Νέα διόδια της Εγνατίας Οδού στον κόμβο της ΒΙΠΕ Κομοτηνής. Διόδια στην ανάπτυξη της Ροδόπης και της Θράκης συνολικά

3 Δεκεμβρίου 201922:00

Κατατέθηκε σήμερα η με αριθμό πρωτοκόλλου 2362/3-12-2019 κοινοβουλευτική ερώτηση από τον βουλευτή Ροδόπης Ιλχάν Αχμέτ με κεντρικό άξονα τα νέα διόδια που προγραμματίζονται στον κόμβο της ΒΙΠΕ Κομοτηνής και θέμα: “Διόδια στην ανάπτυξη της Θράκης”

“Η κατασκευή του κόμβου στην ΒΙΠΕ της Κομοτηνής αποτελούσε πάγιο και διαρκές αίτημα της τοπικής κοινωνίας, προσδίδοντας στην Βιομηχανική Περιοχή σημαντικό και πολύ ελκυστικό συγκριτικό πλεονέκτημα, διασυνδέοντάς την μέσω των διεθνών οδικών αξόνων και των λιμανιών με τις νέες αναδυόμενες αγορές.

Η ΒΙΠΕ Κομοτηνής που μέχρι το 2000 ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη της Βορείου Ελλάδος με περισσότερες από 90 λειτουργούσες επιχειρήσεις εγκατεστημένες στο έδαφός της, αποτελεί σήμερα ένα απονεκρωμένο σχεδόν κουφάρι με πολύ λίγες επιχειρήσεις σε σταθερή και πλήρη λειτουργία κατά την διάρκεια του έτους. Ήταν μία ΒΙΠΕ που απασχολούσε με σταθερή ετήσια απασχόληση χιλιάδες εργαζομένους και σήμερα μόλις μερικές εκατοντάδες. Μια ΒΙΠΕ η οποία προβλήθηκε ως η ναυαρχίδα της αναπτυξιακής προοπτικής της Θράκης και σήμερα παραπαίει υπό το βάρος των ανερμάτιστων πολιτικών της τελευταίας εικοσαετίας, των αλλαγών που συντελέσθηκαν στην διεθνή οικονομία και την μαζική αποεπένδυση που παρατηρήθηκε στην χώρα μας, καθώς και της μετανάστευσης πολλών επιχειρήσεων στις κοντινές Βαλκανικές χώρες με σταθερότερα και ελκυστικότερα αναπτυξιακά και φορολογικά κίνητρα”.

Ο βουλευτής Ροδόπης του Κινήματος Αλλαγής με την ερώτηση του και με αφορμή τα διόδια θέτει επί τάπητος το αναπτυξιακό έλλειμμα του δευτερογενούς τομέα παραγωγής στην Ροδόπη και ζητά επιτακτικά από τις πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων Ανάπτυξης &Επενδύσεων και του Υποδομών &Μεταφορών τα εξής ερωτήματα:

Α) Προτίθεστε να λάβετε πολιτική απόφαση περί άμεσης ακύρωσης των πλευρικών διοδίων Φύλακα στον κόμβο της ΒΙΠΕ επί της Εγνατίας Οδού στην Περιφερειακή Ενότητα Ροδόπης, για συμβολικούς και ουσιαστικούς αναπτυξιακούς λόγους, δίνοντας ώθηση στην καθημαγμένη ΒΙΠΕ Κομοτηνής και ένα σήμα προς τους πολίτες της Ροδόπης ότι το Ελληνικό Κράτος εξαντλεί την κοινωνική και πολιτική του ευαισθησία όταν πρόκειται για την Θράκη με τα μεγάλα αναπτυξιακά ελλείμματα και τα τεράστια ζητήματα οικονομικής υστέρησης του τοπικού πληθυσμού σε σχέση με το Μ.Ο. του ΑΕΠ της χώρας;

Β) Σκοπεύετε να θεσπίσετε μεταφορικό ισοδύναμο για την Θράκη στα πρότυπα των νησιωτικών περιοχών της Ελλάδας, που θα λειτουργήσει ως αναπτυξιακό κίνητρο για τις επιχειρήσεις της περιοχής που εξαιτίας του μεγάλου μεταφορικού κόστους με το οποίο επιβαρύνονται από την μεγάλη απόσταση που τις χωρίζει από την υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα αλλά και μετά την επιβολή δεκάδων σταθμών διοδίων επί της Εγνατίας Οδού, επιβαρύνονται πολλαπλά ως προς το λειτουργικό τους κόστος και την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων τους;

