Ισορροπημένη γλωσσική ανάπτυξη ή γκετοποίηση για τα παιδιά της μειονότητας; – Χ. Ούτση: Σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται για δίγλωσσα νηπιαγωγεία

25 Φεβρουαρίου 201709:16

Σε προηγούμενο αναλυτικό άρθρο του Αν. Λαυρέντζου . Σε(και σε ανύποπτο χρόνο) , στο  Komotinipress, είχαμε επισήμανει αναφορικά με το ζήτημα της προσχολικής εκπαίδευσης πως “όσοι ζητούν τη λειτουργία δίγλωσσων νηπιαγωγείων, απλώς επιδιώκουν να επεκτείνουν τα προβλήματα του μειονοτικού σχολείου «γκέτο» και στο νηπιαγωγείο. Στην πραγματικότητα έτσι – ηθελημένα ή αθέλητα – εργάζονται υπέρ της απομόνωσης της μειονότητας. Και αυτό βεβαίως μόνο προς όφελος της μειονότητας δεν είναι.”

Σήμερα, έντονο προβληματισμό και σύγχυση έχει προκαλέσει στις τάξεις των μουσουλμάνων της Θράκης το πιλοτικό πρόγραμμα προσχολικής εκπαίδευσης του ινστιτούτου εκπαιδευτικής πολιτικής σε νηπιαγωγεία τα οποία λειτουργούν σε αμιγώς μειονοτικούς πληθυσμούς στην περιοχή της Θράκης. Αρκετοί θεωρούν πως με το συγκεκριμένο πρόγραμμα  ( «Πιλοτικές παρεμβατικές δράσεις υποστήριξης Μουσουλμανόπαιδων στα Νηπιαγωγεία της Θράκης») που υπογράφηκε  στις 15/2/2017 από τον Ειδικό Γραμματέα Διαχείρισης του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου του Υπουργείου Οικονομίας & Ανάπτυξης, Γιώργο Ιωαννίδη ανοίγει ο δρόμος για τα δίγλωσσα νηπιαγωγεία. Να επισημανθεί , όμως, ότι εντάσσεται σε ένα πλέγμα δράσεων με βάση τις προγραμματικές θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τα θέματα της μειονότητας, που οριστικοποιήθηκαν μετά την πρόσφατη επίσκεψη του Πρωθυπουργού στη Θράκη.

Κληθείς να τοποθετηθεί ο βουλευτής κ. Χ. Ζειμπέκ επιφυλάχθηκε για δηλώσεις πριν ενημερωθεί πλήρως. Το ίδιο και ο προϊστάμενος του γραφείου Μειονοτικής εκπαίδευσης της περιφέρειας κ. Συμεωνίδης όπως και ο προϊστάμενος του γραφείου Πρωτοβάθμιας Ξάνθης κ. Μάρκου.

«Θετικές πρωτοβουλίες για τη Μειονοτική Εκπαίδευση»


O ΣΥΡΙΖΑ Ξάνθης χαιρετίζει τις πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης της Αριστεράς για την αναβάθμιση της μειονοτικής εκπαίδευσης.

Πιο συγκεκριμένα θεωρούμε ιδιαιτέρως θετική τη σύσταση του Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης με το οποίο αποκτά πλέον διοικητική υπόσταση το πρόγραμμα το οποίο λειτουργούσε εδώ και χρόνια.

Στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, εισάγονται επιπλέον φοιτητές προερχόμενοι αποκλειστικά από τη μουσουλμανική μειονότητα της  Θράκης που αφού αξιολογηθούν επιτυχώς στα μαθήματα που προσφέρει ο Τομέας Μειονοτικής Εκπαίδευσης, του εν λόγω Τμήματος, μπορούν να στελεχώνουν κενές οργανικές θέσεις του εκπαιδευτικού προσωπικού και των λειτουργικών αναγκών του μειονοτικού εκπαιδευτικού προγράμματος των μειονοτικών σχολείων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Θράκης.

Πιστεύουμε πως η παροχή γενικού πανεπιστημιακού τίτλου Παιδαγωγικής Δημοτικής Εκπαίδευσης ικανοποιεί ένα χρόνιο αίτημα της μειονότητας και συνολικά της εκπαιδευτικής κοινότητας, επειδή διασφαλίζει τη γλωσσική και γνωστική επάρκεια των εκπαιδευτικών του μειονοτικού προγράμματος στα ελληνικά και στα τούρκικα. Ταυτόχρονα αποτελεί σημαντικό θεσμικό βήμα για την κατοχύρωση της ισότητας ως προς την εξίσωση της εκπαίδευσης των δασκάλων του τουρκόγλωσσου  και ελληνόγλωσσου προγράμματος.

                Προς την κατεύθυνση στήριξης της μειονοτικής εκπαίδευσης πολύ σημαντική θεωρούμε, επίσης, και την ένταξη της Πράξης «Πιλοτικές παρεμβατικές δράσεις υποστήριξης Μουσουλμανόπαιδων στα Νηπιαγωγεία της Θράκης» στο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.

Η Πράξη  στοχεύει στην ισορροπημένη γλωσσική ανάπτυξη καθώς και στην επιδίωξη  της κατάκτησης από τα νήπια της γνωστικής επάρκειας στην άνετη χρήση δύο γλωσσών προφορικά και γραπτά, σε εκπαιδευτικό περιβάλλον όπου η μητρική γλώσσα των παιδιών χρησιμοποιείται ως γλώσσα υποστήριξης για την εκμάθηση της ελληνικής. Στοχεύει, ακόμη, στην  αρμονική κοινωνικοποίηση των νηπίων της μειονότητας στον εκπαιδευτικό θεσμό του νηπιαγωγείου και την έγκαιρη εξοικείωση με την ελληνική γλώσσα που αποτελεί προϋπόθεση για το επιτυχές πέρασμα στο Δημοτικό Σχολείο.

