ΟΜΙΛΙΑ κ.ΧΟΥΣΕΪΝ ΖΕΪΜΠΕΚ στη συνεδρίαση ολομέλειας την 6.4.2022 για την Έκθεση της Διακομματικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη της Θράκης

7 Απριλίου 202211:37

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σχεδόν δύο χρόνια μετά φτάνουμε σήμερα στην τελική συζήτηση του πορίσματος της Διακομματικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη της Θράκης. Η Θράκη, μια περιοχή που μετά βίας προσεγγίζει το 60% του ΑΕΠ της χώρας, σήμερα πιέζεται ακόμα περισσότερο από τις συνέπειες του πολέμου και το κύμα ακρίβειας. Η σύσταση της Διακομματικής Επιτροπής για τη Θράκη εξαρχής με έβρισκε επιφυλακτικό, διότι αφ’ ενός δεν πιστεύω ότι μια διακομματική επιτροπή, χωρίς δεσμεύσεις, μπορεί να λύσει τα προβλήματά της και αφ’ ετέρου δεν είναι λογικό να διαχωρίζεται η Θράκη από την ανατολική Μακεδονία και την υπόλοιπη χώρα. Ο πολυπολιτισμικός χαρακτήρας της Θράκης δεν θα έπρεπε να αντιμετωπίζεται ως κριτήριο διαχωρισμού. Για μας αυτός είναι πλούτος και όχι πρόβλημα.

Όσον αφορά το αναπτυξιακό σκέλος του πορίσματος της Νέας Δημοκρατίας, πρόκειται για έναν κατάλογο έργων, ο οποίος δεν συνοδεύεται ούτε από συγκεκριμένο προϋπολογισμό ούτε από συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.

Εμείς θεωρούμε ότι στόχος είναι η Θράκη να γίνει ελκυστική για κατοίκηση, εργασία και επιχειρηματική δραστηριότητα.

Πρωτίστως θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι οι νέοι θα μπορούν να ζουν και να δημιουργούν στη Θράκη και να σταματήσει πια η εποχική μετανάστευση για λόγους εργασίας.

Επίσης, ραχοκοκαλιά της οικονομίας της Θράκης είναι οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες χωρίς την κρατική στήριξη απειλούνται με αφανισμό. Μέσα σε ένα κύμα ακρίβειας και ανατιμήσεων εκκρεμεί ακόμα ο συμψηφισμός των οφειλών των επιχειρήσεων με τις χρηματοδοτήσεις του εργοδοτικού κόστους 12% για τα έτη 2010-2015.

Μεγάλο θέμα είναι και η καθυστέρηση απόδοσης της «κορωνοενίσχυσης» για τους καπνοπαραγωγούς. Οι καπνοπαραγωγοί που έχουν αποκλειστεί από κάθε άλλη ενίσχυση για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορωνοϊού αποκλείονται και από τις συνδεδεμένες ενισχύσεις. Η συγκεκριμένη ενίσχυση αποφασίστηκε το περασμένο καλοκαίρι και θα δοθεί έναν χρόνο μετά, τον Ιούνιο του 2022. Άρα όχι μόνο θα δοθεί καθυστερημένα, αλλά θα είναι και ελάχιστη, αφού φτάνει μόλις τα 90 ευρώ το στρέμμα.

Όμως χρειαζόμαστε μεγαλύτερη στήριξη των καπνοπαραγωγών, ιδίως μετά την εκτόξευση της τιμής των φυτοφαρμάκων, για να μπορέσει να επιβιώσει αυτή η παγκοσμίως αναγνωρισμένη ποικιλία καπνού.

Τελευταίο αναπτυξιακό ζήτημα που θέλω να θίξω είναι η ενίσχυση της τουριστικής κίνησης στην περιοχή μας. Πάνω από δύο χρόνια παραμένει κλειστός ο μεθοριακός σταθμός του Αγίου Κωνσταντίνου, που ενώνει την Ξάνθη με τη Βουλγαρία και έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της τουριστικής κίνησης στον νομό μας. Ο σταθμός του Αγίου Κωνσταντίνου πρέπει να ανοίξει άμεσα, για να προλάβουμε την τουριστική περίοδο και να μπορούν οι επισκέπτες από τη Βουλγαρία να έρθουν στην Ξάνθη.

Επίσης εδώ και τρία χρόνια δεν υπάρχει σιδηροδρομική σύνδεση στη Θράκη. Το θέμα έχει και τουριστική αξία για την Ξάνθη, καθώς το τρένο περνούσε από τα στενά του Νέστου, μια περιοχή τεράστιου φυσικού κάλλους, που αποτελούσε πόλο έλξης επισκεπτών για την περιοχή της Σταυρούπολης. Κύριος στόχος είναι να αποκατασταθεί η σιδηροδρομική σύνδεση και να αναδειχτούν τα στενά του Νέστου και η περιοχή της Σταυρούπολης, ίσως και με μια μικρότερη ειδική σιδηροδρομική γραμμή Ξάνθης – Δράμας με τουριστικό χαρακτήρα.

Δύο λόγια και για τα θεσμικά ζητήματα. Κατ’ αρχάς θα αναφερθώ στο ζήτημα της μειονοτικής εκπαίδευσης. Όπως διαπιστώνει και το πόρισμα οι υποδομές βρίσκονται σε άθλια κατάσταση. Ειδικά στο μειονοτικόΓυμνάσιο – Λύκειο Ξάνθης θα πρέπει να επιλυθεί το κτηριακό πρόβλημα με νέο κτήριο.

