Οι ανισότητες εις βάρος των κοριτσιών υπονομεύουν τους στόχους για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.

8 Μαρτίου 201707:39

Με την ευκαιρία της φετινής Παγκόσμιας Ημέρας της Γυναίκας, η UNICEF επισημαίνει ότι τα κορίτσια αντιμετωπίζουν πολύ μεγαλύτερα εμπόδια για να πάνε στο σχολείο, βιώνουν τη βία και την κακοποίηση από κοντινά τους πρόσωπα, ζουν με τις συνέπειες επιβλαβών πρακτικών όπως ο ακρωτηριασμός των γεννητικών τους οργάνων ή των γάμων σε παιδική ηλικία και άλλες σοβαρές παραβιάσεις των δικαιωμάτων τους.

Η επίτευξη των Στόχων για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη δεν θα είναι δυνατή χωρίς να προσεγγίσουμε όλα τα κορίτσια, ξεκινώντας από εκείνα που βρίσκονται σε πιο μειονεκτική θέση. Για παράδειγμα:

– Ο στόχος για καλή υγεία και ευημερία για όλους δεν θα επιτευχθεί εάν τα κορίτσια στην εφηβεία, που αντιπροσωπεύουν σήμερα σχεδόν τις δύο στις τρεις νέες μολύνσεις HIV στην ηλικιακή ομάδα τους, δεν προσεγγιστούν με επιλογές για πρόληψη και θεραπεία (Στόχος 3).
– Ο στόχος για χωρίς αποκλεισμούς, ποιοτική εκπαίδευση για όλους, δεν θα επιτευχθεί αν τα κορίτσια παραμένουν σε μειονεκτική θέση όσον αφορά την πρόσβαση στην εκπαίδευση, σε μια σειρά από χώρες (Στόχος 4).
– Ο στόχος για την ισότητα των φύλων και τον τερματισμό κάθε μορφής διάκρισης εις βάρος των κοριτσιών και των γυναικών δεν θα επιτευχθεί εάν ένα στα τέσσερα κορίτσια εξακολουθεί να παντρεύεται σε παιδική ηλικία και η πρακτική του ακρωτηριασμού των γυναικείων γεννητικών οργάνων συνεχίζεται με την ίδια εξάπλωση σε ορισμένες χώρες (Στόχος 5).
– Ο στόχος για την προώθηση ειρηνικών και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνιών δεν μπορεί να επιτευχθεί εάν επικρατούν διακρίσεις λόγω φύλου και κοινωνικές νόρμες σε πολλά μέρη του κόσμου που υποβιβάζουν τα κορίτσια σε μια χαμηλότερη κοινωνική θέση, ακόμη και μέσα στις  ίδιες τις οικογένειές τους, αφήνοντάς τα ευάλωτα στην εκμετάλλευση και τη βία (Στόχος 16).
 
Σήμερα, 32 εκατομμύρια κορίτσια είναι εκτός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και 29 εκατομμύρια εκτός του χαμηλότερου επιπέδου της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ενώ πάνω από τα δύο τρίτα των χωρών έχουν επιτύχει την ισότητα των φύλων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, λιγότερες από τις μισές έχουν επιτύχει ισότητα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι μεγαλύτερες ανισότητες μεταξύ των φύλων εντοπίζονται στη Δυτική και Κεντρική Αφρική, όπου μόνο 79 κορίτσια εγγράφονται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση για κάθε 100 αγόρια. Επιπλέον:
  • Στα τρία τέταρτα των χωρών χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος με διαθέσιμα στοιχεία, πάνω από μία στις πέντε έφηβες έχουν βιώσει τη βία από το σύντροφό τους κατά τους τελευταίους 12 μήνες.
  • Η αυτοκτονία είναι η κύρια αιτία θανάτου μεταξύ εφήβων κοριτσιών ηλικίας 15-19 ετών σε παγκόσμιο επίπεδο, με τα υψηλότερα ποσοστά στη Νοτιοανατολική Ασία (ένας στους έξι θανάτους εφήβων κοριτσιών).
  • Σε παγκόσμιο επίπεδο, σχεδόν οι μισές (47%) γυναίκες θύματα ανθρωποκτονίας όλων των ηλικιών σκοτώνονται από μέλη της οικογένειας ή συντρόφους τους, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τους άνδρες είναι 6%.
  • Περίπου ένα στα τρία κορίτσια ηλικίας 15-19 ετών σήμερα έχουν υποστεί ακρωτηριασμό/αποκοπή των γεννητικών τους οργάνων, στις χώρες όπου εξακολουθεί να ασκείται αυτή η πρακτική. Συνολικά, περίπου 200 εκατομμύρια κορίτσια και γυναίκες σε όλο τον κόσμο, ήδη ζουν με τις βλάβες που προκαλεί αυτή η πρακτική.
  • Στην υποσαχάρια Αφρική, την περιοχή που πλήττεται περισσότερο από τον ιό HIV, τρεις στις τέσσερις νέες μολύνσεις μεταξύ εφήβων ηλικίας 15-19 ετών, είναι σε κορίτσια.
  • Παγκοσμίως, σχεδόν 750 εκατομμύρια γυναίκες και κορίτσια που ζουν σήμερα, παντρεύτηκαν πριν τα 18α γενέθλιά τους. Αν και υπήρξε μια μείωση στους γάμους σε παιδική ηλικία σε παγκόσμιο επίπεδο, η πρόοδος δεν υπήρξε δίκαιη, υψηλά ποσοστά εξακολουθούν να υφίστανται μεταξύ των φτωχότερων, ενώ οι μειώσεις έχουν περιοριστεί μεταξύ των πλουσιότερων.
  • Στις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες, πάνω από μία στις τέσσερις νεαρές γυναίκες ηλικίας 20-24 ετών – περίπου 12 εκατομμύρια γυναίκες – γέννησαν πριν τα 18 τους χρόνια. Παρόμοια ποσοστά παρατηρούνται στην Υποσαχάρια Αφρική.

Η πρόοδος θα απαιτήσει αυξημένες επενδύσεις για τα κορίτσια, από τις οικογένειες, τις κοινότητες, ιδιώτες, εθνικές κυβερνήσεις, διεθνείς δωρητές και αναπτυξιακούς οργανισμούς.

 

Αρθρογράφος