Στην εξοχή εκεί έχω αφήσει την ψυχή…

16 Αυγούστου 201710:39

Γράφει ο Νίκος Αρβανίτης

Κατά τη διάρκεια της τελευταίας εικοσαετίας, σύμφωνα με όλα τα διαθέσιμα στοιχεία,  η Χώρα μετράει την απώλεια περίπου 12.000.000 στρεμμάτων δασών και δασικών εκτάσεων, θρηνήσαμε 125 θύματα εκ των οποίων οι 23 ήταν πυροσβέστες, κάηκαν 4.000 οικίες και 26 οχήματα πυροσβεστικής.

Όπως προκύπτει από τις σχετικές πηγές η συντριπτική πλειοψηφία των αιτίων για την εκδήλωση των πυρκαγιών να είναι ανθρωπογενείς με μόλις το μόλις το 17% να προέρχεται από κακόβουλο εμπρησμό και το 46,5% να οφείλεται σε αδιευκρίνιστα αίτια. Ακολουθούν οι γεωργικές δραστηριότητες, εργασίες στην ύπαιθρο, ανθρώπινη αμέλεια και σπινθήρες από πυλώνες της ΔΕΗ.

Η Ελλάδα διαθέτει μία από τις από τις πιο εξοπλισμένες κι επανδρωμένες υπηρεσίες πυρόσβεσης ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ, με ετήσιο προϋπολογισμό να αγγίζει τα 300-400 εκ. ευρώ ετησίως: Στο Πυροσβεστικό Σώμα υπηρετούν σήμερα 15.000 πυροσβέστες (8.000 μόνιμοι, 5.500 εποχιακοί και 1.500 εθελοντές) , έχουμε περίπου 1700 πυροσβεστικά οχήματα, ενώ π.χ.  τα εναέρια μέσα που διαθέτουμε, συνολικά (μαζί με τα μισθωμένα ελικόπτερα) μπορούν να μεταφέρουν 220 τόνους νερού την ώρα, ενώ συγκριτικά ο στόλος της Γαλλίας δεν μπορεί να μεταφέρει πάνω από 180 τόνους, της Ισπανίας λιγότερους από 120 τόνους και της Πορτογαλίας περίπου 80 τόνους την ώρα.

Πώς είναι δυνατόν, λοιπόν, με ένα τόσο ισχυρό ΠΣ και με 20 (σχεδόν) στρατηγούς να μην είναι εφικτή και τελέσφορη η πυροπροστασία και η πρόληψη;Οι απαντήσεις ποικίλλουν και παρατίθενται ενδεικτικά προς περαιτέρω ανάλυση και διερεύνηση:

  1. Η φυσική φθορά του χρόνου που έχει προκαλέσει ελλείψεις και δυσλειτουργίες στον επίγειο εξοπλισμό καθώς να ποσοστό των πυροσβεστικών οχημάτων κοντά στο 40% είναι σε υπηρεσία έως και 20 χρόνια, και μόλις ένα 30% του στόλου είναι δεκαετίας.
  2. Η δυναμική των εναέριων μέσων έχει μειωθεί λόγω τεχνικών προβλημάτων και προβληματικής συντήρησης ενώ εξετάζεται και ο λανθασμένος προγραμματισμός ένταξης των μεσαίου τύπου ελικοπτέρων στις επιχειρήσεις κατάσβεσης: τα πρώτα από τα 7 ελικόπτερα τύπου «Καμόφ» τα οποία και παρέλαβε φέτος η χώρα κατόπιν διαγωνισμού, κατέστησαν επιχειρησιακά μόλις πριν από δύο-τρεις ημέρες.
  3. Πρέπει να εξετασθεί το θέμα της ανισοκατανομής της δύναμης του ΠΣ ενώ καταγγελίες υπάρχουν για ότι παραμονές της αντιπυρικής περιόδου, αφαιρέθηκαν από τον σχεδιασμό 500 πυροσβέστες απ’ όλη την Ελλάδα, προκειμένου να στελεχώσουν τα 14 αεροδρόμια που παραχωρήθηκαν στην Fraport, δίχως να αντικατασταθούν από άλλο, ισάριθμο δυναμικό στις επιχειρησιακές μονάδες.
  4. Από τις αντιδράσεις και τις ελλείψεις που παρατηρήθηκαν κατά τη διαχείριση των πυρκαγιών προκύπτει και η ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΕΥΘΥΝΗ της Κυβέρνησης, των Υπουργών, της Αντιπολίτευσης και των ΟΤΑ , βεβαίως, που έχουν παραμελήσει κατ’ουσίαν την σύσταση ενός οργανωμένου (όχι στα χαρτιά, αλλά στην πράξη) συστήματος πυροπροστασίας, δασοπροστασίας και ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ! Η απουσία αντιπυρικού σχεδιασμού φαίνεται ότι δεν ενδιαφέρει το πολιτικό δυναμικό της Χώρας μας…
  5. Στα παραπάνω εντάσσονται οι καταγγελίες στελεχών του ΠΣ ότι, λόγω κρίσης, από το 2009 κάθε χρόνο μειώνονται 120 εκατ. ευρώ από τον προϋπολογισμό του Πυροσβεστικού Σώματος ενώ μέχρι σήμερα αποδυναμώθηκε η δύναμη του Πυροσβεστικού σώματος κατά 4.000 θέσεις από το μόνιμο προσωπικό και δημιουργήθηκαν οι υπό κατάργηση θέσεις πενταετών.
  6. Οι υποψίες ότι επίκειται η ιδιωτικοποίηση που έχει επέλθει ήδη με την αεροπυρόσβεση και η εμπορευματοποίηση, η πώληση της πυρασφάλειας όπως έγινε με τη Fraport και των ιδιωτικοποιημένων οδικών αξόνων πρέπει να αποτελέσουν , επίσης, αντικείμενο πυρόσβεσης.

Λόγω της σοβαρότητας της καταστάσεως οι αναφορές μας στην παρουσία φυσική ή «ψηφιακή» επωνύμων, αρμοδίων και άλλων φαιδρών προσώπων κρίνεται σκόπιμο να αποσιωπηθεί.

Η πραγματικότητα επιβάλλει την ανασύνταξη δυνάμεων , την ανάληψη πρωτοβουλιών και την χάραξη μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την επιβίωσή μας!

Αναζητείται, ένα θαύμα…

Αρθρογράφος