Social Media και Θράκη: Το twitter εκνευρίζει το ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ

18 Αυγούστου 202209:39

Γράφουν Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Πρωτόπαππας

Σε συνέχεια της προηγούμενης ανάλυσης των τάσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποπειραθήκαμε να καταγράψουμε τις αθέατες -στο ευρύ κοινό- εξελίξεις στην Θράκη.

Σε μία “δύσκολη” χρονικά περίοδο για τα μκδ και την ενημέρωση γενικότερα (ας θυμηθούμε και τον Ουμπέρτο Έκο) το query “Τουρκικό Προξενείο Κομοτηνής” κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο 2.055 συνολικές αναφορές κατά την διάρκεια της χρονικής περιόδου 2-16 Αυγούστου 2022.

Κατηγοριοποίηση Περιεχομένου

Tα ποσοτικά δεδομένα του PaloPro εμφανίζουν προβάδισμα των αναφορών του twitter που διαμορφώνει και τις τάσεις του ελληνικού διαδικτύου για το υπό εξέταση query, ενώ ακολουθούν σε αρκετά περιορισμένο αριθμό οι αναφορές από ειδησεογραφικές πηγές με τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να είναι σχεδόν ανύπαρκτα.

Από τις 340 αναφορές στα ειδησεογραφικά sites ξεχωρίζουν οι εξής θεματικές ενότητες με την σειρά ποσοτικής αξιολόγησης:
1. Στοχοποίηση δημοσιογράφου στην Κομοτηνή από ομαδα πολιτικών κι εκπροσώπων της Μειονότητας στην Θράκη
2.Οι νέες ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμο των Μουφτειών της Θράκης
3. Αντιδράσεις Τουρκίας και τουρκικού ΥΠΕΞ για τις Μουφτείες της Θράκης
4.Αντιδράσεις Ελλαδα και ελληνικού ΥΠΕΞ στις δηλώσεις Τούρκων αξιωματούχων
5.Ερώτηση 33 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για το σήμα TurkAegean
6. Υπόθεση μαζικής δηλητηρίασης στον Δήμο Αρριανών σε τελετή ομαδικής περιτομής
7. Ελληνοτουρκικές σχέσεις , Συνθήκη Λωζάνης και Μουσουλμανική Μειονότητα
8.Ο ρόλος της Τουρκίας στην Αν. Μεσόγειο και το Αιγαίο
9.Οι δηλώσεις Χαρ. Αθανασίου και Αδ. Γεωργιάδη για τις παρακολουθήσεις
10.Οι αντιδράσεις των βουλευτών της Μειονότητας για τις δηλώσεις Χαρ. Αθανασίου

Από τα 1715 μηνύματα twitter ξεχωρίζουν οι ακόλουθες θεματικές ενότητες με την σειρά ποσοτικής αξιολόγησης:
1.Στοχοποίηση δημοσιογράφου στην Κομοτηνή από ομαδα πολιτικών κι εκπροσώπων της Μειονότητας στην Θράκη
2. Ο ρόλος του ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ και του Νίκου Ανδρουλάκη στην Θράκη με αφορμή τις δύο προηγούμενες ενότητες
3. Αναφορές στον ρόλο του τουρκικού Προξενείου στην Θράκη και η σύνδεσή του με τοπικά στελέχη κομμάτων
4. ΣΥΡΙΖΑ και ο ρόλος του στην Θράκη
5. Οι νέες ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμο των Μουφτειών της Θράκης και οι αντιδράσεις στην Θράκη
6. Οι σχέσεις Μπουρχάν Μπαράν και Χουσεΐν Μπαλτατζή (ΚΙΝΑΛ Ξάνθη) και Ριντβαν Μολλά Ισά (ΚΙΝΑΛ Ροδόπη) με παρακρατικές δομές στην Θράκη και οι αντιδράσεις στις δηλώσεις Αθανασίου
7. Οι σχέσεις Χουσείν Ζευμπέκ και Οζγκιούρ Φερχάτ (ΣΥΡΙΖΑ Ξάνθη) με παρακρατικές δομές στην Θράκη
8.Αναφορές σε περιεχόμενο κηρύγματος στα τεμένη της Θράκης όπου γίνονται αναφορές σε ρωσο-τουρκική συνεργασία και πιθανή προβοκάτσια
9. Το περιστατικό με τον εγκλωβισμό παρατύπων μεταναστών σε νησίδα του Έβρου
10. Ελληνοτουρκικές σχέσεις , Συνθήκη Λωζάνης και Μουσουλμανική Μειονότητα

