ΛΑ.ΣΥ. Κομοτηνής: Η Δημοτική Αρχή κωλυσιεργεί στην έκδοση κοινού ψηφίσματος για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στα μεγάλα επιχειρηματικά κεφάλαια

12 Απριλίου 202114:22

Προβληματισμό και πολλά ερωτηματικά μας δημιουργεί το γεγονός ότι τρία εικοσιτετράωρα μετά την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου (6-4-2021) για την έκδοση κοινού ψηφίσματος, μετά από αίτημα των εργαζομένων της Εγνατίας Οδού ΑΕ με αφορμή την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού στα μεγάλα επιχειρηματικά κεφάλαια, και ενώ υπήρξε δέσμευση της δημοτικής αρχής να φέρει το σχέδιο για διαβούλευση στους επικεφαλής των παρατάξεων την επόμενη μέρα (7-4-2021), αυτό δεν έχει συμβεί ακόμα.

Αναδεικνύεται από την στάση των άλλων παρατάξεων του δημοτικού συμβουλίου, στη συγκεκριμένη συνεδρίαση, οι οποίες είτε απέφυγαν να πάρουν θέση (γιατί η οδός παραχωρήθηκε ήδη, οπότε δεν έχει νόημα το ψήφισμα, όπως είπαν), είτε έθεσαν δευτερεύοντα ζητήματα, πως στην ουσία προσπαθούν να κρύψουν την ουσιαστική τους συμφωνία για την παραχώρηση της οδού και την δέσμευση της πολιτικής τους με την πολιτική των κομμάτων που τους στηρίζουν.

Η Λαϊκή Συσπείρωση Κομοτηνής δηλώνει αντίθετη στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, διεκδικεί την κατάργηση των διοδίων και τοποθετήθηκε επί του θέματος στο δημοτικό συμβούλιο της περασμένης Τρίτης 6-4-2021 ως παρακάτω: 

Eν μέσω πανδημίας, με τον ελληνικό λαό να βρίσκεται αντιμέτωπος με μια τραγική κατάσταση στο δημόσιο σύστημα Υγείας και μια νέα επίθεση στα δικαιώματα και εισοδήματα του, κυβέρνηση, υπουργείο, ΤΑΙΠΕΔ προχωρούν στο διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και των Καθέτων Αξόνων ενός παγίου αξίας 7 δισεκατομμυρίων ευρώ.

H τελευταία αυτή “πράξη του δράματος” προς την πλήρη ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού (μετά την παράδοση στο ΤΑΙΠΕΔ, τον πολλαπλασιασμό των σταθμών διοδίων, τη σταδιακή αύξηση του αντιτίμου ανά χλμ και την αξιοποίηση μέρους των εσόδων για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους), φέρνει εκτός των άλλων τεράστια αύξηση του κόστους των διοδίων (από 0,03 ευρώ/χλμ σε 0,07 ευρώ/χλμ). Συνιστά τη συνέχεια και κλιμάκωση μιας εγκληματικής πολιτικής στον τομέα των οδικών υποδομών-συγκοινωνιών απέναντι στα συμφέροντα του ελληνικού λαού. Βέβαια η αρνητική αυτή εξέλιξη πραγματοποιείται στο έδαφος που έστρωσε η πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.

Η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών, ικανοποίησαν αιτήματα των ιδιωτικών εταιριών εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων, της τάξης των δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ για διαφυγόντα κέρδη λόγω της πανδημίας. Αποδεικνύεται και σε αυτή την περίπτωση ότι “λεφτόδεντρα” υπάρχουν αποκλειστικά για τους επιχειρηματικούς ομίλους.

