enka-arabatzis

Στην ΕΝ.ΚΑ. Ροδόπης προσφεύγουν για ρύθμιση χρεών οι καταναλωτές

9 Ιουνίου 201100:25

enka-arabatzis100 περιστατικά υπερχρεωμένων νοικοκυριών που αδυνατούν να πληρώσουν τα χρέη τους στις τράπεζες, χειρίζεται η Ένωση Καταναλωτών Ροδόπης, μέσω του εξωδικαστικού συμβιβασμού.

Για τις περιπτώσεις των υπερχρεωμένων νοικοκυριών, τα φαινόμενα αισχροκέρδειας στις τιμές , τα υπέρογκα χρέη κυρίως από δάνεια αλλά και όλα όσα θα πρέπει να προσέχει ο καταναλωτής κατά τις αγορές του, μιλά στο komotinipress ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ροδόπης, Κώστας Αραμπατζής.

Όπως μας αναφέρει ο κ. Αραμπατζής παρατηρούνται αρκετά συχνά διαφοροποιήσεις στις τιμές, ειδικά στα σουπερ μάρκετ, από το ράφι στην ταμειακή μηχανή. «Έχει αναφερθεί πολλές φορές και το έχουμε αντιμετωπίσει , τους έχουμε παρακαλέσει να προσέχουν περισσότερο και το παρατηρούμε ξανά. Ισχυρίζονται ότι όταν αλλάζουν μια προσφορά , καθυστερούν –δεν ξέρω αν το κάνουν εσκεμμένα- να περάσουν την τιμή στο σύστημα του barcode, οπότε μόλις περνάει το προϊόν από την μηχανή αντιλαμβανόμαστε το λάθος της τιμής.

Πως θα πρέπει να αντιδρά ο καταναλωτής όταν παρατηρεί διαφοροποιήσεις στις τιμές;

Ίσως αυτό που θα έπρεπε να κάνει άμεσα είναι να βγάλει μια φωτογραφία το προϊόν μαζί με την απόδειξη δίπλα και να προσπαθήσει να επικοινωνήσει με το κατάστημα ,ενημερώνοντας παράλληλα την Ένωση καταναλωτών. Ενημερώνοντας την Ένωση Καταναλωτών για το τί έχει συμβεί και για ποιο κατάστημα πρόκειται , η ενέργεια τους ίσως θα είναι πιο σοβαρή , γιατί πιθανόν θα αποζημιώσουν τον καταναλωτή με κάποιον τρόπο δίνοντάς τον ένα προϊόν στην τιμή που έγραφε στο ράφι. Καλό είναι να ενημερώνουμε την Ένωση για να κάνει τις δικές της ενέργειες ώστε να λύνεται το θέμα εκεί περα και να μην περνάει στον επόμενο καταναλωτή.

Γίνονται καταγγελίες ή απλά παρατηρήσεις από την πλευρά σας;

Συζητήσεις και παρατηρήσεις στις καταγγελίες. Τις περισσότερες φορές αντιδρούμε μ’ αυτόν τον τρόπο , δηλαδή μ’ έναν φιλικό διακανονισμό σ’ όλες τις περιπτώσεις. Δεν έχουμε προβεί μέχρι τώρα σε κάποια δικαστική διαμάχη με κάποιον για τα μικρά πράγματα ,που μπορεί αυτό να είναι και η αγορά ενός αυτοκινήτου, αυτό θεωρούμε μικρό πράγμα. Όσον αφορά στα μεγάλα προβλήματα εκεί γίνονται ομαδικές αγωγές. Όπως ,για παράδειγμα, οι οχτώ όροι που κρίθηκαν απαγορευτικοί από τις τράπεζες σε περιπτώσεις όταν κάνεις αναλήψεις, μεταφορά σε τρίτους που υπήρχε κάποια χρέωση . Υπάρχει μια σειρά από τέτοιους όρους που κρίθηκαν καταχρηστικοί , ισχύει η νομοθεσία πλεον και παρόλα αυτά υπάρχουν πολλές τράπεζες που συνεχίζουν να χρεώνουν.

Προσφέυγουν δηλαδή σ’ εσάς καταναλωτές που αδυνατούν να πληρώσουν τα χρέη τους στις τράπεζες;

Έχουμε αυτή τη στιγμή γύρω στις 100 υποθέσεις υπερχρεωμένων νοικοκυριών από τον Νομό Ροδόπης που δουλεύουμε , ενώ κάποιες φορές εξυπηρετούμε και τον Νομό Έβρου και Ξάνθης. Τα υπερχρεωμένα αυτά νοικοκυρία είναι περιπτώσεις δανείων,όλων των ειδών, μέχρι μιας απλής πιστωτικής κάρτας και αφορούν συνήθως ιδιώτες και όχι δραστηριότητα εμπορική. Η Ένωση Καταναλωτών Ροδόπης χειρίζεται αυτές τις περιπτώσεις μέσω του εξωδικαστικού συμβιβασμού. Υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία που χωρίζεται σε τρία στάδια , το πρώτο είναι του φιλικού εξωδικαστικού συμβιβασμού που τις περισσότερες φορές αποτυγχάνει γιατί χρειάζεται τη συναίνεση όλων των δανειστών και συνήθως μπορεί να είναι 2-3 τράπεζες και κάποια να μην συμφωνεί στην πρόταση που προτείνουμε οπότε αποτυγχάνει , δίνει η Ένωση μια βεβαίωση αποτυχίας και ο καταναλωτής οδηγείται στον δικαστικό συμβιβασμό ή στη δικαστική λύση που είναι το τρίτο στάδιο. Η Ένωση Καταναλωτών πάει μέχρι τον εξωδικαστικό συμβιβασμό διότι μέχρι εκείί φτάνουν οι δυνατότητες της λόγω της εθελοντικής της φύσης. Από εκεί και πέρα, επειδή χρειάζεται ορισμένα πιο επαγγελματικά μέσα, όπως είναι ένας δικηγόρος, προτείνουμε στον καταναλωτή εκείνη την οδό.

