Ακριβά data σε ένα προβληματικό δίκτυο πληρώνουν οι Έλληνες καταναλωτές

27 Νοεμβρίου 202018:10

«Αναπάντητα» έμειναν επί της ουσίας τα ερωτήματα του Ιλχάν Αχμέτ και του Μιχάλη Κατρίνη  από τον Υφυπουργό Ψηφιακής Δικυβέρνησης κ. Γεωργαντά κατά τη συζήτηση των επίκαιρων ερωτήσεων, σχετικά με το αδικαιολόγητα υψηλό κόστος των δεδομένων κινητής τηλεφωνίας στη χώρα μας, αλλά και την ποιότητα του δικτύου που φαίνεται εν μέσω πανδημίας να έχει φτάσει στα όριά του.

Ο Βουλευτής Ροδόπης του Κινήματος Αλλαγής ξεκίνησε την τοποθέτησή του επισημαίνοντας πως περίμενε τον κ. Πιερρακάκη να έρθει σήμερα στη Βουλή προκειμένου να απαντήσει σε ένα σημαντικό θέμα που αφορά όλους τους Έλληνες. Ο κ. Ιλχάν Αχμέτ τόνισε πως παρά τις συστάσεις του πρωθυπουργού, αλλά και του αρμόδιου Υπουργού προς τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας πριν από ένα περίπου χρόνο οι Έλληνες καταναλωτές χρυσοπληρώνουν ακόμη τα πακέτα δεδομένων κινητής τηλεφωνίας. Η νέα έρευνα της εταιρείας Rewheel που κοινοποιήθηκε στις αρχές Νοεμβρίου αποδεικνύει πως παρά τις μειώσεις που οι εταιρείες κινητής στη χώρα μας υποστηρίζουν πως έκαναν, οι Έλληνες πληρώνουν κατά μέσο όρο 44 ευρώ όταν σε πολλές χώρες τα πακέτα απεριόριστων data κοστίζουν 30 ευρώ.

«Παραμένουμε μία από τις ακριβότερες χώρες στον κόσμο και η πιο ακριβή στην ΕΕ στο κόστος δεδομένων κινητής τηλεφωνίας. Δεν είναι δυνατόν οι Έλληνες καταναλωτές που το εισοδηματικό τους επίπεδο είναι σαφώς πιο χαμηλό από των Γερμανών, των Ιταλών, των Βρετανών, των Αυστριακών κ.ά.. να αγοράζουν με τα ίδια ποσά λιγότερα gigabytes, λιγότερο χρόνο ομιλίας ή sms στα διάφορα πακέτα που προσφέρουν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας.», είπε χαρακτηριστικά.

Επιπλέον, ο βουλευτής επεσήμανε πως το απαγορευτικό κόστος των data όταν πολλά νοικοκυριά δεν έχουν σήμερα την οικονομική δυνατότητα ευρυζωνικής σύνδεσης, έρχεται να απομονώσει χιλιάδες παιδιά από τα εξ’ αποστάσεως μαθήματα, δημιουργώντας ανισότητες και αποκλεισμούς ως προς την πρόσβαση στη γνώση και την πληροφόρηση με ό,τι συνεπάγεται αυτό για το μέλλον της χώρας.

Στη δευτερολογία του ο κ. Ιλχάν Αχμέτ τόνισε πως δεν άκουσε συγκεκριμένες απαντήσεις, καθώς ο Υφυπουργός φάνηκε να υιοθετεί τη θέση των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας που υποστηρίζουν πως έχουν κάνει τον τελευταίο χρόνο επαρκείς μειώσεις της τάξεως του 31%. Τέλος, σημείωσε πως η ελληνική αγορά τηλεφωνίας είναι μια κλειστή, ολιγοπωλιακή αγορά και αυτό εξηγεί αφενός το υψηλό κόστος των τιμολογίων στην χώρα μας, αφετέρου την απροθυμία των τριών εταιρειών να προχωρήσουν σε μειώσεις κόστους παρά τις όποιες εκκλήσεις από την πλευρά της κυβέρνησης.

Παρατίθεται οπτικοακουστικό υλικό από την σημερινή συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης των βουλευτών του Κινήματος Αλλαγής καθώς και η πρωτολογία και η δευτερολογία του Ιλχάν Αχμέτ.     

