Οι “Railroad Tigers” της Περιφερειακής Αναγέννησης

7 Σεπτεμβρίου 201718:08

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Εάν θεωρήσουμε ότι η εκτροπή της σιδηροδρομικής Εγνατίας προς τη Βουλγαρία έχει μεγάλη γεωστρατηγική σημασία και ακόμη μεγαλύτερο οικονομικό ενδιαφέρον με την αναβάθμιση της Θράκης και την παράκαμψη της Τουρκίας θα περιμέναμε και την ανάλογη ανταπόκριση και θετική αντίδραση των εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων παραγόντων.

Αντ’αυτού και με εξαίρεση τον Αντιπεριφερειάρχη Ροδόπης κ. Νίκο Τσαλικίδη,  είδαμε τον προβληματισμό και τη δυσπιστία του Περιφερειάρχη ΑΜΘ κ. Χρήστου Μέτιου, την απουσία του κ. Κ. Ζαγναφέρη από την ΠΕ Ξάνθης  που δεν παρέστη στην εκδήλωση, και τις δηλώσεις του κ. Θ. Μαρκόπουλου της ΠΕ Καβάλας που τόνισε σχετικά με την υπογραφή μνημονίου: «Όπως περιέγραψε ο περιφερειάρχης στα δικά του λόγια, προδιαγράφεται μια πολύ σημαντική αναπτυξιακή δυνατότητα με αυτή τη συμφωνία για την περιοχή μας και όλη τη βόρεια Ελλάδα. Βεβαίως χρειαζόμαστε να ξέρουμε περισσότερες λεπτομέρειες, όσον αφορά το χρηματοδοτικό πλαίσιο, κυρίως το χρονοδιάγραμμα, ώστε να εκτιμήσουμε τι ακριβώς συνεπάγεται για την περιοχή μας. Στη μια περίπτωση κοιτάμε την προοπτική της ανάπτυξης μπροστά μας, στη δε άλλη, σε ένα ασαφές χρονοδιάγραμμα, θα θυμόμαστε απλά την ωραία τελετή».

Σε μεγάλο βαθμό μπορούν να γίνουν κατανοητές οι όποιες επιφυλάξεις για την τελέσφορη υλοποίηση των εξαγγελιών και μπορούμε να παραθέσουμε πλήθος τεχνικοοικονομικών μελετών σχετικά με το συγκεκριμένο mega-project. 

Τη δεδομένη χρονική στιγμή μιας διακρατικής συνάντησης σε επίπεδο κορυφής, με την υπογραφή ενός μνημονίου αναπτυξιακής προοπτικής και τα φώτα της διεθνούς δημοσιότητας να είναι στραμμένα στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη με πλάνα από τη μαγευτική Καβάλα, είναι τουλάχιστον απογοητευτική η δημόσια στάση των ταγών της περιοχής.

Η αναφορά σε χρονοδιαγράμματα και χρηματοδότηση θα είχε νόημα εάν αμφισβητούσαν με επιχειρήματα το προτεινόμενο  μοντέλο διαχείρισης που έχει ήδη εφαρμοστεί με επιτυχία στις χώρες της Βαλτικής, όπου το Rail Baltica ενώνει σιδηροδρομικά τις μεγάλες πόλεις της Πολωνίας, της Λιθουανίας, της Λετονίας και της Εσθονίας. Είναι άλλωστε ο βασικός λόγος που οι Βρυξέλλες έδωσαν από την αρχή το πράσινο φως για τις προπαρασκευαστικές κινήσεις, που έγιναν από τον αρμόδιο υπουργό Χρήστο Σπίρτζη, ενώ μπορεί να εξασφαλίσει με μεγαλύτερη ευελιξία τη χρηματοδότηση, από το πακέτο Γιούνκερ και άλλες πηγές, αφού υπάρχει ενδιαφέρον από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Οι όποιες ενδοπαραταξιακές αντιπαλότητες στην ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ αλλά και η διάθεση για (δικαιολογημένη) αντιπολιτευτική στάση και ακτιβισμό από μέλη της δεν επιτρέπεται να εκδηλώνονται στο περιθώριο τόσο σημαντικών διπλωματικών συναντήσεων κορυφής.

Εκτός κι αν τα μέλη της Περιφερειακής Αναγέννησης έχουν ζηλέψει τη δόξα του Τσάκυ Τσαν στην ταινία “Το Τρένο των Μαχητών”…

 

 

Αρθρογράφος