Οι “Μακεδονομάχοι” των social media και η “Διπλωματία των συλλαλητηρίων”!

21 Ιανουαρίου 201820:52

Νίκος Αρβανίτης – Γιώργος Ξ. Πρωτόπαπας

Το μακεδονικό αναδεικνύεται σε σημαντικότατο πολιτικό θέμα με σοβαρές κοινωνικές προεκτάσεις που ασκούν ιδιαίτερη πίεση στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ καθώς και σε κόμματα της αντιπολίτευσης γιατί τη στάση που θα πρέπει να κρατήσουν με βάση τα πιστεύω της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης.

Τα συλλαλητήρια για το μακεδονικό αμφισβητούν την υβριδική διπλωματία της κυβέρνησης και φέρνουν στο προσκήνιο τη «διπλωματία των συλλαλητηρίων», δηλαδή τη γνώμη του λαού. Τα συμπεράσματα της ανάλυσης αναδεικνύουν σημαντικές παραμέτρους για το πως αντιλαμβάνονται τα social media τη διαχείριση του σκοπιανού.

Τo query «Σκόπια » κατέγραψε στο ελληνικό διαδίκτυο σύμφωνα με το εργαλείο πληροφόρησης και ανάλυσης PaloPro 10.307 συνολικές αναφορές για την υπό εξέταση χρονική περίοδο 5 -19 Ιανουαρίου 2018. Το Twitter παρουσίασε τον μεγαλύτερο αριθμών αναφορών (4.317) και καθόρισε σε μεγάλο βαθμό και τις τάσεις των συναισθημάτων. Τα ποσοτικά δεδομένα του PaloPro αποκαλύπτουν μια συντριπτική πλειοψηφία των αρνητικών συναισθημάτων που αντιδρούν σε μια σύνθετη ονομασία με παράγωγο τη λέξη «Μακεδονία».

 Θεματολογία

Η θεματολογία για το query «Σκόπια – Μακεδονία» επικεντρώθηκε για την υπό εξέταση χρονική περίοδο σύμφωνα με τα Main Topics του Palo Pro στις ακόλουθες αναφορές:

  • Το μεγάλο συλλαλητήριο  της Θεσσαλονίκης για το μακεδονικό. Ο στρατηγός ε.α. και Επίτιμος Αρχηγός ΓΕΣ θα είναι ένας από τους κεντρικούς ομιλητές.
  • Την επίθεση του Αλέξη Τσίπραστον πρώην πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά για το σκοπιανό.
  • Την πιθανή συνάντηση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με το ομόλογό των σκοπιών Ζόραν Ζάεφ στο περιθώριο του Νταβός.
  • Τη συνάντηση του Αντώνη Σαμαρά με τις  παμμακεδονικές οργανώσεις και το έμμεσο μήνυμα του για το σκοπιανό
  • Τη δήλωση του σκοπιανού υπουργού Εξωτερικών Νίκολα Ντιμιτρόφ  για  «δικής μας Μακεδονία».
  • Τα πέντε ονόματα που πρότεινε ο Μάθιου Νίμιτς για την ονομασία του σκοπιανού.
  • Την παρέμβαση της Εκκλησίας στο σκοπιανό με την Ιερά Σύνοδο να δηλώνει ότι «δεν θα αποδεχθεί την απονομή του όρου «Μακεδονία» ή παραγώγου του ως συστατικού ονόματος άλλου Κράτους.
  • Τη συνάντηση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τον  Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμο για το σκοπιανό.
  • Τη δημοσκόπηση της εταιρείας Marc για το σκοπιανό όπου το  68% των πολιτών δηλώνει «όχι» σε όνομα με χρήση του όρου «Μακεδονία».
  • Τη γερμανική  εφημερίδα «SüdwestPresse» που  ανάφερε  ότι «η διαμάχη για την ονομασία της ΠΓΔΜ έχει γεωπολιτικές διαστάσεις που υπερβαίνουν κατά πολύ τη συγκεκριμένη περιοχή» και τονίζει πως ο Αλέξης Τσίπρας δέχεται στο ζήτημα της ονομασίας ισχυρές πιέσεις από τις ΗΠΑ κι άλλους εταίρους του ΝΑΤΟ».
  • Τη  δήλωση του ρώσου υπουργού Εξωτερικών Σεργκέι  Ιβανόφ ότι  η «Ελλάδα είναι ήδη στο ΝΑΤΟ δεν της προτείνεται να κάνει υποχωρήσεις, σε αντίθεση με τα Σκόπια «τα οποία πρέπει να τα εντάξουν στο ΝΑΤΟ».
  • Την πρόταση του πρόεδρου των ΑΝΕΛ  Πάνου Καμμένου για δημοψήφισμα για το όνομα της ΠΓΔΜ.