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

Αθήνα, 27/11/2020

Προς τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κυριάκο Πιερρακάκη

Θέμα: Οι Έλληνες πληρώνουν ακριβά για τη χρήση δεδομένων κινητής τηλεφωνίας

 

(ΠΡΩΤΟΛΟΓΙΑ)

 

Κύριε Υπουργέ,

 

Θα ξεκινήσω θυμίζοντας πως το Συμβούλιο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ με το γνωστό ψήφισμα L13, το 2012 είχε αποφασίσει ότι η πρόσβαση και η ελεύθερη έκφραση στο διαδίκτυο αποτελεί ανθρώπινο δικαίωμα.  Και βέβαια είναι υποχρέωση του κράτους να διευκολύνει την πρόσβαση των πολιτών στο διαδίκτυο, εξασφαλίζοντας ποιοτικές υπηρεσίες με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.

 

Σήμερα, στην εποχή του κορωνοϊού η πρόσβαση στο διαδίκτυο δεν είναι απλώς δικαίωμα, αλλά είναι προϋπόθεση για την υγιή άσκηση όλων των υπόλοιπων δικαιωμάτων των πολιτών.

 

Μέσα σε αυτή τη πραγματικότητα έρχεται όμως η καινούργια έρευνατης εταιρείαςRewheel να επαναεπιβεβαιώσειότι μεταξύ των ευρωπαίων πολιτών οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν πιο ακριβά για δεδομένα κινητής τηλεφωνίας.

Δυστυχώς, η χώρα μας συνεχίζει να έχει τα υψηλότερα τιμολόγια στην Ευρώπη.

Και το πρόβλημα το ξέρετε.

Οι εταιρείες κινητής στη χώρα μας σας αγνοούν.

Αγνόησαν τον Π/Θ που ζήτησε μειώσεις.

Αγνόησαν και τον Υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής.

Έξι μήνες μετάτην έκθεση της Κομισιόν για τις τηλεπικοινωνίες και την κοινοποίηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της πρώτης μελέτης της Rewheelκαι τονίζω παρά τις προσπάθειεςπου έγιναν για μειώσεις στα πακέτα των data, οι Έλληνες καταναλωτές συνεχίζουν να χρυσοπληρώνουν τη χρήση δεδομένων κινητής τηλεφωνίας.

Και επειδή στα όσα κοινοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού υπήρξαν αντιδράσεις από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας θέλω να καταθέσω στα πρακτικά την απάντηση της Rewheel στην κριτική που δέχτηκε για κείνη την πρώτη έρευνα.

Πίσω στο τώρα.

Τα ευρήματα της νέας ειδικής έρευνας της εταιρείας είναι σαφή:

Παραμένουμε μία από τις ακριβότερες χώρες στον κόσμο και η πιο ακριβή στην ΕΕ στο κόστος δεδομένων κινητής τηλεφωνίαςμε τη μέση τιμή να κυμαίνεται στα 44 ευρώ, όταν σε πολλές χώρες τα πακέτα απεριόριστων data κοστίζουν 30 ευρώ.

Δεν είναι δυνατόν οι Έλληνες καταναλωτές που το εισοδηματικό τους επίπεδο είναι σαφώς πιο χαμηλό από των Γερμανών, των Ιταλών, των Βρετανών, των Αυστριακών κ.ά.. να αγοράζουν με τα ίδια ποσά λιγότερα gigabytes, λιγότερο χρόνο ομιλίας ή sms στα διάφορα πακέτα που προσφέρουν οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας

Το απαγορευτικό κόστος των data όταν πολλά νοικοκυριά δεν έχουν σήμερα την οικονομική δυνατότητα ευρυζωνικής σύνδεσης,έρχεται να απομονώσει χιλιάδες παιδιά από τα εξ’ αποστάσεως μαθήματα, δημιουργώντας ανισότητες και αποκλεισμούς ως προς την πρόσβαση στη γνώση και την πληροφόρηση με ό,τι συνεπάγεται αυτό για το μέλλον της χώρας.

Είναι παράλογο να παραμένουμε μία από τις ακριβότερες χώρες στον κόσμο όταν η καθημερινή εμπειρία όλων μας αποδεικνύει πια πως η ποιότητα του δικτύου και των προσφερόμενων υπηρεσιών δεν είναι η καλύτερη δυνατή.

