Κ. Κατσιμίγας: Η περιπέτεια της Σαμοθράκης δεν τελείωσε…

16 Αυγούστου 201919:07

“Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΤΗΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΣΕ, ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ.
ΜΕ ΡΥΘΜΟΥΣ ΧΕΛΩΝΑΣ ΟΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ. ΑΝΥΠΑΡΚΤΗ Η ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ.”

Αυτό αναφέρει σε ανάρτησή του ο κ. Κ. Κατσιμίγας, ο οποίος παραθέτει ένα πλήρες χρονικό συμβάντων και προσωπικές του εκτιμήσεις για το πρόβλημα της ακτοπλοϊκης σύνδεσης της Σαμοθράκης με την Αλεξανδρούπολη.


Παρά το γεμάτο έπαρση και αλαζονεία Δελτίο τύπου του ΥΠΑΝ από το βράδυ της 13ης Αυγούστου, με το οποίο έλεγε ότι το ταχύπλοο ANDROS JET θα ξεκινούσε δρομολόγια από το βράδυ της 14ης , η πραγματικότητα ήταν διαφορετική και αυτό που βίωσαν κάτοικοι και επισκέπτες της Σαμοθράκης ήταν τραγικό. Για να βάλουμε τα πράγματα με τη σειρά τους. Το πρόβλημα με τη διακοπή των δρομολογίων των δύω συμβατικών πλοίων ΣΑΟΣ ΙΙ και ΣΑΟΝΗΣΟΣ προέκυψε από τις 6 Αυγούστου, δηλαδή 9 ημέρες πριν την μερική λύση του προβλήματος.

Η εταιρεία που έχει την εκματαλευση της γραμμής και τα δύο ακινητοποιημένα σκάφη, ναύλωσε το ΑΝΑΞ από τη γραμμή Κεραμωτή Θάσος. Το ΑΝΑΞ όμως πάρα το γεγονός ότι είναι ένα καινούριο πλοίο (2018), έχει ναυπηγηθεί για να καλύπτει μικρές πορθμειακές γραμμές. Δηλαδή δεν είναι πλοίο ανοιχτής θαλάσσης καθόσον έχει πολύ μικρό βύθισμα και είναι ευάλωτο σε ισχυρούς ανέμους. Για το λόγο αυτό οι λιμενικές αρχές, ορθώς πράττουσες, δεν επέτρεψαν την επιβίβαση επιβατών. Οι επιβάτες εξυπηρετούντο με το ταχύπλοο(δελφίνι) ΖΕΦΥΡΟΣ, μήκους 25 μέτρων που μεταφέρει μόνο 150 επιβάτες. Ωστόσο το ΖΕΦΥΡΟΣ ως ταχύπλοο δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες, γι αυτό και κάποιες φορές διέκοψε τα δρομολόγια του. Οι ανάγκες όμως του νησιού σε μεταφορικό έργο την εποχή αυτή είναι μεγάλες, διότι ουσιαστικά τουρισμός υπάρχει σε ένταση μόνο τις μέρες γύρω από το Δεκαπενταύγουστο. Στο μεταξύ οι ακυρώσεις στο νησί έπεφταν σύννεφο και αρκετοί ταξιδιώτες που ολοκλήρωσαν τις διακοπές τους δεν έβρισκαν μέσο να επιστρέψουν.

Στην κατάσταση αυτή επενέβη το ΥΠΑΝ ναυλώνοντας το AZORES EXPRESS που βρισκόταν στο Πέραμα. Μετά από μία ημέρα παραμονή στο Πέραμα και μία ημέρα ταξίδι (20 ώρες) κατέπλεσε στην Αλεξανρούπολη, φόρτωσε επιβάτες και οχήματα αλλά δεν μπόρεσε να δέσει στη Σαμοθράκη, λόγω μεγάλου μεγέθους και μικρής θαλασσοταραχής και επέστρεψε γεμάτο στην Αλεξανδρούπολη. Όπως είναι ξεκάθαρο το βασικό πρόβλημα του AZORES ήταν το μέγεθος του, δηλαδή ήταν ακατάλληλο για το λιμάνι της Σαμοθράκης , το οποίο προφανώς δεν γνώριζαν και δεν ερεύνησαν οι σύμβουλοι του ΥΠΑΝ. Οι κύριοι αυτοί είναι υπεύθυνοι και για την ταλαιπωρία του κόσμου και για την περιττή δαπάνη του Δημοσίου.

Στη συνέχεια το Υπουργείο ανέθεσε την εκτέλεση δρομολογίων στο ιδιαίτερα γρήγορο και σχετικά σύγχρονο σκάφος ANDROS JET, τύπου ΚΑΤΑΜΑΡΑΝ. Η δρομολόγηση του πλοίου αν και ανακοινώθηκε έπο τις 13 Αυγούστου, αυτό κατέπλευσε στην Καμαριώτισσα στις 23.10 της 14ης Αυγούστου αφού προηγουμένως, την 13η, πραγματοποίησε δρομολόγιο στις νότιες Κυκλάδες φτάνοντας μέχρι την Ανάφη και τη Σίκινο. Ωστόσο η καθυστερημένη άφιξη, κατά το ΥΠΕΝ, οφειλόταν, για ακόμη μία φορά στις δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Έτσι οι πρώτοι εγκλωβισμένοι ταξιδιώτες έφτασαν στην Αλεξανδρούπολη τα ξημερώματα της 15ης, ανήμερα της Παναγίας και οι πρώτοι για Σαμοθράκη αναχώρησαν για το νησί το πρωί της ίδιας ημέρας. Η ζημιά όμως είχε γίνει.

