Το αποχαιρετιστήριο τρομοκρατικό χτύπημα του 2018

31 Δεκεμβρίου 201820:49

Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας *

Η έκρηξη στο Κολωνάκι έξω από την εκκλησία του Άγιου Διονύσιου του Αρεοπαγίτη επιφέρει διάφορες ερμηνείες απο ενέργεια νεόκοπων τρομοκρατών μέχρι και διαθρησκευτική βία. To τυφλό χτύπημα δεν πέρασε απαρατήρητο απότα Social Mediaπου όμως εμφανίζονται αποστασιοποιημένα.

Το query«Έκρηξη Κολωνάκι» συγκέντρωσεστο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το σύγχρονο εργαλείο PaloPro για Web & Social Listening και Analytics 881 συνολικές αναφορές για τη χρονική περίοδο 27 – 29 Δεκεμβρίου 2018. Οι περισσότερες αναφορές καταγράφονται σε Twitterκαι με λιγότερες ακολουθούν τα News. Ταυτόχρονα, τα συναισθήματα των αναφορών παρουσιάζουν κυριαρχία ουδετέρων συναισθημάτων και ακολουθεί ένας αριθμός αρνητικών συναισθημάτων. 

Θεματολογία

Η θεματολογία για την υπό εξέταση χρονική περίοδο επικεντρώθηκε σύμφωνα με τα Main Topics του PaloProστις ακόλουθες αναφορές:

  • Στην έκρηξη που έγινε και στις υποθέσεις για το ποιοι κρύβονται πίσω.
  • Στο Tweet του πρόεδρου της Νέας Δημοκρατίας Κυριάκου Μητσοτάκη για το χτύπημα.
  • Στη δήλωση του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Μάκη Βορίδη πως σήμερα προφανώς αποθρασύνεται η τρομοκρατία στην Ελλάδα και διερωτήθηκε γιατί δεν αντιμετωπίζεται το φαινόμενο στη χώρα μας.
  • Στη δήλωση του υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστα Γαβρόγλου ότιη επίθεση σε κάθε χώρο λατρείας είναι μια επίθεση απέναντι στους θρησκευόμενους πολίτες αλλά και στη δημοκρατία.

Συμπεράσματα

Η έκρηξη στο Κολωνάκι δείχνει σύμφωνα με την ανάλυση περιεχόμενου (ποιοτικά δεδομένα) του PaloProότι η διαδικτυακή κοινή γνώμη και ιδιαίτερα τα SocialMediaεμφανίζονταιαποστασιοποιημένα περιμένοντας ενδεχομένως κάποιες εξελίξεις: Αναλυτικότερα:

  • Η έκρηξη στον Άγιο Διονύσιο αν και σχολιάστηκε από τα SocialMedia δεν κατέγραψε στο διαδίκτυο σύμφωνα με τα ποσοτικά δεδομένα του PaloProπολλές αναφορές συγκριτικά με άλλες αναλυσεις μας για τρομοκρατικά χτυπήματα. Το γεγονός ότι δεν υπήρξε νεκρός και ότι στόχευε την εκκλησία δεν πυροδότησε αλυσιδωτέςαντιδράσεις στο διαδίκτυο.
  • Η επιλογή του σημείου, το Κολωνάκι και Άγιος Διονύσιος, θεωρείται συμβολικό για κάποιους χρήστες του διαδικτύου που εκτιμούν ότι το χτύπημα μπορεί να προέρχεται από αντιεξουσιαστές οι οποίοι αντιδρούν στο status των μεγαλοαστών που συνδέεται με το Κολωνάκι καθώς και στις χριστιανικές αξίες.
  • Τα mainstream ψηφιακά ΜΜΕ κάλυψαν το τυφλό χτύπημα σύμφωνα με την ανάλυση περιεχόμενου του PaloPro«κινηματογραφικά» χωρίς να επιχειρήσουν να εμβαθύνουν, αρκέστηκαν στις εκτιμήσεις της αστυνομίας.
  • Η έκρηξη στον Άγιο Διονύσιο «σηκώθηκε» σε μεγάλο βαθμό σύμφωνα με την ανάλυση περιεχομένου από τη Νέα Δημοκρατία, τις δηλώσεις του Μάκη Βορίδη και τουΚυριάκου Μητσοτάκη αλλά δεν κατάφεραν να επηρεάσει το σύνολο των χρηστών των SocialMedia.
  • Το αφήγημα της ΝΔ για την ασφάλεια υιοθετήθηκε μόνο από έναν αριθμό χρηστών των SocialMedia.
  • Το τυφλό χτύπημα αντιμετωπίστηκε από κάποιους χρήστες των SocialMedia και με σκωπτικό τρόπο,με αναφορές για τα καφέ της οδού Σκουφά και για τον ερασιτεχνικό εκρηκτικό μηχανισμό.
  • Η διαθρησκευτική βία είναι μια άλλη ερμηνεία που δίνουν κάποιοι χρήστες των SocialMedia. Τη συνδέουν με μουσουλμάνους μετανάστες και κάποιες φορές με τον τουρκικό «υβριδικό πόλεμο».Αντιλαμβάνονται την έκρηξη στον Άγιο Διονύσιο τον Αεροπαγίτη ως προάγγελο μιας διαθρησκευτικής τρομοκρατίας.
  • Ένας αριθμός χρηστών των SocialMedia θεωρεί το τυφλό χτύπημα ως μια προσπάθεια αποσταθεροποίησης της κυβέρνησης και ως ενέργεια αποπροσανατολισμού από τις επιτυχίες της ελληνικής αστυνομίας (πάταξη λαθρεμπορίου ΑΣΟΕ, εξιχνίαση ληστειών και εγκλημάτων).
  • Το τυφλό χτύπημα επανέφερε και τις μνήμες της χριστουγεννιάτικης περιόδου  1980 όταν δυο ταυτόχρονες πυρκαγιές κατέστρεψαν δύο από τα ιστορικότερα πολυκαταστήματα της Αθήνας, «Μινιόν» και «Κατράντζος».

 

____________________

 

*ΟΝίκοςΑρβανίτηςείναι Content Director τηςPalo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά,  βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 12 βιβλία του σε σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα.

*Ο Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας είναι Sr. DataAnalyst της PaloServices. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει και σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό.ΈχειπαρακολουθήσειπιστοποιημέναcoursesκαιseminarsγιαDigitalMedia, SocialMediaStrategies, DigitalMarketing&Advertising.

Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό PaloPro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.

 

 

 

Αρθρογράφος