Γ) Με ποιες πολιτικές και αναπτυξιακές πρωτοβουλίες σκοπεύετε να αναζωογονήσετε την ΒΙΠΕ Κομοτηνής, την στιγμή που παρατηρείται ένταση της αποβιομηχάνισης ενώ και το ενδιαφέρον για εντάξεις στον υφιστάμενο αναπτυξιακό νόμο παραμένει σταθερό χαμηλό, γεγονός που μαρτυρά έλλειμμα εκπόνησης ενός εδικού αναπτυξιακού σχεδιασμού για την επιχειρηματικότητα και τον δευτερογενή τομέα στην Θράκη; Σε αυτό το πλαίσιο θεωρείτε ότι η επιβολή διοδίων στον κόμβο της ΒΙΠΕ Κομοτηνής αποτελεί ένα αναπτυξιακό εργαλείο για την περιοχή ;

Δ) Πότε θα ξεκινήσει η κατασκευή αναλογικών διοδίων επί της Εγνατίας Οδού; Ισχύουν οι προβλέψεις της ΚΥΑ της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας και πώς εξειδικεύονται οι πολιτικές της νέας κυβέρνησης ως προς το θέμα αυτό;

Ε) Ποιος είναι ο υπεύθυνος φορέας για τον έλεγχο της προόδου των τεχνικών παρεμβάσεων και εργασιών αποκατάστασης επί του οδοστρώματος της Εγνατίας Οδού και ποιος εντέλλεται εκ μέρους του Κράτους να αναζητά τις ευθύνες όταν η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. αποδεδειγμένα ασκεί πλημμελώς τις υποχρεώσεις συντήρησής του οδοστρώματος, στα όρια πολλές φορές της εγκληματικής αμέλειας σε βάρος της ασφάλειας των εποχούμενων πολιτών; Ασκείται αυτός ο έλεγχος σήμερα και ποια στοιχεία έχετε στην διάθεσή σας όσον αφορά την κατάσταση του οδοστρώματος της Εγνατίας Οδού από τα ελληνοτουρκικά σύνορα έως τον Νέστο;

Ακολουθεί το πλήρες σώμα της ερώτησης.

Προς: Υπουργό Ανάπτυξης&Επενδύσεων, Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών

Θέμα: Νέα διόδια της Εγνατίας Οδού στον κόμβο της ΒΙΠΕ Κομοτηνής. Διόδια στην ανάπτυξη της Ροδόπης και της Θράκης συνολικά.

Στις 22 Μαρτίου 2017 παραδόθηκε σε κυκλοφορία ο κλάδος 3 του Ανισόπεδου Κόμβου Βιομηχανικής Περιοχής. (ΒΙ.ΠΕ) Κομοτηνής, στη χ.θ. 573+100 της Εγνατίας Οδού προκειμένου να εξυπηρετεί την κίνηση των οχημάτων από την Κομοτηνή προς την ΒΙ.ΠΕ..

Το έργο εντάχθηκε στο ΠΕΠ ΑΜ-Θ με συνολική δημόσια δαπάνη 4.036.839,43 € και φορέα λειτουργίας την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ Α.Ε..

Η παρέμβαση αυτή ολοκληρώθηκε 17 ολόκληρα χρόνια (!) μετά την χρήση σε κυκλοφορία του άξονα της Εγνατίας Οδού στην περιοχή της Θράκης κατά μήκος της διαδρομής από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους του Έβρου έως και τον κόμβο Βανιάνου στην δυτική έξοδο της Ξάνθης προς τον ποταμό Νέστο.   

Στόχος της ήταν η βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας στην μετακίνηση από και προς την Βιομηχανική περιοχή Κομοτηνής, η μείωση του χρόνου μετακίνησης επιβατών και αγαθών, η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων και η τόνωση της επιχειρηματικής και εμπορευματικής κίνησης. Επίσης ωφελημένοι του έργου αυτού θα ήταν οι χρήστες του οδικού δικτύου για μεταφορές προσώπων και εμπορευμάτων και κυρίως οι εργαζόμενοι και οι επιχειρηματίες της ΒΙΠΕ Κομοτηνής με την εξασφάλιση της άμεσης πρόσβασης στον κύριο άξονα της Εγνατίας Οδού .

Η κατασκευή του κόμβου στην ΒΙΠΕ της Κομοτηνής αποτελούσε πάγιο και διαρκές αίτημα της τοπικής κοινωνίας, προσδίδοντας στην Βιομηχανική Περιοχή σημαντικό και πολύ ελκυστικό συγκριτικό πλεονέκτημα, διασυνδέοντάς την μέσω των διεθνών οδικών αξόνων και των λιμανιών με τις νέες αναδυόμενες αγορές.

