Κρατάει ο Δήμος τα λεφτά των Σχολείων;

23 Νοεμβρίου 202009:26
Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης
 
Εντύπωση προκάλεσε η απορία που διατυπώθηκε σε εκπαιδευτικά fora και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το πώς και πότε θα αποδοθούν τα χρήματα στα σχολεία από τον Δήμο Κομοτηνή.
Επιστολή που έστειλαν 15 Διευθυντές Σχολείων στον Δήμο Κομοτηνής αλλά και σε όλα τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου δείχνει ότι από το 2017 (παρα)κρατούνται τα χρήματα των σχολείων και τα διαχειρίζεται ο Δήμος κατά το δοκούν.
 
Η ίδια επιστολή κοινοποιήθηκε επίσης και στο Υπουργείο Εσωτερικών και την Περιφέρεια από όπου και προέκυψαν ενδιαφέρουσες απαντήσεις. (βλ. συνημμένα κείμενα)
 
Η επιστολή αναφέρει χαρακτηριστικά:
Κοινό αίτημα όλων των υπογραφόντων είναι να εφαρμοσθεί η ισχύουσα νομοθεσία περί Σχολικών Επιτροπών, και κατά το μέρος που αφορά στη διαχείριση των κονδυλίων, τα οποία μετά την κατανομή τους θα διατίθενται κατά το αναλογούν ποσό στους Δ/ντες των Σχολικών Μονάδων, ως μόνους εξουσιοδοτημένους χρήστες των τραπεζικών λογαριασμών. Μόνο η τήρηση της νόμιμης διαδικασίας εγγυάται την σωστή και εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Έχοντας λάβει γνώση της νομοθεσίας που διέπει τη λειτουργία των Σχολικών Επιτροπών, θεωρούμε προφανές ότι δεν υπάρχει πλέον άλλος δρόμος και άλλη επιλογή από την πιστή τήρησή της.
 
Απ’ό,τι μάθαμε από εκπαιδευτικούς κύκλους σήμερα θα ενημερωθεί σχετικά η Αποκεντρωμένη Διοίκηση ΑΜΘ ενώ οι 15 Διευθυντές της δευτεροβάθμιας έχουν σκοπό να απευθυνθούν και στις Εισαγγελικές Αρχές.
 
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάποια επίσημη αντίδραση από Δήμο, αρμοδίους Αντιδημάρχους ή μέλη του Δημοτικού Συμβουίου.
 
Σε μία μικρή έρευνα που κάναμε στο διαδίκτυο και θέλοντας να εντάξουμε το ζήτημα σε μία γενικότερη εικόνα φαίνεται ότι μετά το 2010 όταν ενοποιήθηκαν οι σχολικές επιτροπές σε μία κατά Δήμο η κατάσταση που διαμορφώθηκε ήταν αδιανόητη:
  • τα χρήματα που συσσωρεύτηκαν δεν ανακατανεμήθηκαν ούτε αποδόθηκαν σε πολλές περιπτώσεις πίσω στα σχολεία.
  • Μικροέργα των δήμων (κανα ταρτάν σε γηπεδάκια κλπ) που γίνονται με τα χρήματα των λειτουργικών δαπανών των σχολείων και όχι από τους προϋπολογισμούς των Δήμων, παρουσιάζονται ως έργα των δήμων εξασφαλίζοντας εκλογικές πελατείες.
  • Σύμφωνα με τα όσα μας είπαν εκπαιδευτικοί το 75% περίπου των Δήμων δεν κάνει πλήρη κατανομή των χρημάτων στα σχολεία. Σε δεκάδες δήμους δεν λειτουργούν οι ΔΕΠ. Δίνουν στα σχολεία 300 – 500 € στο χέρι και τα υπόλοιπα δεν κατανέμονται ποτέ. Δεν υπάρχουν σε πολλούς Δήμους τραπεζικοί λογαριασμοί των σχολείων.
  • Δεν γίνονται απολογισμοί κατά σχολική μονάδα και κανείς δεν γνωρίζει το υπόλοιπο της χρήσης του ούτε τι δικαιούται να παίρνει από τις λειτουργικές δαπάνες. Έτσι διαμορφώνονται διαφορετικές κατηγορίες σχολείων κατά δήμο. Αν έχεις καλή σχέση μπορεί να απορροφήσεις το 200% των χρημάτων που αναλογούσαν στο σχολείο σου, ενώ το διπλανό σχολείο παίρνει το 50% αυτών που δικαιούταν.
  • Πολλές επισκευαστικές δαπάνες μετατρέπονται σε λειτουργικά έξοδα, αφήνοντας χρήματα στους δήμους για άλλες διαδικασίες.
  • Γίνονται μεταφορές κωδικών με το πρόσχημα της πληρωμής άμεσων αναγκών που καθυστερούν (πχ καθαρίστριες, βιβλία ξένων γλωσσών) και μετά τα χρήματα εξαφανίζονται
  • Τα χρήματα των βιβλιοθηκών δεν έχουν ακόμη δοθεί από πολλούς Δήμους στα σχολεία.
  • Τα χρήματα των κυλικείων παρακρατούνται σε πάμπολλες περιπτώσεις. Το ίδιο συμβαίνει και από επιστροφές των ΔΕΚΟ
  • Δεν γίνεται καμία ενημέρωση για τα χρήματα των επισκευαστικών δαπανών, για τις υπεργολαβίες που ανατίθενται, δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός για την κατανομή των επισκευαστικών δαπανών.
  • Σε πολλές περιπτώσεις γίνονται 2μηνες συμβάσεις προμηθειών ώστε να εξυπηρετούνται πολλοί ενδιαφερόμενοι φίλοι και ψηφοφόροι και ταυτόχρονα σπάνε τα είδη σε υποκατηγορίες ώστε να γίνονται περισσότερες αναθέσεις προμηθευτών, με αποτέλεσμα (Δήμος Καλλιθέας) αλλού να αγοράζεις τη σκούπα και αλλού το κοντάρι της…
  • Πολλές αναθέσεις προμηθευτών γίνονται με βάση ένα είδος πολύ φτηνό και όλα τα υπόλοιπα που συνήθως έχουν την μεγαλύτερη ζήτηση από τα σχολεία (πχ χαρτικά – χαρτόνια – χαρτί Α4 και Α3) να συναγωνίζονται τις τιμές της αγοράς χρυσού…
  • Σε πολλές περιπτώσεις δίνονται λευκά (χωρίς τιμές) παραστατικά στους; Δντες-τριες με οδηγία της σχολικής επιτροπής και με το επιχείρημα ότι θα κοπεί ένα ενιαίο τιμολόγιο. Έτσι δεν γνωρίζει κανείς ούτε πόσο έκαναν αυτά που αγόρασε.
  • Γίνονται αγορές χωρίς την έγκριση και την υπογραφή του Δντη και χωρίς να έχει ζητηθεί η αγορά αυτή από το σχολείο. Μόνο με απόφαση της σχολικής επιτροπής
  • Δεν υπάρχει διαφάνεια και γνώση των απολογισμών κατά κατηγορία εξόδων και κατά σχολείο.
  • Όλα αυτά διαμορφώνουν ένα σύστημα πελατειακών σχέσεων, αδιαφάνειας, σπατάλης και υποβάθμισης της ποιότητας των ειδών που αγοράζονται.
 

επιστολη

27466

27485

  

 

Αρθρογράφος