Η Θράκη σε νέο δρόμο δυναμικής ανάπτυξης

10 Ιουλίου 202206:44

*Άρθρο του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην εφημερίδα Χρόνος Κομοτηνής

Κλείνουν δύο χρόνια όταν με πρότασή μου συγκροτήθηκε από τη Βουλή Διακομματική Κοινοβουλευτική Επιτροπή για την Ανάπτυξη της Θράκης, με στόχο  να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο παραγωγικής ανασυγκρότησης της πιο ακριτικής περιοχής της χώρας με στόχο την αύξηση της ευημερίας των κατοίκων της. Σχέδιο βασισμένο στα παραδοσιακά πλεονεκτήματα και τη δυναμική της Θράκης, προσαρμοσμένο στις μεταλλασσόμενες γεωπολιτικές ισορροπίες.

Η Θράκη παραμένει από τις φτωχότερες περιφέρειες της χώρας. Χτυπήθηκε νωρίς από το κύμα της αποβιομηχάνισης και βίωσε έντονα την ύφεση στη διάρκεια της δεκαετούς κρίσης. Διατηρεί, όμως, ακέραια τα πλεονεκτήματα στα οποία μπορεί να θεμελιώσει ένα αισιόδοξο μέλλον. Τον δυναμικό πρωτογενή της τομέα, την κομβική της θέση στο σταυροδρόμι δύο ηπείρων, τις όλο και αρτιότερες υποδομές, το εξωστρεφές της πανεπιστήμιο, τον πλούτο της μονοιασμένης συμβίωσης διαφορετικών θρησκευτικών κοινοτήτων.

Σε αυτά τα μοναδικά της χαρακτηριστικά εδράζονται και οι κατευθύνσεις που χάραξε η Διακομματική Επιτροπή.  Κατανέμοντας τις δράσεις του στρατηγικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη της Θράκης σε πέντε μεγάλους άξονες από την αναδιαμόρφωση της πρωτογενούς παραγωγής μέχρι τη διαπεριφερειακή και διασυνοριακή συνεργασία, που θα μετατρέψει τη Θράκη σε υπερεθνικό πόλο δημιουργίας και ισχυρό γεω-στρατηγικό άκρο της Ευρώπης. Χαράσσοντας τις κατευθύνσεις για την αξιοποίηση κάθε ευρώ από τους εθνικούς πόρους και τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, με πρώτο το Σχέδιο «Ελλάδα 2.0».

Πρόκειται για στόχους που έχουν ήδη μπει σε τροχιά υλοποίησης. Σε θεσμικό επίπεδο, ο αναπτυξιακός νόμος που ψηφίστηκε πρόσφατα ενσωματώνει δύο ρυθμίσεις της Επιτροπής: Όσες μεσαίες επιχειρήσεις επενδύουν στους τρεις νομούς της Θράκης θα ενισχύονται όχι μόνο έμμεσα, με φοροαπαλλαγές, αλλά και άμεσα, με επιδότηση. Και τα επενδυτικά σχέδια για την ίδια περιοχή θα βαθμολογούνται με ένα πρόσθετο 10%, ώστε να εντάσσονται ομαλότερα στις ευνοϊκές διατάξεις του αναπτυξιακού νομοθετήματος. Ενώ πριν από λίγες ημέρες, εγκαινιάστηκε η πλατφόρμα myBusinessSupport, μέσω της οποίας επιδοτείται κατά 12% το μισθολογικό κόστος στις παραμεθόριες περιοχές.

Στο μέτωπο των υποδομών, προχωρά το σχέδιο για την άρδευση της κοιλάδας της Ξάνθης από τα νερά του Νέστου. Έργο που κατασκευάζεται με ΣΔΙΤ και με την ολοκλήρωσή του θα αρδεύει 250.000 στρέμματα και θα αφορά 20.000 αγρότες. Με την ίδια διαδικασία προωθείται και η ανέγερση νέων εγκαταστάσεων του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου: χώρων σίτισης και φοιτητικών κατοικιών στην Κομοτηνή και την Αλεξανδρούπολη και Ερευνητικού Κέντρου Αριστείας στην Ξάνθη. Επίσης, το νέο νοσοκομείο της Κομοτηνής, δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, θα ολοκληρωθεί το 2025 και θα υποδεχτεί τους πολίτες ένα χρόνο μετά.