 Οι πρωτοβουλίες αυτές που καλύπτουν την Προσχολική και Πρωτοβάθμια εκπαίδευση θεωρούμε ότι συμπυκνώνουν τη βούληση της Κυβέρνησης της Αριστεράς για τη διασφάλιση της ισότητας των μορφωτικών ευκαιριών. Ασφαλώς και δεν αρκούν. Είναι όμως μια σαφής κίνηση που κάνει πράξη τις ιδέες μας για μια κοινωνία στην οποία αργά και σταθερά δίνεται η μάχη προκειμένου να αίρονται οι ανισότητες που οδηγούν στον εκπαιδευτικό και συνακόλουθα στο κοινωνικό αποκλεισμό.

Δεν θα παρασυρθούμε από το όψιμο «ενδιαφέρον» πρυτάνεων. Η εκπαίδευση για μας είναι εθνικό καθήκον.

Ωστόσο από τη μεριά τους οι ΑΝΕΛ Ξάνθης δια στόματος Χρύσας Ούτση ξεκαθαρίζουν το τοπίο επισημαίνοντας πως «δεν υπάρχει θέμα δίγλωσσων νηπιαγωγείων» ενώ επίσης ξεκαθαρίζεται πως η υποστήριξη των νηπίων με σκοπό να μάθουν την ελληνική γλώσσα θα γίνεται στην πραγματική μητρική τους γλώσσα η οποία δε θα είναι η τουρκική για όλους τους μικρούς μαθητές.

Αναλυτικά η δήλωση της Χρύσας Ούτση:

«Το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και συγκεκριμένα το ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής υλοποιεί ένα πιλοτικό πρόγραμμα προσχολικής εκπαίδευσης σε νηπιαγωγεία που λειτουργούν σε αμιγώς μειονοτικούς πληθυσμούς στην περιοχή της Θράκης. Προσωπικά βλέπω θετικά αυτό το πρόγραμμα γιατί ο στόχος του είναι η αρμονική κοινωνικοποίηση των νηπίων της μειονότητας στον εκπαιδευτικό θεσμό κάτι που συνεπάγεται την αποτελεσματικότερη εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας. Σύμφωνα με το δελτίο τύπου του ινστιτούτου, που είναι πολύ συγκεκριμένο, η πιλοτική δράση αυτή αφορά την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και την κοινωνικοποίηση των παιδιών.

Άλλωστε στόχος και ρόλος του νηπιαγωγείου δεν είναι να μάθει γράμματα στα παιδιά αλλά να τα βάλει στο πρόγραμμα του σχολείου, να τα προσαρμόσει με διάφορες εργασίες ώστε να μπουν στο εκπαιδευτικό σύστημα. Δεν είναι ο ρόλος του να μάθει γράμματα στα παιδιά ώστε να μιλάμε για συγκεκριμένη γλώσσα. Από τη ενημέρωση που έχουμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα αφορά για την περιοχή της Ξάνθης τρία νηπιαγωγεία σε περιοχές που υπάρχουν πομακόφωνοι. Το βοηθητικό αυτό προσωπικό θα γνωρίζει την πομάκικη γλώσσα. Στις περιοχές που οι κάτοικοι είναι Ρομά θα γνωρίζει την ρομανί και στις περιοχές που αυτοπροσδιορίζονται ως τουρκογενείς και μιλούν την τουρκική θα υπάρχει εκπαιδευτικός που θα γνωρίζει και τα τουρικικά. Ο στόχος του προγράμματος πάντως δεν είναι να δημιουργήσει δίγλωσσα νηπιαγωγεία. Αυτό το ζήτημα το έχουμε λύσει με τη Συνθήκη της Λωζάνης.

Ο στόχος της πολιτείας είναι το παιδί από την αγκαλιά της μητρικής του γλώσσας να περάσει ισορροπημένα στην ελληνική γλώσσα με τέτοιον τρόπο που να μην αισθάνεται μειονεκτικά μέσα σε ένα τμήμα που δεν μπορεί να εκφραστεί. Το βρίσκω, πολύ καλό, έξυπνο και χρήσιμο πρόγραμμα που σίγουρα θα φέρει αποτελέσματα. Όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνει προθάλαμος για την εγκαθίδρυση δίγλωσσων νηπιαγωγείων στο μέλλον. Ο σκοπός μας είναι το καλό των παιδιών. Από εκεί και πέρα αν οι υποσχέσεις που δόθηκαν από κάποιους προς την μειονότητα είναι για την ίδρυση δίγλωσσων νηπιαγωγείων αυτό δεν πρόκειται να γίνει. Αν η υπόσχεση ήταν τα παιδιά της μειονότητας να μην αισθάνονται μειονεκτικά σε έναν καινούριο γι’ αυτά χώρο, από την στιγμή που βγαίνουν από το πατρικό τους σπίτι, με το πρόγραμμα αυτό να τους βοηθά αποφασιστικά. Στόχος άλλωστε είναι η αποτελεσματικότερη εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και την ισορροπημένη γλωσσική τους ανάπτυξη».

Αρθρογράφος