Υπό την αιγίδα της Ι.Μ. Μαρωνείας και Κομοτηνής το 3ο σεμινάριο της ΔΑΔΑΑ “ΑΥΤΙΣΜΟΣ: Νεότερα δεδομένα και εργοθεραπεία”

9 Δεκεμβρίου 201708:50

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Την Κυριακή 10 Δεκεμβρίου 2017 και ώρα 18.00 θα πραγματοποιηθεί το 3ο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο και ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ για όλους τους ενδιαφερομένους με θέμα ΑΥΤΙΣΜΟΣ: Νεότερα Δεδομένα και Εργοθεραπεία που διοργανώνει ο Σύλλογος ΔΑΔΑΑ σε συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη Μαρωνείας και Κομοτηνής και υπό την αιγίδα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη κ Παντελεήμονος

Ομιλήτρια του σεμιναρίου θα είναι η κ. Πηνελόπη Βλοτινού, εργοθεραπεύτρια στη Νευρολογική Κλινική ΠΓΝΑ, Msc,υποψήφια Διδάκτωρ στη Σχολή Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του ΔΠΘ.

Το σεμινάριο θα λάβει χώρα στο Αμφιθέατρο του Ιδρύματος Παπανικολάου στην Κομοτηνή (Βυζαντινό Μουσείο) και θα δοθούν βεβαιώσεις συμμετοχής.

INFO:

Η Εργοθεραπεία είναι μία ειδικότητα που ασχολείται με την προαγωγή της υγείας και ευεξίας μέσω του «έργου». Οι υπηρεσίες εργοθεραπείας εστιάζονται στη βελτίωση της συμμετοχής και της απόδοσης των ατόμων σε: δραστηριότητες καθημερινής ζωής, την εκπαίδευση, την εργασία, τον ελεύθερο χρόνο, το παιχνίδι και την κοινωνική συμμετοχή. Για ένα άτομο με αυτισμό, η έμφαση του προγράμματος εργοθεραπείας καθορίζεται ανάλογα με τους στόχους και τις προτεραιότητες του ατόμου αυτού.

Η εργοθεραπεία έχει ως γενικό στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ατόμου με αυτισμό. Μέσα από την παρέμβαση σε διαφορετικά περιβάλλοντα, με ποικίλες μεθόδους και σε συνεργασία με τους γονείς, τους δασκάλους και άλλους επαγγελματίες υγείας, μπορεί να βοηθήσει το άτομο με αυτισμό να κατακτήσει τη μεγαλύτερη δυνατή ανεξαρτησία.

Η παρέμβαση της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης ξεκίνησε από την εργοθεραπεύτρια Dr A.J. Ayres, τη δεκαετία του εξήντα. Αποτελεί μία μέθοδο παρέμβασης που απευθύνεται σε παιδιά με διαταραχές της αισθητηριακής επεξεργασίας, που παρουσιάζουν δυσκολίες στη μάθηση και την απόδοσή τους στις καθημερινές  δραστηριότητες .

Στον Πίνακα 1 υπάρχουν κάποια παραδείγματα δεξιοτήτων που μπορούν να αντιμετωπισθούν από τον εργοθεραπευτή.

 

Τομέας Εργοθεραπείας

Παραδείγματα δεξιοτήτων που μπορεί να υπολείπονται σε άτομα με Αυτισμό

Αυτοφροντίδα (Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής)

Ντύσιμο, σίτιση, τουαλέτα, προσωπική υγιεινή, ύπνος/ ξεκούραση, μετακίνηση στην κοινότητα, προετοιμασία γευμάτων, οικονομική διαχείριση, ψώνια.

Εκπαίδευση

Γραφοκινητικές δεξιότητες, χρήση υπολογιστή, υποστηρικτική τεχνολογία, συμμετοχή στην τάξη και σε άλλες σχολικές δραστηριότητες (π.χ. κολυμβητήριο, εκδρομές).

Ελεύθερος χρόνος και παιχνίδι

Αναγνώριση επιθυμητών δραστηριοτήτων παιχνιδιού και ελεύθερου χρόνου, συμμετοχή σε δραστηριότητες παιχνιδιού και ελεύθερου χρόνου, επιλογές δραστηριοτήτων.

Κοινωνική συμμετοχή

Κατάλληλη αλληλεπίδραση με τους άλλους (π.χ. συμμαθητές, γείτονες), κατανόηση κοινωνικών κανόνων/ δεξιοτήτων, διαχείριση συμπεριφοράς.

Εργασία

Αναγνώριση και επιλογή ευκαιριών εργασίας, προετοιμασία για συνεντεύξεις, ανάπτυξη δεξιοτήτων σχετικών με εργασιακή απόδοση (π.χ. τήρηση ωραρίου, ολοκλήρωση εργασίας).

Η Εργοθεραπευτική παρέμβαση μπορεί να συνδυάσει μια μεγάλη ποικιλία στρατηγικών. Αυτές οι στρατηγικές μπορούν να βοηθήσουν το παιδί να ανταποκρίνεται καλύτερα στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος και περιλαμβάνουν:

• δραστηριότητες κινητικού συντονισμού για να αναπτυχθεί η επιδεξιότητα

• δραστηριότητες παιχνιδιού για να ενισχυθεί η αλληλεπίδραση και η επικοινωνία

• λειτουργικές δραστηριότητες αυτοφροντίδας για να αναπτυχθεί η ανεξαρτησία

• προσαρμοστικές στρατηγικές, συμπεριλαμβανομένης της αντιμετώπισης μεταβάσεων και γενίκευσης

• ανάπτυξη δεξιοτήτων αισθητηριακής επεξεργασίας (οπτική, ακουστική, κινητική, πολυαισθητηριακή επεξεργασία) για να επιτευχθεί η αποτελεσματικότερη μάθηση

• αισθητηριακή δίαιτα για να βελτιωθεί το επίπεδο διέγερσης του παιδιού

• ανάπτυξη της ικανότητας επικέντρωσης, μοιράσματος και συνδυασμού της προσοχής για να επιτευχθεί η προσαρμοστικότητα

• ανάπτυξη ενδιαφερόντων για να μειωθούν οι εμμονές και οι αυτο-ερεθισμοί και να αυξηθεί η εμπλοκή του παιδιού με ΔΑΦ σε μεγαλύτερη γκάμα δραστηριοτήτων

• προσαρμογή, τροποποίηση του περιβάλλοντος ώστε να συναντήσει τις νευρολογικές και γνωστικές ανάγκες του παιδιού και να μειωθεί η ταραχή

Ο συνολικός στόχος της Εργοθεραπείας είναι -όπως προαναφέρθηκε- να βοηθήσει το άτομο με ΔΑΦ να βελτιώσει την ποιότητα της ζωής του. Αυτό περιλαμβάνει τη ζωή στο σπίτι, στους ανοιχτούς χώρους και το σχολείο. Ο Εργοθεραπευτής βοηθά να αναπτυχθούν στο παιδί, να διατηρηθούν και να βελτιωθούν οι δεξιότητες του. Με αυτόν τον τρόπο, οι άνθρωποι με ΔΑΦ μπορούν να φτάσουν στον ανώτατο βαθμό της ανεξαρτησίας τους.

 

 

 

 

 

Αρθρογράφος