Συμπεράσματα

Η ανάλυση των ποσοτικών και ιδιαίτερα των ποιοτικών δεδομένων του PaloPro μας δείχνει ότι η μεγάλη πλειοψηφία της ελληνικής διαδικτυακής κοινής γνώμης και ειδικά τα social media. λένε ένα βροντερό «ΟΧΙ» στην χρήση του όρου «Μακεδονία».

Ταυτόχρονα τα ποιοτικά δεδομένα αναδεικνύουν το ρόλο της  «διπλωματίας των συλλαλητηρίων και άλλες παραμέτρους παραμέτρους όπως: τάσεις για νέους πολιτικούς σχηματισμούς με έμφαση στα εθνικά θέματα και επαναφορά στο πολιτικό προσκήνιο του πρώην πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά.

Αναλυτικότερα τα social media εκτιμούν ότι:

  • Το συλλαλητήριο στη Θεσσαλονίκη για το Μακεδονικό, εκτός από τη σημειολογία του δείχνει ότι η συντριπτική πλειοψηφία της ελληνικής διαδικτυακής γνώμης είναι κατά των τελεσίγραφων και δεν επιθυμεί να «κλείσει» το σκοπιανό εξαιτίας των ξένων πιέσεων. Η φωνή του λαού μπορεί να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση των εξελίξεων.
  • Τα συλλαλητήρια εκφράζουν μια νέα Ελλάδα που διεκδικεί και πάλι την εθνική της περηφάνια. Η παρουσία ως κεντρικού ομιλητή του στρατηγού ε.α. Φράγκου Φραγκούλη και του δημοσιογράφου Κώστα Καραΐσκου από τη Θράκη κάνουν την ελληνική διαδικτυακή κοινή γνώμη να διαβλέπει και το ενδεχόμενο ίδρυσης νέων πολιτικών σχηματισμών με βάση τη Θράκη, τη Βόρεια Ελλάδα και τις ακριτικές περιοχές από τη στιγμή που οι τωρινοί κυβερνητικοί και πολιτικοί σχηματισμοί δεν την ικανοποιούν.  
  • Το συλλαλητήρια για το μακεδονικό θεωρούνται και μια ρεβάνς του λαού απέναντι στο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου 2015. Τα social media εκτιμούν ότι οι μαζικές κινητοποιήσεις θα υποχρεώσουν την κυβέρνηση να μη δεχτεί το παράγωγο του όρου «Μακεδονία».
  • Το σκοπιανό επανέφερε στο πολιτικό διαδικτυακό σκηνικό και τον πρώην πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά αναφορικά με την ονομασία της ΠΓΔΜ. Η ανάλυση των ποιοτικών δεδομένων μας έδειξε ότι υπήρξαν πολλές αναφορές στα social media, ιδιαίτερα το twitter για την ονομαστική του εορτή συνδυάζοντας τις ευχές με τη θέση του για το  σκοπιανό και  αφήνοντας και έμμεσες αιχμές για το πως το χειρίζεται η ηγεσία της ΝΔ.
  • H υβριδική διπλωματία της κυβέρνησης του Αλέξη Τσίπραγια το σκοπιανό που είχε σκοπό να τηρήσει ίσες αποστάσεις γύρισε «μπούμερανγκ» καθώς το συγκεκριμένο θέμα παραπέμπει σε ένα σύστημα διαφορετικών εξισώσεων με άγνωστές μεταβλητές.
  • Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν μπορεί, σύμφωνα με τα ποιοτικά δεδομένα, να διαπραγματευτεί ένα κρίσιμο εθνικό θέμα με βάση το ιστορικό, την ιδεολογία, και τις ενέργειες της πριν αναλάβει την εξουσία καθώς με τις κυβερνητικές πολιτικές της επιλογές. 
  • Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν «ανακάτεψε την τράπουλα» στο σκοπιανό και δεν εισήγαγε  νέα  δεδομένα. Η παρουσία του 78χρόνου αμερικανού διπλωμάτη Μάθιου Νίμιτς παραπέμπει σε άλλες εποχές. Φαίνεται να μπερδεύονται οι ιστορικοί περίοδοι.  Αλλες ήταν οι γεωπολιτικές ισορροπίες του 1992, του 2008 και άλλες της τωρινής περιόδου του  2018.
  • Η αντιμετώπιση του σκοπιανού από κυβέρνηση και αντιπολίτευση κάνει ιδιαίτερα εμφανή την έλλειψη μιας πολυκομματικής επιτροπής για διαχείριση κρίσιμων εθνικών θεμάτων με μια κοινή γραμμή. Η παραδοσιακή διπλωματία, η δημόσια διπλωματία και η μυστική διπλωματία δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα.
  • Η σημερινή Νέα Δημοκρατία φαίνεται να αποτελεί για τους χρήστες των social media ένα ακόμα πολιτικό κόμμα που δεν μπορεί να διαχειριστεί κρίσιμα εθνικά θέματα. Δεν θεωρούν ξεκάθαρη τη θέση της για το σκοπιανό και την επικρίνουν για φιλελεύθερη πολιτική και για έλλειμα στην προάσπιση των εθνικών θεμάτων. 
  • Η απουσία μεγάλων ηγετών είναι ένα ακόμα θέμα που αναδεικνύεται από την ανάλυση των ποιοτικών στοιχείων. Το 1992 υπήρχε ο Κωσταντίνος Καραμανλής, ο Κωσταντίνος Μητσοτάκης και ο Ανδρέας Παπανδρέου.
  • Το σκοπιανό επαναφέρει, σύμφωνα με τα ποιοτικά δεδομένα, τα βαλκανικά φαντάσματα του παρελθόντος με εθνικισμούς και παρεμβάσεις ξένων κέντρων εξουσίας. Η δολοφονία του μετριοπαθή σέρβου πολιτικού στο Κόσσοβο Όλιβερ Ιβάνοβιτς αποτελεί μια ένδειξη για το πως συνεχίζουν να λειτουργεί το παρασκήνιο στα Δυτικά Βαλκάνια.
  • Οι αναφορές κυρίως στα social media από τη γενιά  των «μακεδονομάχων» του 1992, δηλαδή των σημερινών 40αρηδων – 50αντάρηδων κυριαρχούν σε αντίθεση με τις  νέες τάσεις, δηλαδή όσων υποστηρίζουν τον εθνομηδενισμό (μόλις 3.8 % θετικά συναισθήματα).
  • Οι χρήστες των social media από τις περιοχές που συνορεύουν με την Αλβανία και τα Σκόπια είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στα εθνικά θέματα και οι πιο επικριτικές αναφορές για τον όρο «Μακεδονία» προέρχονται από αυτούς.

