Κι άλλοι φόροι στο αυτοκίνητο

25 Μαΐου 201505:27

Στο σύνηθες φορολογικό θύμα στρέφεται και αυτή η κυβέρνηση προκειμένου να αυξήσει τα φορολογικά έσοδα και να κλείσει το μεγάλο δημοσιονομικό κενό που θα οριστικοποιηθεί τις επόμενες εβδομάδες, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων με τους εταίρους. Στρέφεται στο Ι.Χ. Έπειτα από αλλεπάλληλες φορολογικές επιδρομές κατά τη διάρκεια των τελευταίων έξι ετών, το αυτοκίνητο μπαίνει και πάλι στο φορολογικό στόχαστρο του υπουργείου Οικονομικών. Τρία είναι τα σενάρια μέτρων που έχουν αρχίσει να εξετάζονται από τις υπηρεσίες του υπουργείου, στο πλαίσιο της εντολής που έχουν λάβει για αύξηση των φορολογικών εσόδων από το μέτωπο του Ι.Χ.

Αύξηση φόρου πολυτελείας

Πρώτον, είναι η αύξηση κατά 30% του φόρου πολυτελούς διαβίωσης, ο οποίος έχει επιβληθεί στα Ι.Χ. υψηλού κυβισμού από το 2011. Συγκεκριμένα, επιβάλλεται ως ποσοστό επί του ετήσιου τεκμηρίου των Ι.Χ. ηλικίας έως και δέκα ετών από την πρώτη ταξινόμησή τους στην Ελλάδα ή σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Για τα Ι.Χ. 1.929 έως 2.500 κυβικών ο ετήσιος φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 5%, ενώ για τα οχήματα μεγαλύτερου κυβισμού υπολογίζεται με συντελεστή 10%. Με βάση τα σενάρια που εξετάζει το υπουργείο Οικονομικών, οι συντελεστές αυτοί θα αυξηθούν τουλάχιστον κατά 30%, προκειμένου να αποφέρουν στο Δημόσιο πρόσθετα φορολογικά έσοδα τουλάχιστον 40 εκατ. ευρώ ετησίως. Ο φόρος αποφέρει ετησίως περί τα 120 εκατ. ευρώ και, με την αύξηση, αναμένεται να αποφέρει τουλάχιστον άλλα 40 εκατ.

Με βάση τον σημερινό τρόπο υπολογισμού του φόρου πολυτελούς διαβίωσης, ο ιδιοκτήτης ενός Ι.Χ. 2.000 κυβικών, μοντέλου του 2013, βαρύνεται με 440 ευρώ ετησίως. Εφόσον ο φόρος αυξηθεί κατά 30%, τότε ο ιδιοκτήτης θα κληθεί να πληρώσει 572 ευρώ, δηλαδή 132 ευρώ περισσότερα. Αντίστοιχα, για ένα Ι.Χ. 2.500 κυβικών, ηλικίας 3 ετών, ο ιδιοκτήτης του επιβαρύνεται με ετήσιο φόρο πολυτελούς διαβίωσης ύψους 1.330 ευρώ. Με την αύξηση του φόρου κατά 30%, ο ιδιοκτήτης του θα κληθεί να πληρώσει 1.729 ευρώ, δηλαδή 399 ευρώ περισσότερα.

Αύξηση φόρου στο ντίζελ

Το δεύτερο μέτρο που έχει αρχίσει να εξετάζεται από το υπουργείο Οικονομικών και αναμένεται να φέρει σημαντικά έσοδα στα κρατικά ταμεία είναι η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που επιβάλλεται στο ντίζελ κίνησης. Σημειώνεται ότι, στο πλαίσιο της εξίσωσης του φόρου που επιβάλλεται στο πετρέλαιο κίνησης και στο πετρέλαιο θέρμανσης και πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2013, μειώθηκε κατά περίπου 8 λεπτά ανά λίτρο (μαζί με τον ΦΠΑ) ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στο ντίζελ κίνησης. Η μείωση αυτή έγινε προκειμένου να γίνει η εξίσωση του φόρου σε χαμηλότερα επίπεδα και να συγκρατηθεί η αύξηση της λιανικής τιμής του πετρελαίου θέρμανσης, λόγω της εξίσωσης του φόρου, ώστε να μην επιβαρυνθούν υπέρμετρα τα νοικοκυριά.