Η κυβέρνηση, όλη την προηγούμενη περίοδο δεν ενημέρωσε τον ελληνικό λαό και τους εργαζόμενους της Εγνατίας Οδού ΑΕ, δεν απάντησε στις παρεμβάσεις του ΚΚΕ στη Βουλή, όσον αφορά το ακριβές περιεχόμενο του σχεδίου της σύμβασης παραχώρησης σε σχέση με το χρονικό ορίζοντα, το αντίτιμο της παραχώρησης, τα ποσά που θα δοθούν ως επιδότηση από το Δημόσιο για ανάταξη παλαιών τεχνικών έργων, το τεχνικό αντικείμενο των κατασκευών που υποχρεούται να ολοκληρώσει ο παραχωρησιούχος, τη λεγόμενη “βαριά συντήρηση”. Τα συγκεκριμένα στοιχεία θα αποκάλυπταν βεβαίως και το μηδενικό “επιχειρηματικό ρίσκο” το οποίο δήθεν αναλαμβάνουν οι ενδιαφερόμενοι επιχειρηματικοί όμιλοι, οι οποίοι ανταγωνίζονται στο διαγωνισμό για το ποιος θα κερδίσει το “φιλέτο” της είσπραξης των διοδίων και όχι μόνο.

Διαχρονικά, από την κατασκευή και λειτουργία της Εγνατίας Οδού, βγήκαν πολλαπλά κερδισμένοι επιχειρηματικοί όμιλοι αλλά και τράπεζες μέσω της ουσιαστικής παρακράτησης των διοδίων για αποπληρωμή των δανειακών υποχρεώσεων της Εγνατίας Οδού ΑΕ. Ταυτόχρονα, έσοδα από τα διόδια των κάθετων αξόνων της Εγνατίας Οδού κατευθύνονται στην αποπληρωμή του δημόσιου χρέους, ενός χρέους που όχι μόνο δε δημιούργησε ο ελληνικός λαός, αλλά τροφοδοτήθηκε διαχρονικά από την άμεση και έμμεση στήριξη κατασκευαστικών και άλλων ομίλων.

Έτσι αποδεικνύεται και στη συγκεκριμένη περίπτωση ότι τα λεγόμενα “εμβληματικά έργα” φορτώνονται δύο και τρεις φορές στις πλάτες του ελληνικού λαού ενώ αποκαλύπτεται και ο ρόλος του κράτους, ως συλλογικός καπιταλιστής, που αφού ανέλαβε την κατασκευή ενός σύνθετου και δύσκολου έργου τώρα το παραδίδει προς εκμετάλλευση στους επιχειρηματικούς ομίλους για να βρουν κερδοφόρα διέξοδο τα υπερσυσσωρευμένα κεφάλαια τους. Φτάνει μάλιστα να κατασκευάζει ακόμα και τα διόδια τα οποία θα παραχωρηθούν μαζί με τα έσοδα τους στον μελλοντικό παραχωρησιούχο. 

Αναδεικνύεται για άλλη μια φορά η επικαιρότητα της κοινωνικοποίησης των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής, των μεταφορικών υποδομών, για την ένταξη του σχεδιασμού, της κατασκευής, της συντήρησης, της λειτουργίας και της συνεχούς αναβάθμισης υποδομών, όπως οι αυτοκινητόδρομοι, στον επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό της οικονομίας, με σκοπό την κάλυψη των σύγχρονων λαϊκών αναγκών για ασφαλή και δωρεάν μεταφορά.

Στο δρόμο αυτής της ελπιδοφόρας προοπτικής την οποία θα κατοχυρώσουν ριζικές αλλαγές σε επίπεδο εξουσίας και οικονομίας, στηρίζουμε τις κινητοποιήσεις των εργαζόμενων στην Εγνατία Οδό ΑΕ, καλούμε όλο το λαό να αγωνιστούμε για να μην παραδοθεί και η Εγνατία Οδός στους επιχειρηματικούς ομίλους, να καταργηθούν τα διόδια, να διασφαλιστεί το μέλλον και η αξιοποίηση της σημαντικής τεχνογνωσίας του προσωπικού της Εγνατίας Οδού ΑΕ.

 

Αρθρογράφος