Καταγγελία από την Κομοτηνή: Cyber – Bullying κατά εκπαιδευτικών

8 Απριλίου 202118:52

Kαθηγήτρια Γυμνασίου στην Κομοτηνή καταγγέλλει σε επιστολή της προς τους συναδέλφους της ένα περιστατικό διαδικτυακού bullying που υπέστη όταν παρέδιδε μάθημα μέσω τηλεκπαίδευσης.

Συνάδελφοι,

Στις 30-3-3-2021, κατά την έναρξη του μαθήματός μου με ένα τμήμα μου και κατά τη διαδικασία εισόδου των μαθητών και ταυτοποίησής τους, δέχθηκα απρόκλητα χυδαία υβριστική επίθεση με χαρακτηρισμούς που προσιδιάζουν σε ήθη αλητείας και πάντως ανάρμοστους προς την ιδιότητα μαθητών και δη δεκατετράχρονων.

Αναφέρω εξ αρχής ότι τα links των εκπαιδευτικών του σχολείου μας είναι αναρτημένα στο e-class σε ηλεκτρονική αίθουσα που έχει δημιουργήσει ειδικά για γονείς και μαθητές ο Διευθυντής μας στο όνομά του, με σκοπό την επικοινωνία και την πρακτική διευκόλυνση της καθημερινής εκπαιδευτικής διαδικασίας, πρακτική ευρέως χρησιμοποιούμενη από τα σχολεία.

Όπως γνωρίζετε, στις ηλεκτρονικές αίθουσες του e-class μπαίνουν μόνο με τον κωδικό τους γονείς και μαθητές και ως εκ τούτου η ευθύνη διαρροής των links των εκπαιδευτικών βαρύνει τους ίδιους και όχι τους εκπαιδευτικούς. Με ένα τέτοιο link εισήλθε κάποιος κατόπιν αιτήματός του στην αίθουσά μου, που ήταν και είναι διαρκώς κλειδωμένη για λόγους ασφαλείας.

Με αιφνιδίασε το συμβάν, παρά ταύτα απέβαλα τον διπλοεγγεγραμμένο μαθητή (δεν υπεισέρχομαι στις λεπτομέρειες της διαδικασίας ταυτοποίησης) και ανακτώντας την ψυχραιμία μου συνέχισα και ολοκλήρωσα τη διδακτική ώρα, παρά την προσβολή που υπέστην, τη σιωπηρή συγκάλυψη του υπαιτίου από το τμήμα και την ψυχική μου οδύνη.

Αφού προειδοποίησα για τις συνέπειες της πράξης, έληξα το μάθημα και ενημέρωσα απευθείας τον Διευθυντή για τα διαμειφθέντα. Στη συνέχεια πήγα στο σχολείο και ενημέρωσα τον γονέα του μαθητή που φάνηκε διπλοεγγεγραμμένος κατά την υβριστική επίθεση. Ήταν ήδη ενήμερος από το παιδί του. Εκ των υστέρων ενημερώθηκα από γονείς ότι οι μαθητές είχαν βιντεοσκοπήσει τους διαλόγους και διακίνησαν το βίντεο σε ομάδα τους στο διαδίκτυο και δεν ξέρω πού αλλού, γιατί αυτό δεν είναι ακόμη γνωστό.

Ακολούθησαν μακρές διερευνητικές συναντήσεις με γονείς και ενέργειες δικές μου και του Διευθυντή. Σημειωτέον, τις ημέρες εκείνες (29,30,31 Μαρτίου) αντιμετωπίζαμε προβλήματα σύνδεσης με την πλατφόρμα WEBEX και μάλιστα το είχα δηλώσει στην ημερήσια κατάσταση δήλωσης διεξαγωγής του μαθήματος. Έτσι εξηγείται η καλοπροαίρετη διάθεσή μου να δέχομαι διπλοεγγεγραμμένους μαθητές και να μην τους αποβάλλω εξ αρχής, προκειμένου να μη χάσουν το μάθημα. Σημειωτέον επίσης ότι το περιστατικό αυτό σε βάρος μου δεν είναι το μοναδικό στο σχολείο. Ήδη ο Σύλλογος έχει συνεδριάσει για άλλα περιστατικά και έχει απασχοληθεί με τη διαλεύκανση και την αντιμετώπισή τους. Απλώς το δικό μου είναι το χειρότερο στη σειρά κλιμάκωσης.