Αναλυτικά Συμπεράσματα κι Επισημάνσεις

  • 1.Είναι εμφανής η τάση στα ειδησεογραφικά sites να διατηρούν χαμηλούς τόνους σε σχέση με την Θράκη και ν’ακολουθούν την ειδησεογραφία έτσι όπως αυτή διαμορφώνεται από επίσημες ανακοινώσεις ή δελτία τύπου.
  • 2. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι σε αντίθεση με τον όγκο των ειδήσεων για συγκεκριμένα θέματα δεν έχουμε κείμενα πρωτογενούς ρεπορτάζ (οι καλοκαιρινές διακοπές ίσως) με εξαίρεση μικρό αριθμό αναφορών σε ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά ειδήσεων που εντοπιζονται στο youtube. Χαρακτηριστική η περίπτωση του AlertTv και του FOCUS FM
  • 3.Το facebook έχει σχεδόν μηδενική συμμετοχή στο όγκο των διακινουμένων πληροφοριών με ελάχιστες αναφορές που σχετίζονται είτε με τις σελίδες που διατηρούν μέσα ενημέρωσης είτε με κάποιους δημοσιογράφους ή influencers που “δεν πάνε διακοπές”
  • 4. Το twitter αναδεικνύεται σε πραγματικό εργαλειο κοινωνικής ενημερωτικής δικτύωσης εξελισσόμενο σε μία μικρο-blogging εφαρμογή με μεγάλο αριθμό διαρκών και συνεχων αναφορών που είτε τροφοδοτούνται απο τις ειδησεογραφικές πηγές είτε παράγουν πρωτογενή κείμενα και πληροφορίες άμεσης κατανάλωσης
  • 5.Αναπτύσσεται στο τουίτερ μία ενδιαφέρουσα ειδησεογραφία σχετικά με την Θράκη αλλά και παρατίθενται μικρές “αποκαλυπτικές” λεπτομέρειες που δημιουργούν την αίσθηση μιας αμεσότητας στην παραγωγή πολιτικού λόγου
  • 6. Ο μεγάλος αριθμός μηνυμάτων στο τουΐτερ εξηγείται ίσως απο το γεγονός ότι οι χρήστες ασχολούνται περισσότερο από την παραλία με τα “εύχρηστα” μκδ απ’ό,τι με την κοινωνική δικτύωση του facebook/instagram που απαιτούν μεγαλύτερο χρόνο και κατανάλωση δεδομένων
  • 7. Τα ζητήματα που αφορούν στην μειονότητα δεν αναπτύσσονται σε εύρος από τις τοπικές ενημερωτικές ιστοσελίδες και γίνονται αντικείμενο μιας παραδημοσιογραφικής δραστηριότητας που ευνοούν την ύπαρξη πολλών fake accounts και bots, που επιδιώκουν να ασκήσουν προπαγάνδα και να επηρεάσουν τους χρήστες οι οποίοι όμως εμφανίζουν αρνητικά συναισθήματα στο απόλυτο σύνολό τους. Ωστόσο, παρατηρείται πλέον η δράση επωνύμων και πραγματικών προφίλ με κυρίαρχο αυτό του εκδότη Πέτρου Ούτση από την Ξάνθη
  • 8. Παραμένει ως βασικό συμπέρασμα η διαπίστωση ότι οι “κεντρικοί χειρισμοί” των μηχανισμών ενημέρωσης μπορεί να διαμορφώνουν την γενική εικόνα αλλά αδυνατούν να ελέγξουν σε επίπεδο τοπικό ή περιφερειακό την συμπεριφορά των “ψαγμένων χρηστών” .
  • 9. Οι (περίπου) 700 αναφορές στο υπό εξέταση query “Τουρκικό Προξενείο Κομοτηνής” από την προηγούμενη μέτρηση μας έδειξαν ότι υπάρχει ένα δυναμικό κοινό που αναζητά πληροφόρηση σε διαρκή βάση για την Θράκη κι αυτό επιβεβαίωθηκε με την τάση που ακολούθησε στην σημερινή μέτρηση που σχεδόν τριπλασιάσθηκαν οι αναφορές.  [να επισημανθεί ότι δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί η καταγραφή της θεματικής ενότητας με τους εγκλωβισθέντες στη νησίδα του Έβρου]
  • 10. Η “έκπληξη” αυτής της περιόδου ήταν η αντίδραση του Νίκου Ανδρουλάκη και του Μπουρχάν Μπαράν να “μπλοκάρουν” τους ενοχλητικούς χρήστες που έθεταν επίμονα ερωτήματα για τα τεκταινόμενα στην Θράκη.