Σας ρωτάω λοιπόνσήμερα:

  1. Σκοπεύετε να ζητήσετε από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας πάγια μείωση των χρεώσεων, προτίθεστε να επιβάλλετε ανώτατα όρια τιμών λιανικής για τη χρήση υπηρεσιών ευρυζωνικού κινητού δικτύου;
  2. Τι προτίθεστε να κάνετε ώστε να αναβαθμίσετε το υπάρχον δίκτυο και να βελτιώσετε την ποιότητα των υποδομών προς όφελος των χρηστών ευρυζωνικών υπηρεσιών;

 

 

 

(ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ)

 

Κύριε Υπουργέ,

Η πανδημία του κορωνοϊού χωρίς αμφιβολία επιτάχυνε δραματικά την μετάβαση της χώρας μας στην ψηφιακή εποχή. Το κράτος, οι επιχειρήσεις και οι πολίτες αναγκάστηκαν να προσαρμοστούν σχεδόν βίαια σε μια νέα ψηφιακή καθημερινότητα.

Και βέβαια αυτό αποκάλυψε την ποιότητα του εγχώριου δικτύου.

Χαμηλές  ταχύτητες.

Και καθημερινές πια βλάβες των δικτύων δεδομένων.

Όμως, οκτώ μήνες μετά την εμφάνιση της πανδημίας οι πολίτες δεν μπορούν να ανεχτούν ή να αρκεστούν στις συστάσεις περί μη χρήσης του δικτύου σε ώρες αιχμής, όταν μάλιστα το πληρώνουν τόσο ακριβά.  Δεν είναι ώρα για επικοινωνιακή διαχείριση της κατάστασης από την πλευρά του Υπουργείου. Απαιτούνται συγκεκριμένες πρωτοβουλίες και δράσεις.

Απαιτείται μείωση του κόστους των δεδομένων κινητής τηλεφωνίας.

Πραγματική μείωση.

Και για να γίνει αυτό δεν αρκούν οι φιλικές συναντήσεις με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Γιατί είναι σαφές πως όσες φωτογραφίες κι’ αν βγάλετε μαζί την επόμενη μέρα θα σας αγνοήσουν.

Θεωρώ πως το πιο σημαντικό συμπεράσματα της εν λόγω έρευνας είναι αυτό που αναφέρεται στην ελληνική αγορά τηλεφωνίας. Μια κλειστή, ολογοπωλειακή αγορά στην οποία δραστηριοποιούνται τρεις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας. Μια αγορά,στην τρίτη υψηλότερη βαθμολογία δείκτη κλειστού ολιγοπωλίου μεταξύ των αγορών των κρατών-μελών της ΕΕ. Και αυτό βέβαια εξηγεί αφενός το υψηλό κόστος των τιμολογίων στην χώρα μας, αφετέρου την απροθυμία των εταιρειών να προχωρήσουν σε μειώσεις κόστους παρά τις όποιες εκκλήσεις από την πλευρά του Υπουργείου σας.

Το Κίνημα Αλλαγής είχε ζητήσει μετά τη δημόσια ανταλλαγή απόψεων μεταξύ της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, αλλά και την έντονη αντίδραση των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας στη δημοσιευθείσα μελέτη,να συγκληθεί κοινή συνεδρίαση των επιτροπών 1)Παραγωγής και Εμπορίου και 2)Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, όπου θα κληθούν να συμμετάσχουν:

  • Οι αρμόδιοι υπουργοί 
  • Οι πρόεδροι των δύο επιτροπών (ΕΕΤΤ και Επιτροπή Ανταγωνισμού)
  • Εκπρόσωποι των παρόχων κινητής τηλεφωνίας στη χώρα

προκειμένου να δρομολογηθούν πιθανές περαιτέρω ενέργειες από τα συναρμόδια υπουργεία, προς όφελος των καταναλωτών. (Καταθέτω το σχετικό αίτημα στα πρακτικά)

Νομίζω πως είναι το ελάχιστο που μπορεί να γίνει ώστε οι πολίτες να πάρουν απαντήσεις για την ανεξήγητα υψηλή χρέωση υπηρεσιών χρήσης δεδομένων δικτύου.

 

 

Αρθρογράφος