Η ΒΙΠΕ Κομοτηνής που μέχρι το 2000 ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη της Βορείου Ελλάδος με περισσότερες από 90 λειτουργούσες επιχειρήσεις εγκατεστημένες στο έδαφός της, αποτελεί σήμερα ένα απονεκρωμένο σχεδόν κουφάρι με πολύ λίγες επιχειρήσεις σε σταθερή και πλήρη λειτουργία κατά την διάρκεια του έτους. Ήταν μία ΒΙΠΕ που απασχολούσε με σταθερή ετήσια απασχόληση χιλιάδες εργαζομένους και σήμερα μόλις μερικές εκατοντάδες. Μια ΒΙΠΕ η οποία προβλήθηκε ως η ναυαρχίδα της αναπτυξιακής προοπτικής της Θράκης και σήμερα παραπαίει υπό το βάρος των ανερμάτιστων πολιτικών της τελευταίας εικοσαετίας, των αλλαγών που συντελέσθηκαν στην διεθνή οικονομία και την μαζική αποεπένδυση που παρατηρήθηκε στην χώρα μας,  καθώς  και της μετανάστευσης πολλών επιχειρήσεων στις κοντινές Βαλκανικές χώρες με σταθερότερα και ελκυστικότερα αναπτυξιακά και φορολογικά κίνητρα.

Σε αυτήν την ΒΙΠΕ, λοιπόν, όπου πάγιο αίτημα δεκαετιών του τοπικού επιχειρηματικού κόσμου αποτελούσε η αντιμετώπιση του μεταφορικού κόστους εξαιτίας της τεράστιας χιλιομετρικής απόστασης της Θράκης από τις μεγάλες εγχώριες αγορές των Αθηνών και της Θεσσαλονίκης και σε μία εποχή που γίνεται προσπάθεια επιχειρηματικής αναστήλωσης της Ροδόπης ως κόμβου διαμετακομιστικού εμπορίου και με την συνδρομή των ενεργειακών αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου που διέρχονται από την περιοχή, ξεκινά η κατασκευή πλευρικών Σταθμών Διοδίων στον Α/Κ ΒΙ.ΠΕ. Κομοτηνής από την χ/θ 572+534 έως χ/θ 573+117 για χρονικό διάστημα από 03-12-2019 έως και 02-04-2020»!

Πρόκειται ασφαλώς για πολιτική ειρωνεία. Ειρωνεία κυρίως προς το επιχειρείν της περιοχής και της Θράκης συνολικά, πέρα και έξω από την δεδομένη επιβάρυνση των διερχόμενων οδηγών καθώς και τους κινδύνους που συνεπάγεται η επί πεντάμηνο τουλάχιστον μετακίνηση βαρέων οχημάτων που θα εισέρχονται και θα εξέρχονται από την ΒΙΠΕ Κομοτηνής και πάλι από τους παρακείμενους επαρχιακούς δρόμους, μέσα από οικισμούς όπου έχουν σημειωθεί κατά το παρελθόν πολλά και σοβαρά δυστυχήματα εξ αυτού και μόνου του λόγου.

Ούτε βέβαια μπορεί να γίνει για μία ακόμη φορά επίκληση των ανελαστικών υποχρεώσεων έναντι της Εγνατίας Οδού. Τα διόδια στην ΒΙΠΕ Κομοτηνής θα μείνουν εκεί για να συμβολίζουν την ανακολουθία του Κράτους απέναντι στις αναπτυξιακές προοπτικές της καθημαγμένης ΒΙΠΕ της Κομοτηνής και της Θράκης συνολικότερα.

Σε όλα τα παραπάνω προσθέστε και την άθλια κατάσταση του οδοστρώματος της Εγνατίας Οδού από πλευράς συντήρησης, σχεδόν σε όλο το μήκος που διέρχεται από την περιοχή της Θράκης.

Με την χωροθέτηση των πλευρικών διοδίων Φύλακα στην ΒΙΠΕ Κομοτηνής καθώς και εκείνων του Ιάσμου που προγραμματίζονται, δυστυχώς, με την υπ αριθμ πρωτ. ΔΝΣ β΄/ οικ. 42900/ΦΝ 393/01.06.2018 Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2090 Β΄/07.06.2018), η Ροδόπη ως Περιφερειακή Ενότητα θα κατέχει το θλιβερό προνόμιο να διαθέτει κατά μήκος του άξονα της Εγνατίας Οδού που διέρχεται από αυτήν, δύο μετωπικά και τρία πλευρικά διόδια μαζί με το υπό κατασκευή τμήμα της Μέστης.