Στον Έβρο λειτουργεί ήδη η ολοκληρωμένη μονάδα επεξεργασίας οικιακών αποβλήτων, που δέχεται τα απορρίμματα δύο δήμων του νομού και των τεσσάρων της Ροδόπης, ανακτώντας αξιοποιήσιμα υλικά και μειώνοντας δραστικά τον όγκο των αποβλήτων που οδηγούνται προς ταφή. Σχεδιάζονται δύο ακόμη μονάδες στον Έβρο. Η πρώτη θα δημοπρατηθεί εντός του 2022 και η δεύτερη, για το νησί της Σαμοθράκης, το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους.

Η Ανατολική Περιφερειακή Οδός Αλεξανδρούπολης, που θα την ενώνει με το λιμάνι της πόλης και την Εγνατία Οδό, δημοπρατήθηκε πριν από λίγους μήνες, κατασκευάζεται ήδη και θα παραδοθεί στα τέλη του επόμενου έτους. Παράλληλα  προχωρά απρόσκοπτα και ο διαγωνισμός για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Αλεξανδρούπολης με το Ορμένιο και τη Βουλγαρία. Και μέσα στον Ιούλιο κατατίθενται οι προσφορές για την είσοδο επενδυτή στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ώστε να ανακηρυχθεί ανάδοχος πριν από το τέλος του 2022.

Ο πλωτός σταθμός προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στα ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης αποτελεί μια στρατηγικής σημασίας επένδυση. Γιατί από τα τέλη του 2023 θα ανεφοδιάζει το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου με 5,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα καυσίμου ανά έτος. Αποτελώντας, παράλληλα, μια κρίσιμη υποδομή για τη σταδιακή απεξάρτηση της χώρας μας, αλλά και των Βαλκανίων, από το ρωσικό αέριο.

Και θα εξυπηρετεί και τις μελλοντικά αυξημένες ανάγκες της περιοχής. Γιατί με αφετηρία την Ξάνθη, οι μεγαλύτερες πόλεις της περιφέρειας εντάσσονται στο εθνικό δίκτυο διανομής αερίου. Με αγωγούς, σε πρώτο στάδιο, μήκους 496 χιλιομέτρων, που θα φτάσουν, με διακλαδώσεις σχεδόν 1.900 χιλιομέτρων, σε άλλες 34 πόλεις της περιοχής. Μια υποδομή με ανεξίτηλο αναπτυξιακό, οικολογικό και κοινωνικό αποτύπωμα. Ενώ τις ενεργειακές ανάγκες της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης θα εξυπηρετεί από τις αρχές του 2024 και η νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην Κομοτηνή που θα δημιουργήσεις 100 νέες μόνιμες θέσεις απασχόλησης.

Ο Έβρος, η Ξάνθη, η Ροδόπη υπήρξαν για καιρό περιοχές παραμελημένες, από το κεντρικό κράτος και τους μηχανισμούς του. Αυτός ο τόπος, ο προικισμένος με απίστευτα πλεονεκτήματα βγαίνει πια από την απομόνωση και ξεδιπλώνει τις αναπτυξιακές του δυνατότητες. Με σχέδιο, αποφασιστικότητα κι εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων η περιοχή είμαι σίγουρος ότι θα κάνει ένα άλμα προόδου με αναπτυξιακό μέρισμα χωρίς το οποίο θα καρπωθούν οι πολίτες της χωρίς διακρίσεις, θρησκευτικές ή οποιουδήποτε άλλου είδους. Εδώ, στην άκρη της Ελλάδας, το σύνθημα «Ανάπτυξη για όλους» βρίσκει την πιο πειστική και πιο χειροπιαστή εφαρμογή του.

Αρθρογράφος