέβλωσης της ιστορικής πραγματικότητας και για την Ελλάδα και για την Μειονότητα αποτελεί η ταινία που αναφέρεται στον αείμνηστο Αχμέτ Σαδίκ και η οποία χρηματοδοτήθηκε από το τουρκικό κράτος. Πιο συγκεκριμένα, η εν λόγω ταινία προστίθεται στην κρατική προπαγανδιστική φιλμογραφία και χρηματοδοτήθηκε από την ΥΤΒ- Υπηρεσία Αποδήμων Τούρκων και Συγγενών Κοινοτήτων.

Από την ΕΡΤ στο TRT

Θα είχε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον να παρακολουθήσει κανείς και ν’αναλύσει τα non paper που αφορούν στην συγκεκριμένη ταινία και τα οποία διανέμονται σε δημοσιογράφους, κριτικούς αλλά και μέλη διπλωματικών αποστολών αναφορικά με την ζωή του Σαδήκ Αχμέτ αλλά κυρίως με το ιστορικό πλαίσιο της Μειονότητας.

Τα βιογραφικά στοιχεία του Σαδήκ Αχμέτ γίνονται αφορμή για μία ιστορική αναδρομή γενεαολογικού χαρακτήρα με παράλληλες αναφορές για την κοινωνική, οικονομική, εκπαιδευτική και πολιτική ζωή της Μειονότητας.