Έρευνες που γίνονται τον τελευταίο καιρό δείχνουν ότι ψωνίζουμε με τα μάτια τελικά κι όχι με τις ανάγκες μας.

Παρόλο που είναι δύσκολη η περίοδος των αγορών , ισχύει. Μας παρασύρει η καταιγίδα των διαφημίσεων . Ειδικά στα παιδιά, τα οποία ξέρουν όλες τις διαφημίσεις από έξω. Έτσι όταν πηγαίνουμε στο σουπερ μαρκετ με τα παιδιά μας, όλα όσα μας ζητάνε είναι σαφέστατα κατευθυνόμενα από την τηλεόραση. Πολλές φορές αυτά που ψωνίζουμε δεν βοηθούν στο να καλύψουμε την καταναλωτική μας ανάγκη αλλά τον εγωισμό μας.

Σαν Ένωση Καταναλωτών τι προτείνετε όσον αφορά στις αγορές;

Φυσικά προτείνουμε να κάνουμε αγορές από τα συνοικιακά μαζαγιά της πόλης μας,όταν βέβαια κι αυτά έχουν λογικές τιμές. Γιατί έτσι δίνουμε δουλειά σε μία ακόμα οικογένεια και καταπολούμε το μονοπώλιο που πάνε να περάσουν τα μεγάλα καταστήματα. Δε μπορείς βέβαια να τα παραγκωνίσεις τελείως, ίσως χρειάζεται να πάμε και μία φορά τον μήνα να κάνουμε τις αγορές μας κι εκεί ,λόγω των πολλών επιλογών που έχουν. Παρόλα αυτά τα μικρά μαγαζιά θα πρέπει να τα συντηρούμε. Θα πρέπει να το αντιληφθούμε και γιατί έχουν τοπικά προϊόντα και γιατί βοηθούν στην τοπική μας οικονομία , αρκεί κι αυτά να κάνουν ένα βήμα παραπάνω στο να ρυθμίσουν τις τιμές ώστε να είναι περισσότερο κοντά στη δύσκολη οικονομική συγκυρία την οποία περνάμε τώρα.

Ο καταναλωτής ελέγχει τις τιμές;

Έχει αποκτήσει καταναλωτική συνείδηση ο κόσμος. Κι αυτή αποκτάται από μικρή ηλικία, γι’ αυτό και θα πρέπει να βάλουμε την καταναλωτική αγωγή σε μικρή ηλικία στο μυαλό του παιδιού για να μπορέσουμε να έχουμε αποτελέσματα αργότερα. Βήματα γίνονται δειλά-δειλά και για το καταναλωτικό κίνημα όπως έχει προχωρήσει αρκετά η ανακύκλωση και η προστασία του περιβάλλοντος.

Ποια τα άμεσα σχέδια σας;

Η Ένωση Καταναλωτών Ροδόπης κάνει μια προσπάθεια, μέσω του προγράμματος της κοινωνικής εργασίας, να απασχολήσει κάποια άτομα σαν προσωπικό ώστε να πάρουν μέρος σ’ ένα project. Αυτό θα βοηθήσει στην καταγραφή τιμών στην αγορά γενικότερα με στόχο να εκδοθεί ένα εγχειρίδιο που θα βοηθά τον τοπικό καταναλωτή στις επιλογές του. Θα έχει πίνακες, δείκτες, που έχουμε μεγαλύτερες τιμές, αυξομειώσεις, τι να αποφεύγουμε, τι να προσέχουμε, ποιες είναι οι εποχικές εξάρσεις στην αγορά όταν έχουμε γιορτές , τι θα είναι καλό να φροντίζουμε να προσέχουμε πριν έρθουν οι εκπτώσεις και τι γίνεται κατά τη διάρκεια και μετά. Ελπίζουμε να εγκριθούν οι θέσεις για να μπορέσουμε να υλοποιήσουμε αυτό το πρόγραμμα γιατί είναι διαίτερα ενδιαφέρον καθώς έχει μέσα και το κομμάτι της εκπαίδευσης από σχολεία μέχρι συλλόγους. Προσπαθούμε να τρέξουμε το «σχολείο του καταναλωτή» όπως άλλες ενώσεις, μέσω του οποίου μπορείς να ενημερώσεις τον καταναλωτή για τα δικαιώματά του, τι θα πρέπει να προσέχει στα ψώνια του, για τις εττικέτες, τις τιμές στο ράφι και άλλα εξίσου σημαντικά θέματα. 

Αρθρογράφος

blank
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr