Ο «τουριστικός μύθος» της Ροδόπης …

2 Μαρτίου 201507:00

Κάπως έτσι θα παραφράζαμε ένα παλαιότερο σλόγκαν που είχε εμπνευσθεί ο ΕΟΤ για την προβολή του ελληνικού τουρισμού. Αφορμή για το σημερινό σχόλιο αποτέλεσε η πρόσφατη εμπειρία του (υπο)γράφοντος από την (μη) συμμετοχή της Ροδόπης στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού του Βελιγραδίου .

Ορμώμενος από τις γνωστές διαπιστώσεις προσπάθησα, για μία ακόμη φορά, να δώ τι ακριβώς συμβαίνει με το περίφημο «τουριστικό προϊόν» της περιοχής και της πόλης μας. Μοιράζομαι μαζί σας κάποιες από αυτές, ενώ θα ήθελα πάρα πολύ να διαψευσθώ αλλά αι να προκαλέσει αυτό το κείμενο, εκ νέου αφετηριακό προβληματισμό για το τι μέλλει γενέσθαι. Πιο συγκεκριμένα:

  1. Αποτελεί κοινό τόπο η διαπίστωση ότι η σημερινή διοίκηση της ΠΑΜΘ προσπαθεί να προβάλλει όλες ανεξαιρέτως τις περιοχές .
  2. Τα φυλλάδια και το ενημερωτικό υλικό που ετέθη υπόψη μας στο σύνολό του τυπώθηκε και κυκλοφόρησε από τις Νομαρχίες.
  3. Τα νέα έντυπα αναμένεται να κυκλοφορήσουν εντός του μηνός Μαρτίου με τη Ροδόπη να έχει (όπως μας βεβαιώνουν οι αρμόδιο) το δικό της ισόποσο μερίδιο.
  4. Θα πρέπει , όμως, να τονίσουμε ότι προκύπτει πως ΕΝΩ ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΩΣ ΝΟΜΑΡΧΙΕΣ ΕΙΧΑΝ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕΙ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΔΙΚΩΝ ΤΟΥΣ ΦΥΛΛΑΔΙΩΝ ΔΕΝ ΙΣΧΥΕΙ ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗ ΡΟΔΟΠΗ.
  5. Η Νομαρχία Ροδόπης προκύπτει ότι διαχρονικά άφηνε την προβολή της στην διακριτική ευχέρεια της Περιφέρειας χωρίς να έχει κάνει κάποια ξεχωριστά βήματα προβολής της Ροδόπης με πνεύμα «δημιουργικής εξωστρέφειας»
  6. Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες επανενεργοποιήθηκε το Τμήμα Τουρισμού στην ΠΕ Ροδόπης που μέχρι πρότινος δεν λειτουργούσε. Βεβαίω, παραμένει αναπάντητο το ερώτημα πώς θα είναι τελέσφορη η προσπάθεια από τη στιγμή που υπάρχει έλλειψη προσωπικού και πόρων στην ΠΕ Ροδόπης,αλλά αυτό είναι ερώτημα που πρέπει να μας το απαντήσει ο κ. Χρ. Μέτιος.
  7. Όσον αφορά σχετικές δράσεις, η ΠΑΜΘ προχώρησε στην έκδοση φυλλαδίου σχολικού τουρισμού ειδικά για την ΠΕ Ροδόπης η οποία δεν είχε δικό της μέχρι πρότινος και διανεμήθηκε σε χιλιάδες σχολεία.
  8. Η συμμετοχή της ΠΕ Ροδόπης στις διάφορες διεθνείς τουριστικές εκθέσεις όπου η ΠΑΜΘ συμμετέχει είτε αυτοτελώς είτε ως συνεκθέτης δεν εξασφαλίζει και την αποτελεσματική τουριστική προβολή της περιοχής καθώς πρέπει να δημιουργηθεί ειδικό πρόγραμμα προβολής για αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία, για το Οχυρό της Νυμφαίας, για το Εθνικό Πάρκο Βιστωνίδας-Ισμαρίδας, για την παραλιακή ζώνη, για τη Μαρώνεια, για τα εκκλησιαστικά μνημεία της περιοχής αλλά και για την Κομοτηνή ως προορισμού city break τηρουμένων των αναλογιών
  9. Ο Δήμος Κομοτηνής ακολουθεί την ίδια συλλογιστική με την ΠΕ Ροδόπης και ένα χρόνο μετά την διάνοιξη του κάθετου άξονα της Νυμφαίας δεν φαίνεται να έχει κάτι αλλάξει. Με απόλυτη σιγουριά μπορούμε να πούμε ότι χάθηκε και αυτή η τουριστική περίοδος.
  10. Η ευθύνη της Δημοτικής Αρχής , των αρμοδίων αλλά και των επαγγελματικών ενώσεων είναι δεδομένη , εγνωσμένη και προφανής. Το ζητούμενο δεν είναι η «γκρίνια» αλλά η δημιουργική συνέργεια όλων όσοι μπορούν να προσφέρουν κάτι στην προβολή και τουριστική αξιοποίηση της περιοχής.
  11. Η προβολή της περιοχής και η δημιουργική ανάδειξή της δεν πρέπει να συγχέεται με τις δαπάνες προβολής και την κατασπατάληση χρημάτων.
  12. Ο Δήμος Κομοτηνής και οι επαγγελματίες της πόλης ευθύνονται και για το γεγονός ότι έχουν αφήσει ανεκμετάλλευτο το κεφάλαιο του ΔΠΘ καθώς οι φοιτητές της περιοχής εκτός από «εύκολο καταναλωτικό κοινό» μπορούν να αποτελέσουν τη «μαγιά» για ολόκληρες γενεές τουριστών και επισκεπτών.
  13. Επίσης πρέπει με κάποιο τρόπο να γίνουν γνωστά και τα προϊόντα τοπικής ετικέττας που θα μπορούσαν να τύχουν ευρείας υποδοχής από ένα κοινό που αναζητά το διαφορετικό και το ποιοτικό..
  14. Οι επαγγελματίες και οι Δήμοι της Ροδόπης πρέπει να καταλάβουν ότι κάθε συμμετοχή σε διεθνή έκθεση τουρισμού (στο βαθμό που δεν θέλει να κάνουν οι ίδιοι τουρισμό) μπορεί να τους φέρει μετρήσιμα αποτελέσματα. Στην περίπτωση της σερβικής αγοράς, αρκεί να καταλάβουμε ότι οι επισκέπτες της Θάσου και της Καβάλας θα μπορούσαν να επισκεφθούν έστω και ως μονοήμερη εκδρομή την περιοχή μας. Αρκεί να ξέρουν που , πως και τι θα δουν και θα βρου..
  15. Τέλος , δεν πρέπει να βρίσκουμε ως άλλοθι για την ολιγωρία και την αδιαφορία την έλλειψη υποδομών και τον ελλειμματικό τουριστικό σχεδιασμό.

Ας ελπίσουμε ότι ο νέος Περιφερειάρχης και οι συνεργάτες του θα καλύψουν πολυετείς ελλείψεις στον τουριστικό σχεδιασμό και θα «συμπαρασύρουν» και τους Δήμους της Ροδόπης στο ρυθμό της τουριστικής προβολής και ανάπτυξης.

,

Αρθρογράφος