Ν. Γκαρά «Το πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ συμπυκνώνει μια αναπτυξιακή στρατηγική μακράς πνοής για τη Θράκη με επίκεντρο τον άνθρωπο»

27 Νοεμβρίου 202108:03

Τις βασικές πτυχές του πορίσματος που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στη Διακομματική Επιτροπή για την Ανάπτυξη της Θράκης, ανέδειξε η Βουλευτής Έβρου και Αν. Τομεάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Ενημέρωσης & Επικοινωνίας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, Νατάσα Γκαρά, κατά την ολοκλήρωση των εργασιών της Επιτροπής στη Βουλή των Ελλήνων.

Η κα Γκαρά έκανε λόγο για ένα πόρισμα, από μεριάς ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, στο οποίο με «όχημα» την οικονομία της γνώσης, την έξυπνη εξειδίκευση, την κυκλική οικονομία, τη μεταποίηση, τη γεωργία,  αποτυπώνεται μια αναπτυξιακή στρατηγική μακράς πνοής, με επίκεντρο τον άνθρωπο, που θα καταστήσει τη Θράκη ελκυστικό προορισμό τόσο για κατοίκηση όσο και για την άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας.

Έκανε ειδική μνεία στον κομβικό ρόλο του Λιμένα Αλεξανδρούπολης, υπογραμμίζοντας την ανάγκη αναβάθμισης του εμπορικού του χαρακτήρα, των υποδομών και των δραστηριοτήτων σε αυτό, με το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων, και όχι της πλήρους ιδιωτικοποίησης, καθώς και την ένταξη στα διευρωπαϊκά δίκτυα και τους μεγάλους άξονες μεταφοράς.

Αναφέρθηκε σε εμβληματικές παρεμβάσεις που προβλέπονται στο πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, όπως η δημιουργία τεχνολογικού campus στο Δημοκρίτειο, η δημιουργία δομής στήριξης μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, η δημιουργία οργανισμού ανάπτυξης της συνεργασίας στη ΝΑ Ευρώπη με έδρα τη Θράκη, η ενίσχυση των υποδομών,  η δημιουργία θεματικού πάρκου και «campus νεολαίας» στο τριεθνές του Βορείου Έβρου, ή τα προγράμματα επιδότησης για απόκτηση α΄ κατοικίας σε δήμους και περιοχές όπως ο Βόρειος Έβρος.

Παράλληλα, μίλησε για την ανάγκη ανάδειξης του brand name «Θράκη» σε προϊόντα και δράσεις, με την αξιοποίηση και μετατροπή της διασυνοριακότητας και της πολυπολιτισμικότητας σε συγκριτικό πλεονέκτημα για την περιοχή, με την παράλληλη ενίσχυση του εναλλακτικού τουρισμού.

Προτεραιότητες, επίσης, στο πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ αποτελούν η αναβάθμιση της Θράκης σε σύγχρονο ενεργειακό κόμβο διεθνούς εμβέλειας, η ενίσχυση των ψηφιακών υποδομών, ο εκσυγχρονισμός των δικτύων, η βελτίωση της διασυνδεσιμότητας των μεταφορών, η αναβάθμιση του πρωτογενή τομέα (ανάπτυξη της υπαίθρου, αναδιάρθρωση γεωργικής καλλιέργειας, εφαρμογή προγραμμάτων ψηφιακής γεωργίας, επιτάχυνση αναδασμών, ανόρθωση κτηνοτροφίας, χοιροτροφίας, σηροτροφίας και παραγωγής μεταξιού στο Σουφλί κλπ), η δημογραφική ανασυγκρότηση της Θράκης με τη βελτίωση της καθημερινότητας στην περιοχή, την εξάλειψη φαινομένων περιθωριοποίησης και φτώχειας, την προώθηση πολιτικών για την κοινωνική συνοχή.

Διευκρίνισε, επίσης, πως για τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ είναι θετική η αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου,  θα πρέπει όμως να αποκλείονται καταστροφικές δραστηριότητες, όπως η εξόρυξη και η μεταλλουργία χρυσού, που απειλούν το περιβάλλον και την αναπτυξιακή φυσιογνωμία συνολικά της περιοχής.

Κλείνοντας η κα Γκαρά σημείωσε πως το πόρισμα που κατέθεσε η ΝΔ προωθεί λανθασμένες πολιτικές και λογικές του παρελθόντος που στοίχισαν στη Θράκη, οδηγεί στη διαιώνιση των περιφερειακών ανισοτήτων, δεν περιγράφει μία συγκεκριμένη στρατηγική.  

Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

 

Για μας είναι σημαντική όλη αυτή η διαδικασία συζήτησης για την περιοχή μας και σήμερα, ως καταληκτική συνεδρίαση, νομίζω ότι, στο πλαίσιο της καλής μας συνεργασίας, μπορούμε να κερδίσουμε λίγο περισσότερο χρόνο για να μιλήσουμε για τη Θράκη.

Όλοι γνωρίζουμε και το έχουμε αναφέρει, ότι οι συνθήκες δε μας ευνόησαν, λόγω κορονοϊού και πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων, να κάνουμε μια ευρεία διαβούλευση για τα προβλήματα, τις ανάγκες αλλά και τις αναγκαίες πολιτικές οι οποίες απαιτούνται στη Θράκη, προκειμένου να γυρίσει σελίδα.

Καλούμαστε, δε, να συζητήσουμε σήμερα ένα πόρισμα, το οποίο έχει κατατεθεί, στο οποίο δε μπορέσαμε πολιτικά να συγκλίνουμε σε όλα τα σημεία, καθώς στο κείμενο το οποίο προτείνεται από την Πλειοψηφία δεν περιγράφει μια συγκεκριμένη στρατηγική που θα δώσει πνοή και υπόβαθρο ανάπτυξης.

Μοιάζει περισσότερο με ένα τεχνικό πρόγραμμα, με μια συλλογή προτάσεων, χωρίς να εντάσσονται σε ένα συνεκτικό πλαίσιο στρατηγικής. Ένα πόρισμα που φαίνεται να διαιωνίζει τις περιφερειακές ανισότητες και προωθεί την επανάληψη αποτυχημένων πολιτικών που αποδείχθηκαν αναποτελεσματικές μέχρι σήμερα, χωρίς να περιλαμβάνει και έναν απαραίτητο απολογισμό, προκειμένου να αποφύγουμε την επανάληψη αυτών των πολιτικών και των λαθών του παρελθόντος. Ένα πόρισμα το οποίο επικαλείται μεν το ταμείο ανάκαμψης και χρηματοδοτικά εργαλεία, αλλά από την Κυβέρνηση δεν έχει προβλεφθεί ούτε ένα έργο για την περιοχή της Θράκης.

 Γι’  αυτούς και πολλούς άλλους λόγους, ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Π.Σ. καταθέτει τη δική του πρόταση, με μία διαφορετική προσέγγιση από αυτή που καταγράφεται στο πόρισμα της κυβερνητικής πλειοψηφίας. Ένα πόρισμα του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., με επίκεντρο τον άνθρωπο, όπου το ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί τον βασικό παράγοντα της αναπτυξιακής διαδικασίας. Ένα πόρισμα στο οποίο αποτυπώνεται, με ιδιαίτερη σαφήνεια, η αναπτυξιακή στρατηγική μακράς πνοής που απαιτείται, ώστε να καταστεί η Θράκη, με όχημα την οικονομία της γνώσης, την έξυπνη εξειδίκευση, την κυκλική οικονομία, τη μεταποίηση, τη γεωργία και τις βασικές υποδομές που απαιτούνται, σε ελκυστικό προορισμό, τόσο για κατοίκηση όσο και για την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Ένα πόρισμα που προβλέπει εμβληματικές παρεμβάσεις, όπως η δημιουργία τεχνολογικού κάμπους στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο, δημιουργία δομής στήριξης μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, ενίσχυση των υποδομών, φυσικών και κοινωνικών, αλλά και τη δημιουργία στη Θράκη ενός οργανισμού ανάπτυξης και ενίσχυσης της συνεργασίας της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Με την αξιοποίηση, επίσης, του brand name «Θράκη» σε προϊόντα και δράσεις αλλά και την αξιοποίηση της διασυνοριακότητας και της πολυπολιτισμικότητας, σε συγκριτικό μας πλεονέκτημα.

Το πόρισμα του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. προτάσσει την ανάγκη για βελτίωση της καθημερινότητας στην περιοχή, με την παράλληλη προώθηση της κοινωνικής συνοχής, την εξάλειψη φαινομένων περιθωριοποίησης και φτώχειας, με στόχο τη δημογραφική ανασυγκρότηση της Θράκης. Προτάσσει την ανάγκη εκσυγχρονισμού των δικτύων στην περιοχή, με την παράλληλη βελτίωση της διασυνδεσιμότητας των μεταφορών, ώστε να αντιμετωπιστεί με τον τρόπο αυτό το μεγάλο κόστος μεταφοράς που αντιμετωπίζουν κάτοικοι αλλά και επιχειρήσεις.