Ο εγκλωβισμός των ταξιδιωτών επί εννεαήμερο, η έλλειψη τροφίμων από το νησί, οι ακυρώσεις όλων των κρατήσεων ήταν πια ένα γεγονός χωρίς επιστροφή. Εικόνες με απελπισμένους ταξιδιώτες που περίμεναν απελπισμένα στην προκυμαία της Καμαριώτισσας ένα από τα καράβια που έταζε το ΥΠΕΝ έκαναν του γύρο του κόσμου αμαυρώνοντας την εικόνα του νησιού, της ελληνικής ακτοπλοΐας και του ελληνικού τουρισμού.

Αλλά και πάλι, σήμερα 16 Αυγούστου, που η κατάσταση έχει ομαλοποιηθεί εξακολουθούμε και είμαστε ανήσυχοι διότι:
1ον. Το Ε/Γ –Ο/Γ ΑΝΑΞ θα επιστρέψει σύντομα στη γραμμή του (Κεραμωτή –Θάσος) η οποία είναι προσοδοφόρα και για την οποία ναυπηγήθηκε. Άλλωστε το ΑΝΑΞ είναι πλοίο για σύντομες πορθμειακές αποστάσεις, γι αυτό και στο δρομολόγιο Σαμοθράκη- Αλεξανδρούπολη δεν μεταφέρει επιβάτες. Από ότι φαίνεται σύντομα θα επανέλθει στη βάση του. Το ANDROS JET είναι ένα ταχύπλοο σκάφος έντασης μεταφορών και υψηλού κόστους. Επίσης είναι πλοίο αρκετά ευάλωτο στους ισχυρούς ανέμους. Είναι ένα σκάφος ιδανικό για τις Κυκλάδες, μεταφέροντας πολλούς επιβάτες σε σύντομο χρόνο με υψηλό εισιτήριο. Επίσης δεν μπορεί να μεταφέρει φορτηγά και άλλα μεγάλα οχήματα, πολύ περισσότερο καύσιμα και σκουπίδια. Όπως είναι γνωστό τα σκουπίδια της Σαμοθράκης μεταφέρονται στην Αλεξανδρούπολη και ακολούθως καταλήγουν στον ΧΥΤΑ της Κομοτηνής. Επομένως η απόσυρση του ΑΝΑΚΤΑ στη Θάσο θα εγκλωβίσει σκουπίδια στην Σαμοθράκη και τρόφιμα και καύσιμα στην Αλεξανδρούπολη.

2ον. Μετά το τέλος της τουριστικής περιόδου, δηλαδή σε λίγες μέρες, τα δύο σκάφη θα αποσυρθούν και θα επανεμφανιστούν τα σκάφη της SAOS Ferries προκειμένου να καλύψουν τις μεταφορικές ανάγκες. Ωστόσο ο πλοιοκτήτης κος Φώτης Μανούσης από τις 8 Αυγουστου 2019 δήλωσε ότι σκέπτεται να αποχωρήσει από τη Σαμοθράκη επιχειρηματικά και προσωπικά. Ανεξάρτητα από τις πραγματικές σκέψεις που έχει στο μυαλό του ο πλοιοκτήτης η κατάσταση φαντάζει ιδιαίτερα περίπλοκη.

3ον. Το γεγονός της αδυναμίας πρόσδεσης στο λιμάνι της Σαμοθράκης του Ε/Γ-Ο/Γ AZORES EXPRESS, ενός πλοίου κατάλληλου για τη γραμμή αλλά μήκους 114μ και βυθίσματος 5,2 μ, αναδεικνύει την αναγκαιότητα της έναρξης εργασιών για την επέκταση του λιμένα της Καμαριώτισσας με δεδομένο ότι, όπως μας ενημέρωσε ο απερχόμενος Δήμαρχος κος Αθανάσιος Βίτσας, οι μελέτες είναι ήδη υπερώριμες και αναμένεται η εξεύρεση κονδυλίων για την κατασκευή του έργου.

4ον. Είμαστε ιδιαίτερα ανήσυχοι διότι η παρουσία της Περιφέρειας στην όλη κρίσιμη κατάσταση περιορίστηκε στη διάθεση ενός ποσού 5.000 ευρώ που στη συνέχεια έγιναν 10.000 για να γίνουν προμήθειες από καταστήματα της Σαμοθράκης για τους εγκλωβισμένους ταξιδιώτες. Πέραν από το αστείο ποσό για το μέγεθος του προβλήματος δεν είδαμε κανένα σχέδιο διαχείρισης της κρίσης, δεν είδαμε την παρουσία της πολιτικής προστασίας ή του ίδιου του Περιφερειάρχη στο νησί και είμαστε περίεργοι ακόμη και αυτές οι 10.000€, αν, κατά πόσο και πώς διατέθηκαν. Αν όντως διατέθηκαν 50.000€ για τη ναύλωση του ΑΝΑΚΤΑ, ποσό του δόθηκε στο Δήμο Σαμοθράκη, μας βρίσκει σύμφωνους, αλλά ωστόσο θα έπρεπε να προτιμηθεί, εφόσον υπήρχε, κάποιο πλοίο ανοιχτής θαλάσσης που θα μπορούσε να μεταφέρει ανθρώπους και οχήματα.

ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ ΔΕΝ ΛΥΘΗΚΑΝ. Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΟΜΟΡΦΑ ΓΡΑΜΜΕΝΑ ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ ΤΟΥ ΥΠΕΝ!!!!!

Αρθρογράφος