Τα κενά στη στελέχωση της Παράλληλης Στήριξης-Συνεκπαίδευσης

10 Σεπτεμβρίου 201816:07

Το «πρώτο κουδούνι» της χρονιάς θα χτυπήσει αύριο σε όλα τα σχολεία της χώρας

Σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, η φετινή αναμένεται να αρχίσει με τα βιβλία έτοιμα και με λιγότερα κενά εκπαιδευτικών στα σχολεία, αφού σε πρώτη φάση, από την προηγούμενη κιόλας εβδομάδα, προσελήφθησαν 19.480.

Από αυτούς, 12.392 είναι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (δάσκαλοι, νηπιαγωγοί και εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων) και 3.988 Δευτεροβάθμιας. Επιπλέον, 3.100 αναπληρωτές Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) προσελήφθησαν στην Ειδική Εκπαίδευση.

Ο υπουργός Παιδείας, έχει εκφράσει την ικανοποίησή του για το ότι τα σχολεία φέτος θα ανοίξουν χωρίς ελλείψεις σε βιβλία και εκπαιδευτικούς, τονίζοντας ότι «η υποχρέωση της Πολιτείας υλοποιείται στο ακέραιο».

Ο ΣΑΤΕΑ (Σύλλογος Αποφοίτων Τμημάτων Ειδικής Αγωγής) εξέδωσε δελτίο τύπου για τη στελέχωση της Παράλληλης Στήριξης-Συνεκπαίδευσης

Συμφωνούμε με το ΥΠΠΕΘ πως “οι αριθμοί είναι αμείλικτοι για οποιαδήποτε σύγκριση με το παρελθόν”(Δ.Τ. ΥΠΠΕΘ 6-9-2018).

Στον παρακάτω πίνακα αποτυπώνεται η κατάσταση ενδεικτικά από στοιχεία που έχουν αναρτήσει διάφορες Δ/νσεις Αθμιας Εκπ/σης ανά την Ελλάδα, όπου φαίνεται ότι η τακτική της “μερικής” Παράλληλης Στήριξης καλά κρατεί. Το φαινόμενο αυτό έχει παγιωθεί τα τελευταία χρόνια λόγω της αποκλειστικής στελέχωσης του θεσμού της Παράλληλης Στήριξης με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ. Με δικαιολογία πως τα κονδύλια δεν επαρκούν για την κάλυψη όλων των αναγκών επιβάλλεται η λογιστική διαχείριση των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών με αναπηρία ή/ και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι τοπικές Δ/νσεις Αθμιας Εκπ/σης συναποφασίζουν με τους σχολικούς συμβούλους και τα ΚΕΔΔΥ το ποιοι μαθητές έχουν… προτεραιότητα για Παράλληλη Στήριξη και καλούνται να εφαρμόσουν αυτή την τακτική της λιτότητας εις βάρος των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών. Κάθε μαθητής έχει δικαίωμα για πλήρη, δημόσια και δωρεάν Παράλληλη Στήριξη με έναν εκπαιδευτικό – σταθερό πρόσωπο αναφοράς καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας και της εβδομάδας. Κάθε εκπαιδευτικός της Παράλληλης Στήριξης έχει το δικαίωμα να εργάζεται σε αξιοπρεπείς συνθήκες που θα του διασφαλίζουν και τις κατάλληλες παιδαγωγικές προϋποθέσεις (αναλογία 1 μαθητής – 1 εκπαιδευτικός) για το εκπαιδευτικό του έργο σε ένα σταθερό σχολικό πλαίσιο.

Παρά τις δημόσιες καταγγελίες, τις χρόνιες διαμαρτυρίες από γονείς μαθητών και εκπαιδευτικούς και την επίσημη σχετική αναφορά-παρέμβαση του Συνήγορου του Πολίτη για την ελλιπή στελέχωση του θεσμού της Παράλληλης αλλά και τον τρόπο λειτουργίας του, η κατάσταση διαιωνίζεται τόσο εις βάρος των μαθητών όσο και εις βάρος των εκπαιδευτικών.

Οι παραπάνω αριθμοί διαψεύδουν τον ισχυρισμό του ΥΠΠΕΘ περί “ιδιαίτερης προτεραιότητας στην Ειδική Αγωγή” (Δ.Τ. 6-9-2018). Εκτός από την ανεπαρκή κάλυψη όλων των κενών στην Παράλληλη Στήριξη από την α’ φάση προσλήψεων η υποστελέχωση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης αποτυπώνεται εν μέρει και στο μοίρασμα μερικών Τμημάτων Ένταξης , στα κενά που ζητήθηκαν για τα ΚΕΔΔΥ αλλά επιλέχθηκε να μη στελεχωθούν αλλά και στη μείωση του αριθμού προσλήψεων των νηπιαγωγών ειδικής αγωγής.

Καταγγέλλουμε το ΥΠΠΕΘ για τη μη στελέχωση των ήδη εγκεκριμένων Παράλληλων Στηρίξεων από την α’ φάση προσλήψεων των αναπληρωτών εκπαιδευτικών και τη γενικότερη υποστελέχωση των υπόλοιπων δομών και υπηρεσιών ειδικής αγωγής (τμήματα ένταξης, ΚΕΔΔΥ).

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ – ΣΑΤΕΑ

Αρθρογράφος