Την επόμενη ημέρα της χυδαίας εξύβρισης υπέβαλα αίτηση στο σχολείο μου, απευθυνόμενη στη ΔΔΕ και δια αυτής στην κεντρική υπηρεσία στην Αθήνα, προκειμένου να ελεγχθεί ο κεντρικός server και να ταυτοποιηθούν οι παρόντες στην ηλεκτρονική μου αίθουσα κατά το χρονικό εκείνο διάστημα. Πρόθεσή μου αμετακίνητη είναι να κινηθώ νομικά εναντίον του δράστη/ών και ήδη έχω δρομολογήσει με τον δικηγόρο μου τη διαδικασία αυτή. Θα χρησιμοποιήσω επίσης κάθε προβλεπόμενο μέσο και διαδικασία, προκειμένου να ευρεθεί και να τιμωρηθεί παραδειγματικά ο δράστης/ες. Απέστειλα ανάλογη καταγγελτική επιστολή στην Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας, που ως ειδικότητα είναι καθ΄ύλην αρμόδια να γνωμοδοτήσει για την ελλειμματικότητα των μέσων προστασίας που παρέχονται στους εκπαιδευτικούς από την πλατφόρμα ώστε να επιτελούν το έργο τους με ασφάλεια και αξιοπρέπεια.

Με παρέπεμψε στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος. Αυτό σκόπευα ούτως ή άλλως να κάνω, αφού συλλέξω περισσότερα στοιχεία και δώσω χρόνο σε περαιτέρω διερευνητικές ενέργειες από το σχολείο μου. Απέστειλα ήδη και επιστολή στήριξης στην ΕΛΜΕ Ν. Ροδόπης, ως αρμόδιο συνδικαλιστικό όργανο για ανάλογη κάλυψη αλλά και νομική κάλυψη από τον νομικό σύμβουλο της ΟΛΜΕ.

Από το σχολείο μου θα ζητήσω παραδειγματικά τη μέγιστη τιμωρία των αποδεδειγμένων δραστών. Τέλος, απευθύνθηκα για καθοδήγηση και υποστήριξη για τεχνικά, παιδαγωγικά και νομικά ζητήματα στο ΚΕΠΛΗΝΕΤ της ΔΔΕ μας, στη Σύμβουλο Παιδαγωγικής Καθοδήγησης του σχολείου μου και ενημέρωσα τους συμβούλους του ΠΕΚΕΣ της Περιφέρειας ΑΜΘ. Ζήτησα από όλους στήριξη, ώστε να μη δοθεί η εντύπωση σε καμιά κατεύθυνση ότι κινούμαι ατομικά και εκδικητικά αλλά με στόχο τον παραδειγματισμό μαθητών και γονέων και υπεράσπιση του εκπαιδευτικού έργου προς την κοινωνία, που έχει σχηματισμένη απαξιωτική εικόνα για τον κλάδο και το έργο μας.

Συνάδελφοι,

Περιστατικά σαν και το δικό μου είναι κοινός τόπος στην εκπαιδευτική κοινότητα σε όλες τις βαθμίδες, όμως αποσιωπώνται, υποβαθμίζονται και διαιωνίζονται κλιμακούμενα. Αντιθέτως, η διαμορφωμένη από το Υπουργείο και τα ΜΜΕ αντίληψη είναι ότι η εκπαιδευτική διαδικασία λειτουργεί «κανονικά» με την τηλεκπαίδευση, παρά τα προβλήματα στη σύνδεση, την έλλειψη ασφαλιστικών δικλείδων προστασίας και την κλιμάκωση του cyber-bullying σε βάρος των εκπαιδευτικών. Και δυστυχώς, ό,τι δε γράφεται ή δεν καταγγέλλεται είναι σαν να μην συμβαίνει.