Η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ότι θα προχωρήσει από τον Οκτώβριο στην επαναφορά του προηγούμενου καθεστώτος, όπου κατά τη χειμερινή περίοδο ο φόρος του πετρελαίου θέρμανσης θα μειώνεται δραστικά, προκειμένου να διευκολύνονται οικονομικά τα νοικοκυριά για τη θέρμανση τους. Με το σπάσιμο, όμως, της εξίσωσης, θεωρείται δεδομένο στο υπουργείο Οικονομικών ότι ο φόρος θα επιστρέψει από τα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο στα τουλάχιστον 412 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, όσο ήταν δηλαδή έως και τον Οκτώβριο του 2013, όταν εφαρμόστηκε η εξίσωση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης.

Ωστόσο, πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών αναφέρουν ότι δύσκολα θα χάσει την ευκαιρία η ηγεσία του υπουργείου να αυξήσει σε υψηλότερο επίπεδο τον φόρο στο ντίζελ κίνησης, προκειμένου να εξασφαλίσει πρόσθετα έσοδα για τις μαύρες τρύπες του Προϋπολογισμού. Μάλιστα, η σημαντική αύξηση που αναμένεται πρόκειται να παρουσιαστεί με τον μανδύα του μέτρου για την προστασία του περιβάλλοντος. Καθόλου τυχαία δεν πρέπει να θεωρείται και η πρόσφατη δήλωση του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος, κ. Γιάννη Τσιρώνη, περί επικείμενης λήψης μέτρων κατά της πετρελαιοκίνησης. Σήμερα το ντίζελ κίνησης πωλείται προς 1,19 έως 1,23 ευρώ ανά λίτρο και μετά την αύξηση θα πωλείται τουλάχιστον προς 1,30 έως 1,35 ευρώ ανά λίτρο.

Αιφνιδιασμός

Σε κάθε περίπτωση, η αύξηση του φόρου στο πετρέλαιο κίνησης θα αποτελέσει έναν πρώτης τάξεως αιφνιδιασμό των φορολογουμένων, με έντονα τα στοιχεία της αδικίας. Θα θυμίσει αυτό που έγινε στα μέσα του 2009, όταν μειώθηκε το τέλος ταξινόμησης των αυτοκινήτων, με αποτέλεσμα πολλοί να αγοράσουν Ι.Χ. υψηλού κυβισμού και στη συνέχεια να επιβληθούν φόροι στα καύσιμα, υψηλά τεκμήρια και φόρος πολυτελούς διαβίωσης, που ουσιαστικά έκαναν τη χρήση τους ασύμφορη. Κάτι ανάλογο βρίσκεται στον ορίζοντα και με τα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. Χιλιάδες φορολογούμενοι προχώρησαν στην αγορά πετρελαιοκίνητου Ι.Χ., δελεασμένοι από τη χαμηλή τιμή του καυσίμου (περίπου 20% φθηνότερο από τη αμόλυβδη). Με την αύξηση του φόρου που επεξεργάζονται στην κυβέρνηση, πολλοί θα βρεθούν σε δύσκολη θέση αναφορικά με το κόστος χρήσης του αυτοκινήτου τους, αφού θα επιβαρυνθούν.

Τέλη κυκλοφορίας

Υπό πολιορκία βρίσκεται και το θετικό για τους φορολογουμένους μέτρο της απαλλαγής από τα τέλη κυκλοφορίας των οχημάτων που εκπέμπουν λιγότερα από 100 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά 100 χιλιόμετρα. Με βάση αυτό το δεδομένο, δεκάδες χιλιάδες φορολογούμενοι προχώρησαν στην αγορά Ι.Χ. μικρού κυβισμού και χαμηλών ρύπων, προκειμένου να απαλλαγούν από το κόστος των ετήσιων τελών κυκλοφορίας. Ωστόσο, και σε αυτό το πεδίο υπάρχει μεγάλος κίνδυνος αιφνιδιασμού. Υπό το πρόσχημα της προστασίας του περιβάλλοντος, μελετάται η απαλλαγή να συνεχίσει να ισχύει μόνο για τα οχήματα που πληρούν την τελευταία αντιρρυπαντική οδηγία, τη euro 6, και το όριο για την απαλλαγή από τα τέλη να μειωθεί από τα 100 στα 80 γραμμάρια ή και χαμηλότερα. Πρόκειται για μια κίνηση που έχει ήδη γίνει στη Γερμανία, όπου τα τέλη κυκλοφορίας για τα οχήματα που πληρούν την οδηγία euro 5 αυξήθηκαν.

*Αναδημοσίευση από την εφημερίδα “Κεφάλαιο” της 16ης Μαΐου 2015

Αρθρογράφος

blank
Τμήμα Ειδήσεων Hellas Press Media
Η Hellas Press Media είναι το πρώτο ενημερωτικό Δίκτυο που δημιουργήθηκε στην Ελλάδα. Αν θέλετε να ενταχθείτε στο Δίκτυο επικοινωνήστε στο info@hellaspressmedia.gr