 

Παράλληλα, σε απάντηση που μου είχε διαβιβαστεί από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών &Μεταφορών στις 20-12 2018 , η λειτουργία των αναλογικών διοδίων επί της Εγνατίας Οδού, παραπέμπονταν στο απροσδιόριστο μέλλον μέσα από σχετική ΚΥΑ που όριζε ότι η χρήση τους θα προσδιοριζόταν «με την οικεία σύμβαση παραχώρησης».         

Κατόπιν αυτών ερωτάσθε:

Α) Προτίθεστε να λάβετε πολιτική απόφαση περί άμεσης ακύρωσης των πλευρικών διοδίων Φύλακα στον κόμβο της ΒΙΠΕ επί της Εγνατίας Οδού στην Περιφερειακή Ενότητα Ροδόπης, για συμβολικούς και ουσιαστικούς αναπτυξιακούς λόγους, δίνοντας ώθηση στην καθημαγμένη ΒΙΠΕ Κομοτηνής και ένα σήμα προς τους πολίτες της Ροδόπης ότι το Ελληνικό Κράτος εξαντλεί την κοινωνική και πολιτική του ευαισθησία όταν πρόκειται για την Θράκη με τα μεγάλα αναπτυξιακά ελλείμματα και τα τεράστια ζητήματα οικονομικής υστέρησης του τοπικού πληθυσμού σε σχέση με το Μ.Ο. του ΑΕΠ της χώρας;

Β) Σκοπεύετε να θεσπίσετε μεταφορικό ισοδύναμο για την Θράκη στα πρότυπα των νησιωτικών περιοχών της Ελλάδας, που θα λειτουργήσει ως αναπτυξιακό κίνητρο για τις επιχειρήσεις της περιοχής που εξαιτίας του μεγάλου μεταφορικού κόστους με το οποίο επιβαρύνονται από την μεγάλη απόσταση που τις χωρίζει από την υπόλοιπη ηπειρωτική χώρα αλλά και μετά την επιβολή δεκάδων σταθμών διοδίων επί της Εγνατίας Οδού,επιβαρύνονται πολλαπλά ως προς το λειτουργικό τους κόστος και την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων τους;

Γ) Με ποιες πολιτικές και αναπτυξιακές πρωτοβουλίες σκοπεύετε να αναζωογονήσετε την ΒΙΠΕ Κομοτηνής, την στιγμή που παρατηρείται ένταση της αποβιομηχάνισης ενώ και το ενδιαφέρον για εντάξεις στον υφιστάμενο αναπτυξιακό νόμο παραμένει σταθερό χαμηλό, γεγονός που μαρτυρά έλλειμμα εκπόνησης ενός εδικού αναπτυξιακού σχεδιασμού για την επιχειρηματικότητα και τον δευτερογενή τομέα στην Θράκη; Σε αυτό το πλαίσιο θεωρείτε ότι η επιβολή διοδίων στον κόμβο της ΒΙΠΕ Κομοτηνής αποτελεί ένα αναπτυξιακό εργαλείο για την περιοχή ;

Δ) Πότε θα ξεκινήσει η κατασκευή αναλογικών διοδίων επί της Εγνατίας Οδού; Ισχύουν οι προβλέψεις της ΚΥΑ της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας και πώς εξειδικεύονται οι πολιτικές της νέας κυβέρνησης ως προς το θέμα αυτό;

Ε) Ποιος είναι ο υπεύθυνος φορέας για τον έλεγχο της προόδου των τεχνικών παρεμβάσεωνκαι εργασιών αποκατάστασης επί του οδοστρώματος της Εγνατίας Οδού και ποιος εντέλλεται εκ μέρους του Κράτους να αναζητά τις ευθύνες όταν η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. αποδεδειγμένα ασκεί πλημμελώς τις υποχρεώσεις συντήρησής του οδοστρώματος, στα όρια πολλές φορές της εγκληματικής αμέλειας σε βάρος της ασφάλειας των εποχούμενων πολιτών;Ασκείται αυτός ο έλεγχος σήμερα και ποια στοιχεία έχετε στην διάθεσή σας όσον αφορά την κατάσταση του οδοστρώματος της Εγνατίας Οδού από τα ελληνοτουρκικά σύνορα έως τον Νέστο; 

Ο ερωτών βουλευτής

Ιλχάν Αχμέτ, Ροδόπης

Αρθρογράφος