Κατόπιν των πρόσφατων επώνυμων καταγγελιών, ακολούθησε ένα άνευ προηγουμένου ελληνικό «me too», που έσπασε το σπυρί της παθογένειας σε θέματα σεξουαλικής παρενόχλησης και κατέδειξε τη νοσηρότητα στους κόλπους της κοινωνίας μας.

Η ίδια νοσηρότητα επικρατεί και στα καθ΄ημάς εκπαιδευτικά πράγματα και το μπούλινγκ κατά των εκπαιδευτικών αποσιωπάται, ενώ υπερπροβάλλεται το αντίστοιχο κατά των μαθητών. Την ίδια στιγμή που οι εκπαιδευτικοί και το έργο τους απαξιώνονται. Μάλιστα, ο παρατεταμένος εγκλεισμός και η κούραση που συνεπιφέρει, όπως και το άδηλο της χρονικής διάρκειας της πανδημικής κρίσης, θα μας βρίσκουν διαρκώς ενώπιον τέτοιων περιστατικών. Για μένα προσωπικά το περιστατικό σε βάρος μου δεν συνιστά μόνο προσβολή κατά της ατομικής μου αξιοπρέπειας από θρασύδειλους εφήβους και παραβίαση και των δικών μου προσωπικών δεδομένων, αποτελεί την έναρξη ενός αγώνα για την υπεράσπιση της 29χρονης υπηρεσίας μου στο Δημόσιο Σχολείο, αποτελεί προσπάθεια παραδειγματισμού μαθητών με ελλειμματική αγωγή από τα σπίτια τους και των γονέων τους, αντίδραση στα νοσηρά προβαλλόμενα πρότυπα που τους επηρεάζουν από τα μμε και τα δημόσια πρόσωπα και αντίδραση κατά της γενικότερης αδιαφορίας και ηττοπάθειας.

Συνάδελφοι,

Δεν είναι δυνατόν, ενώ αντιμετωπίζουμε τόσες δυσχέρειες καθημερινά με τις συνθήκες της πανδημίας, με τις διογκωμένες δυσκολίες στην επιτέλεση του εκπαιδευτικού μας έργου, ενώ η ηγεσία του Υπουργείου μας απαιτεί να προβούμε σε παντελώς έωλα ηλεκτρονικά διαγωνίσματα και σε αυτοαξιολόγηση, την ίδια στιγμή που ριχνόμαστε ακάλυπτοι ως πρόβατα επί σφαγή στην κακοήθεια του κάθε καλυμμένου από την ανωνυμία, δεν είναι δυνατό να λειτουργούμε σαν να βαίνουν όλα κανονικά. Γιατί αυτό που αντιμετωπίζουμε δεν είναι κανονικότητα.

Και βεβαίως ούτε λόγος γίνεται για την αναντιστοιχία των εκδιδόμενων εν μέσω πανδημίας απολυτηρίων και πτυχίων με το επίπεδο των γνώσεων που πιστοποιούν και τις μελλοντικές της επιπτώσεις. Το φημολογούμενο ενδεχόμενο μάλιστα της μη διενέργειας των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων του τέλους του σχολικού έτους – αν βεβαίως πραγματοποιηθεί – αυτό θα καταδείξει και μαζί του την αντίφαση της ηγεσίας του Υπουργείου μας. Είναι καιρός, λοιπόν, να αφήσουμε την ησυχία και τη βολή μας και να υπερασπιστούμε την αξιοπρέπεια και τη δουλειά μας. Αν οι Διευθύνσεις, η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, οι τοπικές ΕΛΜΕ, η ΟΛΜΕ, τα μμε, το Υπουργείο καταιγιστούν με καταγγελίες ενός εκπαιδευτικού «me-too», θα παραδεχθούν κάποτε ότι κάτι «σαθρό υπάρχει στο Βασίλειο της Δανιμαρκίας» και θα αναγκαστούν να αντιδράσουν.

Ευθυμία Καραπούλη, φιλόλογος ΠΕ02

Εκπαιδευτικός του 2ου Γυμνασίου Κομοτηνής

(πηγή: alfavita.gr)

Αρθρογράφος