Σπουδαιότερη ακόμα είναι η ανάγκη βελτίωσης της ποιότητας της παρεχόμενης μειονοτικής εκπαίδευσης. Το πρόβλημα ξεκινάει από την ανεπάρκεια των εκπαιδευτικών που αποφοίτησαν από την ΕΠΑΘ. Επείγει επομένως η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του τουρκόγλωσσου προγράμματος ή η θέσπιση ενός άλλου τρόπου διορισμού των εκπαιδευτικών μετά από αξιολόγηση της γνωστικής και γλωσσικής τους επάρκειας. Η ίδρυση του Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου από τον ΣΥΡΙΖΑ ήταν ένα πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Αντίθετα, η απαξίωση της Νέας Δημοκρατίας προς τη μειονοτική εκπαίδευση είναι πασιφανής. Στις είκοσι χιλιάδες προσλήψεις εκπαιδευτικών δεν προέβλεψαν ούτε μία πρόσληψη εκπαιδευτικών μειονοτικού προγράμματος.

Όσον αφορά τις θρησκευτικές ελευθερίες κρίνω θετικό ότι στο πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ στρατηγικό στόχο αποτελεί η τελική πλήρης ευθυγράμμιση του νομοθετικού πλαισίου με τον ευρωπαϊκό νομικό πολιτισμό, με την κατάργηση της Σαρία, μετά από διαβούλευση με τη μειονότητα και δική μου πάγια θέση είναι ότι η Σαρία θα πρέπει να καταργηθεί.Θα πρέπει,επίσης, να επιλυθεί το ζήτημα ανάδειξης του μουφτή μέσω εκλογής.

Τέλος, θα πρέπει να εφαρμοστούν οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων ως προς το θέμα του αυτοπροσδιορισμού.

Επιπλέον, η ρύθμιση για τις διαχειριστικές επιτροπές είναι σήμερα πιο επίκαιρη από ποτέ. Πολύ πρόσφατα το παλαιό μουσουλμανικό νεκροταφείο στονΠετεινό του Δήμου Αβδήρων Ξάνθης ισοπεδώθηκε μετά από απόφαση της δημοτικής αρχής, αλλά χωρίς απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Παρ’ ότι η συγκεκριμένη έκτασηάνηκεστη βακουφική περιουσία, καταπατήθηκε από τονδήμο, ο οποίος βεβήλωσε όλα τα ταφικά μνημεία που χρονολογούνται τουλάχιστον από το 1867, για να μετατρέψει τον χώρο σε γήπεδο και χώρο αναψυχής. Το ζήτημα πήρε τεράστιες διαστάσεις στην τοπική κοινωνία και προκάλεσε την αντίδραση χριστιανών και μουσουλμάνων, λόγω της ιερότητας του χώρου.

Ωστόσο το συμβάν δεν καταδίκασαν ούτε η Νέα Δημοκρατία τοπικά, η οποία στηρίζει τονδήμαρχο, ούτε και το Κίνημα Αλλαγής.

Το θέμα βεβαίως των μουσουλμανικών νεκροταφείων είναι περίπλοκο, επειδή είναι ιδιόκτητα. Δηλαδή ακόμα και στην περίπτωση που ένα νεκροταφείο έχει εγκαταλειφθεί λόγω, παραδείγματος χάριν, της ερήμωσης του οικισμού αυτό δεν αποδίδεται στη δημοτική αρχή διότι δεν είναι δημόσιος χώρος αλλά συνεχίζει να ανήκει στη βακουφική περιουσία.

Όμως όλα αυτά δεν φαίνεται να συγκινούν τον δήμαρχο, καθώς ενέταξε και άλλα μουσουλμανικά νεκροταφεία στη δημοτική περιουσία και στο Κτηματολόγιο,όπως το νεκροταφείο των Διομηδείων, της Αλκυόνης, που κατοικείται από πληθυσμό μειονοτικό, το πρώην μειονοτικό δημοτικό σχολείο και το νεκροταφείο της Χαίτης.

Η λύση είναι να αποκατασταθεί άμεσα ο χώρος του παλαιού μουσουλμανικού νεκροταφείου Πετεινού και να διατηρηθεί η χρήση του. Επίσης είναι απαραίτητη μια νομοθετική επίλυση του προβλήματος της βακουφικής περιουσίας και πρέπει σύντομα να γίνουν οι εκλογές στις διαχειριστικές επιτροπές, για να μην επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα.

Κλείνοντας, δυστυχώς τόσο στα θεσμικά όσο και στα αναπτυξιακά ζητήματα, πολύ φοβάμαι ότι το πόρισμα της Νέας Δημοκρατίας θα παραμείνει ένα ευχολόγιο στα συρτάρια των Υπουργείων. Η Θράκη και η χώρα χρειάζεται αλλαγή πλεύσης, με μια προοδευτική και θαρραλέα κυβέρνηση, που θα δώσει λύσεις στα προβλήματα των πολιτών, μακριά από διακρίσεις και ανισότητες, αυτή του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτικής Συμμαχίας.

Ευχαριστώ πολύ και για την ανοχή σας, κύριε Πρόεδρε.

Αρθρογράφος