Η ανάλυση έγινε με το PaloPro, ένα εργαλείο παρατήρησης, αποδελτίωσης και ανάλυσης όλων των αναφορών που γίνονται στο Διαδίκτυο και στα Social Media. Χρησιμοποιώντας τεχνολογία αιχμής για άμεσα και ακριβή αποτελέσματα, το PaloPro αναλύει όλες τις διαδικτυακές αναφορές που διαμορφώνουν την ελληνική κοινή διαδικτυακή γνώμη.
Η ανάλυση έγινε με αναλογικό δείγμα που βασίστηκε στις αναπαραγωγές άρθρων, retweets, impact αναφορών, influencers και referrers. H ανάλυση σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί δημοσκόπηση και εκφράζει μόνο τις τάσεις της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης.
Η παρούσα ανάλυση των ποιοτικών δεδομένων (ανάλυση περιεχομένου) αποτελεί ένα δείγμα των δυνατοτήτων PaloPro. Οι συγγραφείς της ανάλυσης δεν εκφέρουν προσωπικές απόψεις, μόνο αναλύουν και ερμηνεύουν τα ποιοτικά δεδομένα

*Ο Νίκος Αρβανίτης είναι ContentDirector της PaloServices, Διεθνολόγος–Δημοσιογράφος-διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των Διεθνών Σχέσεων. Είναι διαχειριστής της ιστοσελίδας komotinipress.gr Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά, βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 15 βιβλία του στη σερβική, αγγλική και ελληνική γλώσσα. Προσφάτως, στοχοποιήθηκε απο το τουρκικό Προξενείο Κομοτηνής

*Ο Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας είναι Sr. DataAnalyst της PaloServices. Είναι Διεθνολόγος–Δημοσιογράφος και αρθρογράφος στην ιστοσελίδα SLpress.gr Επίσης, αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Έχειδημοσιεύσειεπιστημονικάκείμενα (συμπεριλαμβανομένουThe Combined Threat of Terrorism and Organised Crime for and in South East Europe, ΝΑΤΟ Series Vol. 39, 2015). Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000-2014). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστημίου Kent. Με τη ιδιότητα του διεθνολόγου έχει μιλήσει σε διεθνή συνέδρια στο εξωτερικό. Επίσηςέχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για Digital Media, Social Media Strategies, Digital Marketing & Advertising.

Και οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «InsocialMEDIARES» που με βάση το λογισμικό PaloPro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των SocialMedia και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.

Αρθρογράφος