Κομβικός για την ανάπτυξη στην περιοχή είναι και ο ρόλος του Λιμένα Αλεξανδρούπολης, η αναβάθμιση του εμπορικού του χαρακτήρα και η ένταξή του στα διευρωπαϊκά δίκτυα και τους μεγάλους άξονες μεταφοράς, ενώ απαιτείται η αναβάθμιση υποδομών και δραστηριοτήτων με το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων και όχι της πλήρους ιδιωτικοποίησης.

Εδώ είναι ένα κρίσιμο σημείο, στο οποίο διαφωνούμε με τη Νέα Δημοκρατία.

Παράλληλα, δύναται η απόδοση μέρους της δυτικής χερσαίας ζώνης στην τοπική κοινωνία, προκειμένου να αναπτυχθούν δραστηριότητες και να αφήσουν αναπτυξιακό αποτύπωμα στην ευρύτερη περιοχή.

Επιπλέον, η Θράκη, θα πρέπει να γίνει πιλότος για τη συνολική αναβάθμιση των ψηφιακών υποδομών αλλά και να καταστεί ενεργειακός κόμβος διεθνούς εμβέλειας, με ταυτόχρονη καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας που αντιμετωπίζουμε στην περιοχή.

Επιπλέον, σε ότι αφορά τον πρωτογενή τομέα, προτείνεται ολοκληρωμένο σχέδιο για την ανάπτυξη της υπαίθρου, αναδιάρθρωση της γεωργικής καλλιέργειας, επιτάχυνση των αναδασμών, ανόρθωση της κτηνοτροφίας, ενίσχυση της χοιροτροφίας και της παραγωγής μεταξιού στο Σουφλί, ενώ σημαντική είναι και η εφαρμογή προγραμμάτων ψηφιακής γεωργίας για ποιοτικότερη καλλιέργειες και προϊόντα.

Κρίσιμη, επίσης, η αξιοποίηση του ορυκτού πλούτου, αποκλείοντας όμως καταστροφικές δραστηριότητες, όπως η εξόρυξη και η μεταλλουργία χρυσού, που απειλούν το περιβάλλον και την αναπτυξιακή φυσιογνωμία της περιοχής.

Αυτό είναι, επίσης, ένα σημείο στο οποίο διαφωνούμε με τη Νέα Δημοκρατία.

Επιπλέον, προβλέπεται η προώθηση προγραμμάτων επιδότησης για απόκτηση πρώτης κατοικίας για όσους επιλέγουν να εγκατασταθούν σε δήμους και περιοχές, όπως ο βόρειος Έβρος και άλλες, παρεμβάσεις υποστήριξης των νέων οικογενειών και των παιδιών που διαβιούν στην περιοχή.

Υπάρχει επιπλέον πρόβλεψη δημιουργίας στο τριεθνές του βορείου Έβρου, θεματικού πάρκου και campus νεολαίας, προκειμένου να αναδειχθεί ο ιδιαίτερος χαρακτήρας της Θράκης για την καλύτερη τουριστική αξιοποίηση και προβολή της περιοχής στα δυναμικά κοινά. Ενώ μεταξύ άλλων, υπογραμμίζεται πως η Θράκη μπορεί να αποτελέσει σημαντικό τόπο εναλλακτικού τουρισμού με την αξιοποίηση των μεγάλων τουριστικών δυνατοτήτων που έχει, όπως τα μνημεία ή βιότοποι και άλλα σημαντικά πλεονεκτήματα.

Έχω και άλλες σημειώσεις, είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες οι θεσμικές παρεμβάσεις που γίνονται για την αναβάθμιση εκπαίδευσης, εργασίας και κοινωνικής συνοχής. Δεν θα τα αναφέρω αναλυτικά θα μιλήσουν και οι συνάδελφοί μου. Ωστόσο η Θράκη κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι μια περιοχή με ιδιαιτερότητες, συγκριτικά πλεονεκτήματα, πλούσιους πόρους, μοναδικό περιβάλλον, μνημεία και πολιτισμό, αλλά και ιδιαίτερο ανθρώπινο δυναμικό, απαιτεί διαφορετικές πολιτικής προσέγγισης και ανάπτυξης και αυτό πρέπει να το κατανοήσει πρώτα το κοινοβούλιο και έπειτα και το σύνολο των φορέων. Ευχαριστώ και πάλι.

 

 

Αρθρογράφος