 

*ΟΝίκοςΑρβανίτηςείναι Content Director τηςPalo Services. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος διαπιστευμένος διπλωματικός συντάκτης στο Βελιγράδι από το 1994 και αναγνωρισμένος αναλυτής της περιοχής των Βαλκανίων στον τομέα των διεθνών σχέσεων. Συνεργάζεται με διεθνή ειδησεογραφικά,  βαλκανικά και ελληνικά μέσα (υπήρξε και διευθυντής του σερβικού Ekonomist). Διαχειριστής του Komotinipress. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Εγκληματολογίας και Ποινικών Επιστημών του πανεπιστημίου του Βελιγραδίου. Συγγραφέας 18 βιβλίων και μονογραφιών.

Ο Γιώργος Πρωτόπαπας είναι Sr. DataAnalyst της PaloServices. Είναι Διεθνολόγος – Δημοσιογράφος. Άρχισε τη δημοσιογραφία στην εφημερίδα «Επενδυτής» (2000 -2014). Αρθρογραφεί από το 2012 στο περιοδικό Άμυνα & Διπλωματία και συνεργάζεται με διάφορα διεθνή και ελληνικά ψηφιακά μέσα. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου Διεθνών Σχέσεων του πανεπιστήμιου Kent. Έχει παρακολουθήσει πιστοποιημένα courses και seminars για DigitalMedia, SocialMediaStrategies, DigitalMarketing&Advertising .

Οι δυο είναι συγγραφείς του βιβλίου «In social MEDIA RES» που με βάση το λογισμικό PaloPro αποκωδικοποιεί το περιεχόμενο των social media και των ψηφιακών μέσων για σημαντικά θέματα της επικαιρότητας.

 

Αρθρογράφος