Η σημασία της άσκησης σε παιδιά με αυτισμό

29 Ιουνίου 201701:30

Της κας Στέλλας Αγγελή*

Ο αυτισμός είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από μειωμένη κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία καθώς και από περιορισμένη επαναλαμβανόμενη και στερεότυπη συμπεριφορά. Το φάσμα του αυτισμού είναι μεγάλο και κάθε παιδί που ανήκει σε αυτό είναι ξεχωριστό. Όπως όλα τα παιδιά έτσι και τα παιδιά με αυτισμό θα πρέπει να ακολουθούν ένα πρόγραμμα σωματικής άσκησης είτε ατομικό είτε ομαδικό, ειδικά διαμορφωμένο πάνω στις ανάγκες του κάθε παιδιού.

Εντάσσοντας λοιπόν ένα παιδί με αυτισμό στην άσκηση το βοηθάμε να βελτιώσει την σωματική του υγεία(ενδυνάμωση των μυών, μυϊκός συντονισμός) αλλά  και την  ψυχική του υγεία, καθώς μέσα από ένα διαδραστικό παιχνίδι αλλά και από μία αλληλουχία ασκήσεων-κινήσεων βοηθάμε το παιδί να χαλαρώσει , να μειώσει το άγχος του, το οποίο έχει άμεση σχέση με τις βουλιμικές τάσεις που συναντάμε στα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας με αυτισμό και έχει ως συνέπεια την παχυσαρκία, αλλά και να εκτονωθεί ένα μεγάλο μέρος της ενέργειας τους το οποίο θα το βοηθήσει  να είναι πιο συγκεντρωμένο και ήρεμο στις υπόλοιπες δραστηριότητες του, είτε αυτό λέγεται σχολείο, διάβασμα ή παιχνίδι.

Τα ομαδικά αθλήματα και οι ομαδικές δραστηριότητες δεν είναι η καλύτερη επιλογή. Όταν το παιδί είναι σε μικρή ηλικία το ομαδικό άθλημα μπορεί να δημιουργήσει άγχος και έναν ανεπιθύμητο και μη υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των παιδιών ο οποίος μπορεί να επηρεάσει την αυτοπεποίθηση του, ωστόσο σε μεγαλύτερη ηλικία θα πρέπει να μάθουν να συνεργάζονται με άλλα παιδιά για να δημιουργήσουν φιλίες ώστε να γίνουν αποδεκτά σε μικρές κοινωνικές ομάδες.

 Αντίθετα ένα ατομικό άθλημα όπως η ποδηλασία, το κολύμπι, το καράτε, ο χορός κτλ  αλλά και η ψυχοκινητική- μουσικοκινητική αγωγή για τις μικρότερες ηλικίες είναι η καλύτερη επιλογή καθώς το παιδί  έχει άμεση επαφή με τον γυμναστή ο οποίος θα το βοηθήσει να αναπτυχθεί κινητικά δουλεύοντας τις αδυναμίες του, αλλά και να τονώσει την αυτοπεποίθηση του.

Συνοψίζοντας λοιπόν, τα οφέλη της άσκησης είναι τεράστια, δεδομένου πως οι έρευνες  έχουν δείξει ότι βελτιώνεται η συμπεριφορά των παιδιών , είναι λιγότερο παρορμητικά και επιθετικά και περισσότερο συνεργάσιμα. Ιδανικά εντάσσουμε το παιδί στην άσκηση από μικρή ηλικία έτσι ώστε να το βοηθήσει στην μετέπειτα εξέλιξη του.  Ωστόσο παράλληλα με τον γυμναστή ο γονιός θα πρέπει να είναι στο παιδί ,να το ενθαρρύνει και να το επιβραβεύει σε κάθε του βήμα.

*Η κα Στέλλα Αγγελή είναι δασκάλα χορού και ρυθμικής Γυμναστικής σε παιδιά ηλικίας 4-16χρόνων στο PlanetGym

Αρθρογράφος