  1. Δεν λείπουν και τα κηρύγματα τουρκισμού με άρωμα αλυτρωτικών αναφορών στα πρώην εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, με αναφορές στην Β. Ελλάδα και την Θράκη. Αναφέρεται χαρακτηριστικά: “οι Τούρκοι από τα Βαλκάνια έγιναν μάρτυρες της απώλειας των εδαφών όπου γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων, συμμετείχαν στα μέτωπα του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, ιδιαίτερα στο Τσανάκκαλε, και συνέβαλαν στη νίκη του Τουρκικού Πολέμου της Ανεξαρτησίας και στην ίδρυση της Δημοκρατίας της Τουρκίας. Τούρκοι από όλα τα χαμένα εδάφη, την Κριμαία, τον Καύκασο και τα Βαλκάνια κατέφυγαν στην Ανατολία. Η καρδιά της Ανατολίας είναι η Άγκυρα. Φαίνεται ότι η μαθητεία που συνέχισε μετά την Άγκυρα στην πόλη όπου γεννήθηκε ο Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ συνέβαλε στην ανάπτυξη της τουρκικής συνείδησης στον Σαντίκ Αχμέτ”
  2. Αντίστοιχες αναφορές βρίσκουμε και στην εθνικιστική φιλμογραφία του τουρκικού κράτους όπως στο επεισόδιο 51 της δημοφιλούς στη γείτονα σειράς Ο ΜΑΧΗΤΗΣ Savaşçı οι δημιουργοί της σειράς θίγουν το ζήτημα της Θράκης και του εκλιπόντος μειονοτικού βουλευτής βουλευτή (1989) , Αχμέτ Σαδήκ. Στο συγκεκριμένο επεισόδιο, ο ηθοποιός Μουράτ Σερεζλί, που υποδύεται έναν από τους βασικούς πρωταγωνιστές της σειράς, τον Συνταγματάρχη Ιμπραήμ Κοπούζ, εμφανίζεται να μιλάει στο… “Συνέδριο του Τουρκικού Κόσμου”. Εκεί μιλάει για την “τουρκική ενότητα”, κάνει λόγο για τη “Δυτική Θράκη”, όπως αποκαλούν οι Τούρκοι τη… Θράκη και συγκρίνει τον Σαδίκ Αχμέτ με μορφές της τουρκικής ιστορίας όπως ο Ραούφ Ντεκτάς και ο Κεμάς Ατατούρκ.: “Σήμερα κάνουμε ένα πρώτο βήμα. Τα βήμα αυτό είναι όνειρο αιώνων. Εμείς κάνουμε πραγματικότητα ένα όνειρο γενεών ολόκληρων, κάνουμε τα πρώτα βήματα για την μεγάλη Τουρκική ενότητα. Eύχομαι το βήμα αυτό να είναι ιερό. Ως στρατιώτης που είμαι στην υπηρεσία του τουρκικού έθνους, αναμφίβολα αυτό που με συγκινεί περισσότερο είναι η Κοινή Δύναμη Επέμβασης Τουρκικού Κόσμου, της οποίας τα θεμέλια ρίξαμε σήμερα. Στην πραγματικότητα αυτό είναι η ανάσταση μιας κληρονομιάς που έρχεται από τον Μετεχάν και μετά, είναι το πρώτο βήμα για το πέρασμα σε έναν κοινό μεγάλο τουρκικό στρατό. Αναμφίβολα ενώπιον μας έχουμε μεγάλες δυσκολίες και μεγάλα εμπόδια. Η εκπαίδευση όμως της μικρής στρατιωτικής μονάδα που θα αρχίσει αύριο στην Άγκυρα, θα είναι η πρώτη φράση της ιστορίας που σήμερα γράφουμε εμείς. Ταυτόχρονα αυτό είναι η αρχή της πραγματοποίησης του μεγάλου ονείρου των Μετεχάν, Μπιλγκέ Καγάν, Αλπαρσλάν, Πορθητή, Οσμάν Μπατούρ, Ραούφ Ντνκτάς, Σαδίκ Αχμέτ, Γκαγπίραλι Ισμαήλμπεϊ και Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ. Πρέπει να δουλέψουμε πολύ. Έχουμε συνείδηση αυτού”.
  3. Με αφορμή την αναφορά στην στρατιωτική θητεία του Σαδήκ Αχμέτ και την κατάταξή του στο Κέντρο Νεοσυλλέκτων στην Κόρινθο, γίνεται αναφορά στην Επανάσταση του 1821 και την Άλωση της Τριπολιτσάς την οποία θέτει ως βάση αναφοράς για την καταπίεση που δέχονταν οι Τουρκοκύπριοι στην Κύπρο , γεγονός που προκάλεσε την “ειρηνευτική επιχείρηση της Τουρκίας” ενώ συνδέεται και η “μετανάστευση των Τούρκων Δυτ. Θράκης στην Τουρκία λόγω των πιέσεων που αντιμετώπιζαν από την ελληνική διοίκηση.”
  4. Οι αναφορές για την προσωπική και οικογενειακή ζωή του Σαδήκ Αχμέτ την δεκαετία του 1980 οδηγούν σε μία ευθεία σύνδεση με την σημερινή πραγματικότητα λόγω ΣΕΜ, ΚΙΕΦ/DEB, και διεκδίκηση των δικαιωμάτων της Μειονότητας μέσα από την πολιτική και κοινωνική του δράση εκπέμποντας ένα σαφές μήνυμα προς την σημερινή πολιτική, κοινωνική και οικονομική ελίτ της Μειονότητας: “Το DEB, το πρώτο και μοναδικό πολιτικό κόμμα της μειονότητας, ιδρύθηκε στην Κομοτηνή τον Σεπτέμβριο του 1991. Ο Δρ. Ο Sadık Ahmet εξήγησε συνοπτικά τον ιδρυτικό σκοπό του DEB με την ακόλουθη πρόταση: «Να συγκεντρώσουμε τη μειονότητα γύρω από ένα κέντρο, να ευαισθητοποιήσουμε προς μια ενιαία κατεύθυνση και να εκπαιδεύσουμε ανθρώπους που θα διαχειρίζονται την κοινωνία μας τα επόμενα χρόνια».
  5. Η αναφορά στο τροχαίο δυστύχημα όπου έχασε την ζωή του ο Σαδήκ Αχμέτ (24/7/1995) συνδέεται με την Συνθήκη της Λωζάννης και διατυπώνεται εκ νέου η συκοφαντία ότι δεν ήταν τυχαίο γεγονός δημιουργώντας την αίσθηση στο ευρύ κοινό ότι οι πραγματικοί αίτιοι μένουν ατιμώρητοι. Αποσιωπάται, βεβαίως, το γεγονός ότι καταδικάσθηκε σε 17 μήνες φυλάκιση με τριετή αναστολή από το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης ο τότε 62χρονος Ζήσης Αραμπατζής, ως υπαίτιος για το τροχαίο που προκάλεσε το θάνατο του πρώην βουλευτή Ροδόπης Σαδίκ Αχμέτ. Η σύγκρουση του αυτοκινήτου του Σαδίκ με το τρακτέρ του Αραμπατζή έγινε στις 24 Ιουλίου 1995 στο δρόμο Ξάνθης – Κομοτηνής. Ο Εισαγγελέας ζήτησε την ενοχή του Αραμπατζή για εγκληματική, όπως είπε, παραβίαση του ΚΟΚ.Μετά την απόφαση του δικαστηρίου η χήρα Σαδίκ εκτίμησε ότι η ποινή είναι πολύ λίγη.Τη δίκη τότε παρακολούθησε και εξαμελής κοινοβουλευτική Επιτροπή από την Τουρκική Εθνοσυνέλευση με επικεφαλής τον Πρόεδρο της Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της τουρκικής Βουλής, Ντεμίρ Μπερμπέρογλου. Οπως δήλωσε ο Ν. Μπερμπέρογλου η διαδικασία της δίκης ήταν άψογη.

Η ταινία θα προβληθεί στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 29 Δεκεμβρίου 2023, μία όχι τυχαία ημερομηνία για τις ε/τ σχέσεις καθώς συμπίπτει με την θλιβερή για τον Ελληνισμό επέτειο των Ιμίων….

Υ.Γ. Σημειολογικό ενδιαφέρον παρουσιάζει -ίσως- το νέο τρέιλερ της ταινιας  που αντικατέστησε το προηγούμενο  ενώ σίγουρα δεν είναι τυχαία η χρονική στιγμή της προβολής της ταινίας.

Το τουρκικό παρακράτος στέλνει το δικό του μήνυμα για τα ΜΟΕ

 

Αρθρογράφος