Το Αρχαίο Θέατρο Μαρώνειας φιλοξενεί δύο παραστάσεις της ΕΛΣ στις 5 και 6/8

28 Ιουλίου 202009:34

Παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ 

Χαλιμα (1926)

Θεόφραστος Σακελλαρίδης

Ώρα έναρξης: 20.30 | clock

Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει.
 
Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης.
Προκρατήσεις εδώ 

GNO GR copy

Ζωντανές “ραδιοφωνικές” οπερέτες
Το 2020 συμπληρώνονται 70 χρόνια από το θάνατο του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, ενός δημιουργού του οποίου το αποτύπωμα στην εγχώρια μουσικοθεατρική ζωή υπήρξε βαθύ, παρά το γεγονός πως το δημιουργικό πεδίο στο οποίο διέπρεψε ήταν το ελαφρό μουσικό θέατρο. Η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά τον πρωτεργάτη της ελληνικής οπερέτας, το δύσκολο φετινό καλοκαίρι, παρουσιάζοντας δύο από τα σημαντικότερα έργα του με τη μορφή ζωντανής ‘ραδιοφωνικής’ παράστασης. Το μουσικό θέατρο είναι, άλλωστε, ένα κατεξοχήν θέατρο του ήχου. Έτσι, τηρώντας τις αποστάσεις και δίνοντας μεγαλύτερο χώρο στη φαντασία, τα δύο έργα του Σακελλαρίδη θα παρουσιαστούν εναλλάξ σε έξι αρχαιολογικούς χώρους, επενδύοντας ιδανικά, με τη σπιρτάδα, το χιούμορ και την υπέροχη μουσικής τους, τα καλοκαιρινά βράδια ενός δίσεκτου έτους.

Η Χαλιμά, φαντασμαγορική οπερέτα σε τρεις πράξεις, όπως την χαρακτηρίζει ο δημιουργός της, σημείωσε τεράστια επιτυχία όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’20 αλλά και στη δεκαετία του ‘30 σε αθηναϊκά θέατρα, αλλά και σε περιοδείες στην Ελλάδα και στα κέντρα της ελληνικής διασποράς. Η υπόθεση, σύμφωνα με το λιμπρέτο του Σπύρου Ποταμιάνου, εμπνευσμένη αμυδρά από τις Χίλιες και μια νύχτες, εξελίσσεται σε ένα παλάτι της Ανατολής, όπου ο κουτοπόνηρος μάγειρας Αλή-Μουσακάς χρησιμοποιείται ως όργανο των ερωτικών σχεδίων της σαγηνευτικής Χαλιμάς και του αιχμάλωτου πρίγκιπα Σαχ-Ρουμάν. Η Χαλιμά πρωτοπαρουσιάστηκε από το θίασο της Ολυμπίας Καντιώτη-Ριτσιάρδη στο Θέατρο Μοντιάλ, στις 31 Αυγούστου 1926. Τον κεντρικό ρόλο ερμήνευε η ίδια η Καντιώτη–Ριτσιάρδη, τον Σαχ Ρουμάν ο Σπύρος Μπάρτζος και τον Αλή Μουσακά ο Παρασκευάς Οικονόμου. Η σκηνοθεσία ήταν του Κωστή Βελμύρα, ενώ την ορχήστρα διηύθυνε ο ίδιος ο συνθέτης. Η Χαλιμά ανασύρθηκε από τα μουσικά αρχεία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και παίχθηκε σε πρώτη σύγχρονη αναβίωση το 2013 στην ΕΛΣ.

Θελω να δω τον Παπα! (1920)

Θεόφραστος Σακελλαρίδης
  • 06 Αυγ 2020

Παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ 

Ώρα έναρξης: 20.30 | clock

Οι εκδηλώσεις προσφέρονται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο για την είσοδο σε κάθε χώρο, όπου υπάρχει.
 
Είναι υποχρεωτική η προκράτηση θέσης.
Προκρατήσεις εδώ

GNO GR copy

Ζωντανές “ραδιοφωνικές” οπερέτες

Το 2020 συμπληρώνονται 70 χρόνια από το θάνατο του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, ενός δημιουργού του οποίου το αποτύπωμα στην εγχώρια μουσικοθεατρική ζωή υπήρξε βαθύ, παρά το γεγονός πως το δημιουργικό πεδίο στο οποίο διέπρεψε ήταν το ελαφρό μουσικό θέατρο. Η Εθνική Λυρική Σκηνή τιμά τον πρωτεργάτη της ελληνικής οπερέτας, το δύσκολο φετινό καλοκαίρι, παρουσιάζοντας δύο από τα σημαντικότερα έργα του με τη μορφή ζωντανής ‘ραδιοφωνικής’ παράστασης. Το μουσικό θέατρο είναι, άλλωστε, ένα κατεξοχήν θέατρο του ήχου. Έτσι, τηρώντας τις αποστάσεις και δίνοντας μεγαλύτερο χώρο στη φαντασία, τα δύο έργα του Σακελλαρίδη θα παρουσιαστούν εναλλάξ σε έξι αρχαιολογικούς χώρους, επενδύοντας ιδανικά, με τη σπιρτάδα, το χιούμορ και την υπέροχη μουσικής τους, τα καλοκαιρινά βράδια ενός δίσεκτου έτους.

Στο Θέλω να δω τον Πάπα! ξεδιπλώνεται στο έπακρο η σύγχρονη αστική θεματολογία του Σακελλαρίδη, ο οποίος υπογράφει και το ποιητικό κείμενο του έργου, υποσκάπτονται τα θεμέλια της αστικής ζωής και ασκείται βιτριολική κριτική στο θεσμό της οικογένειας. Ακολουθώντας, βεβαίως, τα πρότυπα του είδους, ο συνθέτης επιδεικνύει ιδιαίτερη μουσικοθεατρική επινοητικότητα στη σκιαγράφηση των χαρακτήρων που δυναμιτίζουν τις σταθερές της οικογενειακής ζωής. Το λιμπρέτο της οπερέτας αποτελεί διασκευή στα καθ’ ημάς της φάρσας του Μωρίς Εννεκέν Οικιακές χαρές (1894). Σε έργα του Εννεκέν βασίζονται και άλλα σημαντικά έργα του συνθέτη, όπως ο Βαφτιστικός (1918) και η Κόρη της καταιγίδος (1923). Η σφιχτή φάρσα του Εννεκέν αποδίδεται σε ρέοντα θεατρικό λόγο από τον Σακελλαρίδη, ο οποίος και στο έργο αυτό επιτυγχάνει μία ιδεώδη μουσικοθεατρική δραματουργία διανθίζοντας την πλοκή με τα δεκαπέντε μουσικά νούμερα της οπερέτας.

Όλη η Ελλάδα­-ένας πολιτισμός

Η Εθνική Λυρική Σκηνή συμμετέχει στο νέο θεσμό “Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός” με 20 παραγωγές σε 70 αρχαιολογικούς χώρους, σε συνολικά 111 παρουσιάσεις

Έναν κύκλο εκδηλώσεων σε αρχαιολογικούς χώρους σε όλη την Ελλάδα παρουσιάζει το φετινό καλοκαίρι η Εθνική Λυρική Σκηνή. Ανταποκρινόμενη στην πρωτοβουλία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού να ενεργοποιήσει το δύσκολο αυτό καλοκαίρι τους αρχαιολογικούς χώρους ολόκληρης της χώρας, η Εθνική Λυρική Σκηνή συμμετέχει στο νέο θεσμό Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός με μια σειρά εκδηλώσεων που αναδεικνύει το πολυεπίπεδο καλλιτεχνικό της στίγμα, σε καλλιτεχνική διεύθυνση Γιώργου Κουμεντάκη.Η Εθνική Λυρική Σκηνή συμμετέχει στο νέο θεσμό “Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός” με 20 παραγωγές σε 70 αρχαιολογικούς χώρους, σε συνολικά 111 παρουσιάσεις

Από τις 18 Ιουλίου έως και τις 15 Σεπτεμβρίου, 20 διαφορετικά προγράμματα μουσικής, όπερας, οπερέτας, χορού και αφιερώματα έρχονται σε 70 αρχαιολογικούς χώρους, σε συνολικά 111 παρουσιάσεις. Οι εκδηλώσεις σηματοδοτούν την επιστροφή στη σχέση μεταξύ καλλιτεχνών και κοινού, μέσα σε πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώνουμε όλοι, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν σύμφωνα με τις οδηγίες και τις υποδείξεις των αρμοδίων αρχών της Πολιτείας.

Στα 20 αυτά προγράμματα που προτείνονται από την ΕΛΣ, οργανωμένα σε 6 κύκλους, δίνεται έμφαση στην ελληνική μουσική δημιουργία, από τα παραδοσιακά ακούσματα ως τη λόγια μουσική, χωρίς να λείπουν και οι επιλογές που ανήκουν στον σκληρό πυρήνα της ΕΛΣ, το ρεπερτόριο της όπερας, της κλασικής μουσικής, ενώ παρών είναι και ο χορός με τη συμμετοχή μελών του Μπαλέτου της ΕΛΣ.

Αρθρογράφος